הערות בתורת הראשון לציון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
גם בזה דעת רוה''פ גם הספרדים שאם רוב האחרונים חלקו על מרן לכה''פ מחמירים לא כוותיה.
ואם תרצה מקורות אביא.
וכ''ש כאן שמדובר על אחד מגדולי פוסקי דורנו זה, ולא על גדול הפוסקים לפני חמש מאות שנה, שכמעט כראשון הוא לגבינו.
 
גם בזה דעת רוה''פ גם הספרדים שאם רוב האחרונים חלקו על מרן לכה''פ מחמירים לא כוותיה.
ואם תרצה מקורות אביא.
וכ''ש כאן שמדובר על אחד מגדולי פוסקי דורנו זה, ולא על גדול הפוסקים לפני חמש מאות שנה, שכמעט כראשון הוא לגבינו.
יש מקומות שהעירו אך לא חלקו.
 
יש מקומות שהעירו אך לא חלקו.
גם על הבא''ח ז''ל, גם על החיד''א ז''ל, אני מנסה להעמיק ולהבין כשיש לי קושיא עליהם.
ואגב גם אם הגרע''י הקשה
הרבה פעמים קושיותיו על הבא''ח היו קשות גם לי
ועוד לפני שראיתיו מקשה
ישבתי ועמלתי סדר א' כמה שעות עד שיישבתי.
אבל כמו כל אחרון אחר, חשוב וגדול, יש פרופרציה,
ובפרט כשיש מח' באחרונים צריך לפקוח את השכל
ולנסות להגיע למסקנא בראיות ברורות בין הצדדים.
וכמו שאמר הגרע''י עצמו, בשיחה לתלמידיו.
 
גם על הבא''ח ז''ל, גם על החיד''א ז''ל, אני מנסה להעמיק ולהבין כשיש לי קושיא עליהם.
ואגב גם אם הגרע''י הקשה
הרבה פעמים קושיותיו על הבא''ח היו קשות גם לי
ועוד לפני שראיתיו מקשה
ישבתי ועמלתי סדר א' כמה שעות עד שיישבתי.
אבל כמו כל אחרון אחר, חשוב וגדול, יש פרופרציה,
ובפרט כשיש מח' באחרונים צריך לפקוח את השכל
ולנסות להגיע למסקנא בראיות ברורות בין הצדדים.
וכמו שאמר הגרע''י עצמו, בשיחה לתלמידיו.
כנ"ל אני נוהג.
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
 
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
אז למה כשהיה לרב עובדיה קושיות הוא חלק על הבא"ח ולא פסק כמותו??
ולמה כשלרב יצחק יש קושיות על האור לציון הוא חולק עליו ולא פוסק כמותו??

בקיצור למה כל הכללים הם חד צדדיים ואומרים אותם רק כשרוצים [למשל גדול הדור ואין לך אלא שופט שבימיך התחדש רק לאחר פטירת הרב עובדיה רק עליו, זה לא היה לפני כן על הבא"ח ועל הרב עזרא עטיה וכדומה]
 
כנ"ל אני נוהג.
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
זה עקירת התורה בסגנון משיחי.
במחכ"ת.
 
כנ"ל אני נוהג.
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
הוא הביא שלוש דוגמאות של תלמידים ובנים, הכל בסדר. אפשר להבין אותו.
אבל דרך ההלכה הרווחת לא כך גם אצל הגרע''י עצמו
 
אז למה כשהיה לרב עובדיה קושיות הוא חלק על הבא"ח ולא פסק כמותו??
ולמה כשלרב יצחק יש קושיות על האור לציון הוא חולק עליו ולא פוסק כמותו??

בקיצור למה כל הכללים הם חד צדדיים ואומרים אותם רק כשרוצים [למשל גדול הדור ואין לך אלא שופט שבימיך התחדש רק לאחר פטירת הרב עובדיה רק עליו, זה לא היה לפני כן על הבא"ח ועל הרב עזרא עטיה וכדומה]
זה עקירת התורה בסגנון משיחי.
במחכ"ת.
עיינתם בעין יצחק עליו אתם מגיבים?!
 
שלא כל מקום שיש קושיא אז לא פוסקים כך.
מתי כן ומתי לא איני יודע.
אני יודע.
אם זה קושיא על הרב עובדיה - פוסקים כמותו ולא חולקים עליו.
אם זה קושיא על רבנים אחרים - חולקים עליהם ולא פוסקים כמותם.
כך למדתי מתורת רבינו יצחק בכל דוכתי.
 
בספר חזו"ע שבת ד' עמוד קצ"ג- גבי קילוף פירות האם צריך לאוכלם לאלתר או דשרי לקולפם אף שדעתו לאכול אחר זמן.

ושם הביא דברי הירושלמי והראשונים בהאי שום דצריך לאלתר וכו', ומחלק בין ההיא דהירושלמי דדיברו על שום דצריך לאלתר, ולבין שאר פירות דלא בעינן לאלתר.

