הנהגת מרן הגר"י עדס שליט"א בעניין זמן צאת הכוכבים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שיטה זו תמוהה טובא, שהרי שיעור 24 דקות למיל נסמך על ההבנה שיש 5 מיל בין שקיעה לצאת, וממילא יש רק ג' שיטות, 72 דקות, 90 דקות, ו-120 דקות
נקודה זו נכונה. ויפה. ויש''כ. אולם אין כאן נפק''מ גדולה דלא נקטינן להא להלכתא.
 
הכנה זה דרבנן
אכן
ומעיקר הדין שרי אף בביה"ש לפי הרבה פוסקים,
עי' שו"ת רב פעלים ח"ד או"ח סי' י"א, דלכאו' מבואר דרק במקום מצוה אפשר להקל
[ובכלל, כמדומה שאין הבא"ח רגיל לעשות צירופים כאלו]
ובפרט במקום מצוה וכו'
רחוק בעיני שסידור השלחן נחשב מקום מצוה
 
כוונתי כאן לשאלה אחרת לגמרי.

ואעתיק רק מפני חביבותו דמר על הערה זו.
אבל הגר''א ודאי הקשה כן. קו' הגר''א - הגר"א בביאורו מקשה שלפי שיטת ר''ת אין לילה בכל ארצות אירופה, וכך מבארו הגר''מ שטרנבוך (תשובות והנהגות או''ח ח''ב סי' קסז) "דהגר"א זצ"ל דוחה בשתי ידים שיטת רבינו תם שע"כ כוכבים נראים לפי האופק ואם לפי אופק בבל וארץ ישראל אחרי ע"ב מינוט הוי לילה ממילא באופק כמו ווילנא או אנגליה כשני חדשים בשנה אין לילה כלל שהכוכבים הנראים בארץ ישראל אחרי ע"ב מינוט שבהם נחשב לילה מעולם לא מחשיך כך באופק ההוא ואם כן אין לילה כלל בווילנא או לונדון וד"ז תמוה ואי אפשר לעלות על הדעת וזהו קושיא עצומה על שיטת רבינו תם דלית נגר ובר נגר דיפרקינה שרבותינו הצרפתים גרו בצרפת ואנגליה ולא שמענו מעולם דעתם שכחדשיים אין לילה במקומותם ואסור לגור שמה שמבטל מצות הלילה בווילנא או לונדון".
הגר"א אכן הק' כן, וכל כוונתי היה שמדברי כת"ר היה משמע שמהר"י פראג'י מיישב קו' זו, ולא היא
ובאמת לא הבנתי קו' הגר"א, הרי גם להגר"א במקומות הצפוניים יותר אין לילה (ועי' שו"ת דבר אליהו קלאצקין סי' ס"ז שנשאל על מקום כזה להלכה למעשה)
ומ"ש הגר"מ שטרנבוך שאסור לגור שמה, לכאו' תמוה, שהרי אם אין שם לילה מעולם לא נתחייב במצוות הלילה, וכמו שמי שאין לו בית פטור ממזוזה
(וכך כתב מהר"י מוסקאטו בקול יהודה על הכוזרי מאמר ב' פרק כ' דף ל"ד ע"ב מדפי הספר, יעו"ש)
ובשיעור הזמן שבין השקיעה ועד צאת ג' כוכבים [דהיינו ביה''ש] מבואר בגמ' (לד:) לדעת רבה הוא שלשת רבעי מיל.
הערה קטנה: גם לפי רב יוסף כך הוא, אלא שלדעתו אין ביה"ש מתחיל בשקיעת החמה
הגר"ח פלאג'י בשו"ת לב חיים (ח"ב סימן קלד) שכתב, וכשאני לעצמי נ"ל שבמקומינו גם כשעברה חצי שעה אחר שקיעת החמה עדיין אין הכוכבים נראים כי אם כעבור עוד חמש או עשר דקות, דהיינו שלשים וחמש דקות או ארבעים דקות אחר השקיעה, שאז נראים כוכבים בינונים. ומרן הש"ע (סימן רצג) כתב, שצריך להזהר מלעשות מלאכה במוצ"ש עד שיהיו שלשה כוכבים קטנים, ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים, א"כ אם נולד התינוק בע"ש אחר שקיעת החמה כל עוד אינו לילה ודאי דהיינו שנראים שלשה כוכבים בינונים רצופים ולא מפוזרים, אין למולו בשבת, ואם הוא יום מעונן צריך עד שיצא הספק מלבו דהיינו כארבעים דקות אחר השקיעה, הלא"ה נימול ליום ראשון. וזהו מנהג עירנו איזמיר, וכן ראוי לנהוג. ע"כ.
הגרח"פ ס"ל כדעת הגאונים, ומבואר בדבריו שלדעת ר"ת צריך להמתין עד ע"ב דקות ולא מספיק בראיית הכוכבים, ע"ש בכל דבריו
1751948473422.png1751948531410.png
וע' בשו"ת אגרות משה (אורח חיים חלק ד סימן סב ד"ה ולענין אבלות).
מדברי האג"מ אין ראיה, שהוא כותב שצאת לפי הגאונים בניו יארק הוא לאחר ט' דקות, שחשב שזהו החילוק בין בבל לארה"ב, וכמ"ש בשמו במסורת משה ח"ד עמ' קס"ט (והעליתי את דבריו בפול"ת באשכול על זמן הדלקת נר חנוכה)
ובזה מובן מה שנתבאר לעיל בדברי הראשונים שהבינו בפשטות דשקיעת החמה דפסחים דתחילת עובי הרקיע הוא קודם לשקיעת האופק ואינו שייך לה והוא משום דלפי הנתבאר מציאות זו דעובי הרקיע אינה גורמת לשקיעת האופק ואינה שייכת אליה ומכיוון שנראה מהראשונים דפירשו דברי הגמ' דכניסת החמה לעובי הרקיע הוא סיבת תחילת השקיעה להכי הבינו בפשטות דכוונת הגמ' לזה שהחמה נחלשת ואורה הולך וכהה הרבה קודם שקיעת האופק דמציאות זו נגרמת ע"י עובי הרקיע וכנתבאר (הרב יעקב ביר קובץ בית אהרן וישראל גליון קי עמ' קכה).
בפשטות כוונת הראשונים שכתבו "נכנס לעובי הרקיע" הכוונה שהפסיק להאיר ישירות על הארץ ואינו מאיר אלא על עובי הרקיע
ולפי פירושו של כת"ר, א"כ גם בהנץ החמה המוזכר בפסחים שם יהיה 36 דקות אחרי הנץ החמה ההלכתית, ויוצא שעלוה"ש הוא רק 36 דקות לפני הנץ, וזו לא שמענו מעולם [אכן, קושיא זו יהיה קשה בלא"ה על המאירי, בין לפי' כת"ר בין לפי' שלי להלן, וצ"י]
ודבר זה מוכרח בלי כל ספק מלשון המאירי (שבת לה.) שכתב שענין השקיעה הראשונה היא "כשמתחלת ליכנס והיא נראית עדיין, מעט מעט". דהיינו ששקיעה ראשונה היא בזמן שהחמה נכנסת מעט מעט לתוך הרקיע, והוא ממש כדברינו להדיא. ואין לפרש הכוונה "והיא נראית עדיין" על אורה של השמש, כי דבר זה אינו אלא תימה בלשון המאירי שהיה צריך לומר "ואורה נראה עדיין" ולשון "והיא נראית עדיין" מוכח להדיא דעל גוף השמש ממש איירי.
ואכן ראיתי לאחר מכן בדברי הגאון רבי איסר זלמן מלצר (אבהא''ז הל' ק''ש) שעמד בזה על דברי המאירי וכתב שנראה שיש לו שיטה חדשה בדעת ר''ת, והבין גם כן שלדעת המאירי תחילת שקיעה היא כשגוף השמש מתחילה לשקוע ברקיע יעו''ש, ואמנם הוא הבין דשקיעה שניה אליבא דהמאירי היא כששקעה כל העגולה. ועל כן תמה בתרתי, א) דזמן זה לא ארוך כ''כ במשך ג' מילין ורביע. ב) שמלשון הראשונים משמע דשקיעה שניה מאוחרת טפי, ותמה על המאירי דמשמע ממנו שהבין כן לא מדעת עצמו אלא בדעת ר''ת והרמב''ן בתורת האדם, יעו''ש. אמנם האמת שנראה ברור שלדעת המאירי שקיעה שניה אינה סוף שקיעת העגולה אלא שקיעת האור כמבואר בראשונים "יטהר האור מן הרקיע", ובין שקיעה ראשונה שהיא הזמן שמתחילה השמש להכנס לרקיע עד שקיעה שניה שהיא שקיעת האור יש שלושה מיל ורביע, ולפ''ז לק''מ על דברי המאירי.
אבל כהבנת הגרא"ז מלצר נר' להדיא מהמשך דברי המאירי -
1751944976907.png
וכן מבואר בתשו' מהרי"ל החדשות סי' ל"א ששאל השואל מן מהרי"ל בזה"ל "הורינו מורינו כי באיטליה של רומי הורה א' שלאחר שנסתר כל החמה מעיניו קרי תחילת שקיעה לפר"ת ור"ל זה לפ"ד הרמב"ן ואני תמהתי ע"ז... דרבותינו תלו שיעור שקה"ח בראות העין כשהחמה מתחלת להתחסר מעט מעט מראות עינינו, כי ע"פ התכונה א"א לומר שתחלת שקיעה הוא לאחר שכל גוף החמה נסתר מעינינו עכ"ל ומדבריו למדים שהיה פשוט לו ולכל בני המדינה כפי' המאירי עד ששמע שמועה מאיטליה
לענ"ד קשה להביא ראיה מזה עד שנדע זהות השואל ומעמדו התורני
(על הרמה התורנית של בני דורו של מהרי"ל, עי' מ"ש הגר"מ מאזוז זצ"ל בדרכי העיון מהדו"ח עמ' ש"י, אבל יש לפקפק על הדוגמא שלו, עי' רמ"א סי' תרמ"ט ס"ו ומג"א שם ס"ק כ"ז, ודו"ק)

