הערות בתורת הראשון לציון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
וזה לשונו של רבינו חננאל שם- "ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני "והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא"? ומשני אביי שכן עני וכו' עכ"ד.
שאלה חזקה והיא נוגעת לקושיית רעק''א בסתירה בין הסוגיא הזו, לבין הסוגיא בביצה לגבי פריקת גרעיני שעורה כוסות כוסות.
התירוץ שהכי התקבל על דעתי הוא של המגן אבות והובא בספר הנ''ל בעמ' 298. ולפי המבואר שם החילוק בין בורר לדש, הוא שדרך דישה היא דחיקת האוכל והפסולת הולכת לבד, וכמו, דישת החיטה, והפסולת הולכת, וכן בחליבה תולדה דדש דוחקים העטינים וחלב יוצא, וכן בסחיטה, משא''כ קילוף כדרך אינו בכלל דישה. ולכן דווקא בכתישה של חיטה בקליפה הדבוקה עליה שהיא ע''י כתישה הוי תולדה דדש.
וראה בפנים אך מ''מ בקטע הזה מצטט המחבר את לשון מהר''ם בנעט, ונ''ל דזה א''ש.
1748461971943.png

נ.ב. רואים שאתה לומד ממש בעיון. שואל מעצמך שאלות של רעק''א. פשוט גאון.
 
ולכן דווקא בכתישה של חיטה בקליפה הדבוקה עליה שהיא ע''י כתישה הוי תולדה דדש.
לא הבנתי דבריך
כי ברבינו חננאל שהבאתי הוא מדבר על "כותש חיטה" ועל זה הוא מגדיר שהוי ליה מפריש פסולת מן האוכל שזה הגדרה של בורר שכתב שם לפנ"כ

וזה הפוך- ממה שכתב שם בספר הנ"ל שכותש חיטה הוא דש ומפרק
 
כי ברבינו חננאל שהבאתי הוא מדבר על "כותש חיטה" ועל זה הוא מגדיר שהוי ליה מפריש פסולת מן האוכל שזה הגדרה של בורר שכתב שם לפנ"כ
נביא את כל לשונו:
רבנו חננאל על שבת דף עד/א - המנפץ נופץ עפרורית מן האוכל וכן המנפט מולל שבלים נמצא זורה והבורר והמרקד כולן מעבירין פסולת המעורבות באוכל ואינה מחוברת (ואינה) כגון קליפה שצריכה פירוק או כגון עפרורית שצריך ניפוץ אלא מעורבת בלבד. וכן אם נטל בידו אדם תבוא' בתיבנא ובפסולת שיש בה וניפח בה ברוח פיו ובירר חשוב הוא כזורה. פי' בורר נוטל פסולת מבין האוכל ומשליכ' או נוטל האוכל ומניח הפסולת. מרקד שמטיל את האוכל והפסולת בכברה ונשארת האוכל ואם האוכל דק והפסולת עבה כמין תבן יוצא האוכל ונשארת הפסולת בכברה. וכיון דאסיק' כי הזורה והבורר והמרקד כולן מעין מלאכה אחת הן מפריש הפסולת מן האוכל ומשום דהוו במשכן הוו להו תלתא וחייב על כל אחת ואחת. ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא ומשני אביי שכן עני אוכל פתו בלא כתישה כלומר כל בני אדם טוחנין בחיטין שלהן סלת הנה דרך העניים לברור ולטחון ולעשות עיסה בלוסה ואין אוכלין סלת לפיכך אין צריכין כתישה.

אכן לכאורה דבריו ממש מרפסין איגרי, דמצד אחד, הוא כותב, דהחילוק בין דש לבין בורר, דבורר הוא פסולת המעורבת באוכל ואינה מחוברת, [ועיין רש''י, בקשין בצרורות, או בפסולת - אך מ''מ כולם מעורבים ולא מחוברים] ולכן הגמ' הקשתה דווקא משלשתן שהם דומים זה לזה בהגדרה. אולם הגמרא לא הקשתה על דש, למרות שגם הוא הפרדת אוכל מפסולת, אלא שזו הפרדת אוכל מפסולת המחוברת עם הפרי ממש כגון קליפה או עפרורית.
וממילא בסיפא של הדברים שהגמ' מקשה מכותש שהוא "מסיר קליפת החיטים" איך פתאום יש כאן קושיא, הרי זה דבר שונה לגמרי מהם, שזו פסולת מעורבת ולא מחוברת. וצע''ג.
אולם להאיר, דעצם הלשון "פסולת מאוכל" יכול ללכת גם על דש.
ובעצם דברי הר''ח לולא דמסתפינא אמינא דקליפה זו העוטפת בעטיפה שקופה אינה בגדר דש, מצד אחר, מצד המבואר במאירי ובפמ''ג בא''א ר''ס שכ, שרק אם מגלה מאכל באופן שהוא מכוסה, והוא מוציאו מן הכח אל הפועל, וכמו סחיטה וחליבה, שזה צורה חדשה לדבר, אך במקום שאינו מסיר אלא לתועלת נוחות, אבל האוכל כבר מגולה, לפנינו, אין כאן מצד דש. והיינו דבעינן ב' תנאים בדש, דבוק, וגם גילוי דבר חדש. גם זאת למדתי מהס' הנ''ל יעו''ש ממש בתחילת הסימן. ודו''ק.
 
ובעצם דברי הר''ח לולא דמסתפינא אמינא דקליפה זו העוטפת בעטיפה שקופה אינה בגדר דש, מצד אחר, מצד המבואר במאירי ובפמ''ג בא''א ר''ס שכ, שרק אם מגלה מאכל באופן שהוא מכוסה, והוא מוציאו מן הכח אל הפועל, וכמו סחיטה וחליבה, שזה צורה חדשה לדבר, אך במקום שאינו מסיר אלא לתועלת נוחות, אבל האוכל כבר מגולה, לפנינו, אין כאן מצד דש. והיינו דבעינן ב' תנאים בדש, דבוק, וגם גילוי דבר חדש. גם זאת למדתי מהס' הנ''ל יעו''ש ממש בתחילת הסימן. ודו''ק.
עדיין זה חידוש
ובפרט שהרי לרוב הפוסקים כן שייך איסור של בורר בקילוף ובעינן לאלתר, וא"כ למה שנעשה לחינם מח' על דבר שהוא עוד לא כזה ברור ברבינו חננאל?

לכן אני העדפתי לחלק כדי שלא יהיה סתירה בר"ח, לחלק בין סוגי הקליפות דיש קליפות שצורתן ע"י פירוק דהוא משום דישה אך יש קליפות שצורתן ע"י קילוף והוא בורר גם לשיטת ר' חננאל.

