האם יש לכסות את הראש בטלית בתפילת שמו"ע של שחרית?

למדתי בישיבה אשכנזית גדולה וידועה, בשנים הראשונות שלי שם, כמעט כולם ללא יוצא מן הכלל חבשו מגבעת בשחרית.

במהלך השנים קרה איזה מהפך בנושא הזה, ורוב ככל הבחורים הספרדים החלו לשים טלית על הראש.

אין לי שמץ של מושג מאיפה זה התחיל, אבל מה שאני יודע, שמעולם זה לא היה 'נושא' - הן מצד הרבנים, והן מצד הבחורים בינם לבין עצמם.

ואכן בעיניי, הנושא הוא ה'נושא', כלומר לא צריך לעורר על זה עניין לכאן ולכאן.
וכמובן שאם זה היה קורה בישיבה ספרדית, רבני הישיבה היו "נלחמים" ב"תופעה" "בעל"ב" זו...
וזהו אחד משורשי הבעיות בישיבות הספרדיות, לא זה שבחורים הולכים כמו פוסק מסויים, אלא שרבני הישיבות עושים מזה נושא.
ואגב, הגאון רבי אליהו ציון סופר זצ"ל באמת הקפיד שלא לעשות נושא מכל הנושאים האלו.
 
אלא שרבני הישיבות עושים מזה נושא.
כי הציבור הספרדי השתנה
דהיינו בזמני - היה צורה של בן תורה היו מקפידים על לבוש של בן תורה כובע חליפה, ללכת בצורה מסודרת וכו'

היום לצערינו - ברוב בישיבות הספרדיות החדשות , אתה רואה אותם ברחוב עם חולצות בחוץ , ושלא לדבר על כובעים וחליפות מאן דכר שמיה.

והישיבות הטובות כדי לשמור על צביון והיבדלות מאותם סגנון של ישיבות, ומאותם סגנון של בחורים שלצערינו הם גדלים וגדלים, חייבים לעשות גם דברים שלא צריכים לעשות מזה נושא
 
כי הציבור הספרדי השתנה
דהיינו בזמני - היה צורה של בן תורה היו מקפידים על לבוש של בן תורה כובע חליפה, ללכת בצורה מסודרת וכו'

היום לצערינו - ברוב בישיבות הספרדיות החדשות , אתה רואה אותם ברחוב עם חולצות בחוץ , ושלא לדבר על כובעים וחליפות מאן דכר שמיה.

והישיבות הטובות כדי לשמור על צביון והיבדלות מאותם סגנון של ישיבות, ומאותם סגנון של בחורים שלצערינו הם גדלים וגדלים, חייבים לעשות גם דברים שלא צריכים לעשות מזה נושא

זה התחיל הפוך:

כבר בזמני לפני כ-20 שנה עשו עניין מכל דבר שולי,

היום התוצאה מתפוצצת בפרצוף - כמו שאתה מתאר.

ואני לא חושב שלמדו משהו.
 
היום התוצאה מתפוצצת בפרצוף - כמו שאתה מתאר.
דווקא לא מתפוצץ שום דבר אלא להיפך
הישיבות שהולכים בקו כפי שתיארתי לעיל דהיינו קול יעקב משכנות התורה בית שמעיה ברית יעקב וכד' , אתה רואה גם היום עדינות וצורה של בן תורה בבחורים

אך לצערינו בישיבות שרבותיהם הם בקו אחר ושונה מהקו של הרא"י תלמידי הר' שך וכד' , רואים את התוצאות בשטח של הבחורים שלהם
חולצות בחוץ כמו ערבים , בלי כובעים וחליפות וכו' וכו'

אך מי שנשאר בקו העתיק של ה "מרביצי" ב"ה הסחורה שם א א מבחינת מראה וצורה של בן תורה
 
נערך לאחרונה:
דווקא לא מתפוצץ שום דבר אלא להיפך
הישיבות שהולכים בקו כפי שתיארתי לעיל דהיינו קול יעקב משכנות התורה בית שמעיה ברית יעקב וכד' , אתה רואה גם היום עדינות וצורה של בן תורה בבחורים

אך לצערינו בישיבות שרבותיהם הם בקו אחר ושונה מהקו של הרא"י תלמידי הר' שך וכד' , רואים את התוצאות בשטח של הבחורים שלהם
חולצות בחוץ כמו ערבים , בלי כובעים וחליפות וכו' וכו'

אך מי שנשאר בקו העתיק של ה "מרביצי" ב"ה הסחורה שם א א מבחינת מראה וצורה של בן תורה

במחילה, לא רוצה ללכלך, אבל מתגובתך ניכר שאינך בקי בפרטים בימינו, זה פשוט לא נכון עובדתית:

א. אני מכיר כמה ראשי ישיבות, תלמידי מרן הרב שך מובהקים, שתלמידיהם הכי רחוקים מהעדינות שאתה מתאר. וד"ל. כי באמת שזה פשוט לא קשור, אם הוא תלמיד של הרב שך או אם הוא 'מרביצי' או לא.

ב. באופן כללי הישיבות שהזכרת ועוד כמה דומות להן, שהן חתך הישיבות הטובות יותר בעולם הישיבות הספרדיות, בוחרות את הבחורים מהמשפחות היותר איכותיות, אברכיות וישיבתיות באופיים, זה מהוה משקל מכריע בקבלת הבחור לישיבה - כמעט יותר מרמתו הלימודית!
מה שאין כן בישיבות האחרות. שהרבה פעמים צריכים למלאות את המכסה, או לוותר על סגנון, העיקר שתהיה רמה לימודית כלשהיא, וכיו"ב.