בעזהשי"ת המשך יבוא....
 
לענין ק''ש וחישוב זמני היום הבן איש חי נוקט כו להדיא
אם זה חומרא, אז זה חומרא דאתי לידי קולא, כי צריך לחשב את זמני ק''ש ותפילה לפי צה''כ ד13.5 דק', והזמנים מוקדמים בכ5-10 דק'
יש להוסיף מ"ש רבינו בשו"ת רב פעלים (ח"ב או"ח סוס"י י"ט) "אחר ששה דקים מקריאת המג'רב אין רשות להתפלל מנחה ... ואותם המתפללים אח"ז הוא מחמת בורות, וצריך למחות בידם", ומשמע דמעיקר הדין צאה"כ הוא אז, דאל"ה לא הו"ל לכתוב כ"כ בתקיפות, ובפרט לפי מ"ש הגר"נ כצ'ורי בס' מעשה נסים (ח"ג עמ' קל"ה הועתק בס' דרכי חיים איפרגן עמ' נ"ג) שמנהג בגדאד "מזמן קדמון ועד עכשיו" להתפלל עד כ"ז דקות. [וע"ע בדברי הגר"א מני (ברב פעלים שם) דמשמע דמעיקר הדין צאה"כ הוא י"ג דקות, ורק לענין שבת מחמירים יותר, (וצריך לעיין בפנים בדברי מרן הגחיד"א שהביא), ע"ש היטב]
 
הגר"א אכן הק' כן, וכל כוונתי היה שמדברי כת"ר היה משמע שמהר"י פראג'י מיישב קו' זו, ולא היא
אתה כתב שקושיית הגר''א הייתה אחרת לגמרי: "כמדומה שכת"ר נתכוון להביא הקושיא על רבינו תם שיש מאות כוכבים קודם 72 דקות, והיישובים שהביא כת"ר בהמשך אינם מיישבים קו' זו של הגר"א".
אז ההערה על כת''ר היא בתרתי, א', שהקושיא של הגר''א אינה שיש מאות כוכבים. ב', הקושיא הזו של מאות כוכבים מיושבת בדברי מהר''י פראג'י, שיש אלף וכ''ב כוכבים נראים, וצריך בינוניים בגדלה ובאורה, וייתכן שלוש מאות כוכבים ועדיין אינם בהגדרת בינונים בגדלה ובאורה. והאריך בזה. ונ''ל שהבאתי לשונו בהודעות שאחר כך.
ובאמת לא הבנתי קו' הגר"א, הרי גם להגר"א במקומות הצפוניים יותר אין לילה (ועי' שו"ת דבר אליהו קלאצקין סי' ס"ז שנשאל על מקום כזה להלכה למעשה)
הקושיא של הגר''א ברורה. כל ראשוני אשכנז, וכל העם מגדול ועד קטון באירופה נהגו בכל יום דין לילה. והוא מושכל ראשון ופשוט ומוסכם לכולי עלמא שיש שם דין לילה, מאז שישראל בגלות שם, מבלי כל ספק. וקיימו ליל הסדר, וקראו ק''ש בברכותיה, והתפללו ערבית כסדרה. בקיצור. הקושיה היא ש"במדינות הללו אין לילה" היא ראיה ברורה דאין הלכה כר''ת. כי הוא נגד כולי עלמא.
ומ"ש הגר"מ שטרנבוך שאסור לגור שמה, לכאו' תמוה, שהרי אם אין שם לילה מעולם לא נתחייב במצוות הלילה, וכמו שמי שאין לו בית פטור ממזוזה
זה נושא שניתן לדיון, אך אינו נוגע בעיקר הענין של מח' ר''ת. ואין זה מדברי הגר''א עצמו. אך כנראה הגר''מ סובר שאם נוסעים למקום בידיעה שרוב מצוות התורה יתבטלו אין היתר ללכת לגור שם לכתחילה. אך לא זה הנדון העיקרי כאן.
 
הגרח"פ ס"ל כדעת הגאונים, ומבואר בדבריו שלדעת ר"ת צריך להמתין עד ע"ב דקות ולא
ייתכן שכותב כן גם לדעת הגאונים, שצריך ללכת בתר ראיית הכוכבים בפועל. והוא כמ' דקות. צריך לעיין בכל תשובתו בפנים (כתבתי מאמר זה המצורף לפני יותר מחמש שנים). וייש''כ.
 