ובין איך שלא נאמר- לרוב הפוסקים בעי לאלתר, ואף ברבינו חננאל זה לא כזה ברור שאין בורר, ויש לשונות סותרים, ולכן א"א לסמוך ע"ז, וצריך רק לאלתר
 
ואף ברבינו חננאל זה לא כזה ברור שאין בורר
שוב ראיתי שלפי המבואר ברבינו חננאל לעיל מינה גדר "דש" היא הכנה לברירה, ומלאכת השדה, קודם, זורה ובורר, ולכן לא שייך בכותש, שנעשה בבית אחרי הכל, לגדר דש, ולכן הקשתה הגמ' ליתני כותש.
וזה לשון הר''ח "הדש הוא המפרק הפסולת המחוברת באוכל ומכינתן לברירה או כברה"..
בנדון דידן הדש אינו הכנה לברירה, אלא לאחר הברירה. וממילא לק''מ. ויש לזכור דדעת הר''ח אינו לבד יש עוד ראשונים הסוברים כמותו, המאירי והערוך ועוד.
ולכן א"א לסמוך ע"ז, וצריך רק לאלתר
גם לדעתי זה הדבר הנכון לנהוג למעשה. אך מ''מ יש כאן יישוב בדברים.
 
שיעור שמסרתי בזה לפני כעשר שנים.

מלאכת דש
הגמרא אומרת: "תנא הדש והמנפץ מנפט כולן מלאכה אחת".
רש"י כותב: המנפץ פשתן בגבעולים, והמנפץ צמר גפן שמוציא את הגרעינים של הצמר גפן. בפשתן, מוציאים את הניצים (סיבים) מהגבעולים, בדומה להוצאת הגרעין מהמוץ בחיטה. בצמר גפן, מפרידים את הגרעינים החומים המעורבים בצמר גפן הלבן. השלב הראשון הוא הוצאת הגרעינים.
רבנו חננאל מסביר באופן שונה: הוא אומר שהדש הוא המפרק את הפסולת המחוברת באוכל ומכשירו לברירה, זרייה או הרקדה. המנפץ "נופץ אפרורית מן האוכל". הוא גם מביא "המנפץ מולל שיבולים".

לדברי רבנו חננאל, מנפץ אינו הוצאת הפשתן מהגבעול כמו שרש"י הסביר, אלא למשל לקיחת תפוח אדמה מלא בעפר, שטיפתו או גירודו להוריד את העפר. זה נקרא מנפץ.
מלילת שיבולים או קטניות מתוך תרמיליהן על ידי מלילה (יד או מכונה) היא גם נקראת מנפפת לפי הסבר זה. רש"י בביצה מדבר על מולל ביד.
רבנו חננאל נותן הגדרה יסודית למלאכת דש. ראשית, הוא אומר שדש הוא הכנה לברירה, שלב לפני מלאכת בורר. שנית, הוא מסביר את ההבדל המהותי:

"נמצא זורה והבורר והמרקד כולן פסולת המעורבות באוכל ואינה מחוברת כגון קליפה שצריכה פירוק או כגון אפרורית שצריך ניפוץ אלא מעורבת בלבד". כלומר, זורה, בורר, ומרקד עוסקים בפסולת ש"מעורבת בלבד" באוכל, אך אינה מחוברת אליו. לדוגמה, חיטים מעורבות באבנים (בורר).
דש עוסק בדבר ש"דבוק אחד בשני". דברים דבוקים שביחד אינם מגיעים למצב שמיש. מפרידים את הפסולת מהאוכל כדי להכשירו לשימוש. זוהי ההגדרה של דש. קליפה הדבוקה באוכל ממש (כמו מוץ סביב חיטה) והוצאתה היא דש.
על פי הגדרה זו של רבנו חננאל, אם הפסולת (למשל עפר) אינה דבוקה ממש אלא רק נוגעת או מעורבת (כמו פירות שהתפזרו בעפר), זה בורר. אם העפר דבוק ממש, כי הפרי גדל בתוכו, זה דש. האגלי טל מסביר שזה דווקא אם העפר גדל יחד עם הפרי בשעת הגדילה.
סיבה נוספת שהפריעה לרבנו חננאל והובילה אותו להגדרה זו היא שאלת הגמרא: זורה, בורר, טוחן, מרקד - "היינו זה היינו זה"? כלומר, מה ההבדל המהותי ביניהם?. הגמרא עונה על שאלה זו לגבי חלק מהמלאכות, אך לא שואלת "היינו דש היינו זורה/בורר/מרקד"?. מכאן רואים שיש הבדל מהותי בין דש לבין אלו. רבנו חננאל הסביר את ההבדל: דש עוסק בדבר דבוק, ואילו השאר בדבר שאינו דבוק.

הובאה הגדרה נוספת למלאכת דש, המבוססת על רש"י בדף צד. פרי מגדים מבסס על רש"י זה (דיבור המתחיל "המפרק") הגדרה שדש הוא דווקא דבר שהיה מכוסה וטמון בדבר, ואני מגלה אותו. אם הפסולת דבוקה אך אינה מכסה את האוכל, אין זו הגדרה של דש. בחיטה, המוץ מכסה את הגרעין, וכשמסירים אותו, מגלים את הגרעין. רש"י כותב "כמו מפרק משוי שפורק אוכל ממקום שנתכסה בו". תולדה של דש היא דבר שמגלים את המקום המכוסה.

קושיה על הגדרת פרי מגדים הובאה מהמקרה של מנפט (צמר גפן מגרעינים). לכאורה, הגרעינים הם הפסולת והצמר גפן הוא האוכל. האם הצמר גפן היה מכוסה בגרעינים? לא, זה היה מעורב. אגלי טל מקשה על פרי מגדים מהמקרה הזה וטוען שרש"י עצמו במקום אחר כותב על מנפפת באופן שלא מתיישב עם הגדרת הכיסוי. הצמר גפן (האוכל) גלוי, והגרעינים (הפסולת) נמצאים בתוכו, אבל האוכל עצמו גלוי. אם פרי מגדים אומר שרק אם האוכל מכוסה זה דש, והצמר גפן גלוי, לכאורה זה לא דש לפי פרי מגדים.

לישב הקושיה על פי רש"י במקום אחר (שבת כא עמוד א) לגבי שמן קיק, שעושים מהגרעינים של הצמר גפן. שם, הגרעינים הם האוכל, והם מכוסים בתוך הצמר גפן הלבן. כדי למצוא את הגרעינים בשביל לעשות מהם שמן, עושים מנפפת. במקרה זה, האוכל (הגרעינים) מכוסה בפסולת (הצמר גפן), ולכן הוצאתם נחשבת דש. לפי זה מיושבת קושיית אגלי טל על פרי מגדים, וההגדרה שדש הוא גילוי דבר מכוסה מתיישבת עם מקרה מנפט, בתנאי שהגרעינים הם האוכל המבוקש. השאלה תלויה ב"רצון שלך, האופן שלך" מהו העיקר ומהי הפסולת. אם העיקר הוא הגרעינים לשמן, אז הם מכוסים וזה דש. אם העיקר הוא הצמר גפן לבגד, אז הצמר גפן גלוי וזה לא דש מצד גילוי המכוסה. (אם כי ייתכן שהחייוב הוא מצד מנפץ כשזה לצורך חוטים ולא לצורך אכילה/שמן). "אוכל" בהגדרה זו אינו דווקא דבר אכיל, אלא הדבר הרצוי והנצרך לך, לעומת הפסולת שאתה דוחה.

