הערות בתורת הראשון לציון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מה שהבנתי מדבריו, זה כדי ליישב אם בכלל מותר אפי' לאלתר
כי לא שמענו שבדש מותר לאלתר, ורק בבורר
וע"ז השיב מהאגלי טל שיש סוגי פירות שיהיה מותר מצד דש כשזה לאלתר
אבל זה לא עונה על עיקר השאלה ועיקר הקושייא שהתיר החזו"ע אפי' שלא לאלתר ואפי' בפירות שאין דרך לאכול קליפתן
הוא מביא מיד אחרי זה שנראה שדעת הגרע''י כמו הגרמ''פ שהביא שם. דמה שאין דרך לקלוף כהכנה קודם אכילה (כמו חיטה וכיו''ב) אין בזה דש בכלל דלא הוי "מלאכת השדה", ומעיר דיש לזה יסוד מהאג''ט, אך כמו שהערת האג''ט עצמו אינו מתיר אלא לאלתר. אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
ובנוסף לזה מביא גם דעת הגרעק''א, ודעת המגן אבות למהר''ם בנט טעמים אחרים מדוע לא שייך כאן דש כלל. ע''ש.
 
הוא מביא מיד אחרי זה שנראה שדעת הגרע''י כמו הגרמ''פ שהביא שם. דמה שאין דרך לקלוף כהכנה קודם אכילה (כמו חיטה וכיו''ב) אין בזה דש בכלל דלא הוי "מלאכת השדה", ומעיר דיש לזה יסוד מהאג''ט, אך כמו שהערת האג''ט עצמו אינו מתיר אלא לאלתר. אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
ובנוסף לזה מביא גם דעת הגרעק''א, ודעת המגן אבות למהר''ם בנט טעמים אחרים מדוע לא שייך כאן דש כלל. ע''ש.
אני צריך לישב ע"ז יותר ביישוב הדעת

מ"מ- גם אם יש לו איזה שהוא דרך ליישוב, זה לא יתן מענה לחזו"ע, שלא זכר מזה ולא ידע מכל זה
ומה שהתיר הוא בגלל רבינו חננאל שאין בורר, וע"ז ההערה במקומה עומדת גם אם יתכן שיש ישוב על עצם הדין
 
מ"מ- גם אם יש לו איזה שהוא דרך ליישוב, זה לא יתן מענה לחזו"ע, שלא זכר מזה ולא ידע מכל זה
צ"ע בהל' דש שלו, האם הזכיר מיסוד האג''ט הזה, אם זכרוני אינו מטעה אותי, ובכנות זה היה לפני כעשר שנים שלמדתי חזו''ע שבת... נ''ל שהזכיר. וגם את הגרמ''פ ודאי ראה בענין זה.
ומ''מ אין כמו יישוב הדעת, ושמח שלפחות יש לך כיוון לחשוב עליו...
 
כדאי שתדע את דברי מרן הכס"מ. ואולי זה היה מונע ממך לכתוב דברי זלזול.

ז"ל הכס"מ הלכות איסורי מזבח פ"א ה"י. וקשה היכי רבינו לא מפליג בינייהו ואפשר שרבינו פסק כלוי דאמר התם הכל היו בכלל העמדה והערכה ואפי' בעל מום, ואע"ג דאקשינן ללוי והכתיב אותה ואסיקנא בקשיא, אשכחן דמסיק בקשיא והלכתא כוותיה וכיון דלוי קשיש מרבי יוחנן פסק רבינו כוותיה.
 
אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
 
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
שומע, וצריך לעיין. ואכתי נשאר לנו טעם הגרעק''א.
 
ואכתי נשאר לנו טעם הגרעק''א.
שוב גם ברעק"א הוא לאלתר
הרי שם מדובר בשכ"א הרמ"א שם כותב שמותר לקלוף שומין ובצלים כדי לאכול לאלתר, וע"ז עומר רעק"א שלמה אין איסור מפרק וכו', אבל כל הנושא שזה לאלתר
אף אחד לא כתב את סברתו הן האגלי טל והן רעק"א והן המ"ב כשזה לא לאלתר, כולם דיברו סביב הסעיף הן בשי"ט והן בשכ"א שזה לאלתר, וע"ז אמרו סברות למה אין דש או בורר
אבל לא לאלתר מאן דכר שמיה [אני בכל אופן לא מצאתי]
 
שוב גם ברעק"א הוא לאלתר
הרי שם מדובר בשכ"א הרמ"א שם כותב שמותר לקלוף שומין ובצלים כדי לאכול לאלתר, וע"ז עומר רעק"א שלמה אין איסור מפרק וכו', אבל כל הנושא שזה לאלתר
אף אחד לא כתב את סברתו הן האגלי טל והן רעק"א והן המ"ב כשזה לא לאלתר, כולם דיברו סביב הסעיף הן בשי"ט והן בשכ"א שזה לאלתר, וע"ז אמרו סברות למה אין דש או בורר
אבל לא לאלתר מאן דכר שמיה [אני בכל אופן לא מצאתי]
שומע. ברמת העקרון אתה צודק. ולדעתי אין להקל רק לאלתר. אך מ''מ קצת ליישב דבריו ייתכן שסובר שזו הגדרה יסודית בדש, שהיא "מלאכת השדה", על בסיס הסברות הללו. אך באמת מאד קשה לסמוך על זה. ובפרט ראה שם בעמוד 300 בעמודה הימנית, שכן כתבו כמה גדולים קדמונים בדעת ר''ח וכמו ההבנה הישרה והפשוטה. נדמה לי שלא כתב כן אלא ליישב. אך איה''נ קשה להקל למעשה, אף שלא לאלתר.
 