בפשטות כוונת הראשונים שכתבו "נכנס לעובי הרקיע" הכוונה שהפסיק להאיר ישירות על הארץ ואינו מאיר אלא על עובי הרקיע
תתייחס לראיות שהבאתי מפיה''מ לרמב''ם. אני גם הבנתי כהפשטות. אך יש ראיות ברורות.
ולפי פירושו של כת"ר, א"כ גם בהנץ החמה המוזכר בפסחים שם יהיה 36 דקות אחרי הנץ החמה ההלכתית, ויוצא שעלוה"ש הוא רק 36 דקות לפני הנץ, וזו לא שמענו מעולם [אכן, קושיא זו יהיה קשה בלא"ה על המאירי, בין לפי' כת"ר בין לפי' שלי להלן, וצ"י]
זה נושא לעיון ודיון. כתבתי בו ואולי אביא בהמשך ועוד חזל''מ.
אבל כהבנת הגרא"ז מלצר נר' להדיא מהמשך דברי המאירי -
הצג קובץ מצורף 7722
הגרא''ז עצמו מתמה על פירוש עצמו ונשאר בצ''ע. ומ''מ ודאי שרואים מהמאירי שתחילת השקיעה מקדימה.
לענ"ד קשה להביא ראיה מזה עד שנדע זהות השואל ומעמדו התורני
זה לא הנושא מעמדו התורני, אלא כמסיח לפי תומו, מה היה מקובל באותה תקופה בין גדולי הרבנים, ושההוראה שזה מתחיל בסוף השקיעה הייתה נראית לו חידוש מופלג. יש כאן תיאור עובדתי פשוט. ולא חקר ופסק הלכה. ואין סיבה לא להאמין לשואל.
(על הרמה התורנית של בני דורו של מהרי"ל, עי' מ"ש הגר"מ מאזוז זצ"ל בדרכי העיון מהדו"ח עמ' ש"י, אבל יש לפקפק על הדוגמא שלו, עי' רמ"א סי' תרמ"ט ס"ו ומג"א שם ס"ק כ"ז, ודו"ק)
כנ''ל אינו נוגע לענ''ד בנ''ד.
 
אכן

עי' שו"ת רב פעלים ח"ד או"ח סי' י"א, דלכאו' מבואר דרק במקום מצוה אפשר להקל
[ובכלל, כמדומה שאין הבא"ח רגיל לעשות צירופים כאלו]

רחוק בעיני שסידור השלחן נחשב מקום מצוה
סידור השלחן לסעודת החג, לא נחשב מצוה ? הרי יש מצוה למהר לקדש בליל שבת ויום טוב
יש להוסיף מ"ש רבינו בשו"ת רב פעלים (ח"ב או"ח סוס"י י"ט) "אחר ששה דקים מקריאת המג'רב אין רשות להתפלל מנחה ... ואותם המתפללים אח"ז הוא מחמת בורות, וצריך למחות בידם", ומשמע דמעיקר הדין צאה"כ הוא אז, דאל"ה לא הו"ל לכתוב כ"כ בתקיפות, ובפרט לפי מ"ש הגר"נ כצ'ורי בס' מעשה נסים (ח"ג עמ' קל"ה הועתק בס' דרכי חיים איפרגן עמ' נ"ג) שמנהג בגדאד "מזמן קדמון ועד עכשיו" להתפלל עד כ"ז דקות. [וע"ע בדברי הגר"א מני (ברב פעלים שם) דמשמע דמעיקר הדין צאה"כ הוא י"ג דקות, ורק לענין שבת מחמירים יותר, (וצריך לעיין בפנים בדברי מרן הגחיד"א שהביא), ע"ש היטב]
לא בהכרח
כי כל מה שמתפללים אחרי השקיעה הוא בעצמו 'קולא', ולכן אין להקל אלא בזמן שהוא רק ספק לילה, אבל אחרי 14 דק', יש צד/שיטה (גם מי שסובר שצריך להמתין 25-30 דק', מודה שיתכן לפרש לפי כמה ראשונים שצאת הכוכבים מוקדם, אלא שיש להסתפק אולי השקיעה מאוחרת יותר מהשקיעה באופק, או שביה''ש דר' יוסי מופלג בכמה דקות) שזה ודאי לילה
לא הכחשתי שיש שסברו לסמוך מעיקר הדין על 13.5 דק', אבל נראה דרוב הקהילות והפוסקים לא ס''ל הכי
ואגב, בשו''ת אור לציון מיקל ע''י תנאי להתפלל עד צאת הכוכבים הנראה, ואיהו לשיטתו דסבר דעד 27 דק' הוא לא רק מדין 'חומר' בעלמא, אלא מדינא, ועכ''ז לא היקל בתפילה ע''י תנאי ובכל ענייני סב''ל וכדו' לא היקל יותר מ-13.5 ד'
 
אתה כתב שקושיית הגר''א הייתה אחרת לגמרי: "כמדומה שכת"ר נתכוון להביא הקושיא על רבינו תם שיש מאות כוכבים קודם 72 דקות, והיישובים שהביא כת"ר בהמשך אינם מיישבים קו' זו של הגר"א".
אז ההערה על כת''ר היא בתרתי, א', שהקושיא של הגר''א אינה שיש מאות כוכבים. ב', הקושיא הזו של מאות כוכבים מיושבת בדברי מהר''י פראג'י, שיש אלף וכ''ב כוכבים נראים, וצריך בינוניים בגדלה ובאורה, וייתכן שלוש מאות כוכבים ועדיין אינם בהגדרת בינונים בגדלה ובאורה. והאריך בזה. ונ''ל שהבאתי לשונו בהודעות שאחר כך.
אין בינינו מחלוקת רק אי הבנה, ודי בזה
הקושיא של הגר''א ברורה. כל ראשוני אשכנז, וכל העם מגדול ועד קטון באירופה נהגו בכל יום דין לילה. והוא מושכל ראשון ופשוט ומוסכם לכולי עלמא שיש שם דין לילה, מאז שישראל בגלות שם, מבלי כל ספק. וקיימו ליל הסדר, וקראו ק''ש בברכותיה, והתפללו ערבית כסדרה. בקיצור. הקושיה היא ש"במדינות הללו אין לילה" היא ראיה ברורה דאין הלכה כר''ת. כי הוא נגד כולי עלמא.
אבל באותה מידה, אפשר לטעון שכל העם מגדול ועד קטון היו עושים מלאכה בער"ש אחרי שקיעה"ח, הרי שכולם סברו כר"ת, ומה העדיפות של מנהג זה ממנהג זה
זה נושא שניתן לדיון, אך אינו נוגע בעיקר הענין של מח' ר''ת. ואין זה מדברי הגר''א עצמם. אך כנראה הגר''מ סובר שאם נוסעים למקום בידיעה שרוב מצוות התורה יתבטלו אין היתר ללכת לגור שם לכתחילה. אך לא זה הנדון העיקרי כאן.
בסדר [עיקר הסיבה שנתעוררתי לזה כי לאחרונה חבר שלי סיפר לי שחמיו הוא משגיח כשרות, והוכרח לנסוע למקום כזה]
הגרא''ז עצמו מתמה על פירוש עצמו ונשאר בצ''ע.
מה לעשות שהדברים מפורשים בלשונו
ומ''מ ודאי שרואים מהמאירי שתחילת השקיעה מקדימה.
אכן
זה לא הנושא מעמדו התורני, אלא כמסיח לפי תומו, מה היה מקובל באותה תקופה בין גדולי הרבנים, ושההוראה שזה מתחיל בסוף השקיעה הייתה נראית לו חידוש מופלג. יש כאן תיאור עובדתי פשוט. ולא חקר ופסק הלכה. ואין סיבה לא להאמין לשואל.
הנידון הוא איזה רבנים הכיר ועד כמה היה מודע לדעותיהם בעניינים שונים
 