הרמב"ם השמיט מנפץ/מנפט ממלאכת דש ושם אותם במלאכת מנפץ. אפשר ליישב זאת בכך שהרמב"ם הבין כמנפץ של רבנו חננאל (ניפוי עפר/מלילות) או כפי שמנפץ לצורך חוטים שהחיוב עליו הוא מצד מנפץ ולא מצד דש, והשיעור שלו שונה (4 טפחים לחוטים ולא שיעור גרוגרת לאכילה).


סיכום הגדרות הדש עד כאן:
  1. רבנו חננאל: קליפה/פסולת דבוקה לפרי/אוכל.
  2. פרי מגדים / המאירי: האוכל מכוסה בפסולת ומתגלה על ידי ההפרדה. המאירי כותב זאת במפורש ("מגלה הדבר שנתכסה"). לפי זה, יש שני תנאים לדש: קליפה דבוקה בפרי, והאוכל מכוסה ומתגלה.

נשאלה שאלה לגבי אפונים בתרמיל. לכאורה, אפונים אינם מחוברים ממש לקליפה (התרמיל). האם הם עונים על התנאי של "דבוק"?. נאמר שעוד נגדיר את רמת הדביקות הנדרשת.

קילוף פירות ובצלים (קליפה דבוקה)
נדון דין קילוף שומים ובצלים בשבת. השולחן ערוך (הרמ"א בסוף סימן שכ"א) כותב שאסור לקלוף שומים ובצלים בשבת, אלא אם כן רוצה לאכול אותם לאלתר. המגן אברהם אומר שהדין זהה לגבי תפוחים ושאר פירות עם קליפה. אסור לקלף פירות לאכילה מאוחרת יותר.
מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספר חזון עובדיה (חלק ד') מביא דין זה וכותב לגבי קילוף תפוחים, תפוחי זהב, קלמנטינות, מלפפון, קישואים - "בוודאי זה לא שייך בו איסור בורר כיוון שהקליפה מחוברת בו ממש". הוא מבסס זאת על רבנו חננאל ומאירי ובעל הערוך, שכתבו שבורר אינו שייך כשהקליפה דבוקה.

נשאלה שאלה גדולה: אם הקליפה דבוקה, אמנם אין בזה בורר לפי רבנו חננאל, אבל רבנו חננאל עצמו אומר שכשקליפה דבוקה יש בזה איסור דש?. איך הרב עובדיה מתיר?.
הוצע לתרץ: התפוח עצמו הוא האוכל, אין כאן שני דברים נפרדים לגמרי. הרב עובדיה מביא את סברת רבנו חננאל כסברה בפני עצמה לגבי בורר, לא כתירוץ לשאלת הדש.

יש הבדל בין שומים ובצלים (שהקליפה רק "מחופה", לא דבוקה ממש) לבין פירות שהקליפה "ממש מאוחדת עם הבשר לגמרי". הרב עובדיה מחלק כך ומתיר באחרונים מצד בורר. אולם, הקושיה מצד דש נשארת. ספר תל תלפיות כותב שאין בזה בורר אך יש בזה דש.

יש סברה נוספת (פרי מגדים) לחלק בין תפוחים לשומים: בדברים ש"ראויים לאכילה", אם הקליפה עצמה ראויה לאכילה (כתפוח), אין בזה בורר כי זה "בורר אוכל מאוכל". (אמנם הקליפה ראויה לאכילה רק לפי "דרך רוב בני אדם"). בדברים שלא ראויים לאכילה (בננות, תפוזים, מלון, אבטיח) לפי סברת פרי מגדים אין היתר זה, אך לפי הסברה שאין בורר כשזה דבוק, יש היתר.

קושיות ויישובים בעניין מלאכת דש (הסברות העיקריות)
שלושה מהלכים (סברות יסודיות) הובאו ליישב את הקושיות, במיוחד זו של דש בקילוף פירות דבוקים:

סברה ראשונה (האגלי טל):מלאכת דישה שייכת רק בדבר שמכשירים אותו ל"גילוי" - להכנה למסחר ושיווק, לשימוש בני אדם באופן רגיל בשוק. לדוגמה, חיטה אינה נמכרת עם המוץ. דש הוא השלב הראשוני המכשיר את הפריט לשיווק. דבר שדרך בני אדם לקבל ולהשתמש בו כך בבית לשימוש פרטי (כמו תפוזים, בננות), אין בזה בעיה של דש. הרב עובדיה, שחשש רק מצד בורר ולא מצד דש בקליפות פירות, ייתכן שסמך על סברה זו.
הובאה דעת הרב אלישיב זצ"ל, שלמשל תלישת בננה מאשכול קטן שמקובל כך בבית מותר (אין דש), אך הפרדת אשכולות מענף גדול שאין דרך למצוא כך בשוק, אסור מצד דש.
לפי האגלי טל, ההיתר הוא רק ב"לאלתר" (שימוש מיידי).
יישוב הקושיה על הרב עובדיה: דש הוא הכנה לבורר בשלב המסחר. תפוזים שכבר מתקבלים בבית לשימוש פרטי מוגדרים כבורר. אם הקליפה דבוקה ואין בזה בורר, ואין בזה דש כי זה לא שלב ההכנה למסחר, אז אין איסור.

סברה שנייה (רבי עקיבא איגר / פרי מגדים):כאשר הקליפה דבוקה מאוד לפרי, היא בטלה לפרי, ואין בזה הגדרה של דש. רבנו חננאל אמר שדש הוא כשהקליפה דבוקה, אך רבי עקיבא איגר מוסיף שזו לא דביקות גמורה, אלא "עם מרווח קטן". אם דבוק לגמרי, זה בטל לפרי.
אפונים בתרמיל: זוהי הגדרת הביניים של דביקות שבה יש דש.
פרי מגדים בסימן שיט כותב שקליפה מחוברת מאוד בטלה לגבי האוכל, ולכן אין בה מלאכת דש.
הסברה של בטלות: הובאה דוגמה של שקדים מצופים סוכר. אף שהרוב סוכר, מברכים על זה "העץ" (מברכים על העיקר) כי הציפוי בטל לעיקר (השקד). הצורה של הדבר הפנימי (השקד) ניכרת והציפוי החיצוני מקבל את צורתה, ולכן הכל בטל לעיקר. כך גם קליפת התפוז מקבלת את צורת הפרי ודבוקה אליו לגמרי, ולכן בטלה אליו.

סברה שלישית (מהר"ם בנט / מגן אבות):ההבדל בין דש למלאכות אחרות הוא ב"מה אני מתעסק" - האם אני מתעסק באוכל כדי להוציא אותו מהפסולת, או בפסולת כדי להסיר אותה מהאוכל?.
כשדשים חיטה: מכים בקלות/בהמות על הגרעינים כדי שיצאו מהקליפה. הכוח מופנה לגרעינים לצאת. זה דש.
כשקולפים תפוח/תפוז/בננה: מוציאים את הקליפה מהפרי. לא "דוחקים" את הפרי שיצא מהקליפה. לכן, זה לא דרך דישה. לפי זה, בקילוף פירות יש רק דיון מצד בורר, לא מצד דש.
כותש חיטה: דוחק את הגרעינים מהקליפה. זה דש.