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
שוב התבוננתי לאחר העיון, דלכאורה כל היתירו, של הגרמ''פ הוא שאין כאן מפרק, לכאורה הלאלתר הוא מצד בורר, וזה הגרע''י הפקיע מכח ר''ח.
ראה את לשון הגרמ''פ.
1748459075014.png
 
וזה הגרע''י הפקיע מכח ר''ח.
אם כבר נכנסת לזה, אכניס אותך עוד יותר לעובי הקורה, ולפני ולפנים

דלכאורה אם נתלים בר"ח שלשי' אין בורר בקליפה, אביא לכך סתירה להדיא ברבינו חננאל שם באותו מקום שהחזו"ע ציטטו, לאחמ"כ בהמשך הסוגייא גבי כותש חיטים
וזה לשונו של רבינו חננאל שם- "ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני "והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא"? ומשני אביי שכן עני וכו' עכ"ד.

להדיא- ברבינו חננאל גופיה על קילוף חיטים קורא לזה "מפריש פסולת מן האוכל", שזה הגדרת בורר, וכמו שלפנ"כ בהגדרת בורר כותב "כי הזורה והבורר והמרקד כולן מעין מלאכה אחת הן ומפריש הפסולת מן האוכל", שזה בעצם אותו הגדרה.

וכן הרמב"ן שם על כותש חיטים כותב- "אבל מאחר שהוא בכלל בורר ויפה כח בורר מכותש כי הכל בוררין ואין הכל כותשין, לפיכך מנו בורר ולא כותש".

להדיא- גם בקילוף שייך בורר.

ולכן מה שנראה לענ"ד- שכל מה שרבינו חננאל כתב למעלה שאין בורר הוא רק בקליפות מסויימות שדרכם בפירוק ולא בקילוף, וכאגוזים וכד'
אך דברים שדרכם בקילוף כשאר פירות הוו מצד בורר.

וממילא- אף אם נאמר שהחזו"ע הסתמך על ר' חננאל שאין מפרק, התינח באגוזים וכד', אך בתפוזים שזה קילוף, לכאורה גם לרבינו חננאל זה משוום בורר, וכדכתבו לעיל את לשונו דגם בקילוף שייך בורר

וממילא חזרנו- שחייבים לאלתר
 
וזה לשונו של רבינו חננאל שם- "ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני "והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא"? ומשני אביי שכן עני וכו' עכ"ד.
שאלה חזקה והיא נוגעת לקושיית רעק''א בסתירה בין הסוגיא הזו, לבין הסוגיא בביצה לגבי פריקת גרעיני שעורה כוסות כוסות.
התירוץ שהכי התקבל על דעתי הוא של המגן אבות והובא בספר הנ''ל בעמ' 298. ולפי המבואר שם החילוק בין בורר לדש, הוא שדרך דישה היא דחיקת האוכל והפסולת הולכת לבד, וכמו, דישת החיטה, והפסולת הולכת, וכן בחליבה תולדה דדש דוחקים העטינים וחלב יוצא, וכן בסחיטה, משא''כ קילוף כדרך אינו בכלל דישה. ולכן דווקא בכתישה של חיטה בקליפה הדבוקה עליה שהיא ע''י כתישה הוי תולדה דדש.
וראה בפנים אך מ''מ בקטע הזה מצטט המחבר את לשון מהר''ם בנעט, ונ''ל דזה א''ש.
1748461971943.png
נ.ב. רואים שאתה לומד ממש בעיון. שואל מעצמך שאלות של רעק''א. פשוט גאון.
 
ולכן דווקא בכתישה של חיטה בקליפה הדבוקה עליה שהיא ע''י כתישה הוי תולדה דדש.
לא הבנתי דבריך
כי ברבינו חננאל שהבאתי הוא מדבר על "כותש חיטה" ועל זה הוא מגדיר שהוי ליה מפריש פסולת מן האוכל שזה הגדרה של בורר שכתב שם לפנ"כ

וזה הפוך- ממה שכתב שם בספר הנ"ל שכותש חיטה הוא דש ומפרק
 
כי ברבינו חננאל שהבאתי הוא מדבר על "כותש חיטה" ועל זה הוא מגדיר שהוי ליה מפריש פסולת מן האוכל שזה הגדרה של בורר שכתב שם לפנ"כ
נביא את כל לשונו:
רבנו חננאל על שבת דף עד/א - המנפץ נופץ עפרורית מן האוכל וכן המנפט מולל שבלים נמצא זורה והבורר והמרקד כולן מעבירין פסולת המעורבות באוכל ואינה מחוברת (ואינה) כגון קליפה שצריכה פירוק או כגון עפרורית שצריך ניפוץ אלא מעורבת בלבד. וכן אם נטל בידו אדם תבוא' בתיבנא ובפסולת שיש בה וניפח בה ברוח פיו ובירר חשוב הוא כזורה. פי' בורר נוטל פסולת מבין האוכל ומשליכ' או נוטל האוכל ומניח הפסולת. מרקד שמטיל את האוכל והפסולת בכברה ונשארת האוכל ואם האוכל דק והפסולת עבה כמין תבן יוצא האוכל ונשארת הפסולת בכברה. וכיון דאסיק' כי הזורה והבורר והמרקד כולן מעין מלאכה אחת הן מפריש הפסולת מן האוכל ומשום דהוו במשכן הוו להו תלתא וחייב על כל אחת ואחת. ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא ומשני אביי שכן עני אוכל פתו בלא כתישה כלומר כל בני אדם טוחנין בחיטין שלהן סלת הנה דרך העניים לברור ולטחון ולעשות עיסה בלוסה ואין אוכלין סלת לפיכך אין צריכין כתישה.