לא בהכרח
כי כל מה שמתפללים אחרי השקיעה הוא בעצמו 'קולא', ולכן אין להקל אלא בזמן שהוא רק ספק לילה, אבל אחרי 14 דק', יש צד/שיטה (גם מי שסובר שצריך להמתין 25-30 דק', מודה שיתכן לפרש לפי כמה ראשונים שצאת הכוכבים מוקדם, אלא שיש להסתפק אולי השקיעה מאוחרת יותר מהשקיעה באופק, או שביה''ש דר' יוסי מופלג בכמה דקות) שזה ודאי לילה
לענ"ד זה חשבון יפה, אבל עדיין לא מתאים לשון תקיפה כזו, ובפרט היכא שזה היה המנהג
ואגב, בשו''ת אור לציון מיקל ע''י תנאי להתפלל עד צאת הכוכבים הנראה, ואיהו לשיטתו דסבר דעד 27 דק' הוא לא רק מדין 'חומר' בעלמא, אלא מדינא, ועכ''ז לא היקל בתפילה ע''י תנאי ובכל ענייני סב''ל וכדו' לא היקל יותר מ-13.5 ד'
א. הוא לא סובר שזה חומרא בעלמא, אבל גם לא סובר שזה עיקר הדין [וי"ג דקות הוא חומרא בעלמא], דעתו שזה ספק השקול
ב. הוא לא כותב שהמיקל יותר מזה הוא מנהג בורות וצריך למחות בידו
 
בשביל הרב @כהנא דמסייע שליט"א ושאר החו"ר, אעלה לכאן מ"ש בסוגיא זו הרב פרי אליעזר, כי ראיתי שבכמה מקומות כיוונתי לדעתו בענין זה
 

קבצים מצורפים

בשביל הרב @כהנא דמסייע שליט"א ושאר החו"ר, אעלה לכאן מ"ש בסוגיא זו הרב פרי אליעזר, כי ראיתי שבכמה מקומות כיוונתי לדעתו בענין זה
הגבתי על זה במקום אחר. דברי ידידי הפרי אליעזר שהתכתבתי איתו רבות בנושאים שונים. לעניות דעתי עם כל עושר ידיעותיו והגיונו הייחודי. אך רואה דברים בצורה של שחור לבן. ומתקשה להכניס גוונים עדינים ודקים יותר בדעותיו. ודי בזה.
 
אבל באותה מידה, אפשר לטעון שכל העם מגדול ועד קטון היו עושים מלאכה בער"ש אחרי שקיעה"ח, הרי שכולם סברו כר"ת, ומה העדיפות של מנהג זה ממנהג זה
מנין לך שכך היה המנהג הכללי בכל אירופה מימי קדם? ראה בתרומת הדשן שהיו מקבלים שבת בעוד היום גדול והולכים על שפת הנהר. והבנתי זאת פעם ראשונה כשהייתי שבת בפריז לפני כשנה והלילה מתחיל מאוחר מאד. וספירת העומר ברכנו בסוף סעודת שבת.
ומכל מקום ראיית הגר"א לעצם מציאות דיני לילה במקומות האלה שהוא ודאי היה ברור ומוסכם מתחילת גלות צרפת ואירופה על ידי הכל. הוא חזק מצור. ולא זז ממקומו כמלא נימא.
ואילו על זמן תחילת כניסת שבת ואיחורו מוצאים אנו אזכורים שונים. וגם אם במקומות מסויימים התקבע ר"ת לקולא. אין כאן ראיה חזקה כמו זה שיש כאן בכלל מציאות של לילה.​
הדחייה היחידה לזה היא ללכת בשיטת השוות. שיטה שלא מתקבלת על הדעת משום צד.
הנידון הוא איזה רבנים הכיר ועד כמה היה מודע לדעותיהם בעניינים שונים
אכן. אבל אם הוא קורא להם רבותינו באזני מהרי"ל. משמע שידע למי לפנות והכיר מי הם רבותינו. וא"צ לפקפק בדבר שאין טעם הגיוני לפקפק בו.​
 
הגאון רבי עמנואל חי ריקי בספרו אדרת אליהו (ליוורנו תק''ב עמ''ס שבת לד.)
שם כתב רק שהשיעור משתנה לפי המקום ותקופת השנה
וזה נראה כוונת הרא''ש בתוספותיו בשבת (לה.) כתב "מתחילת שקיעה - שמתחלת חמה ליכנס בעובי הרקיע, ומתחלת אורה להיות כהה", ובודאי שאינו מתכוין לזמן שבו כל החמה נכסתה מן העין דא''כ למה לו לפרש דבריו בדרך ארוכה כזו יש לו לומר משעה שנכסית החמה מהארץ שזה דבר הברור ממש לעין כל ואמאי צריך לתת סימן בדרך זה, על כן נראה כמו שפירשנו.
לפ"ז מיושב מה שהעיר מרן ז"ל שבמס' שבת ופסחים התעלם הרא"ש מדברי ר"ת, ואילו במס' תענית הביאו, דלהבנת הרא"ש בדעת ר"ת אין בו נפק"מ בהל' שבת [כי הרא"ש לא הזכיר שזמן התוספת מתחילה בשקיעה ראשונה]
וביאור זה מתיישב היטב עם דברי ר''ת בספר הישר (חלק החידושים סימן רכא) שכתב בזה הלשון; "במה מדליקין. רבה אמר רב יהודה אמר שמואל כרוך ותני, אי זה הוא בין השמשות משתשקע החמה כל זמן שפני מזרח מאדימין - הכסיף התחתון ולא הכסיף העליון בין השמשות, והכסיף העליון והשוה לתחתון לילה. והכי פירושא אי זהו בין השמשות דמספקא לן וכו' משתשקע החמה כל זמן שפני מזרח מאדימין האי פני מזרח מערב הוא שנקרא פני מזרח לעת ערב כל זמן שהוא מאדים, עד שהשחיר התחתון ולא העליון בין השמשות. ולא תימא (דביאור הגמרא בשבת הוא) משעה שרוצה החמה ליכנס ברקיע דמאז הוא מתחיל ליאדם, אלא משתשקע החמה שכבר נכנסה ברקיע ועברה בעוביו של רקיע והוא עדיין כנגד החלון. ומשום שעדיין לא עבר את חלונו ולא פסק חלונו ללכת אחרי הכיפה הוא מטיל זהורורין ומאדים מושבו.

