הנהגת מרן הגר"י עדס שליט"א בעניין זמן צאת הכוכבים

הרמב"ן כתב שהוא "מופלג מעט", ואין שום סיבה לומר שהוא חולק על הרשב"א והרא"ש שהוא מופלג רק מהלך נ' אמה [בערך חצי דקה], וכמו שפסק גם מרן ז"ל (סי' רצ"ג)
פשיטא שהוא סובר שמדובר בכמה דקות ולא בחמישים אמה שזה כמה שניות, כדמוכח לגמרי מהרמב"ן בתורת אדם.
הבא"ח כתב כן רק לגבי זמני מנחה, דהתם הוי חומרא
ולהדיא כתב הבא"ח (פר' צו הל' ער"פ שחל בשבת) -
הצג קובץ מצורף 7629
(ונר' שהקיל התם כיון דאי' בשו"ע שצריך למהר להכין לליל הסדר בשביל התינוקות שלא ישנו)
הכנה זה דרבנן ומעיקר הדין שרי אף בביה"ש לפי הרבה פוסקים, ובפרט במקום מצוה וכו'
 
מה הוא חידש שמה?
יש אחרונים מרבני הספרדים שכתבו שהמנהג לעשות מלאכה גם אחרי השקיעה בער"ש?
ראה כאן סימן כד.
 
ראה כאן סימן כד.
העתקתי אותו כאן
 
1. שיטת רבינו תם
השיטה והגיונה: שיטת רבינו תם היא שזמן בין השמשות, הנמשך משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים, הוא ארוך ונמשך כשיעור הילוך ארבעה מיל. חישוב הזמן לפי דעה זו משתנה מעט בין המקורות, אך הוא נע סביב 72 עד 96 דקות זמניות לאחר השקיעה הראשונה.
שיטה זו תמוהה טובא, שהרי שיעור 24 דקות למיל נסמך על ההבנה שיש 5 מיל בין שקיעה לצאת, וממילא יש רק ג' שיטות, 72 דקות, 90 דקות, ו-120 דקות
קשיים על שיטת רבינו תם ויישובם:
קושיא א' (מנחת כהן): הגמרא (שבת לה ע"ב) אומרת להדליק נר שבת כשהשמש על ראשי הדקלים או כשנראית תרנגולתא/עורבי, דהיינו לפני שקיעת גוף השמש. אם לדעת ר"ת יום גמור נמשך עד לאחר השקיעה הראשונה (עזיבת גוף השמש את האופק), ומבין השמשות נמשך עוד כשעה ורבע, מדוע היה צורך להקדים את הדלקת הנר כל כך?.
כבר הרמב"ן הקשה כן, ותי' שזו הרחקה יתירה
1751852876255.png
קושיא הגר"א:לפי שיטת רבינו תם, בארצות הצפון כמו ווילנא או אנגליה, בחודשי הקיץ, אין לילה כלל (כוכבים בינוניים אינם נראים) במשך כחודשיים בשנה, וזה תמוה ובלתי אפשרי, שכן אין זה עולה על הדעת שבאותם מקומות אין לקיים מצוות התלויות בלילה.
כמדומה שכת"ר נתכוון להביא הקושיא על רבינו תם שיש מאות כוכבים קודם 72 דקות, והיישובים שהביא כת"ר בהמשך אינם מיישבים קו' זו של הגר"א
3. הבנה אחרת בדעת הגאונים (מרדכי, ראב"ן, רשב"א)

השיטה: ראשונים אלו מפרשים את דברי הגמרא בפסחים (צד.) כעיקר ההלכה, ולפיהם זמן בין השמשות נמשך משקיעת גוף השמש ועד צאת הכוכבים, במשך ארבעה או חמישה מילין. זמן זה הוא ארוך מאוד, בדומה לשיטת רבינו תם (הנמנית מתחילת השקיעה הראשונה).
מקורות: מרדכי בשבת, הראב"ן, הרשב"א בברכות ב: המבאר את דברי הגאונים כר"ת.
ההגיון: שיטה זו מתבססת על ההבנה שעיקר ההלכה נקבעה כסוגיא בפסחים צד.. ההבדל המרכזי משיטת רבינו תם הוא נקודת ההתחלה: שיטה זו מתחילה למנות משקיעת גוף השמש.
המרדכי והראב"ן לא כתבו כן בדעת הגאונים, ואילו הרשב"א כפי הנר' לא ראה דברי הגאונים שהביא מהר"ם אלשקר
ובדעת הגאונים עצמם קשה לפרש כן, כי בהמשך התשובה כתבו -
1751853337697.png
ומשמע שאין שהות בין סוף ביה"ש דר' יהודה לתחילת ביה"ש דר' יוסי
[אבל בלשון הגמ' דידן אמרי' "והדר" מתחיל ביה"ש דר' יוסי, ובזה יש לפרש שהכוונה לאחר זמן מופלג]

וכ"ש שבדעת ר"א בן הרמב"ם א"א לומר כן, שהרי אביו הרמב"ם כתב להדיא בהל' תרומה שביה"ש מסתיים כשליש שעה אחרי השקיעה
וידוע שכל דבריו מדברי אביו
הגר"ח קנייבסקי בשם החזון איש והגר"א סבר שצריך לחשוש גם לשיטת ר"ת המחמירה.
???
המנהג ביציאת שבת: המנהג הרווח כיום בארץ ישראל ובעולם הוא להמתין 40 דקות לאחר השקיעה כדי להוציא שבת. מנהג זה מתועד אצל גאוני עולם כמו החיד"א, החפץ חיים,
???
 
פשיטא שהוא סובר שמדובר בכמה דקות ולא בחמישים אמה שזה כמה שניות, כדמוכח לגמרי מהרמב"ן בתורת אדם.
מנא לך הא?
זה לשון הרמב"ן -
1751854376474.png
וזו היא גם הראיה של הרא"ש, ואעפ"כ כתב שזמנו מהלך נ' אמה [שהוא כחצי דקה]
142554_375.jpg
 
כמדומה שכת"ר נתכוון להביא הקושיא על רבינו תם שיש מאות כוכבים קודם 72 דקות, והיישובים שהביא כת"ר בהמשך אינם מיישבים קו' זו של הגר"א
האמת הייתי משיב על הערותיו, אבל זה יגרום לי אריכות יתירה, ומה שהבאתי כאן הוא סיכום קצר, הרבה מהדברים ששאלת לא מדוייקים, לענ''ד. כוונתי כאן לשאלה אחרת לגמרי.
וראה כאן בפורל''ת שהארכתי בזה ורוב הקושיות ינוסו מאליהם, ע''ש ותרו''ץ.
הודעה אחת מתוך רצף הודעות ארוכות שם.
 
המרדכי והראב"ן לא כתבו כן בדעת הגאונים, ואילו הרשב"א כפי הנר' לא ראה דברי הגאונים שהביא מהר"ם אלשקר
ראה כאן
 
ראשי תחתית