קושיה גדולה בגמרא (ביצה יב, יג) ויישובים שונים:
במסכת ביצה (יב.) כתוב שאסור למלול מלילות אלא בשינוי (ביד, לא בכלי, לא בכמות גדולה, או לאכול מיד). לעומת זאת, הגמרא מספרת שאשתו של רבי חייא ורב (יג:) "הייתה לוקחת כוסות כוסות של שעורים והייתה מקלפת את הקליפה". לכאורה, זה מלילה, ואך נעשה בכמות גדולה ("כוסות כוסות") ולא נראה שנעשה בשינוי?.
תוספות מיישב: מלילות האסור הוא "לתלוש מן השיבולים שהוא מפרק" (להוציא את הגרעינים מהשיבולת). מה שאשתו של רב עשתה היה בגרעינים שכבר נתלשו מערב שבת והיו ללא הקליפה החיצונית הגסה (השיבולת), ונשארה רק "קליפתם החיצונה" (הדקה יותר). בזה, אפשר גם "כוסות כוסות".
רבי עקיבא איגר מקשה על תוספות: הגמרא בדף עד עמוד א' אומרת לגבי "כותש" (חיטין במכתשת להסיר קליפתן). רש"י שם מסביר שזה להסיר את הקליפה הדקה, וזה איסור תורה משום דש. "דהכא נמי מפרקא מלבוש". אם הסרת הקליפה הדקה היא דש ואסורה מדאורייתא (כותש), איך תוספות מתיר בשעורים ("קליפתם החיצונה") בכמות גדולה?. רבי עקיבא איגר נשאר בצריך עיון.

ניסיונות ליישב קושיית רבי עקיבא איגר:
לפי סברת האגלי טל (הכנה למסחר):
יישוב זה מופיע באגלי טל. מדובר בשעורים. הקליפה החיצונה שמקלפת אשתו של רב היא הקליפה הגסה שעוטפת, לא הדקה הדבוקה. בזה אין איסור כי היא אינה מביאה את השעורים "לתכליתו" (למצב סחיר לבני אדם). שעורים כאלו (עם הקליפה הפנימית) עדיין אינם ראויים לבני אדם אלא לבהמה. רק כשהם קלופים משתי הקליפות הם ראויים לבני אדם. בחיטים, לעומת זאת, גם קילוף הקליפה החיצונה יכול להיות אסור, כי יש אנשים שמשתמשים בחיטה מלאה (עם הקליפה הפנימית), וזה כבר מצב סחיר/שימושי לבני אדם ("כונסים את זה באוצר"). זהו החילוק: שעורים מותר כוסות כוסות כי לא הובאו לגמר שימוש לבני אדם, חיטים אסור כי הובאו לגמר שימוש.
הרב וזנר מקשה על יישוב זה מכמה טעמים. הוא טוען שב"שיטה המקובצת" לא משמע שהקליפה החיצונה היא הגסה אלא הדבוקה. בנוסף, הוא מביא את המהרי"ל שמביא דברי תוספות (המתירים) גם לגבי חיטים, וזה סותר את החילוק בין חיטים לשעורים.
לפי סברת מהר"ם בנט (כיוון הפעולה): יישוב זה מופיע במגן אבות. בכותש (האסור), הפעולה היא "מפרק הגרעינים מהקליפה", כלומר, דוחק את הגרעינים שיצאו. במקרה של אשתו של רב (המותר), היא "מקלפת קליפה דבוקה לפרי ומסיר הקליפה מעל הפרי", כלומר, הפעולה מופנית כלפי הסרת הקליפה, לא דחיקת הפרי. אף שבמלילה רצתה את הפרי, הפעולה היא הוצאת הקליפה. ההגדרה המהותית של דש היא כשהפעולה מכוונת ל"לדחוק בפרי שיצא מהקליפה". כשהפעולה מכוונת להסרת הקליפה, אין זה דש. סברה זו קשה, כי גם אם צורת הפעולה שונה, הנפעל (הפרי והקליפה מופרדים) והתכונה (הפרי כשיר לשימוש) דומים. אך כנראה, ההגדרה המהותית היא ההתעסקות בפרי להוציאו "אל האור", רק זו מוגדרת דש.
לפי המשנה ברורה (ביאור הלכה): יישוב פשוט בין הסוגיות. אשתו של רב עשתה את זה "ביד", וב"כותש" זה נעשה "בכלי" (מכתשת). לדעתו, ביד מותר ואין בזה שם מלאכה. הוא אומר שתירוץ זה כה פשוט עד שהוא תמה אם רבי עקיבא איגר באמת שאל את הקושיה או שמא תלמיד טועה שאל זאת.

הערה על תירוץ זה: רש"י (במקום אחר) אומר שדרך פריקה (תולדה של דש) היא או בכלי או ביד. אם כן, גם יד היא דרך פריקה (דישה), ולכאורה תירוץ הביאור הלכה שביד מותר אינו מדויק.
קונטרס האחרון של שולחן ערוך הרב מיישב ש"כל דבר לפי דרכו". בחיטים ושעורים שהדרך לעשות במכתשת, יד נחשבת כ"לאחר יד" ולכן מותר. אך בקטניות שדרך למלול ביד, מלילה ביד תהיה אסורה.

הלכות מעשיות בעניין דש
נדונו דינים הנוגעים לקליפת בוטנים:
קליפה אדומה: יש שהחמירו בזה בגלל שניתן לאכול את הבוטן עם הקליפה האדומה. אך הרב בן ציון אבא שאול נוקט שזה מותר, כי אי אפשר להכריח אדם לאכול את הקליפה, וניתן להסירה. רוב הפוסקים נוקטים שמותר להסיר את הקליפה האדומה.
בוטנים בשרביטים (בתרמיל): הסברה להקל בזה (על פי אחרונים) היא כסברת האגלי טל - שדרך השיווק היא בתרמילים, וזה דרך השימוש הפרטי. לכן אין בזה דש.
אולם, הרב וואזנר והרב משה לוי מעירים שהיום דרך המכירה בשוק היא ללא התרמילים, ולכן היום (במצב המשתנה) זה יהיה אסור. הם נוקטים להלכה לאסור הוצאת בוטנים מהתרמיל בשבת.
הרב ניסים קרליץ (בשם החזון איש) והרב עובדיה יוסף (בשם אחד האחרונים) מקילים בדבר. הטעם המקל הוא שאף שיש רבים שאוכלים ללא התרמיל, לא בטלה דעתם של אלה שכן אוכלים בתרמיל, או שהשארת התרמיל שומרת על הטריות. לכן, מי שמקל יש לו על מי לסמוך. עדיף להימנע מהוצאת בוטנים מתרמיל בשבת לכתחילה.
לגבי גרעינים של פירות (כמו אבטיח, מלון), נזכר שבמנוחת אהבה כותב שיש בזה מצד דישה כיוון שהיום הדרך למכור ללא הגרעינים, והמציאות השתנתה. זו סברה שמושפעת מהעיקרון של "השתנה המציאות - השתנה הדין". הרב וואזנר גם נוקט כך.
 
המאירי: האוכל מכוסה בפסולת ומתגלה על ידי ההפרדה. המאירי כותב זאת במפורש ("מגלה הדבר שנתכסה"). לפי זה, יש שני תנאים לדש: קליפה דבוקה בפרי, והאוכל מכוסה ומתגלה.
הערה חשובה- גבי מה שכתבת כאן בשיטת המאירי, וכן מה שהבאת לעיל מהספר אהבתי תורתך מהמאירי שבקילוף אין בורר אלא דש.