ועל כרחך אני צריך לפרש משתשקע החמה כמו שפירשתי שכבר נכנסה ברקיע, דאי תימא משעה שמתחיל ליכנס זה אינו יכול להיות. דהא אמרי' בפרק מי שהיה טמא בפסחים דעוביו של רקיע אחד מששה של יום ומשעת שקיעת החמה ועד צאת הכוכבים חמשת מילין ואחר (כך) בין השמשות צאת הכוכבים הוא [לילה] כדאמרי' שנים בין השמשות שלשה לילה. ועוד אמרי' לקמן דלא אכלי כהנים תרומה עד שישלים בין השמשות דר' יוסי ומשישלים בין השמשות יאכלו הכהנים תרומה. וזמן אכילת כהנים מצאת הכוכבים ואילך. ואם אתה מפרש משתשקע החמה כמו שקיעת החמה ואם כן הוי בין השמשות חמשת מילין ואם כן קשיא דרבה אדרבה. דרבה אמר לקמן דלא הוי בין השמשות אלא תילתא ריבעי מיל. אלא על כרחיך משקיעת החמה יום גמור הוא. ומשום הכי גרסי' ביה משקיעת החמה - משעה שיתחיל ליכנס ברקיע לשקוע. ומשתשקע משמע שנכנס כבר ועדיין לא הגיע לאחורי כיפה מכל וכל". עכ''ל.

נמצינו למדים מדבריו תרתי, א) שהבין שהכסיף היינו השחיר, ועל כן א''א לפרש דשקיעה ראשונה היינו ממה שמקובל היום כפלג המנחה, משום דאז אין כל שחרורית ברקיע לאחר ד' או ה' מילין. ב) ששקיעת ראשונה היא "משעה שיתחיל ליכנס ברקיע לשקוע". וע''פ דברינו לשונו מיושב היטב בלי דוחק.
מצד שני, קשה להבין איך בכלל לא העלה על דעתו הפירוש הפשוט ש"שקיעת החמה" הוא ירידת גלגל החמה מתחת לאופק
הרי שביאור זה מתיישב הן מצד הסימנים המובאים בגמרא כפי שהם במציאות, והן מצד המנהג הקדום לגבי כניסת ויציאת שבת, והן מצד לשונות רבותינו הראשונים והשולחן ערוך.
למעשה זה דוחק גדול בלשון מרן השו"ע "שאין השמש נראית על הארץ"
ואמנם אמר לי חכם אחד שבחן אחר כ''ז דקות וראה ג' כוכבים, ויום למחרתו התבונן היטב באותו המקום שראה אתמול ואחר ההתבוננות מצא ב' או ג' כוכבים אחר י''ח דקות. ... אולם לפי קוצר דעתי וכפי שעוררו הרבה מגדולי הת''ח המבינים בזה דאף שבאמת גם אני ניסיתי וראיתי נקודות לובן קטנות לאחר מעקב לאותה נקודה של אתמול, אולם מלבד מה שבודאי אינם בינוניים אלא הראשונים שהם הגדולים הנראים ביום, כמו כן אינם נראה בשעה זו אלא לזכי הראות כמו נקודות לובן קטנטנות, ואין כאן בודאי ג' כוכבים בינוניים בגדלה ובאורה.
עי' במצורף
בירור מקור שיטת הגאונים

ז] והנה
מהר''ם אלשאקר הניח ליסוד דבריו כי "לדעת הכל שיעור בין השמשות כמהלך ג' רבעי מיל קודם יציאת ג' כוכבים בינונים דפסקו כרבה לחומרא לגבי רב יוסף".

אמנם מצינו שיטה נוספת השונה מדעת ר"ת המבוארת להדיא בראשונים, הנה הראב"ן (שו"ת סימן ב) כתב: "ואע"ג דאמרי אמוראי דשיעור בין השמשות ג' חלקי מיל ולא יותר, היינו לר' יהודא דאמר הכסיף העליון ושוה לתחתון לילה[1], אבל אנן קיימא לן בברכות (ב:)דעד צאת הכוכבים יממא הוא, ואמרינן בפסחים (צד.) משקיעת החמה ועד צאת כוכבים מהלך ה' מילין, והוא יותר משעה אחת שהרי הילוך אדם בכל יום י' פרסאות [שהם מ' מילין]". הרי מבואר בדבריו שהשקיעה היא שקיעת עגולת השמש, אמנם אין הלכה כאמוראי שאמרו דג' רבעי מיל הוי בין השמשות, אלא שיעור ה' מילין כולו בין השמשות.

וכן מבואר במרדכי בשבת דשיעור המבואר בפסחים הוא העיקר ובין השמשות נמשך מעת שקיעת החמה עד צאת הכוכבים במשך ה' מילין[2]. מ"מ מתבאר דיש מהראשונים שתירצו הסתירה בכך שהעיקר דהלכה היא כסוגיא בפסחים צד. וס"ל דמשקיעת גוף השמש עד צאת הכוכבים, במשך ד' או ה' מילין [תלוי בסוגיית הגמ' בפסחים צד.] הוי בין השמשות.

והנפק''מ בשיטה זו היא דתוספת שבת מתחיל מוקדם יותר משיטת ר"ת, וכמו''כ זמן תפלת מנחה יהיה מוקדם יותר, מכיון דבין השמשות מתחיל מיד עם השקיעה, ולא אחר חמישים ושמונה דקות וחצי מהשקיעה.

ומעתה ניגש לדברי הגאונים שהביא המהר''ם אלשקר (סימן צז) "רבינו נסים גאון ז"ל כתב בתשובה ז"ל ואמנם מה שאמרו המשנה תפלת המנחה עד הערב ששאלת עליו התשובה גבול עד הערב עד שתפול העגולה של השמש והיא שקיעת החמה, ומשקיעת החמה ועד צאת הכוכבים בין השמשות, ודוקא כוכבים קטנים שאין נראין אלא בלילה וכל עוד שלא שקעה יכול להתפלל תפלת המנחה באותו זמן" ע"כ.

והנה ששקיעה היינו שקיעת השמש עצמה ולא שקיעת האור זה מפורש בדברי רבינו נסים גאון. אמנם לגבי סוף זמן בין השמשות לא כתב דהוי ג' רביעי מיל. ומעתה יש לפרש את דברי רבינו נסים גאון שאמר "ש"מ שקיעת החמה עד צה"כ בין השמשות", באופן פשוט כמו דעת המרדכי והראב''ן ואין מקום להוכיח מכאן שיש שיטה חדשה בראשונים. ואפושי פלוגתא לא מפשינן, להוסיף שיטה חדשה בראשונים כשאין לה הכרח כלל.

וביותר מדויק שכתב "כוכבים קטנים" ולא בינוניים כמוש''כ בגמ', מוכרח לבאר באחד מב' אופנים או דס''ל דמ''ד בגמ' בפסחים מצריך עד שיצאו קטנים ולא סגי בבינונים. וא''כ בודאי דס''ל כהמרדכי והראב''ן הנ''ל, כי אין ספק שלאחר י''ג דקות או י''ח דקות לא יצאו כבר הכוכבים הקטנים.

או שחשש שיטעו אנשים ויחשבו שהכוכבים הגדולים מקרי בינונים, ואתי לאפוקי מטעות זו וקראם קטנים לאפוקי מדעת בני אדם, וגם לפ''ז מוכח דבין השמשות הוא זמן ארוך מאד כעין שיטת המרדכי ולא כשיטה המיוחסת לגאונים. מ"מ נתבאר שאין מקור מדבריו לחדש כשיטה המיוחסת כהיום לגאונים, אלא לצרף דעת רבינו נסים גאון לדעת המרדכי שזמן בין השמשות ארוך ד' או ה' מילין מתחילת השקיעה עד סוף שקיעה דר''ת.