אכן לכאורה דבריו ממש מרפסין איגרי, דמצד אחד, הוא כותב, דהחילוק בין דש לבין בורר, דבורר הוא פסולת המעורבת באוכל ואינה מחוברת, [ועיין רש''י, בקשין בצרורות, או בפסולת - אך מ''מ כולם מעורבים ולא מחוברים] ולכן הגמ' הקשתה דווקא משלשתן שהם דומים זה לזה בהגדרה. אולם הגמרא לא הקשתה על דש, למרות שגם הוא הפרדת אוכל מפסולת, אלא שזו הפרדת אוכל מפסולת המחוברת עם הפרי ממש כגון קליפה או עפרורית.
וממילא בסיפא של הדברים שהגמ' מקשה מכותש שהוא "מסיר קליפת החיטים" איך פתאום יש כאן קושיא, הרי זה דבר שונה לגמרי מהם, שזו פסולת מעורבת ולא מחוברת. וצע''ג.
אולם להאיר, דעצם הלשון "פסולת מאוכל" יכול ללכת גם על דש.
ובעצם דברי הר''ח לולא דמסתפינא אמינא דקליפה זו העוטפת בעטיפה שקופה אינה בגדר דש, מצד אחר, מצד המבואר במאירי ובפמ''ג בא''א ר''ס שכ, שרק אם מגלה מאכל באופן שהוא מכוסה, והוא מוציאו מן הכח אל הפועל, וכמו סחיטה וחליבה, שזה צורה חדשה לדבר, אך במקום שאינו מסיר אלא לתועלת נוחות, אבל האוכל כבר מגולה, לפנינו, אין כאן מצד דש. והיינו דבעינן ב' תנאים בדש, דבוק, וגם גילוי דבר חדש. גם זאת למדתי מהס' הנ''ל יעו''ש ממש בתחילת הסימן. ודו''ק.
 
ובעצם דברי הר''ח לולא דמסתפינא אמינא דקליפה זו העוטפת בעטיפה שקופה אינה בגדר דש, מצד אחר, מצד המבואר במאירי ובפמ''ג בא''א ר''ס שכ, שרק אם מגלה מאכל באופן שהוא מכוסה, והוא מוציאו מן הכח אל הפועל, וכמו סחיטה וחליבה, שזה צורה חדשה לדבר, אך במקום שאינו מסיר אלא לתועלת נוחות, אבל האוכל כבר מגולה, לפנינו, אין כאן מצד דש. והיינו דבעינן ב' תנאים בדש, דבוק, וגם גילוי דבר חדש. גם זאת למדתי מהס' הנ''ל יעו''ש ממש בתחילת הסימן. ודו''ק.
עדיין זה חידוש
ובפרט שהרי לרוב הפוסקים כן שייך איסור של בורר בקילוף ובעינן לאלתר, וא"כ למה שנעשה לחינם מח' על דבר שהוא עוד לא כזה ברור ברבינו חננאל?

לכן אני העדפתי לחלק כדי שלא יהיה סתירה בר"ח, לחלק בין סוגי הקליפות דיש קליפות שצורתן ע"י פירוק דהוא משום דישה אך יש קליפות שצורתן ע"י קילוף והוא בורר גם לשיטת ר' חננאל.

ובין איך שלא נאמר- לרוב הפוסקים בעי לאלתר, ואף ברבינו חננאל זה לא כזה ברור שאין בורר, ויש לשונות סותרים, ולכן א"א לסמוך ע"ז, וצריך רק לאלתר
 
ואף ברבינו חננאל זה לא כזה ברור שאין בורר
שוב ראיתי שלפי המבואר ברבינו חננאל לעיל מינה גדר "דש" היא הכנה לברירה, ומלאכת השדה, קודם, זורה ובורר, ולכן לא שייך בכותש, שנעשה בבית אחרי הכל, לגדר דש, ולכן הקשתה הגמ' ליתני כותש.
וזה לשון הר''ח "הדש הוא המפרק הפסולת המחוברת באוכל ומכינתן לברירה או כברה"..
בנדון דידן הדש אינו הכנה לברירה, אלא לאחר הברירה. וממילא לק''מ. ויש לזכור דדעת הר''ח אינו לבד יש עוד ראשונים הסוברים כמותו, המאירי והערוך ועוד.
ולכן א"א לסמוך ע"ז, וצריך רק לאלתר
גם לדעתי זה הדבר הנכון לנהוג למעשה. אך מ''מ יש כאן יישוב בדברים.
 
שיעור שמסרתי בזה לפני כעשר שנים.

מלאכת דש
הגמרא אומרת: "תנא הדש והמנפץ מנפט כולן מלאכה אחת".
רש"י כותב: המנפץ פשתן בגבעולים, והמנפץ צמר גפן שמוציא את הגרעינים של הצמר גפן. בפשתן, מוציאים את הניצים (סיבים) מהגבעולים, בדומה להוצאת הגרעין מהמוץ בחיטה. בצמר גפן, מפרידים את הגרעינים החומים המעורבים בצמר גפן הלבן. השלב הראשון הוא הוצאת הגרעינים.
רבנו חננאל מסביר באופן שונה: הוא אומר שהדש הוא המפרק את הפסולת המחוברת באוכל ומכשירו לברירה, זרייה או הרקדה. המנפץ "נופץ אפרורית מן האוכל". הוא גם מביא "המנפץ מולל שיבולים".