אביא לך מקום להדיא במאירי שמדבר על קילוף פרי וכותב שהוא משום "בורר".

והוא גבי הירושלמי של "שחיק תומא", מבאר המאירי שכשמקלף השום עובר על בורר [כשאינו לאלתר].

וז"ל המאירי ביצה לד. סוף ד"ה מולגין, "ובתלמוד מערב אמרו אהן דשחיק תומא כד מפריק ברישיה חייב משום דש כד מבחר בקליפותיה משום בורר, כד שחיק במדוכתיה וכו' וודאי לא נאמרה אלא להצניע שאין איסור לאכול שום בשבת ולברור את קליפתו" וכו'.

דלהדיא- במאירי דלמד דברי הירושלמי של קילוף לבורר, ועל זה כותב דאין איסור לאכול שום בשבת ולברור את קליפתו אם עושה כן לאלתר, וכל איסור הירושלמי שעושה כן להצניע.

ואם תרצה להעמיד את המאירי- דכוונתו במה שכתב מבחר בקליפתיה דהוא בורר, היינו, אחרי שכתש וקילף השום, עתה רוצה להוציא הקליפות ועל זה כתב שעובר על בורר.

זה אינו- דהא שם כתוב שאם עושה כן לאלתר שרי ואין בו בורר, ואי נימא דכוונת המאירי על הקליפות שמוציא ולא על הקילוף, ועל זה התיר לאלתר, לא יתכן דהא מוציא פסולת מאוכל ולא יעזור לאלתר?.

ולא זו בלבד- אלא שהמאירי עצמו בהל' בורר שכתב הן במסכת שבת והן בביצה, כתב להדיא, שגם אם עושה לאלתר יש איסור בורר כשמלקט הפסולת מהאוכל, עיין בדבריו בשבת עד' ד"ה זה שביארנו- ושם מצריך ג' תנאים להיתר בורר [כשי' ר"ח] גם אוכל מפסולת ובידו ולאלתר, וכן בביצה יד: ד"ה במסכת שבת, כותב- "בפרק כלל גדול התבאר שהברירה שהותרה בשבת אינו אלא בבורר אוכל מתוך פסולת ובידו ובאוכל לאלתר".

דוודאי- המאירי אוסר בכל מכל כל ליקח פסולת מאוכל אף בלאלתר, והנה כאן- כותב על הירושלמי דשרי לאלתר? סתירה כפולה, גם על מה שכתב במס' שבת וגם על מה שכתב במס' ביצה?.

דעל כרחך- כוונתו רק לקילוף, וכך הוא ביאר את הירושלמי, דכל איסור הירושלמי לקלף דאז עובר על בורר איירי כשעושה להצניע אך כשמקלף ובוררו לאלתר שרי, וזאת משום- שבקילוף כזה שרי אף שזה פסולת מאוכל כי אין אפשרות ליקח האוכל מהפסולת, ולכן זהו קילוף של פסולת מאוכל דשרי מצד בורר אבל אך ורק לאלתר, ואי קילף והניח עובר על בורר לשי' המאירי.

[ואע"פ- שבמסכת שבת ע"ג הגירסא שם במאירי "כד מברר", ולא "כד מבחר", מ"מ- היא הנותנת דלמד הירושלמי דכד מברר פירושו שבורר ע"י שקולף דאז שרי לאלתר, דזה גילה לנו בביצה שכוונת הבורר זה הקילוף, וא"כ- אף לגירסא שם כד מברר, אפ"ה ביארה כאופן השני, וכ"ש בביצה שגריס "כד מבחר"].



וא"כ מצינו להדיא- דהמאירי סובר שקילוף הוא משום בורר ובעינן לאלתר.​



ומה שהבאת מהמאירי לעיל- בהגדרת מלאכת דש, צריך לחלק כדכתבתי בתגובות לעיל שיש לחלק בסוגי הקילוף, דרק בקליפות שדרך צורתן היא בפירוק ושבירה ע"ז כתב דזה "דש", אך שאר פירות שצורת הקליפה היא כדרך קילוף ולא שבירה, הוא משום בורר ובעינן לאלתר.



וכבדרך אגב אציין- שהחזו"ע שם שציטט למאירי, כלל וכלל לא התכוין למאירי הנ"ל [שהבאת לעיל], אלא כוונתו למאירי של "ניקור בשר", אלא שדבריו של החזו"ע במאירי הזה של ניקור בשר, שמזה רצה ללמוד דלמאירי בקילוף אין בורר הוא "מרפסין איגרא", כמו שאכתוב לקמן בעז"ה [כשיתפנה לי הזמן].
 
אביא לך מקום להדיא במאירי שמדבר על קילוף פרי וכותב שהוא משום "בורר".
לגבי הגדרה זו קליפה המכסה לגמרי ודאי נכללת בדש. רק באתי לומר לגבי כותש. ששם זה לא נכלל בדש כי זה קליפה דקה, מאד שלא מכסה את הפרי.
 
וכבדרך אגב אציין- שהחזו"ע שם שציטט למאירי, כלל וכלל לא התכוין למאירי הנ"ל [שהבאת לעיל], אלא כוונתו למאירי של "ניקור בשר", אלא שדבריו של החזו"ע במאירי הזה של ניקור בשר, שמזה רצה ללמוד דלמאירי בקילוף אין בורר הוא "מרפסין איגרא", כמו שאכתוב לקמן בעז"ה [כשיתפנה לי הזמן].
בחזון עובדיה הנ"ל- הוכיח ג"כ מהמאירי בשבת שהתיר לנקר בשר ואין בו בורר מצד סברת ר"ח ולכן הה"נ בקילוף פירות שאין בו בורר ולא צריך לאלתר

אך יש לי להעיר טובא

דהנה בעניין זה של ניקור בשר ביו"ט הובא בכמה ראשונים, המאירי, מרדכי, וראבי"ה.

ובראבי"ה כתב הטעם- לפי שא"א בעניין אחר, והיינו- שזה היתר מיוחד דכשאין אפשרות אחרת לא הוה ליה בורר.

דזה בעצם- כהיתר קילוף פירות שכתבו באחרונים דשרי לקלוף אע"פ שמוציא הפסולת מהאוכל משום דא"א בעניין אחר.

וא"כ- להדיא מהראבי"ה דגם במנקר בשר שייך בורר אע"פ שהוא מחובר, אלא דזה היתר צדדי כי א"א בעניין אחר, אך אם כן היה אפשר להוציא בעניין אחר אסור משום בורר.

וכן כתב להדיא הטל אורות [בן ג'וייא]- אלא שרצה לומר שלמאירי הוא מטעם הערוך רבינו חננאל דס"ל דאין בורר בדבר מחובר.

אולם זה אינו- דהא הבאנו לעיל מדברי המאירי להדיא דגם בדבר מחובר שייך בורר גבי קילוף שום.