ג. צריך להבין, בחור שגדל בבית של בני תורה, בוגרי ישיבות, משפחה של ישיבישער'ס באופיים, הוא גדל על מצע שעולם הישיבות זה פסגת העולם, והוא רצריך להיות השפיץ של הפסגה. ממילא, הם לא מחפשים למשוך תשומת לב בדברים שאינם שייכים לפסגה.

כמו שברור לנו שבחור בחברון לא ידמיין על נעליים לבנות, כך גם בישיבות הנ"ל, עם האופי האיכותי הנ"ל - זה אפילו לא בדיחה,
בישיבות הפשוטות, שכאמור מתבססות על חתך נמוך יותר - אפשר יהיה למצוא אחד או שניים שיהינו ללבוש "בבית" - [ואני מדבר מדברים שנתקלתי בהם...]

ממילא, גם כשרה"י או המשגיח מעיר הערה, גם אם אינו מקבל אותה, או שהיא מעצבנת, אבל יש לו רצון סמוי שמפעם בו להיות הכי טוב.
בתוכו נטוע הרצון להיות הכי קרוב לאיכותי ביותר. הוא רוצה להיות חלק מהדבר העצום הזה עליו הוא חונך, גם אם עכשיו זה קצת לוחץ ומרגיז.

לעומת זאת, בחור שגדל במשפחות שבאופיים פחות מחוברים לעולם הישיבות וסגנונו, הוא גדל מתוך ערכים (סמויים או גלויים - אבל קיימים), שהישיבה אינה אלא קייטנה או בייביסיטר [ - אני מקצין מעט, אבל תבינו את הרעיון], הוא לא רואה את עולם הישיבות כספינת הדגל של עולם התורה, הקטר של הרכבת. הוא רואה בה סך הכל ספינת מעבר אל היעד - מבחנים ברבנות - במקרה הטוב, או הקמת בית - העיקר לא בצבא - במקרה הפחות טוב.

אותם תראה עם חולצה בחוץ, או כיפות יבשות [כובעים וחליפות?! מאן דכר שמיה?!], כמובן כשאף אחד מהצוות לא רואה, אבל בין החברים הוא נחשב קול... (בשורוק...) אותם תראו משחקים מחבואים עם המשגיחים על הדברים הכי שוליים וקטנוניים שיש.

***
למה זה ככה?! שאלה טובה,

נכון, זה הגיוני לראות את התופעה הזו במשפחות שההורים בעלי תשובה או מתחזקים, שלא גדלו בישיבות, ולא הבינו את המשמעות העצומה של עולם הישיבות.
לפעמים זה גם מגיע מכל מיני רבני קהילות ומעלה - בלי להזכיר שמות - שמעודדים מרדנות וביקורת רוחבית על ראשי הישיבות ור"מיהם,
וכאשר בעל בית שומע דברים כאלה, זה חודר ומחלחל. הוא מתחיל להאמין להם, שכל מה שהם עושים זה רק בלבולים של הבל, והם לא למדו הלכה, והם לא נבחנו ברבנות....

כך או כך אינני דן אף אחת מסוגי המשפחות הללו. הם פשוט לא היו שם כדי להבין אחרת. אבל זו המציאות הנכוחה. איך אמר לי פעם מנהל ישיבה?! קל לי יותר להוציא שכר לימוד מלא מאבא של תלמיד אברך שדחוק על הממון, מאשר מבעלבת' עשיר... וד"ל.
לאידך גיסא, אמר לי פעם בעלבת' עשיר, בהקשר לשכר לימוד של בנו לישיבה בזלזול עמוק: בחייך, מה הם עושים שם...?!

לכן, עם בנים של בעלי בתים, מהאופי השני, ברור הוא שצריכה להיות איתם עבודה שונה, האתגרים הם שונים בתכלית. נתקלתי פעם בבחור, שהמשגיח העיר לו על משהו שזה לא ישיבשקייט, ואמר לי הבחור, שבין הבחורים 'ישיבישקייט' זו כמעט מילה גסה... זו דוגמא לניתוק המוחלט בין המשגיח לבחורים בישיבה שלו.

אז לבוא ולריב איתם, על כל פס בנעל או יובש בכיפה, חולצה בחוץ או מכנס צמוד, טלית על הראש או מה שזה לא יהיה - הבחור לא איתך! הוא לא שומע אותך! הוא רחוק ממך כרחוק מזרח ממערב! בהערה שלך אתה רק מרחיק אותו עוד יותר!

להתלונן עליהם שהם הולכים עם חולצה בחוץ כמו ערבים, זה כמו להתאונן עליהם למה הם קמו בבוקר על צד ימין ולא על שמאל... הם פשוט לא יבינו מה אתה רוצה!


אם נרצה לחדד את משמעות ההבדלים, נתבונן רגע בעולם הליטאי, שכל התופעה שהזכרנו הוא הניגוד המוחלט אליהם: מאז ומעולם, גם המודרניים והפוקרים שבהם, ראו ורואים את עולם הישיבות כקטר של היהדות, וכולם אחריו. גם נמלטי הישיבות ושאריות התוצרת - רואים את הישיבה כהמקום הכי טוב שאפשר.
זה בחינוך, זו ההנהגה, זה מה שהם ינקו מחלב אמם, "עולם הישיבות" - זה מושג שנולד אצלם. הם רואים בו עולם ומלואו.