לדברי רבנו חננאל, מנפץ אינו הוצאת הפשתן מהגבעול כמו שרש"י הסביר, אלא למשל לקיחת תפוח אדמה מלא בעפר, שטיפתו או גירודו להוריד את העפר. זה נקרא מנפץ.
מלילת שיבולים או קטניות מתוך תרמיליהן על ידי מלילה (יד או מכונה) היא גם נקראת מנפפת לפי הסבר זה. רש"י בביצה מדבר על מולל ביד.
רבנו חננאל נותן הגדרה יסודית למלאכת דש. ראשית, הוא אומר שדש הוא הכנה לברירה, שלב לפני מלאכת בורר. שנית, הוא מסביר את ההבדל המהותי:

"נמצא זורה והבורר והמרקד כולן פסולת המעורבות באוכל ואינה מחוברת כגון קליפה שצריכה פירוק או כגון אפרורית שצריך ניפוץ אלא מעורבת בלבד". כלומר, זורה, בורר, ומרקד עוסקים בפסולת ש"מעורבת בלבד" באוכל, אך אינה מחוברת אליו. לדוגמה, חיטים מעורבות באבנים (בורר).
דש עוסק בדבר ש"דבוק אחד בשני". דברים דבוקים שביחד אינם מגיעים למצב שמיש. מפרידים את הפסולת מהאוכל כדי להכשירו לשימוש. זוהי ההגדרה של דש. קליפה הדבוקה באוכל ממש (כמו מוץ סביב חיטה) והוצאתה היא דש.
על פי הגדרה זו של רבנו חננאל, אם הפסולת (למשל עפר) אינה דבוקה ממש אלא רק נוגעת או מעורבת (כמו פירות שהתפזרו בעפר), זה בורר. אם העפר דבוק ממש, כי הפרי גדל בתוכו, זה דש. האגלי טל מסביר שזה דווקא אם העפר גדל יחד עם הפרי בשעת הגדילה.
סיבה נוספת שהפריעה לרבנו חננאל והובילה אותו להגדרה זו היא שאלת הגמרא: זורה, בורר, טוחן, מרקד - "היינו זה היינו זה"? כלומר, מה ההבדל המהותי ביניהם?. הגמרא עונה על שאלה זו לגבי חלק מהמלאכות, אך לא שואלת "היינו דש היינו זורה/בורר/מרקד"?. מכאן רואים שיש הבדל מהותי בין דש לבין אלו. רבנו חננאל הסביר את ההבדל: דש עוסק בדבר דבוק, ואילו השאר בדבר שאינו דבוק.

הובאה הגדרה נוספת למלאכת דש, המבוססת על רש"י בדף צד. פרי מגדים מבסס על רש"י זה (דיבור המתחיל "המפרק") הגדרה שדש הוא דווקא דבר שהיה מכוסה וטמון בדבר, ואני מגלה אותו. אם הפסולת דבוקה אך אינה מכסה את האוכל, אין זו הגדרה של דש. בחיטה, המוץ מכסה את הגרעין, וכשמסירים אותו, מגלים את הגרעין. רש"י כותב "כמו מפרק משוי שפורק אוכל ממקום שנתכסה בו". תולדה של דש היא דבר שמגלים את המקום המכוסה.

קושיה על הגדרת פרי מגדים הובאה מהמקרה של מנפט (צמר גפן מגרעינים). לכאורה, הגרעינים הם הפסולת והצמר גפן הוא האוכל. האם הצמר גפן היה מכוסה בגרעינים? לא, זה היה מעורב. אגלי טל מקשה על פרי מגדים מהמקרה הזה וטוען שרש"י עצמו במקום אחר כותב על מנפפת באופן שלא מתיישב עם הגדרת הכיסוי. הצמר גפן (האוכל) גלוי, והגרעינים (הפסולת) נמצאים בתוכו, אבל האוכל עצמו גלוי. אם פרי מגדים אומר שרק אם האוכל מכוסה זה דש, והצמר גפן גלוי, לכאורה זה לא דש לפי פרי מגדים.

לישב הקושיה על פי רש"י במקום אחר (שבת כא עמוד א) לגבי שמן קיק, שעושים מהגרעינים של הצמר גפן. שם, הגרעינים הם האוכל, והם מכוסים בתוך הצמר גפן הלבן. כדי למצוא את הגרעינים בשביל לעשות מהם שמן, עושים מנפפת. במקרה זה, האוכל (הגרעינים) מכוסה בפסולת (הצמר גפן), ולכן הוצאתם נחשבת דש. לפי זה מיושבת קושיית אגלי טל על פרי מגדים, וההגדרה שדש הוא גילוי דבר מכוסה מתיישבת עם מקרה מנפט, בתנאי שהגרעינים הם האוכל המבוקש. השאלה תלויה ב"רצון שלך, האופן שלך" מהו העיקר ומהי הפסולת. אם העיקר הוא הגרעינים לשמן, אז הם מכוסים וזה דש. אם העיקר הוא הצמר גפן לבגד, אז הצמר גפן גלוי וזה לא דש מצד גילוי המכוסה. (אם כי ייתכן שהחייוב הוא מצד מנפץ כשזה לצורך חוטים ולא לצורך אכילה/שמן). "אוכל" בהגדרה זו אינו דווקא דבר אכיל, אלא הדבר הרצוי והנצרך לך, לעומת הפסולת שאתה דוחה.

הרמב"ם השמיט מנפץ/מנפט ממלאכת דש ושם אותם במלאכת מנפץ. אפשר ליישב זאת בכך שהרמב"ם הבין כמנפץ של רבנו חננאל (ניפוי עפר/מלילות) או כפי שמנפץ לצורך חוטים שהחיוב עליו הוא מצד מנפץ ולא מצד דש, והשיעור שלו שונה (4 טפחים לחוטים ולא שיעור גרוגרת לאכילה).


סיכום הגדרות הדש עד כאן:
  1. רבנו חננאל: קליפה/פסולת דבוקה לפרי/אוכל.
  2. פרי מגדים / המאירי: האוכל מכוסה בפסולת ומתגלה על ידי ההפרדה. המאירי כותב זאת במפורש ("מגלה הדבר שנתכסה"). לפי זה, יש שני תנאים לדש: קליפה דבוקה בפרי, והאוכל מכוסה ומתגלה.

נשאלה שאלה לגבי אפונים בתרמיל. לכאורה, אפונים אינם מחוברים ממש לקליפה (התרמיל). האם הם עונים על התנאי של "דבוק"?. נאמר שעוד נגדיר את רמת הדביקות הנדרשת.