ולכן על כרחינו לומר- דהיתר המאירי הוא כדכתב הראבי"ה משום דא"א בעניין אחר, דמשמע- דאם כן אפשר אחרת יש בורר אע"פ שהוא מחובר

והנה ראיתי מציינים לרב בית מנוחה [אשכנזי] דס"ל ג"כ דקילוף פירות אין בו משום בורר, ולא דמי לקילוף של שומין ובצלים דיש בו משום בורר.

אולם גם לפי חילוקו- עדיין תקשי מידי על ההיתר של החזו"ע גבי קליפות תפוזים ואשכוליות, כי לפי חילוקו שנראה דאסר בהם.

והוא בבית מנוחה דינים השייכים לסעודת ליל שבת סעיף כז- מביא את המ"א שיש איסור לקלוף תפוחים להניח מדין בורר, והוא דוחה וס"ל דאין בהם משום בורר משום שקליפת התפוח היא מחוברת חזק לפרי וכשמקלפו הוא חותך ממש מגוף התפוח וא"כ הוה ליה מין אחד ואין בו בורר, ולא דמי לקולף שום ובצל שאין קליפתן מחוברת לאוכל חיבור גמור.

וא"כ- גם לפי חילוקו והיתרו דתפוח אין זה נוגע לתפוזים ואשכוליות דשם ודאי הקליפה לא חלק מהפרי אלא ממש כבצל ושום שאתה מפריד הקליפה והפרי שלם ולא נחתך מגוף הפרי כתפוח, וא"כ ודאי דאית בהו בורר אם עושה להניח.

ועוד ראיתי שמנסים ליישב- ע"פ המ"א דכתב דהטעם של הראבי"ה בניקור שכתב דא"א בעניין אחר, לא קאי אבורר אלא על סבת ההיתר מצד בורר כי האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי.

אך גם זה לא יעזור לנו- מכיון שכל סברת המ"א של האי לחודיה קאי, זה רק על דברים שהם לא פסולת בעצם אלא זה חסרון צדדי של איסור חלב, ובלי האיסור חלב הייתי אוכל אותו ולכן לא מקרי פסולת, אך דבר שהוא לא ראוי לאכילה מצד עצמו אין את הסברא של האי לחודיה קאי

יעויין בדברי האגלי טל מלאכת בורר סעיף יא דהתיר לנקר בשר בשבת אם רוצה לאוכלו חי דאין בו איסור בורר, ובביאורים שם ביאר את ההיתר דאין בו בורר, משום דאין שם פסולת בעצם אלא רק בגלל שיש איסור לאכול החלב לכן מוציאו, ואינו דומה לדבר שאדם מוציאו כי זה פסולת בשבילו.

וכן יעויין בשביתת השבת- דביאר את המ"א הכי, דכל ההיתר הוא רק בדבר שנאכל מצד עצמו אלא שיש לי בעיה צדדית של איסור ולכן לא שייך בו בורר.

וא"כ לפי כל הנ"ל- קליפות של תפוזים וכד' ודאי דלכו"ע הוא פסולת ויש בו איסור כשאינו עושה לאלתר
 
והאמת אעיד שעל הערות אלה של הגרע''י על האול''צ שמעתי מהגאון ר' גדעון בן משה שליט''א שיודע "מי היה בבית", ולאו דוקנאה הם. ולא האריך, ולא אחפוץ להאריך, וד''ב.
1. זה מאשש את דברי הרב ברדא שליט"א שהובאו כאן.
2. כמו שכתב הרב כהן, זה חשוב מאוד, ולענ"ד, בפרסום הדברים יש הנחת יסוד מוכרחת בתורת הגרע"י ביחסה לתורת הגרב"צ א"ש.

אז, אנא, הרב כהנא דמסייע, תסייע לנו לקבל את התורה כראוי, ואולי תשלח בפרטי לטוב בעיניך (לי...).



חכמי ורבני המזרח דפה, טרם קלטו את רגישותו של ידידנו הכהן הגדול מאחיו שליט"א לכל דבר שיכול לפגוע בזולתו (חפשו אחריו בפורום), ואהבתו לכל ת"ח מקלקלת אצלו את השורה.
לכן לא כדאי ללחוץ עליו.
 
בשמחה:

א. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' אה"ע סי' ה') בענין פאה נכרית רצה הרב לאסור מטעם בחוקותיהם לא תלכו, וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יביע אומר (חלק ט' יו"ד סי' י') וזה לשונו, "שאין איסור ובחוקותיהם לא תלכו נוהג אלא כשהוא מתכוון להתדמות אליהם... לא שייך איסור ובחוקותיהם לא תלכו, אלא בדבר שעושים משום אמונתם ועבודתם... אף שמראש מקדם שהורגלו האומות באירופה לגלח זקנם, המסיר שערותיו נראה כמי שמתדמה להם במלבושיהם, שיש בו איסור משום ובחוקותיהם לא תלכו, כל זה היה מאז ומעולם, אך עתה בעוונותינו הרבים קלקלתינו תקנתינו, שכבר הורגלו רובא דרובא מישראל שבמדינתנו לגלח הזקן וא"כ אין כאן משום ובחוקותיהם לא תלכו".

ב. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) כתב הרב לאסור פאה משום הרהורי עבירה, וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יביע אומר חלק ו' (או"ח סי' י"ג), לגבי היתר אמירת דבר שבקדושה כנגד שיער נשים נשואות שאין דרכן לכסות ראשן: "לכאורה נראה שמכיון שנשים אלה רגילות לצאת לרשות הרבים בגילוי ראש, ודרכן בכך, אין בזה משום הרהור... יש לחלק בין גילוי שוק באשה שלא הותר מעולם גם לבתולות פנויות, לשיער שהותר בבתולות פנויות, וא"כ י"ל דלא שכיח הרהור כ"כ בזה".

ג. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) כתב הרב לאסור פאה משום מראית העין, וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יביע אומר (חלק ט' יו"ד סי' י' הנ"ל) בענין היתר גילוח במכונה: "כל שהדבר מפורסם שיש דרך היתר, לא שייך בו איסור משום מראית העין... לא גזרינן גזירות משום מראית העין אחר חתימת הש"ס, ובפרט בזמן הזה שנפוץ המנהג של גילוח הזקן במספריים כעין תער גם אצל יראי שמים, ולא נשאר מקום כל כך לחשד".

ד. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) רצה הרב לאסור פאה משום דת יהודית, וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יביע אומר (חלק ד' סי' ג') לגבי גילוי שיער הבתולות וכיסוי ראש הנשים הנשואות במטפחת, וזה לשונו שם: "והנה היום פשט המנהג שהנשים יראות ה' יוצאות במטפחת או בכובע בלבד בלי צעיף או רדיד, ואין פוצה פה ומצפצף. ועל כרחך דדוקא עצם כיסוי הראש שהוא דאורייתא הוא מחוייב המציאות לעולם ולא ישתנה בשום זמן, אבל מנהג בנות ישראל שנהגו לצניעות כל שהמנהג בכל העיר להקל אזלינן בתר מנהגא... והכי נמי במה שנהגו הנשים לצאת במטפחת או בכובע בלי שום צעיף או רדיד, כיון שהכל נהגו כן, בכהאי גוונא אתי מנהג ומבטל מנהג".