קל להם הרבה יותר להחדיר את המשמעות של החיבור והשייכות לעולם הזה. אצלינו מי שלא גדל על זה - יקח לו זמן כדי להבין!
 
במחילה, לא רוצה ללכלך, אבל מתגובתך ניכר שאינך בקי בפרטים בימינו, זה פשוט לא נכון עובדתית:

א. אני מכיר כמה ראשי ישיבות, תלמידי מרן הרב שך מובהקים, שתלמידיהם הכי רחוקים מהעדינות שאתה מתאר. וד"ל. כי באמת שזה פשוט לא קשור, אם הוא תלמיד של הרב שך או אם הוא 'מרביצי' או לא.

ב. באופן כללי הישיבות שהזכרת ועוד כמה דומות להן, שהן חתך הישיבות הטובות יותר בעולם הישיבות הספרדיות, בוחרות את הבחורים מהמשפחות היותר איכותיות, אברכיות וישיבתיות באופיים, זה מהוה משקל מכריע בקבלת הבחור לישיבה - כמעט יותר מרמתו הלימודית!
מה שאין כן בישיבות האחרות. שהרבה פעמים צריכים למלאות את המכסה, או לוותר על סגנון, העיקר שתהיה רמה לימודית כלשהיא, וכיו"ב.

ג. צריך להבין, בחור שגדל בבית של בני תורה, בוגרי ישיבות, משפחה של ישיבישער'ס באופיים, הוא גדל על מצע שעולם הישיבות זה פסגת העולם, והוא רוצה להיות השפיץ של הפסגה. ממילא, הם לא מחפשים למשוך תשומת לב בדברים שאינם שייכים לפסגה.

כמו שברור לנו שבחור בחברון לא ידמיין על נעליים לבנות, כך גם בישיבות הנ"ל, עם האופי האיכותי הנ"ל - זה אפילו לא בדיחה,
בישיבות הפשוטות, שכאמור מתבססות על חתך נמוך יותר - אפשר יהיה למצוא אחד או שניים שיהינו ללבוש "בבית" - [ואני מדבר מדברים שנתקלתי בהם...]

ממילא, גם כשרה"י או המשגיח מעיר הערה, גם אם אינו מקבל אותה, או שהיא מעצבנת, אבל יש לו רצון סמוי שמפעם בו להיות הכי טוב.
בתוכו נטוע הרצון להיות הכי קרוב לאיכותי ביותר. הוא רוצה להיות חלק מהדבר העצום הזה עליו הוא חונך, גם אם עכשיו זה קצת לוחץ ומרגיז.

לעומת זאת, בחור שגדל במשפחות שבאופיים פחות מחוברים לעולם הישיבות וסגנונו, הוא גדל מתוך ערכים (סמויים או גלויים - אבל קיימים), שהישיבה אינה אלא קייטנה או בייביסיטר [ - אני מקצין מעט, אבל תבינו את הרעיון], הוא לא רואה את עולם הישיבות כספינת הדגל של עולם התורה, הקטר של הרכבת. הוא רואה בה סך הכל ספינת מעבר אל היעד - מבחנים ברבנות - במקרה הטוב, או הקמת בית - העיקר לא בצבא - במקרה הפחות טוב.

אותם תראה עם חולצה בחוץ, או כיפות יבשות [כובעים וחליפות?! מאן דכר שמיה?!], כמובן כשאף אחד מהצוות לא רואה, אבל בין החברים הוא נחשב קול... (בשורוק...) אותם תראו משחקים מחבואים עם המשגיחים על הדברים הכי שוליים וקטנוניים שיש.

***
למה זה ככה?! שאלה טובה,

נכון, זה הגיוני לראות את התופעה הזו במשפחות שההורים בעלי תשובה או מתחזקים, שלא גדלו בישיבות, ולא הבינו את המשמעות העצומה של עולם הישיבות.
לפעמים זה גם מגיע מכל מיני רבני קהילות ומעלה - בלי להזכיר שמות - שמעודדים מרדנות וביקורת רוחבית על ראשי הישיבות ור"מיהם,
וכאשר בעל בית שומע דברים כאלה, זה חודר ומחלחל. הוא מתחיל להאמין להם, שכל מה שהם עושים זה רק בלבולים של הבל, והם לא למדו הלכה, והם לא נבחנו ברבנות....

כך או כך אינני דן אף אחת מסוגי המשפחות הללו. הם פשוט לא היו שם כדי להבין אחרת. אבל זו המציאות הנכוחה. איך אמר לי פעם מנהל ישיבה?! קל לי יותר להוציא שכר לימוד מלא מאבא של תלמיד אברך שדחוק על הממון, מאשר מבעלבת' עשיר... וד"ל.
לאידך גיסא, אמר לי פעם בעלבת' עשיר, בהקשר לשכר לימוד של בנו לישיבה בזלזול עמוק: בחייך, מה הם עושים שם...?!

לכן, עם בנים של בעלי בתים, מהאופי השני, ברור הוא שצריכה להיות איתם עבודה שונה, האתגרים הם שונים בתכלית. נתקלתי פעם בבחור, שהמשגיח העיר לו על משהו שזה לא ישיבשקייט, ואמר לי הבחור, שבין הבחורים 'ישיבישקייט' זו כמעט מילה גסה... זו דוגמא לניתוק המוחלט בין המשגיח לבחורים בישיבה שלו.