קילוף פירות ובצלים (קליפה דבוקה)
נדון דין קילוף שומים ובצלים בשבת. השולחן ערוך (הרמ"א בסוף סימן שכ"א) כותב שאסור לקלוף שומים ובצלים בשבת, אלא אם כן רוצה לאכול אותם לאלתר. המגן אברהם אומר שהדין זהה לגבי תפוחים ושאר פירות עם קליפה. אסור לקלף פירות לאכילה מאוחרת יותר.
מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספר חזון עובדיה (חלק ד') מביא דין זה וכותב לגבי קילוף תפוחים, תפוחי זהב, קלמנטינות, מלפפון, קישואים - "בוודאי זה לא שייך בו איסור בורר כיוון שהקליפה מחוברת בו ממש". הוא מבסס זאת על רבנו חננאל ומאירי ובעל הערוך, שכתבו שבורר אינו שייך כשהקליפה דבוקה.

נשאלה שאלה גדולה: אם הקליפה דבוקה, אמנם אין בזה בורר לפי רבנו חננאל, אבל רבנו חננאל עצמו אומר שכשקליפה דבוקה יש בזה איסור דש?. איך הרב עובדיה מתיר?.
הוצע לתרץ: התפוח עצמו הוא האוכל, אין כאן שני דברים נפרדים לגמרי. הרב עובדיה מביא את סברת רבנו חננאל כסברה בפני עצמה לגבי בורר, לא כתירוץ לשאלת הדש.

יש הבדל בין שומים ובצלים (שהקליפה רק "מחופה", לא דבוקה ממש) לבין פירות שהקליפה "ממש מאוחדת עם הבשר לגמרי". הרב עובדיה מחלק כך ומתיר באחרונים מצד בורר. אולם, הקושיה מצד דש נשארת. ספר תל תלפיות כותב שאין בזה בורר אך יש בזה דש.

יש סברה נוספת (פרי מגדים) לחלק בין תפוחים לשומים: בדברים ש"ראויים לאכילה", אם הקליפה עצמה ראויה לאכילה (כתפוח), אין בזה בורר כי זה "בורר אוכל מאוכל". (אמנם הקליפה ראויה לאכילה רק לפי "דרך רוב בני אדם"). בדברים שלא ראויים לאכילה (בננות, תפוזים, מלון, אבטיח) לפי סברת פרי מגדים אין היתר זה, אך לפי הסברה שאין בורר כשזה דבוק, יש היתר.

קושיות ויישובים בעניין מלאכת דש (הסברות העיקריות)
שלושה מהלכים (סברות יסודיות) הובאו ליישב את הקושיות, במיוחד זו של דש בקילוף פירות דבוקים:

סברה ראשונה (האגלי טל):מלאכת דישה שייכת רק בדבר שמכשירים אותו ל"גילוי" - להכנה למסחר ושיווק, לשימוש בני אדם באופן רגיל בשוק. לדוגמה, חיטה אינה נמכרת עם המוץ. דש הוא השלב הראשוני המכשיר את הפריט לשיווק. דבר שדרך בני אדם לקבל ולהשתמש בו כך בבית לשימוש פרטי (כמו תפוזים, בננות), אין בזה בעיה של דש. הרב עובדיה, שחשש רק מצד בורר ולא מצד דש בקליפות פירות, ייתכן שסמך על סברה זו.
הובאה דעת הרב אלישיב זצ"ל, שלמשל תלישת בננה מאשכול קטן שמקובל כך בבית מותר (אין דש), אך הפרדת אשכולות מענף גדול שאין דרך למצוא כך בשוק, אסור מצד דש.
לפי האגלי טל, ההיתר הוא רק ב"לאלתר" (שימוש מיידי).
יישוב הקושיה על הרב עובדיה: דש הוא הכנה לבורר בשלב המסחר. תפוזים שכבר מתקבלים בבית לשימוש פרטי מוגדרים כבורר. אם הקליפה דבוקה ואין בזה בורר, ואין בזה דש כי זה לא שלב ההכנה למסחר, אז אין איסור.

סברה שנייה (רבי עקיבא איגר / פרי מגדים):כאשר הקליפה דבוקה מאוד לפרי, היא בטלה לפרי, ואין בזה הגדרה של דש. רבנו חננאל אמר שדש הוא כשהקליפה דבוקה, אך רבי עקיבא איגר מוסיף שזו לא דביקות גמורה, אלא "עם מרווח קטן". אם דבוק לגמרי, זה בטל לפרי.
אפונים בתרמיל: זוהי הגדרת הביניים של דביקות שבה יש דש.
פרי מגדים בסימן שיט כותב שקליפה מחוברת מאוד בטלה לגבי האוכל, ולכן אין בה מלאכת דש.
הסברה של בטלות: הובאה דוגמה של שקדים מצופים סוכר. אף שהרוב סוכר, מברכים על זה "העץ" (מברכים על העיקר) כי הציפוי בטל לעיקר (השקד). הצורה של הדבר הפנימי (השקד) ניכרת והציפוי החיצוני מקבל את צורתה, ולכן הכל בטל לעיקר. כך גם קליפת התפוז מקבלת את צורת הפרי ודבוקה אליו לגמרי, ולכן בטלה אליו.

סברה שלישית (מהר"ם בנט / מגן אבות):ההבדל בין דש למלאכות אחרות הוא ב"מה אני מתעסק" - האם אני מתעסק באוכל כדי להוציא אותו מהפסולת, או בפסולת כדי להסיר אותה מהאוכל?.
כשדשים חיטה: מכים בקלות/בהמות על הגרעינים כדי שיצאו מהקליפה. הכוח מופנה לגרעינים לצאת. זה דש.
כשקולפים תפוח/תפוז/בננה: מוציאים את הקליפה מהפרי. לא "דוחקים" את הפרי שיצא מהקליפה. לכן, זה לא דרך דישה. לפי זה, בקילוף פירות יש רק דיון מצד בורר, לא מצד דש.
כותש חיטה: דוחק את הגרעינים מהקליפה. זה דש.