ה. בשו"ת יביע אומר (חלק ד' אה"ע סי' ג') רצה הרב לאסור פאה למרות שהגרש"ק כתב שהוא איסור דרבנן וי"ל ספק דרבנן לקולא, מפני שעיקרו מדאורייתא. וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יחוה דעת (חלק ד' סי' נ"ב בהערה), וזה לשונו: "כתב בשו"ת משאת משה (חלק או"ח סוף סי' א') שהרדב"ז יחיד הוא לגבי כולהו רבוותא, דסבירא להו דבספק פלוגתא דרבוותא בדרבנן אזלינן לקולא". עכ"ל. והאריך שם להביא פוסקים הסוברים שגם כשנחלקו הפוסקים בדברים האסורים מדרבנן, אמרינן על זה ספק דרבנן לקולא.

ו. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) רצה הרב לאסור פאה בגלל חרם ההפלאה. וסתר עצמו ממה שכתב בשו"ת יבי"א חלק ד' (אה"ע סי' ג') להתיר מטפחת המגלה מקצת שערות: "אף שהצמח צדק מליובאוויטש בתשובה (חלק אה"ע סי' קל"ט) ובחידושי הש"ס (פ"ג דברכות) האריך לחלוק על המהר"ם, ע"ש, מ"מ רבו האחרונים שסמכו ע"ד המהר"ם, ובודאי שהנשים הנוהגות היתר בדבר אין מזניחין אותן ויש להן ע"מ שיסמוכו", עכ"ל. וזאת אע"פ שיש חרם בדבר, שהחרימו את הנשים ההולכות במטפחת שע"י זה מתגלות מעט השערות, ראה מש"כ בזה הגר"מ שטרנבוך בשו"ת דת והלכה (סי' א') בשם שדי חמד (והובא החרם במלואו בספר משא חיים להגר"ח פלאג'י, מנהגים מע' נ' אות ק"נ) וזה לשונו: "בשנת תר"כ בעיר גדולה סלוניקי ראו רבני העיר ובראשם הרב הגדול מהר"א קובה שהתחילו ללבוש איזה לבוש, וע"י זה באו לגלות חלק מהשערות, וגזרו בחרם גמור בגזירת נח"ש, ובאו על החתום כל החכמים ורבנים וטובי העיר שלא לשנות כלל לא בענין המלבושים ולא בגילוי שיער ואפי' קצת חוץ לצמתן, ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו כי אין איסור בזה הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל וכו', ולא יאבה ה' סלוח לו" וכו'.

ז. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) דחה הרב את היתר הפאה של הרמ"א, בטענה שדיבר על ק"ש ולא על יציאה לרה"ר. וסתר עצמו ממה שכתב בריש התשובה ההיא: "אע"פ שכתב הרמב"ם (בפרק כ"א מהלכות איסורי ביאה הלכה י"ז), לא יהלכו בנות ישראל פרועי ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש, וכן פסק הטוש"ע אה"ע (סי' כ"א סעיף ב'), כבר פירשו הפרישה והב"ח והח"מ והב"ש, שפירוש פנויה בכאן היינו אלמנה או גרושה, אבל בתולה מותרת ללכת בפרוע ראש, וכמ"ש ראבי"ה (בפ"ג דברכות סי' ע"ו), שמותר לקרות קריאת שמע נגד בתולה שרגילה בגילוי שיער, ואין בזה משום שיער באשה ערוה. וכ"כ בארחות חיים (הלכות קריאת שמע אות ל"ו) בשם ר"ת, שמעשים בכל יום לקרות קריאת שמע כנגד שיער הבתולות. וכן הוא במאירי (ברכות כ"ד) ובמרדכי והרא"ש שם". עכ"ל שו"ת יביע אומר שם. וזה לשון הרא"ש בברכות שהזכיר שם: "אבל בתולות שדרכן לילך פרועות מותר לקרות כנגדן". וגם המאירי והמרדכי שם דיברו בענין קריאת שמע. ולא דחה זאת בטענה שמדובר רק בבית ולא ברה"ר.

ח. בשו"ת יביע אומר (חלק ה' שם) רצה הרב לאסור פאה בגלל לשונו החריף של "עצי ארזים", שכתב ש"המורים היתר בזה עתידים ליתן את הדין". וסתר עצמו ממה שכתב בספר הליכות עולם (חלק א' פרשת לך לך הלכה ה'): "מנהג הספרדים ועדות המזרח ללבוש טלית קטן תחת הבגדים, ואף הציציות מכוסות תחת הבגדים, ומנהג זה יסודתו בהררי קודש. וכן יש לנהוג לדעת רבותינו המקובלים, ואף תלמידי הישיבות טוב ונכון שלא ישנו ממנהג אבותיהם". ובהערות הביא הרב פוסקים המסייעים לדבריו, ואח"כ כתב שם: "ומכאן תשובה למש"כ במשנה ברורה (סי' ח' ס"ק כ"ו), אותם אנשים המשימים הציצית בתוך המכנסיים שלהם, לא די שהם מעלימים עיניהם ממה שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה', עוד מבזים הם את מצוות השי"ת, ועתידים הם ליתן את הדין על כך". והנה שם לא התחשב הרב זצ"ל בלשונו החריפה של הגאון בעל "משנה ברורה", ולא פסק כמותו. ומוכח מדבריו, שאם יש פוסקים לסמוך עליהם, לא מתחשבים בלשונות חריפים מעין אלה, ואין מקום לזה בהלכה.
וכבר ענו בקובץ בית יוסף חלק מו על כל הסתירות האלה... (ועל עוד כמה טענות - כגון למה מרן זצוק"ל ביבי"א לא הזכיר שו"ת מסויים שכתב להתיר את הפאות בעוד שאותו שו"ת נדפס שש שנים אחר היבי"א...)
 
וכבר ענו בקובץ בית יוסף חלק מו על כל הסתירות האלה...

כל מה ש"ענו" נכתב כאן בדיון הזה בפורום מורשת מרן ע"י הרב משה בוטון, וכפי שיראה המעיין, כל מילה שכתב הופרכה במהלך הדיון, גם מה שניסה להציג את הסתירות בקצרה, באופן המשמיט פרטים חיוניים, כדי שיהיה נקל לו לענות על זה, הכל נכתב שם. כמו כן הודגש שם כל מה שלא היה לו מה להגיב ופשוט התעלם ממנו. וגם מה שהגיב, התירוצים שלו חלשים, דחוקים, מופרכים, כאשר יראה המעיין.

אבל המחבר רצה לסמן V על הסתירות הללו, כדי שאנשים כמוך יוכלו לכתוב בפורום הזה ובפורומים אחרים "כבר ענו על הסתירות האלה", ולא משנה מה ענו ומה לא ענו, העיקר שענו... והלך והדפיס את דבריו כמות שהם, מבלי לשנות מאומה.
 
(ועל עוד כמה טענות - כגון למה מרן זצוק"ל ביבי"א לא הזכיר שו"ת מסויים שכתב להתיר את הפאות בעוד שאותו שו"ת נדפס שש שנים אחר היבי"א...)

אלה דברים שנכתבו בשולי השוליים של הסתירות החזקות הנ"ל, כהערת אגב. זה לא "עוד כמה טענות".