אז לבוא ולריב איתם, על כל פס בנעל או יובש בכיפה, חולצה בחוץ או מכנס צמוד, טלית על הראש או מה שזה לא יהיה - הבחור לא איתך! הוא לא שומע אותך! הוא רחוק ממך כרחוק מזרח ממערב! בהערה שלך אתה רק מרחיק אותו עוד יותר!

להתלונן עליהם שהם הולכים עם חולצה בחוץ כמו ערבים, זה כמו להתאונן עליהם למה הם קמו בבוקר על צד ימין ולא על שמאל... הם פשוט לא יבינו מה אתה רוצה!


אם נרצה לחדד את משמעות ההבדלים, נתבונן רגע בעולם הליטאי, שכל התופעה שהזכרנו הוא הניגוד המוחלט אליהם: מאז ומעולם, גם המודרניים והפוקרים שבהם, ראו ורואים את עולם הישיבות כקטר של היהדות, וכולם אחריו. גם נמלטי הישיבות ושאריות התוצרת - רואים את הישיבה כהמקום הכי טוב שאפשר.
זה בחינוך, זו ההנהגה, זה מה שהם ינקו מחלב אמם, "עולם הישיבות" - זה מושג שנולד אצלם. הם רואים בו עולם ומלואו.

קל להם הרבה יותר להחדיר את המשמעות של החיבור והשייכות לעולם הזה. אצלינו מי שלא גדל על זה - יקח לו זמן כדי להבין!

דבריך יפים לכשעצמם (אם כי לא מדוייקים לגמרי),
הבעייה היא לא ההערה לבחור שבא מבית... למה החולצה בחוץ ולא בפנים.
אלא הבעייה היא, למה אלו שלא היו אמורים להיות שם עדיין הם שם ? (ויש הרבה כאלו לצערינו).
והתשובה, כי מראש הם באו ע"מ לא לקבל, וע"מ להתנגח. ויש את מי להאשים בכך!
אני לא אומר שהצד השני הוא טלית שכולה תכלת, אבל כשבאים לחנך תלמידים ולגדל דור, אז צריך לדעת שדרשות חוזרות ונישנות ושיעורים חוזרים ונשנים וספרים חדשים לבקרים עם זלזול בכל מה שריח יראת שמים וחומרה נודף ממנו, והכל תוך כדי לחיצה על הפצע הכי רגיש וכואב אצל ספרדים "הם משוכנזים ואתה ספרדי, והם עושים את זה משיכנוז ומשנאה לספרדים", דבר כזה מגדל פירות באושים, וחבל.
ולצערינו אלו שמתיימרים להיות מנהיגי הדור, מרן של הדור, לא השכילו עדיין להבין את הנזק שהם גרמו בידיים אפילו אם היו צודקים, וכ"ש כשהרבה פעמים הם פשוט טועים ומטעים.
וכך שהדור הספרדי שהיה אמור להיות מושתת מטבע הדברים על התבטלות לרבנים, ועל עודף חומרות (כידוע בפוסקים הספרדים האחרונים), הפך לפתע למבזה ת"ח ולבן לא הכיר אביו תוך לעג וקלס על כל דבר חומרא.
(לא דיון הלכתי ענייני, אלא לעג וקלס ובוז - וסגירת עיניים הרבה פעמים).
וכשמתחילים ומחליטים לזלזל ולדחות ולא לקבל, אז כבר לא מקבלים כלום כלום כלום.
וזה שורש פורה ראש ולענה שתוצאותיו הרות האסון עדיין מרקדות בינינו.
גדלותו של חכם עובדיה היתה לקחת חילונים ולהפוך אותם שומרי מצוות, אבל אלו שסביבו (כביכול בשמו ובשם קנאות למשנתו), לקחו את בני התורה המרוממים (או שהיו כבר צריכים להיות כאלו אחרי דור וחצי של בעלי תשובה) והורידו אותם למטה אל רמה של בעלב'ת או בעל תשובה מתחיל, ובאמת באמת חבל.
ואני עדיין לא מאמין שהחסידים של אותה שיטה רדודה, יבינו מה אמרתי כאן. להבנתי הם כלל לא בפרשה, הם בתוך סערת רגשות ותו לא.
אני כותב לאלו שמסוגלים לצאת רגע מהרגש, ולשמוע צד נוסף (בלי התחייבות לקבל, אל רק עם רצון לנסות לשמוע בלי אמוציות את הצד האחר ולנסות להבין).
 