קושיה גדולה בגמרא (ביצה יב, יג) ויישובים שונים:
במסכת ביצה (יב.) כתוב שאסור למלול מלילות אלא בשינוי (ביד, לא בכלי, לא בכמות גדולה, או לאכול מיד). לעומת זאת, הגמרא מספרת שאשתו של רבי חייא ורב (יג:) "הייתה לוקחת כוסות כוסות של שעורים והייתה מקלפת את הקליפה". לכאורה, זה מלילה, ואך נעשה בכמות גדולה ("כוסות כוסות") ולא נראה שנעשה בשינוי?.
תוספות מיישב: מלילות האסור הוא "לתלוש מן השיבולים שהוא מפרק" (להוציא את הגרעינים מהשיבולת). מה שאשתו של רב עשתה היה בגרעינים שכבר נתלשו מערב שבת והיו ללא הקליפה החיצונית הגסה (השיבולת), ונשארה רק "קליפתם החיצונה" (הדקה יותר). בזה, אפשר גם "כוסות כוסות".
רבי עקיבא איגר מקשה על תוספות: הגמרא בדף עד עמוד א' אומרת לגבי "כותש" (חיטין במכתשת להסיר קליפתן). רש"י שם מסביר שזה להסיר את הקליפה הדקה, וזה איסור תורה משום דש. "דהכא נמי מפרקא מלבוש". אם הסרת הקליפה הדקה היא דש ואסורה מדאורייתא (כותש), איך תוספות מתיר בשעורים ("קליפתם החיצונה") בכמות גדולה?. רבי עקיבא איגר נשאר בצריך עיון.

ניסיונות ליישב קושיית רבי עקיבא איגר:
לפי סברת האגלי טל (הכנה למסחר):
יישוב זה מופיע באגלי טל. מדובר בשעורים. הקליפה החיצונה שמקלפת אשתו של רב היא הקליפה הגסה שעוטפת, לא הדקה הדבוקה. בזה אין איסור כי היא אינה מביאה את השעורים "לתכליתו" (למצב סחיר לבני אדם). שעורים כאלו (עם הקליפה הפנימית) עדיין אינם ראויים לבני אדם אלא לבהמה. רק כשהם קלופים משתי הקליפות הם ראויים לבני אדם. בחיטים, לעומת זאת, גם קילוף הקליפה החיצונה יכול להיות אסור, כי יש אנשים שמשתמשים בחיטה מלאה (עם הקליפה הפנימית), וזה כבר מצב סחיר/שימושי לבני אדם ("כונסים את זה באוצר"). זהו החילוק: שעורים מותר כוסות כוסות כי לא הובאו לגמר שימוש לבני אדם, חיטים אסור כי הובאו לגמר שימוש.
הרב וזנר מקשה על יישוב זה מכמה טעמים. הוא טוען שב"שיטה המקובצת" לא משמע שהקליפה החיצונה היא הגסה אלא הדבוקה. בנוסף, הוא מביא את המהרי"ל שמביא דברי תוספות (המתירים) גם לגבי חיטים, וזה סותר את החילוק בין חיטים לשעורים.
לפי סברת מהר"ם בנט (כיוון הפעולה): יישוב זה מופיע במגן אבות. בכותש (האסור), הפעולה היא "מפרק הגרעינים מהקליפה", כלומר, דוחק את הגרעינים שיצאו. במקרה של אשתו של רב (המותר), היא "מקלפת קליפה דבוקה לפרי ומסיר הקליפה מעל הפרי", כלומר, הפעולה מופנית כלפי הסרת הקליפה, לא דחיקת הפרי. אף שבמלילה רצתה את הפרי, הפעולה היא הוצאת הקליפה. ההגדרה המהותית של דש היא כשהפעולה מכוונת ל"לדחוק בפרי שיצא מהקליפה". כשהפעולה מכוונת להסרת הקליפה, אין זה דש. סברה זו קשה, כי גם אם צורת הפעולה שונה, הנפעל (הפרי והקליפה מופרדים) והתכונה (הפרי כשיר לשימוש) דומים. אך כנראה, ההגדרה המהותית היא ההתעסקות בפרי להוציאו "אל האור", רק זו מוגדרת דש.
לפי המשנה ברורה (ביאור הלכה): יישוב פשוט בין הסוגיות. אשתו של רב עשתה את זה "ביד", וב"כותש" זה נעשה "בכלי" (מכתשת). לדעתו, ביד מותר ואין בזה שם מלאכה. הוא אומר שתירוץ זה כה פשוט עד שהוא תמה אם רבי עקיבא איגר באמת שאל את הקושיה או שמא תלמיד טועה שאל זאת.

הערה על תירוץ זה: רש"י (במקום אחר) אומר שדרך פריקה (תולדה של דש) היא או בכלי או ביד. אם כן, גם יד היא דרך פריקה (דישה), ולכאורה תירוץ הביאור הלכה שביד מותר אינו מדויק.
קונטרס האחרון של שולחן ערוך הרב מיישב ש"כל דבר לפי דרכו". בחיטים ושעורים שהדרך לעשות במכתשת, יד נחשבת כ"לאחר יד" ולכן מותר. אך בקטניות שדרך למלול ביד, מלילה ביד תהיה אסורה.