עוד הביא מהר''ם אלשקר מדברי ר"א בן הרמב"ם, "גם הרב ר' אברהם החסיד בנו של הר"ם במז"ל פירש לנו הדבר בבירור שאין אחריו ברור וידוע הוא שכל דבריו מדברי אביו ז"ל. כתב ז"ל ובין השמשות יש בו מן היום ויש בו מן הלילה וכו', והוא משתערוב השמש ועד שיראו ג' כוכבים בינוניים, לא ככוכבים הנראים ביום ולא ככוכבים שא"א שיראו עד לב הלילה, וקודם שתערוב השמש הרי הוא יום ודאי ויכול לעשות בו מלאכה יום ששי, והעושה בו מלאכה בסוף יום השבת חייב סקילה, ואפילו ששקע רוב עגולת השמש באופק ולא נשאר ממנה כי אם דבר מועט כל עוד שלא תשקע כל העגולה בכללה, "ותערוב השמש תחת עגולת האופק", הרי הוא יום ומשפטו כמשפט חצי היום, וכשיראו ג' כוכבים בינוניים אחר ערובת השמש הוא ודאי לילה, והזמן שיש בין ערובת השמש ובין ראיית הכוכבים הבינוניים הוא ספק אם הוא מן היום או מן הלילה והוא זמן בין השמשות ודינו להחמיר מהעקר שבידינו ספיקא דאוריתא לחומרא וכו' עד וצריך ליזהר ולפרוש מעשיית מלאכה קודם ערובת השמש דבר מועט כמו שנזהרין ונמנעים מאכילת חמץ בשעה ששית וכיוצא בזה וזהו אומרם ז"ל מוסיפין מחול על הקדש עכ"ל בספר אל כפאי"ה.

וגם בדעת ר"א בן הרמב"ם שביאר שמזמן השקיעה של גוף השמש עד צה''כ היינו בין השמשות יש לפרש כדעת הראב''ן והמרדכי, דלא כתב דבין השקיעה של גוף עגולת השמש לבין צאת הכוכבים יש רק ג' רביעי מיל. ואין כל הכרח לחדש שיטה חדשה בזה.
כבר הערתי שקשה לפרש כן בדעת רב שרירא ורב האי, כי בהמשך תשובתם כתבו -
1752088273501.png
ומשמע שאין שהות בין סוף ביה"ש דר' יהודה לתחילת ביה"ש דר' יוסי
[אבל בלשון הגמ' דידן אמרי' "והדר" מתחיל ביה"ש דר' יוסי, ובזה יש לפרש שהכוונה לאחר זמן מופלג]

וכ"ש שבדעת ר"א בן הרמב"ם א"א לומר כן, שהרי אביו הרמב"ם כתב להדיא בהל' תרומה שביה"ש מסתיים כשליש שעה אחרי השקיעה
וידוע שכל דבריו מדברי אביו
ולא עוד אלא שמכפילות הלשון "כל עוד שלא תשקע כל העגולה בכללה, ותערוב השמש תחת עגולת האופק", וכידוע דלשון חכמים בדקדוק נאמר, ואי אפשר שיכפול הלשון בחינם, וא''כ לכאורה שפת יתר דיבר דמרישא שמעינן שצריך שתשקע כל העגולה, ומה הוסיף בדבריו "ותערוב השמש תחת עגולת האופק"
תני והדר מפרש שהכוונה שישקע מתחת לאופק [לאפוקי מכל הרוצים להשוות דבריו לדברי ר"ת], וכמדומה שלשונות כאלו נמצאים לרוב בתשוה"ג
ובזה בס''ד יש לישב שיטת הגאונים דהנה מהר''ם אלשקר הבין בדעת רב האי גאון ורב שרירא גאון דס''ל דלא כר''ת מהא דאמרו שהעיקר כחכמי אומות העולם ולא כחכמי ישראל. ומאידך גיסא הנה גירסתם המובאת ברשב''א בברכות (ב:) מוכיחה שעד שלא החשיך לגמרי אור השמש עדיין לא הוי לילה גמור, וזה לשון הרשב''א "אלא ודאי הכי גרסינן, וממאי דהאי "ובא השמש"ביאת אורו הוא ומאי "וטהר" טהר יומא, דילמא ביאת שמש הוא ומאי וטהר טהר גברא, וכן גירסת הגאונים ז"ל. וכו', כלומר וממאי דלא אכלי בתרומה עד צאת הכוכבים וקא דרשת ובא השמש ביאת אור שנסתלק אורו לגמרי מחללו של עולם דהיינו סוף השקיעה, ומאי וטהר טהר יומא שנטהר היום לגמרי מן השמש, דילמא ביאת שמש הוא כלומר תחת השקיעה שבא השמש בעוביו של רקיע בלבד, ואע"פ שאין יציאת הכוכבים עד לאחר מכן כשיעור ארבעת מילין, ומאי וטהר טהר גברא, כלומר שטבל והעריב עליו השמש, והיינו דלא פשטוה במערבא אלא מברייתא דקתני בהדיא סימן לדבר צאת הכוכבים" יעו''ש. הרי שפשיטא לגמרא לפי גירסת הגאונים דאיכא ביאת שמש וביאת אור והם שני שלבים, וצאת הכוכבים הוא "שנסתלק אורו לגמרי מחללו של עולם"והרי זה נראה לעין כל חי שאין הרקיע נטהר מאור כלל לאחר י''ג או י''ח דקות, ולהטהר לגמרי מחללו של עולם דבר זה ארוך מאד. א''כ מוכח מדברי הרשב''א דהגאונים ס''ל כר''ת.


אמנם נפל היסוד נפל הבנין דכל מה שייחס מהר''ם אלשקר לגאונים שיטה זו רק מפני שתלה דין זה במח' חכמי ישראל ואוה''ע שרק לדעת חכמי ישראל איכא שקיעה אחת שנכסית מעינינו ושניה שנכנסת בעובי הרקיע משא''כ לחכמי אוה''ע, אך לפי האמור אין זה ענין לזה כלל דעיקר הענין הוא שקיעת גוף השמש ושקיעת אור השמש, וא''כ העיקר כמו דמוכח בדברי הגאונים בברכות כנ''ל.
תמיה לי מילתא, שכת"ר נתעלם מהמשך דברי מהר"ם אלשקר שהביא כן מפורש מרב שרירא ורב האי -
1752088768956.png
וזה ברור דאף אם נניח דאיכא פלוגתא בדעת הגאונים בין הרשב''א למהר''ם אלשקר בודאי שהלכה כהרשב'א שהוא מתקיפי דקמאי.
אין הכרח שהרשב"א ראה תשוה"ג שהיו למראה עיני מהר"ם אלשקר, ובפרט כי מהר"ם אלשקר היה מרבה לחפש אחרי דברי הגאונים
והגר''א חלק מסברא דנפשיה על התוס' ודעמיה, ולא מייתי ראשונים דס''ל כוותיה.
יש שכתבו לדייק מכאן שהגר"א לא הסכים לפי' מהר"ם אלשקר בדברי הגאונים [ואיני יודע אם גם כת"ר נתכוון לזה], ובאמת אין מזה ראיה כלל, כי לא מצאנו בשום מקום שהביא הגר"א מתשו' מהר"ם אלשקר בפרט ומתשובות האחרונים בכלל, ומסתבר שלא עיין בהם
[ואין לומר שלא רצה להזכיר מדברי האחרונים, שהרי מלבד האחרונים המפורסמים מביא מהשל"ה, הבאר שבע, העץ חיים (למהר"י חאגיז), היפה מראה (על אגדות הירושלמי), התפארת שמואל בהגהותיו על הטור, וס' עין יהוסף עמ"ס ב"מ]
 