דבריך יפים לשעצמם (אם כי לא מדוייקים לגמרי),
הבעייה היא לא ההערה לבחור שבא מבית... למה החולצה בחוץ ולא בפנים.
אלא הבעייה היא, למה אלו שלא היו אמורים להיות שם עדיין הם שם ? (ויש הרבה כאלו לצערינו).
והתשובה, כי מראש הם באו ע"מ לא לקבל, וע"מ להתנגח. ויש את מי להאשים בכך!
אני לא אומר שהצד השני הוא טלית שכולה תכלת, אבל כשבאים לחנך תלמידים ולגדל דור, אז צריך לדעת שדרשות חוזרות ונישנות ושיעורים חוזרים ונשנים וספרים חדשים לבקרים עם זלזול בכל מה שריח יראת שמים וחומרה נודף ממנו, והכל תוך כדי לחיצה על הפצע הכי רגיש וכואב אצל ספרדים "הם משוכנזים ואתה ספרדי, והם עושים את זה משיכנוז ומשנאה לספרדים", דבר כזה מגדל פירות באושים, וחבל.
ולצערינו אלו שמתיימרים להיות מנהיגי הדור, מרן של הדור, לא השכילו עדיין להבין את הנזק שהם גרמו בידיים אפילו אם היו צודקים, וכ"ש כשהרבה פעמים הם פשוט טועים ומטעים.
וכך שהדור הספרדי שהיה אמור להיות מושתת מטבע הדברים על ביטול לרבנים, ועל עודף חומרות (כידוע בפוסקים הספרדים האחרונים), הפך לפתע למבזה ת"ח ולבן לא הכיר אביו תוך לעג וקלס על כל דבר חומרא.
(לא דיון הלכתי ענייני, אלא לעג וקלס ובוז - וסגירת עיניים הרבה פעמים).
וזה שורש פורה ראש ולענה שתוצאותיו הרות האסון עדיין מרקדות בינינו.
גדלותו של חכם עובדיה היתה לקחת חילונים ולהפוך אותם שומרי מצוות, אבל אלו שסביבו (כביכול בשמו ובשם קנאות למשנתו), לקחו את בני התורה המרוממים (או שהיו כבר צריכים להיות כאלו אחרי דור וחצי של בעלי תשובה) והורידו אותם למטה אל רמה של בעלב'ת או בעל תשובה מתחיל, ובאמת באמת חבל.
ואני עדיין לא מאמין שהחסידים של אותה שיטה רדודה, יבינו מה אמרתי כאן. להבנתי הם כלל לא בפרשה, הם בתוך סערת רגשות ותו לא.
אני כותב לאלו שמסוגלים לצאת רגע מהרגש, ולשמוע צד נוסף (בלי התחייבות לקבל, אל רק עם רצון לנסות לשמוע בלי אמוציות את הצד האחר ולנסות להבין).

אתה לא חולק עליי, כתבתי כדבריך ברמז ובעדינות. ודו"ק.

רק שנושא האשכול הוא לגבי ההערה לבחורים על טלית על הראש וכיו"ב, ועל כך אני מכוון.

אבל ברור ששורש הבעיה, החטא הקדמון, הוא מה שכתבת\י,
 
אתה לא חולק עליי, כתבתי כדבריך ברמז ובעדינות. ודו"ק.

רק שנושא האשכול הוא לגבי ההערה לבחורים על טלית על הראש וכיו"ב, ועל כך אני מכוון.

אבל ברור ששורש הבעיה, החטא הקדמון, הוא מה שכתבת\י,

על זה הסברתי בעבר שהיתה אמנם סיבה לכך,
וכעת אני מוסיף והולך שלצערינו הסיבה עדיין קיימת בצורה זו או אחרת,
וזה לא דוקא ב"טלית" אלא במכלול, אז יש ישיבות שעדיין נשארו עם הטלית כאילו אנחנו פעם,
אבל אלו שגרמו לכך אז, לצערינו עדיין קיימים וגורמים גם כיום, ועכ"פ דברי חסידיהם מראים זאת.
אכן דבריך יפים לכשעצמם, ייש"כ.
 
כי הציבור הספרדי השתנה
דהיינו בזמני - היה צורה של בן תורה היו מקפידים על לבוש של בן תורה כובע חליפה, ללכת בצורה מסודרת וכו'

היום לצערינו - ברוב בישיבות הספרדיות החדשות , אתה רואה אותם ברחוב עם חולצות בחוץ , ושלא לדבר על כובעים וחליפות מאן דכר שמיה.

והישיבות הטובות כדי לשמור על צביון והיבדלות מאותם סגנון של ישיבות, ומאותם סגנון של בחורים שלצערינו הם גדלים וגדלים, חייבים לעשות גם דברים שלא צריכים לעשות מזה נושא
גם לפני 2 עשורים בישיבות הספרדיות היו עושים מזה נושא.
וגם אצל האשכנזים יש בחורים שהולכים בצורה אותה תיארת, ובכ"ז הם לא עושים מזה נושא.
 
היום לצערינו - ברוב בישיבות הספרדיות החדשות , אתה רואה אותם ברחוב עם חולצות בחוץ , ושלא לדבר על כובעים וחליפות מאן דכר שמיה.

והישיבות הטובות כדי לשמור על צביון והיבדלות מאותם סגנון של ישיבות, ומאותם סגנון של בחורים שלצערינו הם גדלים וגדלים, חייבים לעשות גם דברים שלא צריכים לעשות מזה נושא
לגופו של עניין.

לעשות "ענין" מטלית על הראש בעיני זה דבר מטופש ולא שומר על שום צביון ושום נעלים.
ועובדה שרוב הישיבות הספרדיות לא עושות מזה עניין או שבכלל רובם שמים רק טלית ולא מגבעת.
 
לגופו של עניין.

לעשות "ענין" מטלית על הראש בעיני זה דבר מטופש ולא שומר על שום צביון ושום נעלים.
ועובדה שרוב הישיבות הספרדיות לא עושות מזה עניין או שבכלל רובם שמים רק טלית ולא מגבעת.