ומסיים בסוף העמוד שם- "והקולף תפוחים או תפוחי זהב ואשכוליות או מלפפון וקישואין בודאי שלא שייך בו איסור בורר, כיון שהקליפה מחוברת בו ממש וכתבו ר' חננאל ומהר"י אלברצלוני והערוך והמאירי דלא שייך ברירה בכך".

וכוונתו- דדווקא שום או בצל שהקליפות לא ממש דבוקות בפרי אז שייך בהם בורר ולכן צריך לקולפן לאלתר, אך בפירות שהקליפה ממש מחוברת לא שייך לומר בהם בורר, דהא ר' חננאל ודעימיה, ס"ל דבדבר מחובר לא שייך בורר, וכן המאירי שהביא גבי ניקור בשר, וא"כ לא צריך בהם לאלתר כי הם ממש מחוברים ובדבר מחובר אין בו איסור בורר.

והדברים צריכים עיון טובא

דגם רבינו חננאל גופיה הצריך לאלתר בקילוף, דהא גם להבנה של ר' חננאל ודעימיה שלא שייך בדבר מחובר בורר, אבל כן שייך בו איסור אחר "דש" דמה שר' חננאל שם איירי הוא דקליפות כיון שהם מחוברים ואינם מעורבים לכן הם מצד דש ולא בורר, דאיסור איכא ודאי, רק לר' חננאל לא מצד בורר אלא מצד דש וא"כ אין שום נפק"מ בין שומין ובצלים לבין שאר פירות דבכולהו צריך לאלתר, או מצד בורר [לשיטות האחרות] או מצד דש [לרבינו חננאל].

ולפי דברי החזון עובדיה- כיון שלרבינו חננאל אין איסור בורר בקילוף ממילא שרי אף שלא לאלתר, וזה מרפסין איגרא, דגם גבי קילוף לר"ח אית ביה משום מלאכת דש, אע"פ דלא שייך בזה בורר.

ובשלמא- תפוחים ומלפפונים שייך לומר דשרי, להבנת הפמ"ג בסוף שכ"א דפליג אמ"א וס"ל דכיון שהקליפה נאכלת וזה מין אחד שייך לקולפן אף שלא אוכל הקליפות, דאף דקיי"ל שפסולת הגדר מה שאינך חפץ, מ"מ כאן שאני דהוא מין אחד, וכמו ששולח שם לשי"ט סק"ג במ"א גבי קניבת ירק שהוא מין אחד דכתוב שם שאף שנאכל ע"י הדחק שייך בו בורר, דמשמע- אם נאכלין לגמרי אין בהם שם פסולת ושם איירי מין אחד.

וממילא- התינח בתפוחים ומלפפונים שנאכלים קליפותיהן שייך לומר דאין בו בורר וממילא לא צריך לאלתר, אך תפוזים ואשכוליות [שהתיר בחזו"ע] מאן דכר שמיה, דודאי יש בהו או בורר [לשיטות האחרות] או דש [לרבינו חננאל ודעימיה] וצריך לאלתר לכו"ע.

וצע"ג.
 

קבצים מצורפים

הכנסתי קישור לספר
אגב מה שמיישב שם בהמשך שדעת החזו"ע גבי קליפות שאין בהם דש
זה לא יתן מזור לקליפות של תפוזים ואשכוליות שהתיר החזו"ע.

ואותו מחבר שם לא הדגיש זאת, דנראה מדבריו כביכול שיש לו יישוב על החזו"ע, אבל כל מה שיישב זה רק חצי, והוא כלפי קליפות של תפוחים ומלפפונים [שעל זה אני יישבתי בצורה אחרת ע"פ הפמ"ג עיין לעיל], אבל על קליפות של תפוזים וכד' עדיין הקושייא במקומה דהתיר את האסור
 
אגב מה שמיישב שם בהמשך שדעת החזו"ע גבי קליפות שאין בהם דש
המהלך שכתב ע''פ האג''ט - שדש שייך רק בדבר שאין רגילים לקלפו אלא בשלב לפני האכילה [כמו חיטה, או כמו אגוז בשכבה העלונה שעוד קודם שנמכר קולפים] ומה שדרכו להות נקלף בשעת האכילה שרי - לא מיישב?
 
המהלך שכתב ע''פ האג''ט - שדש שייך רק במלאכת השדה - לא מיישב?
מה שהבנתי מדבריו, זה כדי ליישב אם בכלל מותר אפי' לאלתר
כי לא שמענו שבדש מותר לאלתר, ורק בבורר
וע"ז השיב מהאגלי טל שיש סוגי פירות שיהיה מותר מצד דש כשזה לאלתר
אבל זה לא עונה על עיקר השאלה, ועיקר הקושיא שהתיר החזו"ע אפי' שלא לאלתר, ואפי' בפירות שאין דרך לאכול קליפתן
 
ראשי תחתית