הלכות מעשיות בעניין דש
נדונו דינים הנוגעים לקליפת בוטנים:
קליפה אדומה: יש שהחמירו בזה בגלל שניתן לאכול את הבוטן עם הקליפה האדומה. אך הרב בן ציון אבא שאול נוקט שזה מותר, כי אי אפשר להכריח אדם לאכול את הקליפה, וניתן להסירה. רוב הפוסקים נוקטים שמותר להסיר את הקליפה האדומה.
בוטנים בשרביטים (בתרמיל): הסברה להקל בזה (על פי אחרונים) היא כסברת האגלי טל - שדרך השיווק היא בתרמילים, וזה דרך השימוש הפרטי. לכן אין בזה דש.
אולם, הרב וואזנר והרב משה לוי מעירים שהיום דרך המכירה בשוק היא ללא התרמילים, ולכן היום (במצב המשתנה) זה יהיה אסור. הם נוקטים להלכה לאסור הוצאת בוטנים מהתרמיל בשבת.
הרב ניסים קרליץ (בשם החזון איש) והרב עובדיה יוסף (בשם אחד האחרונים) מקילים בדבר. הטעם המקל הוא שאף שיש רבים שאוכלים ללא התרמיל, לא בטלה דעתם של אלה שכן אוכלים בתרמיל, או שהשארת התרמיל שומרת על הטריות. לכן, מי שמקל יש לו על מי לסמוך. עדיף להימנע מהוצאת בוטנים מתרמיל בשבת לכתחילה.
לגבי גרעינים של פירות (כמו אבטיח, מלון), נזכר שבמנוחת אהבה כותב שיש בזה מצד דישה כיוון שהיום הדרך למכור ללא הגרעינים, והמציאות השתנתה. זו סברה שמושפעת מהעיקרון של "השתנה המציאות - השתנה הדין". הרב וואזנר גם נוקט כך.
 
המאירי: האוכל מכוסה בפסולת ומתגלה על ידי ההפרדה. המאירי כותב זאת במפורש ("מגלה הדבר שנתכסה"). לפי זה, יש שני תנאים לדש: קליפה דבוקה בפרי, והאוכל מכוסה ומתגלה.
הערה חשובה- גבי מה שכתבת כאן בשיטת המאירי, וכן מה שהבאת לעיל מהספר אהבתי תורתך מהמאירי שבקילוף אין בורר אלא דש.

אביא לך מקום להדיא במאירי שמדבר על קילוף פרי וכותב שהוא משום "בורר".

והוא גבי הירושלמי של "שחיק תומא", מבאר המאירי שכשמקלף השום עובר על בורר [כשאינו לאלתר].

וז"ל המאירי ביצה לד. סוף ד"ה מולגין, "ובתלמוד מערב אמרו אהן דשחיק תומא כד מפריק ברישיה חייב משום דש כד מבחר בקליפותיה משום בורר, כד שחיק במדוכתיה וכו' וודאי לא נאמרה אלא להצניע שאין איסור לאכול שום בשבת ולברור את קליפתו" וכו'.

דלהדיא- במאירי דלמד דברי הירושלמי של קילוף לבורר, ועל זה כותב דאין איסור לאכול שום בשבת ולברור את קליפתו אם עושה כן לאלתר, וכל איסור הירושלמי שעושה כן להצניע.

ואם תרצה להעמיד את המאירי- דכוונתו במה שכתב מבחר בקליפתיה דהוא בורר, היינו, אחרי שכתש וקילף השום, עתה רוצה להוציא הקליפות ועל זה כתב שעובר על בורר.

זה אינו- דהא שם כתוב שאם עושה כן לאלתר שרי ואין בו בורר, ואי נימא דכוונת המאירי על הקליפות שמוציא ולא על הקילוף, ועל זה התיר לאלתר, לא יתכן דהא מוציא פסולת מאוכל ולא יעזור לאלתר?.

ולא זו בלבד- אלא שהמאירי עצמו בהל' בורר שכתב הן במסכת שבת והן בביצה, כתב להדיא, שגם אם עושה לאלתר יש איסור בורר כשמלקט הפסולת מהאוכל, עיין בדבריו בשבת עד' ד"ה זה שביארנו- ושם מצריך ג' תנאים להיתר בורר [כשי' ר"ח] גם אוכל מפסולת ובידו ולאלתר, וכן בביצה יד: ד"ה במסכת שבת, כותב- "בפרק כלל גדול התבאר שהברירה שהותרה בשבת אינו אלא בבורר אוכל מתוך פסולת ובידו ובאוכל לאלתר".

דוודאי- המאירי אוסר בכל מכל כל ליקח פסולת מאוכל אף בלאלתר, והנה כאן- כותב על הירושלמי דשרי לאלתר? סתירה כפולה, גם על מה שכתב במס' שבת וגם על מה שכתב במס' ביצה?.

דעל כרחך- כוונתו רק לקילוף, וכך הוא ביאר את הירושלמי, דכל איסור הירושלמי לקלף דאז עובר על בורר איירי כשעושה להצניע אך כשמקלף ובוררו לאלתר שרי, וזאת משום- שבקילוף כזה שרי אף שזה פסולת מאוכל כי אין אפשרות ליקח האוכל מהפסולת, ולכן זהו קילוף של פסולת מאוכל דשרי מצד בורר אבל אך ורק לאלתר, ואי קילף והניח עובר על בורר לשי' המאירי.

[ואע"פ- שבמסכת שבת ע"ג הגירסא שם במאירי "כד מברר", ולא "כד מבחר", מ"מ- היא הנותנת דלמד הירושלמי דכד מברר פירושו שבורר ע"י שקולף דאז שרי לאלתר, דזה גילה לנו בביצה שכוונת הבורר זה הקילוף, וא"כ- אף לגירסא שם כד מברר, אפ"ה ביארה כאופן השני, וכ"ש בביצה שגריס "כד מבחר"].



וא"כ מצינו להדיא- דהמאירי סובר שקילוף הוא משום בורר ובעינן לאלתר.​



ומה שהבאת מהמאירי לעיל- בהגדרת מלאכת דש, צריך לחלק כדכתבתי בתגובות לעיל שיש לחלק בסוגי הקילוף, דרק בקליפות שדרך צורתן היא בפירוק ושבירה ע"ז כתב דזה "דש", אך שאר פירות שצורת הקליפה היא כדרך קילוף ולא שבירה, הוא משום בורר ובעינן לאלתר.