אבל גם לעשות "ענין" מהענין הזה, זה קצת מטופש.
וגם לעשות ענין מהדלקת נרות חנוכה בלי ברכה זה מטופש,
ובכל זאת עושים, אלא מה כי רוצים להחדיר לתודעה שליטה אבסולוטית מסויימת, וזה אחד מעיקרי הדת.
א"כ נקל להבין שאלו שחושבים שיש להתרחק מאותה דעה ואידיאולוגיה יעשו הכל במקביל.
אם אתה לא מבין את אף אחד ומתנגד ל כ ו ל ם, ניחא.
אבל אם אתה מצליח להבין את אלו שעושים ענין מ..., עליך להבין גם את אלו שעושים ענין מ...
אינך חייב להסכים, אבל אתה בהחלט צריך להבין.
אילו היית מנהל כאן דיון אידיאולוגי הלכתי מה צריך לעשות טלית או כובע (או כלום), היה ענין לדון.
אבל כשהדיון הוא, למה הם נוהגים... בו בזמן שאתה נוהג בדיוק אותו דבר (או מגבה אנשים כאלו), זה ויכוח חסר תועלת.
 
אבל גם לעשות "ענין" מהענין הזה, זה קצת מטופש.
בכלל לא.
אנחנו רוצים לדעת מאיפה נובע העניין הזה.
וגם לעשות ענין מהדלקת נרות חנוכה בלי ברכה זה מטופש,
אתה חושב שזה מטופש.
יש כאלה שחושבים שיש בזה בעיה.

אם רב מסויים כתב תשעה בעיות/חששות שמדליקים ללא ברכה אחר עיונו בסוגייא אין לך שום זכות לקרוא לזה "מטופש".
ובכל זאת עושים, אלא מה כי רוצים להחדיר לתודעה שליטה אבסולוטית מסויימת, וזה אחד מעיקרי הדת.
א"כ נקל להבין שאלו שחושבים שיש להתרחק מאותה דעה ואידיאולוגיה יעשו הכל במקביל.
אם אתה לא מבין את אף אחד ומתנגד ל כ ו ל ם, ניחא.
אבל אם אתה מצליח להבין את אלו שעושים ענין מ..., עליך להבין גם את אלו שעושים ענין מ...
אינך חייב להסכים, אבל אתה בהחלט צריך להבין.
אילו היית מנהל כאן דיון אידיאולוגי הלכתי מה צריך לעשות טלית או כובע (או כלום), היה ענין לדון.
אבל כשהדיון הוא, למה הם... בו בזמן שאתה נוהג בדיוק אותו דבר (או מגבה את הנוהגים), זה ויכוח חסר תועלת.
כמו שכתבת, אני "מבין" את הסיבה שלהם אבל לא מסכים איתה כלל ועיקר.
 
בכלל לא.
אנחנו רוצים לדעת מאיפה נובע העניין הזה.
יפה, אז זה נובע מהרצון להתרחק ממה או ממי שאתה כ"כ רוצה להתקרב אליו,
ולמה ? כי התוצאות של תלמידיו כפי עיצוב בני התורה דהיום נחלו כישלון (לא לדעתך כמובן אלא לדעתם),
ואילו התוצאות של אלו שהתרחקו ממנו, בהלכה ובלימוד ובסברא, נחלו הצלחה גדולה (לשיטתם עכ"פ).
ומכיון שזה לא "הלכה" אלא ענין, אז הבינו שיותר טוב כך, משם זה נובע. - ואתה רשאי להגדיר זאת אחרת.
עכ"פ אני אילו יהיו לי רק 2 אופציות, או ישיבה של הקו ההוא שכופים שם לשים טלית על הראש, או ישיבה שאתה מכנה משוכנזת שמתעקשים לשים כובע, אני אעדיף את השניה. ואתה תעדיף את מי שתרצה.

אתה חושב שזה מטופש.
יש כאלה שחושבים שיש בזה בעיה.
וכמו בטלית

אם רב מסויים כתב תשעה בעיות/חששות שמדליקים ללא ברכה אחר עיונו בסוגייא אין לך שום זכות לקרוא לזה "מטופש".
גם אם חששותיו נראות בעיני מטופשות לחלוטין ?
וגם אם נראה שהוא בסך הכל החליט לשווק ולעגן את התקפותיו של הר"י על הרב עדס ?

כמו שכתבת, אני "מבין" את הסיבה שלהם אבל לא מסכים איתה כלל ועיקר.
זכותך, אבל אתה לא יכול לדרוש מהם לחשוב כמוך.
 
יפה, אז זה נובע מהרצון להתרחק ממה או ממי שאתה כ"כ רוצה להתקרב אליו,
להתרחק ממה!?

להתרחק ממרן הבית יוסף והזוהר שאני רוצה להתקרב אליהם?

להתרחק מהרב עובדיה שבכלל לא שם טלית על הראש?

זה לא נובע מרצון "להתרחק".
זה נובע מרצון "להדמות לאשכנזים" וזאת המציאות.

אם בשבילך זה לא בעיה, בסדר.
בשבילי זה בעיה ולכן כתבתי מה שכתבתי.
 
להתרחק ממה!?

להתרחק ממרן הבית יוסף והזוהר שאני רוצה להתקרב אליהם?

להתרחק מהרב עובדיה שבכלל לא שם טלית על הראש?

זה לא נובע מרצון "להתרחק".
זה נובע מרצון "להדמות לאשכנזים" וזאת המציאות.

אם בשבילך זה לא בעיה, בסדר.
בשבילי זה בעיה ולכן כתבתי מה שכתבתי.

להתרחק מההרגשה של בית כנסת ספרדי.
וגם בגלל השפעותיו של הרב עובדיה שם, אך לא רק.
 
הרב רצאבי הגדיר זאת גם כעין שכתבתי לעיל.

1766051202630.png
 
הרב רצאבי הגדיר זאת גם כעין שכתבתי לעיל.

