לרבנים החשובים
@מתוק מדבש @שמעון טרבלסי ו
@מבקש השם
ולכל שאר הרבנים החשובים,
כיוון שהיה עוררין על מה שכתבתי לעיל.
אתן למעיינים שני קטעים מהאור לציון חכמה ומוסר, ונראה את הנהגת חכם בן ציון
שני סיפורים צמודים זה לזה, ולא בכדי [כאשר יראה המעיין].
הצג קובץ מצורף 8179הצג קובץ מצורף 8180
פה רואים את הכבוד מחד, שכאשר תלמיד כביכול אומר לרבו על רב מסויים שהוא מיקל, וראה שיש פה איזה זלזול מסויים, בזה מיד ראה לנכון להוכיח התלמיד על כך.
אך אין זה סותר מאידך- שאתה לא יכול לסמוך על חכם שמיקל בדברים שאני סובר שזה אסור, ולכן אתה לא יכול לתת לחכם שמיקל, לתת לו לדבר בהלכה שאז יאמר את הקולות שלו.
וזהו בדיוק- כדכתבנו לעיל, שיש פה הנהגה ברורה, והיא אינה סותרת את חברתה
דמחד- רכש כבוד לתלמיד חכם ואף אם איזה תלמיד הראה איזה זלזול קטן, מיד העמידו על מקומו
אך מאידך- כשאותו חכם הוא מיקל ואינך מסכים עם הקולות שלו, אין לך אפשרות לתת לו לדבר, וממילא כ"ש לסמוך על דבריו בעיניים עצומות.
רואים פה את ההנהגה המדודה והשקולה של חכם בן ציון זצ"ל, ואין זה סתירה כלל.
ב.
עוד דוגמא מצאתי להדיא
עדות של חכם בן ציון בשם הרב עזרא עטייה נגד הרב עובדיה
הובא בספר רבינו האור לציון ח"א, גבי זה שהרב עובדיה היה דורש ברבים להחמיר את ר"ת
וכך נכתב שם:
והעיד רבינו בשם רבו הגאון רבי עזרא עטייה [והיינו שחכם בן ציון הביא בשם הרב עזרא עטייה]
שלא היתה דעתו נוחה מחכם הדורש ברבים לנהוג כרבינו תם בצאת השבת מפני שכבר נהגו כהגאונים.
ואת העדות הזו הביאו- בשם הר' שלמה בן שמעון, שהעיד שכך אמר הרב בן ציון משם הרב עזרא עטייה
להדיא- העיד הרב בן ציון, שהרב עזרא עטייה לא היה דעתו נוחה בעניין הזה מהרב עובדיה.
וכאן זה הרבה יותר מהעדות שאני הבאתי לעיל – כי כאן עוד מביא מחכם עזרא עטייה על העניין הזה של הרב עובדיה, וזה לא רק דעתו שלו כמו שאני לעיל הבאתי, אלא כאן זה גדול שבעתיים שהביא בשם הרב עזרא עטייה
הצג קובץ מצורף 8181