וכבדרך אגב אציין- שהחזו"ע שם שציטט למאירי, כלל וכלל לא התכוין למאירי הנ"ל [שהבאת לעיל], אלא כוונתו למאירי של "ניקור בשר", אלא שדבריו של החזו"ע במאירי הזה של ניקור בשר, שמזה רצה ללמוד דלמאירי בקילוף אין בורר הוא "מרפסין איגרא", כמו שאכתוב לקמן בעז"ה [כשיתפנה לי הזמן].
 
אביא לך מקום להדיא במאירי שמדבר על קילוף פרי וכותב שהוא משום "בורר".
לגבי הגדרה זו קליפה המכסה לגמרי ודאי נכללת בדש. רק באתי לומר לגבי כותש. ששם זה לא נכלל בדש כי זה קליפה דקה, מאד שלא מכסה את הפרי.
 
וכבדרך אגב אציין- שהחזו"ע שם שציטט למאירי, כלל וכלל לא התכוין למאירי הנ"ל [שהבאת לעיל], אלא כוונתו למאירי של "ניקור בשר", אלא שדבריו של החזו"ע במאירי הזה של ניקור בשר, שמזה רצה ללמוד דלמאירי בקילוף אין בורר הוא "מרפסין איגרא", כמו שאכתוב לקמן בעז"ה [כשיתפנה לי הזמן].
בחזון עובדיה הנ"ל- הוכיח ג"כ מהמאירי בשבת שהתיר לנקר בשר ואין בו בורר מצד סברת ר"ח ולכן הה"נ בקילוף פירות שאין בו בורר ולא צריך לאלתר

אך יש לי להעיר טובא

דהנה בעניין זה של ניקור בשר ביו"ט הובא בכמה ראשונים, המאירי, מרדכי, וראבי"ה.

ובראבי"ה כתב הטעם- לפי שא"א בעניין אחר, והיינו- שזה היתר מיוחד דכשאין אפשרות אחרת לא הוה ליה בורר.

דזה בעצם- כהיתר קילוף פירות שכתבו באחרונים דשרי לקלוף אע"פ שמוציא הפסולת מהאוכל משום דא"א בעניין אחר.

וא"כ- להדיא מהראבי"ה דגם במנקר בשר שייך בורר אע"פ שהוא מחובר, אלא דזה היתר צדדי כי א"א בעניין אחר, אך אם כן היה אפשר להוציא בעניין אחר אסור משום בורר.

וכן כתב להדיא הטל אורות [בן ג'וייא]- אלא שרצה לומר שלמאירי הוא מטעם הערוך רבינו חננאל דס"ל דאין בורר בדבר מחובר.

אולם זה אינו- דהא הבאנו לעיל מדברי המאירי להדיא דגם בדבר מחובר שייך בורר גבי קילוף שום.

ולכן על כרחינו לומר- דהיתר המאירי הוא כדכתב הראבי"ה משום דא"א בעניין אחר, דמשמע- דאם כן אפשר אחרת יש בורר אע"פ שהוא מחובר

והנה ראיתי מציינים לרב בית מנוחה [אשכנזי] דס"ל ג"כ דקילוף פירות אין בו משום בורר, ולא דמי לקילוף של שומין ובצלים דיש בו משום בורר.

אולם גם לפי חילוקו- עדיין תקשי מידי על ההיתר של החזו"ע גבי קליפות תפוזים ואשכוליות, כי לפי חילוקו שנראה דאסר בהם.

והוא בבית מנוחה דינים השייכים לסעודת ליל שבת סעיף כז- מביא את המ"א שיש איסור לקלוף תפוחים להניח מדין בורר, והוא דוחה וס"ל דאין בהם משום בורר משום שקליפת התפוח היא מחוברת חזק לפרי וכשמקלפו הוא חותך ממש מגוף התפוח וא"כ הוה ליה מין אחד ואין בו בורר, ולא דמי לקולף שום ובצל שאין קליפתן מחוברת לאוכל חיבור גמור.

וא"כ- גם לפי חילוקו והיתרו דתפוח אין זה נוגע לתפוזים ואשכוליות דשם ודאי הקליפה לא חלק מהפרי אלא ממש כבצל ושום שאתה מפריד הקליפה והפרי שלם ולא נחתך מגוף הפרי כתפוח, וא"כ ודאי דאית בהו בורר אם עושה להניח.

ועוד ראיתי שמנסים ליישב- ע"פ המ"א דכתב דהטעם של הראבי"ה בניקור שכתב דא"א בעניין אחר, לא קאי אבורר אלא על סבת ההיתר מצד בורר כי האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי.

אך גם זה לא יעזור לנו- מכיון שכל סברת המ"א של האי לחודיה קאי, זה רק על דברים שהם לא פסולת בעצם אלא זה חסרון צדדי של איסור חלב, ובלי האיסור חלב הייתי אוכל אותו ולכן לא מקרי פסולת, אך דבר שהוא לא ראוי לאכילה מצד עצמו אין את הסברא של האי לחודיה קאי

יעויין בדברי האגלי טל מלאכת בורר סעיף יא דהתיר לנקר בשר בשבת אם רוצה לאוכלו חי דאין בו איסור בורר, ובביאורים שם ביאר את ההיתר דאין בו בורר, משום דאין שם פסולת בעצם אלא רק בגלל שיש איסור לאכול החלב לכן מוציאו, ואינו דומה לדבר שאדם מוציאו כי זה פסולת בשבילו.

וכן יעויין בשביתת השבת- דביאר את המ"א הכי, דכל ההיתר הוא רק בדבר שנאכל מצד עצמו אלא שיש לי בעיה צדדית של איסור ולכן לא שייך בו בורר.

וא"כ לפי כל הנ"ל- קליפות של תפוזים וכד' ודאי דלכו"ע הוא פסולת ויש בו איסור כשאינו עושה לאלתר
 
ראשי תחתית