הצג קובץ מצורף 14680

כל כך יפה,
כל כך מפואר,
כשהמשגיח של הישיבה פונה בשאלה לרב,
והרב שנדרש לסוגיא ע"י רב המקום מביע את דעתו בדרך כבוד.
וכל כך מכוער, שרב שלא נדרש לסוגיא ולא נשאל עליה כלל ועיקר ע"י בעלי המקום,
מורה לתלמידי אותו רב שיעשו היפך דעת רבם במקומו. (לאו דוקא בענין הטלית, אלא בכלל, כן?).
ולעצם דבריו של הרב רצאבי, כלל לא קשור לנושא, כי ברור שזה מנהג האשכנזים להתפלל בלי טלית,
וברור שהספרדים לפני הישיבות שמו את הטלית (מי ששם) על הראש, והאשכנזים הרווקים עכ"פ את הכובע.
או קיי, ו... ???
השאלה היא איך צריך לנהוג התלמיד בישיבה, כשרבו לא שאל את הרב... או את תלמידיו מה להנהיג !!!
(ולא שזה כ"כ משנה, אבל די מסקרן מה יגיד ע"ז הרב רצאבי).
 
אז זה להתרחק מההרגשה של "ישיבה ספרדית" ולהדמות לאשכנזים כמו שכתבתי.
הכוונה היא, להתרחק מהרגשה של "בחורים ספרדים" ,

שרובם היום "שלומפרים" במלוא מובן המילה , שום שום איצטלא של בן תורה לא בלבוש לא בצורה של הנראות ובצורת הדיבור וצורת השירים.

וכדי להיבדל מהם ומהמונם [שרק הולכים וגדלים השלומפרים הנ"ל] חייבים לעשות גם דברים קיצוניים הפוכים
 
הכוונה היא, להתרחק מהרגשה של "בחורים ספרדים" ,

שרובם היום "שלומפרים" במלוא מובן המילה , שום שום איצטלא של בן תורה לא בלבוש לא בצורה של הנראות ובצורת הדיבור וצורת השירים.

וכדי להיבדל מהם ומהמונם [שרק הולכים וגדלים השלומפרים הנ"ל] חייבים לעשות גם דברים קיצוניים הפוכים

אז נאמר זאת כך:
לא מתבדלים חלילה מהספרדים, אלא מהסימפטומים השליליים שדבקו בנו במהלך הגלות הציונית.
והנוסחה היא כמו שכתב הרמב"ם מקיצוניות לקיצוניות עד שמגיעים לאמצע.
ולכן הראש ישיבה שם טלית להורות שכך היא ההנהגה הנכונה אחרי החתונה (וזה הרבה יותר טוב מהנהגתו של חכם עובדיה שלא שם בכלל רק כדי להראות שאין חובה), אבל עד החתונה הולכים כמו אלו שנראים יותר בן תורה (במה שהם יותר נראים) ולוקחים מהם את הטוב בלי אמוציות, עד שמתרגלים למושגים כובע וחליפה (והרי זה בלא"ה לא עבירה כמו מה עשה חכם עובדיה...).
ובעזה"י בסוף מגיעים לדרך המלך, אברכים למדנים מעיינים אוהבי תורה סגנון דיבור תורני והולכים עם כובע וחליפה, ומתפללים מנחה ערבית עם כובע וחליפה, ושחרית עם טלית וחליפה (ואולי גם כובע, או לא).
 
אלא מהסימפטומים השליליים שדבקו בנו במהלך הגלות הציונית.
הפוך
בזכות הגלות הציונית הספרדים ידעו מה זה "כובע וחליפה" ולבוש וצורה של בן תורה
כי כשהספרדים היו בגולה הם לבשו ודיברו כמו הערבים, ולא היית מבדיל בין מוסלמי ליהודי.
 
הפוך
בזכות הגלות הציונית הספרדים ידעו מה זה "כובע וחליפה" ולבוש וצורה של בן תורה
כי כשהספרדים היו בגולה הם לבשו ודיברו כמו הערבים , ולא היית מבדיל הין מוסלמי ליהודי.

לא, היית מבדיל גם מבדיל. (גם לא היה צורך להבדיל כי לא היתה לזה השפעה).
היום לצערינו יש גם "רחוב" וצריך להתבדל מהרחוב, וגם יש להתבדל מהמון העם כי ציבור בני התורה יותר מרומם.
בארץ זכינו לראות את ההבדל בין בעלי בתים ובני תורה בזכות ראשי הישיבות שלמדו אצל האשכנזים והביאו משם דברים טובים לתוך הספרדים. חלק מהדברים לא כ"כ עדכני להיום, וחלק מהדברים לא כ"כ נורא לכאן או לכאן, אבל הרוח חיה וקיימת, וכמו שכתבתי המלחמות שלהם בימים ההם, הביאו לצמיחה הגדולה שבזמן הזה.
וכמו שאז היו אלו שרצו לכבות את האש, גם היום ישנם כאלו, לא נורא עברנו את... נעבור גם את...
ולבי אומר לי שעוד חזון למועד, ובבוא היום הרבה דברים ישתנו לטובה.
 
