באנר תרומה

האם יש להעדיף כהן מיוחס לפדיון הבן?

וז"ל: "רבנו האי גאון היה עולה מבבל בכל שנה לירושלים והיה שם בחג הסוכות, והיו מקיפים את הר הזיתים ביום הושענא רבה שבע פעמים, ואומרים מזמורים שתיקן להם רבנו האי,
והיו הולכים לפני רבנו האי כהנים מלובשים סיריקון ומעילים נאים במרחק כמאה אמה, ואחריו העם רחוקים ממנו כמאה אמה, ורבנו האי בתווך.
ולאחר הסעודה היה רבנו האי שוחק ובלבו היה שמח, וראהו צדיק ושאל אותו למה היית הולך לבדך אחר הכהנים.
והשיב לו מפני שכאשר אני הולך בכל שנה להר הזיתים הולך עמי אליהו הנביא זכור לטוב, והפעם שאלתי אותו מתי יבוא המשיח, ואמר לי כשיקיפו את הר הזיתים עם כהנים, ולקחתי עמי את כל הכהנים האלה שמצאתי להקיף יחד איתם, ואז אמר לי אליהו, ראה את כל הכהנים שאתה רואה מלובשים מעילים נאים והולכים בגאוה, אין שום אחד מהם מזרע אהרון, ורק האחרון שהולך אחריהם שהוא נמאס בעיניהם, והולך בבגדים קרועים ואינו חפץ בכבוד ומשים עצמו כמי שאינו, והוא חיגר ברגלו אחת, וחסר עין אחת, זהו לבדו כהן אמת מזרע אהרון. ואמר רבנו האי ומכך שחקתי שבכולם לא היה כהן מזרע אהרון זולת אותו בעל מום".
לא היה.

ואיני זוכר כרגע הפשט בזה אבל יש הסבר כלשהו מה הטעות שם (לא נראה לי גירסא אלא משהו יותר מהותי, בעז"ה אברר ואעדכן)
 
לא היה.

ואיני זוכר כרגע הפשט בזה אבל יש הסבר כלשהו מה הטעות שם (לא נראה לי גירסא אלא משהו יותר מהותי, בעז"ה אברר ואעדכן)
כמדומה שכתבתי בהודעה ההיא:
מאידך, כמדומה שמעתי פעם שמרן הנאמ"ן פרך את כל דברי ס"ח הללו, והוכיח שזה לא נכון. במיוחד, שדברים אלו הופיעו רק בהוצאה זו, ולא באף הוצאה אחרת. - מי שיודע נשמח שיחכים אותנו....
 
לא.

אני זוכר שראיתי את הנושא והוכח שאין סיכוי שהדבר היה. אני פשוט לא זוכר כ"כ כרגע ואני יעיין במקור הדברים כשיתאפשר לי ואכתוב.
היה ע"ז מו"מ בקובץ משנת יוסף.
והביאו שם ראיות מאגרת של רב האי שמזהיר על כהנים פסולים.
 
העניין לא ברור מבחינה הלכתית האם יש לזה משמעות ובכל אופן לא אמנע עצמי מלכתוב

בבדיקות ד נ א נתגלה שישנם שלשה קבוצות משמעותיות של כהנים, והקבוצה הגדולה שלהם הינה היחידה שכוללת כהנים מכל הגלויות אשכנזים ספרדים תימנים וכו' ואל הקבוצה הזאת קשורים כמה ממשפחות הכהונה המיוחסות
רפפורט, מגרי מתימן, כהן סקאלי ממרוקו, טוויל מעלי הכהן, צאצאי הש''ך, וכן החפץ חיים,
 
אני מאמין שרב האי גאון סבר כן אך לא היה מגיע מידי שנה להר הזיתים וע"ז אמרתי שלא היה.
מנין לך?
מה הידע הביוגרפי שיש לך או לאחרים על רב האי גאון? (שואף לאפס, כך אמר לי הגאון היח"ס שליט"א).
 
כמדומה שמרן הגר"מ זיע"א אמר פעם,
שהמרחק בין בבל לירושלים בזמנם היה מהלך של כשלושה חודשים,
ולא מסתבר לומר שרב האי בכל שנה היה מקדיש חצי שנה מזמנו עבור כך.
אבל חושבני שהביא לדחות את דברי ס"ח הנ"ל מעוד כמה ראיות.
 