קבצים מצורפים

וכ"ש שבדעת ר"א בן הרמב"ם א"א לומר כן, שהרי אביו הרמב"ם כתב להדיא בהל' תרומה שביה"ש מסתיים כשליש שעה אחרי השקיעה
אתה לוקח את גירסת פרנקל ע''פ הסמ''ג, כאילו היא מוסכמת. בעיני הקדונים לא גרסו כן. ומהרי''ף פירש בגירסא המקובלת מודור דור להיפך הגמור. ומצרף תמצית ממש''כ בשיטת הרמב''ם בס''ד.

שיטת הרמב"ם:
הרמב"ם בהלכות שבת פ"ה הלכה ד' פסק שזמן הנקרא בין השמשות הוא "משתשקע החמה עד שיראו ג' כוכבים בינונים". בתקופה זו אין מדליקין, והעושה מלאכה בשוגג חייב חטאת. הרמב"ם מפרש שג' כוכבים אלו אינם כוכבים גדולים הנראים ביום, ולא כוכבים קטנים שאין נראים אלא בלילה, אלא כוכבים בינוניים.
יש מרבותינו שרצו לומר שמתוך כך שלא פירש הרמב"ם להדיא כדעת רבינו תם, משמע שסובר שמיד לאחר השקיעה, אחר שלושת רבעי מיל, הוי לילה, כשיטה המיוחסת לגאונים על ידי מהר"ם אלשקר. מהר"ם אלשקר סבר שכל המפרשים שכתבו סתם ולא חילקו בשקיעות, לא סבירא להו כרבינו תם.
מנגד, מבואר במאירי בשבת לה: שסובר שדעת הרמב"ם והרי"ף היא כדעת רבינו תם (וכבר סצמך סמיכה בכלל כוחו מרן הגרע''י ביבי''א ח''ב על דברי המאירי בדעת הרמב''ם בזה). גם הרדב"ז ביאר שאין ראיה מסתימת דברי הרמב"ם נגד רבינו תם, וניתן לפרש את דברי הרמב"ם כמו שמפרשים את דברי הגמרא, שהרא"ש בפסקיו ובתוספותיו ביארם כרבינו תם.
ראיה גמורה וברורה מובאת מדברי הרמב"ם בהלכות תרומות פ"ז ה"ב, שכתב "אין הטמאים אוכלין בתרומה עד שיעריב שמשן, ויצאו שלשה כוכבים אחר שקיעת החמה, שנאמר ובא השמש וטהר, ואחר יאכל מן הקדשים". המקור מפרש שדברי הרמב"ם "עד שיטהר הרקיע מן האור" פירושם שנסתלק האור לגמרי מחללו של עולם, וזהו סוף שקיעה, היינו שקיעת האור, כדעת רבינו תם. לפי דעת מהר"ם אלשקר שמיד לאחר שקיעת גוף השמש הוי לילה, דברי הרמב"ם בתרומות אינם עולים היטב.
מהר"י פראג'י מדייק בלשון הרמב"ם בתרומות, "עד שיעריב שמשן ויצאו ג' כוכבים אחר שקיעת החמה". הוא מסביר ש"עריבת שמשן" היא כשהחמה נכסית מעל הארץ (שקיעה ראשונה), ואילו "אחר שקיעת החמה" היא סוף שקיעה (שקיעה שנייה). זה מוכיח שיש שתי שקיעות לדעת הרמב"ם, כדעת רבינו תם.
מהדורת פרנקל של הרמב"ם (תרומות ז,ב) גורסת "עד שיעריבו שמשן ויצאו ג' כובים בינונים, וזה העת כמו שליש שעה אחר שקיעה". לפי גירסה זו, אין ראיה שהרמב"ם סובר כשתי שקיעות ארוכות, והזמן לילה הוא רק כשליש שעה (20 דקות) לאחר השקיעה. אולם יש מקום להטיל ספק באותנטיות גירסה זו לעומת גירסה קדומה יותר שהיתה בפני מהרי"ף ומהר"י פראג'י.
הרמב"ם בהלכות שגגות יד,ג כתב על בית דין שטעה והוציא שבת כשנתכסית חמה. המקור מעיר שלפי שיטת רבינו תם (72 דקות אחר השקיעה), קשה להבין כיצד כיסוי חמה לבדו יכול לגרום טעות כל כך גדולה שתחשב לילה.
 
ומצרף תמצית ממש''כ בשיטת הרמב''ם בס''ד.
וכאן קצת יותר בהרחבה
בירור קצר בדעת הרמב''ם ז''ל

א] ויש מרבותינו שרצו לומר שמתוך כך שלא פירש הרמב''ם להדיא כדעת ר''ת משמע דס''ל דמיד עם השקיעה אחר ג' רביעי מיל הוי לילה, וכמוש''כ מהר''ם אלשקר ז"ל "וידוע הוא דכל המפרשים והמחברים שכתבו סתם ולא חילקו בשקיעות כר"ת ז"ל לא סבירא להו כותיה, דלא באו לסתום כי אם לפרש"(וע' מהרלב''ח בהל' קידוה''ח).
והנה מלבד מה שמבואר במאירי בשבת לה: דס''ל בדעת הרמב''ם והרי''ף כר''ת, וכמו שהעיר לנכון בשו''ת יביע אומר ח''ב. וכמו כן הרדב''ז ביאר שאין ראיה מסתימת דברי הרמב''ם וכמו שתפרש דברי הגמ' תפרש דברי הרמב''ם שנקט לשון הגמרא, והרחיב בזה והביא ראיה אלימתא לדבריו מדברי הרא''ש וזה לשונו; "גם הרא"ש ז"ל בפסקיו כתב בלשון הריא"ף כדרכו ולא פירש דבר ובתוספות שלו פי' ממש כמו שכתבו התוספות והרחיב במשא ומתן להעלות כר"ת דשתי שקיעות נינהו. גם רבינו ירוחם תלמידו כך העלה ואם כן לא משוינן פלוגתא בינייהו בכדי". ויש להוסיף על דברי הרדב''ז להוכיח שדעת הרא''ש כר''ת שבפסקיו כתב כן הרא''ש בפ''ק דתענית סי' יב. הרי לנו להדיא דאין להוכיח מסתימת הפוסקים דפליגי על ר''ת.
אמנם האמת שיש ראיה גמורה וברורה מדברי הרמב''ם שא''א לחלוק עליה, שהנה כתב הרמב''ם בהל' תרומות (פ"ז ה"ב) "אין הטמאים אוכלין בתרומה עד שיעריב שמשן, ויצאו שלשה כוכבים אחר שקיעת החמה, שנאמר ובא השמש וטהר, עד שיטהר הרקיע מן האור ואחר יאכל מן הקדשים" עכ"ל. הרי שהרמב''ם פירש להדיא שעד שלא נטהר הרקיע מן האור עדיין הוא יום, וכידוע לשון "טהרה" הוא ניקוי גמור וכמו שכתב הרשב''א "שנסתלק אורו לגמרי מחללו של עולם", א''כ פירש הרמב''ם כדעת התוס' והרשב''א בדעת הגאונים בברכות ב: וה''ז סוף שקיעה דהיינו שקיעת האור. ולפי דעת מהר''ם אלשקר אין צריך "שיטהר ויעבור אור בהיקות השמש לגמרי מן העולם" (לשון הגו''ר הנ''ל) אין דברי הרמב''ם עולים היטב יפה זה נקרא שנטהר הרקיע מהאור.
וראיתי למהר''י פראג'י (סימן ו) שדקדק בדברי הרמב''ם הללו באופן נפלא "דו"ק בדברי הרמב"ם ז"ל שכתב "עד שיעריב שמשן ויצאו ג' כוכבים אחר שקיעת החמה". שאם תאמר דהאי שקיעת החמה הוא כשהחמה נכסית מעל הארץ היינו עריבתה, וכבר כתב עד שיעריב שמשן ולא היה לו לכתוב אלא "עד שיעריב שמשן ויצאו שלשה כוכבים", אלא ודאי הכי קאמר עד שיעריב שמשן ויצאו שלשה כוכבים אחר שקיעת החמה שהיא סוף שקיעה לאפוקי כוכבים שיוצאים קודם סוף שקיעה". עכ''ל.
הרי מוכרח מדברי הרמב''ם שכתב שיש מציאות של "עריבת שמש" ויש "שקיעת החמה" והיינו ב' שקיעות כדעת ר''ת.