וכמו שאז היו אלו שרצו לכבות את האש, גם היום ישנם כאלו,
כן, אבל דברים כאלו צריך לדבר ברור, וברחל בתך הקטנה , מי אלה היום

כי אני הבנתי אותך 100 אחוז, אך לצערי רבים וטובים כאן הם בגדר "תינוקות שנשבו" ואין להם מושג על רמיזותיך
 
כן, אבל דברים כאלו צריך לדבר ברור, וברחל בתך הקטנה , מי אלה היום

כי אני הבנתי אותך 100 אחוז, אך לצערי רבים וטובים כאן הם בגדר "תינוקות שנשבו" ואין להם מושג על רמיזותיך

מי הם אלה היום, אני אומר כל הזמן.
אלו שרוצים להשליט את הרב עובדיה על הציבור, גם במחיר הורדת ציבור בני התורה. הם הם אלה.
ולמה הרב עובדיה מוריד את ציבור בני התורה ?
כי דבריו בכמה וכמה דברים אינם תואמים את הנדרש מבן תורה כיום (כלומר אז, ועדיין היום),
וההם העדיפו להחדיר בציבור סלידה מראשי הישיבות, ורגשות בוז לעז וקלס לראשי הישיבות תוך נגיעה בפצע העדתי (שהוא פצצת אטום אצל הרבה ספרדים), ובכך גרמו להרבה שיבעטו ב-ה-כ-ל, והיה שוה להם ובלבד שלא יאמרו שהרב עובדיה דיבר לבעלי בתים.
הכי ברור שיש, ואני אומר את זה כל הזמן.
 
הכוונה היא, להתרחק מהרגשה של "בחורים ספרדים" ,

שרובם היום "שלומפרים" במלוא מובן המילה , שום שום איצטלא של בן תורה לא בלבוש לא בצורה של הנראות ובצורת הדיבור וצורת השירים.

וכדי להיבדל מהם ומהמונם [שרק הולכים וגדלים השלומפרים הנ"ל] חייבים לעשות גם דברים קיצוניים הפוכים
לא יודע איזה בחורי ישיבות ספרדים אתה מכיר?!
אני מכיר ב"ה הרבה בחורי ישיבות נפלאים, עם הנהגות מעולות, וישיבתיים מאוד. שלא נופלים מאף בחורי ישיבה אשכנזית אחרת.

לא נראה לי שישיבת רכסים הפסידה משהו מזה שלא עשתה עסק מעולם מכל הדברים האלה.
רק הרויחה, במקום לגרום לכל מיני בחורים לריב עם הצוות, הבחורים האלו עולים ומתעלים.

זו בדיוק ההנהגה הליטאית. לא להיכנס לבחור לקישקע, אלא רק לרומם אותו לפי דרכו.
 
לא יודע איזה בחורי ישיבות ספרדים אתה מכיר?!
אני מכיר ב"ה הרבה בחורי ישיבות נפלאים, עם הנהגות מעולות, וישיבתיים מאוד. שלא נופלים מאף בחורי ישיבה אשכנזית אחרת.

לא נראה לי שישיבת רכסים הפסידה משהו מזה שלא עשתה עסק מעולם מכל הדברים האלה.
רק הרויחה, במקום לגרום לכל מיני בחורים לריב עם הצוות, הבחורים האלו עולים ומתעלים.

זו בדיוק ההנהגה הליטאית. לא לכהנס לבחור לקישקע, אלא רק לרומם אותו לפי דרכו.

וגם אני לא מבין מה הרוויחה למשל ישיבת חזו"ע שהתנגדה לכל האחרים ?
ומה יצא משם ?
אלא מה, עצם זה שרכסים לא עשו מהרב עובדיה אלילות הלכתית (סליחה על הבוטות - אבל לא מצאתי הגדרה אחרת, אז מי שיודע שיתקן, תודה), ובודאי לא מהרב יצחק, זה הכל.
רק שהם הוקמו בשנת תשנ"ט/ס (מעל עשור אחרי המהפכה הספרדית ההפוכה של אלו שאוהבים לכנות אותם כאן משוכנזים), והלכו בתלם שחרשו הם.
וכבר לא כ"כ נצרכו למלחמות שהם השקיעו בהם את תמצית דמם.
התדמית התורנית של בן תורה ספרדי כבר עוצבה על ידי...
אז ודאי שלא היה צריך מלחמה.
אילו הרב יצחק וסיעתו לא היו מקדשים מלחמה הפוכה, האמן לי שהכל היה נראה אחרת גם בקרב ראשי הישיבות של המרביצי, אני בטוח בכך.
 
נערך לאחרונה:
לא יודע איזה בחורי ישיבות ספרדים אתה מכיר?!
אמרתי הלוך ושוב , איני מדבר על ישיבות כמו "קול יעקב" "משכנות התורה" "בית שמעיה" "ברית יעקב" "יסודות" וכד' [שהם פירות של המרביצי המתנגדים לרב עובדיה].

כוונתי - לישיבות רבות שנפתחו ב- 15 שנים האחרונות ומטה , שכולם שם הם לא משקפים את מה ששיקפו רבני "המרביצי" [היינו הרב עדס, הר' טולדאנו, הר' פנחסי, וכו']

ורואים בחוש את הפירות שלהם - וכמו שהבאתי דוגמאות לעיל על הסגנון שלהם.

וכמו שאמר @אלישמע אמר לעיל
ולמה הרב עובדיה מוריד את ציבור בני התורה ?
כי דבריו בכמה וכמה דברים אינם תואמים את הנדרש מבן תורה כיום (כלומר אז, ועדיין היום),

זה המציאות היום - שהישיבות שאינם ברוח של המרביצי שהיו פעם , פירותיהם נראים ונשמעים בצורה לא כ"כ טובה בלשון המעטה , כלפי הלבוש והסגנון הרחובי
 
ראשי תחתית