כמדומה שמרן הגר"מ זיע"א אמר פעם,
שהמרחק בין בבל לירושלים בזמנם היה מהלך של כשלושה חודשים,
ולא מסתבר לומר שרב האי בכל שנה היה מקדיש חצי שנה מזמנו עבור כך.
אבל חושבני שהביא לדחות את דברי ס"ח הנ"ל מעוד כמה ראיות.
כמדומה שבמשנ"י הנ"ל דנו בזה מכל הצדדים.
1749196682556.png
 
כמדומה שבמשנ"י הנ"ל דנו בזה מכל הצדדים.
הצג קובץ מצורף 5834
השוואה הזויה. כאילו לא עברו 900 שנה בין רב האי גאון לבן איש חי.
במשך שנים אלו העולם התקדם ונסללו דרכים חדשות לא כמו כבישי זמננו אלא לפי התנאים של אז. כך שאין שום מקום להשוואה.
 
השוואה הזויה. כאילו לא עברו 900 שנה בין רב האי גאון לבן איש חי.
במשך שנים אלו העולם התקדם ונסללו דרכים חדשות לא כמו כבישי זמננו אלא לפי התנאים של אז. כך שאין שום מקום להשוואה.
ואולי אז היו יותר שיירות מצוייות?
עכ"פ מנין שהיה לוקח זמן רב יותר?
 
כמו שאמר לך את העניין שהרכ יצחק יוסף למד ממנו לכתוב במחשב, כאשר הרב סופר היה ר"מ בישיבת אוהל מועד.
ויקץ טרבלסי והנה חלום...
ראשית כבר הבהרתי דברי בענין הנ"ל. ואיני מבין למה אתה מעלה גרה בענין שהודיתי בו? (בעצם אני כן מבין...)
ולגוף הענין ראשית אתה מוזמן להשיב לענין, אם יש לך ידיעות שאין לשמחה אסף החוקר הגדול של התקופה הנ"ל. אשמח שתציגם.
שנית, הגיח"ס חי וקיים, אתה מוזמן לשאול אותו מה ידוע לנו על הביוגרפיה של רב האי גאון. ולהעלות לנו את הממצאים.

ולאות ראיה, ראה מש"כ בזה תלמידו לפני שדיברתי עמו.
1749212457460.png
ואחרי שדיברתי איתו:
1749212402377.png
 
השוואה הזויה. כאילו לא עברו 900 שנה בין רב האי גאון לבן איש חי.
במשך שנים אלו העולם התקדם ונסללו דרכים חדשות לא כמו כבישי זמננו אלא לפי התנאים של אז. כך שאין שום מקום להשוואה.
הבא"ח עלה לארה"ק ע"י שיירת גמלים דרך המדבר
אולי הגמלים התקדמו...
 
משפחת רבין הבוכרים, מיוחסים עד עלי הכהן.
זה ידוע לגבי משפחת טוויל מעלי הכהן (ש'מעלי' היינו מעלי הכהן).
האם רבין הם קרובי משפחה ומשם הקשר? או שהם גם מיוחסים אליו בנפרד?
 
אציין את הידוע לי בעניותי. דקיום מצוות הפדיון מתקיימת גם בלי הנתינה לכהן, רק ע"י הפדיון על הכסף (כמו חילול מע"ש ונט"ר וכיו"ב), ואח"כ יש מצווה נוספת. מצוות נתינת מתנות כהונה לכהן.
היום ראיתי על הסוגיה בבכורות (ט:) שפדיון בכור אינו כמו מע"ש וכיוצ"ב, אלא הפדיון חל רק ע"י הנתינה לכהן, מכיון שאין שום קדושה שצריך לפדות [בשונה ממע"ש וכד', לכן שם הפדיון הוא חילול הקדושה], ולכן כתבו התרוה"ד והרדב"ז שאינו יכול להביא את הבן לכהן במקום החמישה סלעים, כי אין שום קדושה בבן, אלא צריך לפדותו ע"י הנתינה לכהן.
 
ראשי תחתית