ואין לומר שזהו שיטה חדש שחידש רבינו תם וממילא כל מי שסתם דבריו, ולא ביאר את החידוש הזה הוא סובר דלא כרבינו תם, דהנה גם האבן עזרא (אב"ע שמות יב, ו) בן דורם של הרמב''ם ורבינו תם כתב "הנה יש לנו שני ערבים, האחד עריבת השמש והוא עת ביאתו תחת הארץ. והשני ביאת אורו הנראה בעבים. והנה יש ביניהם קרוב משעה ושליש שעה. אז יבא בעל קרי אל המחנה וידליק אהרן את הנרות". הא קמן להדיא דישנם ב' שקיעות שהאחד נקרא "עריבת השמש" והשניה היא ביאת האור, והרי זה ממש דברי הרמב''ם ז''ל שכתב ג''כ באותו מטבע לשון ד''עריבת שמש'' ו''ביאת אור''.

וכן כתב האבן עזרא שם בשם רס''ג "אמר הגאון רב סעדיה ז"ל מדת מזבח העולה חמש אמות אורך וחמש אמות רוחב. ובמדת הזאת לא יעמדו כי אם כהנים מועטים שהם זורקים דמי הפסחים קודם שיקרשו. והנה בימי יאשיהו שהיו ישראל מועטים לא יכלו הכהנים לזרוק דמי הפסחים והשלמים ששחטו לזרקם לשעה ושליש שעה. ואף כי בהיות כל השבטים בארצם. והנה היתה קבלה שיחלו לשחוט מהרגע שיתברר לאדם כי השמש נטה לצד מערב. והזכיר הכתוב בין הערבים שרוב הפסחים אז היו נשחטים שם. והוא סוף הזמן שלא יעבור עד עריבת אור השמש". הרי לנו זמן של צאת הכוכבים הוא אחר שעה ושליש שעה לדעתם.

ב] ואמנם במהדורת פרנקל גרסו ברמב''ם ''עד שיעריבו שמשן ויצאו ג' כובים בינונים, וזה העת כמו שליש שעה אחר שקיעת החמה', ולפי זה אין כל ראיה מרישא של דבריו שלא כפל את לשונו, אלא בסיפא דיבא על צאת הכוכבים אחר שקיעה, ובסיפא ביאר כמה זמן הוא השיעור לאחר שקיעת החמה. אמנם יעויין שם שמקור גירסתם הוא מהסמ''ג (ל''ת רנז), ושגם הכס''מ הביא דברי הסמ''ג. וע' בדברי המהרש''ל שהסמ''ג הוסד כולו על הרמב''ם, ושכן הוא בדפוס שונצינו ובונציה. אולם הגירסא הקדומה וכפי גם שהייתה בפני מהרי''ף היא כנ''ל. אלא שלפי זה אין כאן ראיה ברורה ומוחלטת.
ואמנם הרמב''ם (הלכות שגגות יד,ג) כתב 'הורו בית דין שיצא השבת לפי שנתכסית חמה, ודימו ששקעה, ואחר כך זרחה, אין זו הוראה אלא טעות, וכל שעשה מלאכה חייב, אבל בית דין פטורין''. ולכאורה לפי שיטת רבינו שרק לאחר שעה ורביע מאז שקיעת החמה הוי יציאת שבת, כיצד ייתכן דמשום כיסוי החמה הוציאו שבת. וזה אתי שפיר אם זהו זמן קצר יותר.
וכמו כן בספר המאורות לר''מ המעילי (והו''ד בקונטרס בין השמשות להגר''מ מזוז) דהרמב''ם ס''ל דלא כר''ת. ולפי זה איכא מחלוקת ראשונים בדעת הרמב'ם.
 
כבר הערתי שקשה לפרש כן בדעת רב שרירא ורב האי, כי בהמשך תשובתם כתבו -
אינני מבין אני מעמיק בתשו' רנ''ג. ואתה מדייק לי מתשובה אחרת של רש''ג. גברא אגברא קרמית? ובגוף דברי רש''ג יעויין בדברי אחד מחשובי חסידי צאנז שהוכיח גם בו להיפך, וכדעת ר''ת, באריכות גדולה ועם תמונות. אך בדברי כאן לא נכנסתי לזה כ"כ
 
אתה לוקח את גירסת פרנקל ע''פ הסמ''ג, כאילו היא מוסכמת. בעיני הקדונים לא גרסו כן. ומהרי''ף פירש בגירסא המקובלת מודור דור להיפך הגמור.
זהו הנוסח בכל כתה"י בלי יוצא מן הכלל, כולל כת"י שהוגה מכתי"ק של הרמב"ם עצמו (מכאן)-
vgher 2.jpg
בינוניים וזה העת כמו שליש שעה אחר שקיעת החמה שנ' ובא השמש וטהר עד שיטהר
eukupui 2.jpg

הגהתי ספר זה מספר מוגה ועליו חתימת המחבר ז'ק'ל' [- זכר קדוש לברכה] שהוגה מספרו בכתיבת ידו הטהורה
ומצרף תמצית ממש''כ בשיטת הרמב''ם בס''ד.
הרי גם כת"ר מודה שר"א בן הרמב"ם מבואר דלא כרבינו תם [שיש ב' שקיעות], וממילא כ"ז לא שייך לנדו"ד
 
מבואר במאירי בשבת לה: דס''ל בדעת הרמב''ם והרי''ף כר''ת, וכמו שהעיר לנכון בשו''ת יביע אומר ח''ב.
לפי מש"כ לעיל, אדרבה הרי המאירי הבין ברבינו תם דס"ל כשיטת הגאונים והגר"א
 
ראשי תחתית