והרב משה בוטון ניסה לענות על זה שתשובת רבי עזריאל כלל לא נדפסה בעת צאת היבי"א לאור, יבי"א ח"ה נדפס בשנת תשכ"ט, ושו"ת רבי עזריאל ח"ב רק בשנת תשל"ו.

רק שכח שהספר "סתרי ומגיני" נדפס הרבה קודם "יביע אומר", בשנת תרצ"ב... ומה יענה על כך, תשובה שלימה שלא הוזכרה אפילו ברמז בשו"ת יביע אומר?

יתירה מכך: בתשובתו המורחבת בחלק ה' (אה"ע סי' ה'), לא הזכיר הגר"ע מתירים שהביא הוא עצמו בחלק ד' (אה"ע סי' ג') ובחלק א' (או"ח סי' ז')!

וגם את המתירים הבודדים הזכיר בקצרה ובהבלעה: הגר"י עבאדי העיר על כך שהגר"ע יוסף לא התייחס כלל לתשובת הגר"מ פיינשטיין, רק כתב שאין דבריו מחוורים, וכן מכל תשובת הגאון ישכיל עבדי לא הביא אלא סברא חלשה ודחה אותה, וכן דחה את הרמ"א ע"פ אחד האחרונים שכתב "בדרך אפשר", והתעלם מכל האחרונים האחרים שהביאוהו להלכה.
 
רק שכח שהספר "סתרי ומגיני" נדפס הרבה קודם "יביע אומר", בשנת תרצ"ב... ומה יענה על כך, תשובה שלימה שלא הוזכרה אפילו ברמז בשו"ת יביע אומר?
ע"פ חיפוש באוצה"ח, ספר זה הוזכר רק פעם אחת בכל ספרי הגרע"י, בחזון עובדיה תעניות -
1749607315686.png

[ועוד פעם א' בשו"ת יביע אומר ח"י (חיו"ד סי' נ"ח הערות על ר"פ ח"ד או' ח', במהדו"ח עמ' ת"פ) שהביא מאוצר הפוסקים שציטטו ממנו]
 
הנושא הוא​

גבי אדם שברר בשבת ע"י שהציף הדבר במים וכך הפסולת צפה, האם זה בורר דאו' או דרבנן

ויסוד המחלוקת הוא הסוגייא ביצה יד:

שם איתא- גבי לברור ביו"ט, דב"ה מתירים אף בקנון ותמחוי, ואף פסולת מתוך אוכל כדרכו, אבל לא בנפה וכברה, ור"ג אומר אף מדיח ושולה, וכדאמרינן בגמ' שבבית ר"ג היו מציפים וכו',

והמחלוקת היא- איך לבאר את דברי ר"ג שאמר "אף" מדיח ושולה

ובפשטות- הסוגיא שכתוב אף מדיח ושולה פירושו דבא להוסיף קולא על ב"ה דלא רק בקנון ותמחוי או פסולת מתוך אוכל, אלא אפי' להשרות במיים דזה בורר כדרכו שזה דרך להשרות דברים שיצופו הפסולת גם זה הותר ביו"ט.

והסברא דשרי- דיעויין ברש"י ביצה יב: ד"ה אבל לא בטבלא- דמבאר טעם איסור ברירה בנפה וכברה ביו"ט, איסור דרבנן, מפני שמחזי שבורר למחר והיינו שבורר בשביל חול ולכן אסרו בנפה וכברה, מפני שבדברים אלו הדרך לעשות ולברר לכמה ימים וממילא אף שיברור בהם קצת אסור דמחזי שבורר לצורך חול.

ולפי"ז אתי שפיר- דדווקא בנפה וכברה רבנן אסרו ביו"ט דנראה שבורר למחר, אך בלהציף לא גזרו דאינו נראה שעושה לימים הרבה, דדרך הברירה בהם הוא לאותו יום.

ואתי שפיר- מאי דנקט "אף", והיינו לא רק דשרי ביו"ט לברור בקנון ותמחוי אלא אף להציף שהוא יותר חמור מקנון ותמחוי ג"כ שרי ביו"ט דאין את המחזי שיש בנפה וכברה, נמצינו- דלהציף האוכל בשביל לברור שוה הוא לבורר בנפה וכברה.

ובאמת כפשט הזה איתא להדיא בב"י בסי' תקי'

דשם אחר שהביא הסוגיא הביא את ר' ירוחם נתיב רביעי חלק שני סוף לא ע"ג, שכותב שם להדיא דביו"ט מותר לברור ביו"ט בקנון ותמחוי וגם להדיח במיים ולשלות הפסולת, אבל לא בנפה וכברה, וכותב על זה הב"י- שמדברי הרמב"ם בפירוש המשניות ושאר הפוסקים משמע דלא פסקו כר' גמליאל, אבל- ר' ירוחם כן פסק כר"ג, וכנראה דסברתו כי בגמ' הביאו מעשה רב כר' גמליאל.

ובחשבון הפשוט- להדיא רואים שהב"י למד הסוגייא שר' גמליאל לקולא, כי כתב שהרמב"ם פסק דלא כר' גמליאל אך ר' ירוחם כן פסק כר"ג, ובר' ירוחם הרי כתוב להדיא שגם מותר בקנון ותמחוי וגם בלהציף, ואי תימא- שר"ג אזיל לחומרא איך כותב הב"י שר' ירוחם פסק כר"ג? הרי התיר שם אף בקנון ותמחוי והרי ר"ג אוסר בקנון ותמחוי?, על כרחך- דהב"י למד כפשטות גירסתינו שר"ג לקולא ולכן ר' ירוחם שהתיר בקנון ותמחוי ולהציף הוא כר"ג אך הרמב"ם ושאר פוסקים שאסרו להציף אזלי כב"ה.

ובאמת- שדבר זה מסתדר היטב עם דברי סוגיין בשבת קמ. אין שורין הכרשינין, דהוי ליה בורר וכרש"י שם, שזה ממש מלאכה דאו' לברור ע"י שריה כי זה דרכו בכך, ורק ביו"ט ר"ג התיר אך ודאי שזה דאו' וכמתני' אין שורין, וא"כ אין לחלק- בין מאכל בהמה לבין מאכל אדם, דשניהם אסורים הן בביצה גבי מאכל אדם והן בשבת גבי כרשינין שזה מאכל בהמה.



לעומת זאת פשט המאירי בסוגייא אחרת

אמנם יעויין במאירי- שלמד הסוגייא בביצה דר"ג לחומרא, שאסור בקנון ותמחוי ורק בלהציף התיר, והיינו- שב"ה התירו אף קנון ותמחוי וכ"ש להציף אך ר"ג אסר קנון ותמחוי ורק להציף התיר, ומבאר שם כוונת "אף"- שכוונתו שביו"ט מותר אף להציף ולא שבא להוסיף קולא על ב"ה, אלא רק כלפי שבת, שביו"ט אף מותר להציף אבל לא בקנון ותמחוי.

וגם לפי פשט המאירי- רואים עדיין שאף ב"ה התירו להשרות הוא רק ביו"ט אבל בשבת אסור, ואל תחלק- שיש הבדל בין מאכל אדם לבהמה דבבהמה אסור וכדאיתא בשבת אבל במאכל אדם מותר, והסברא- שמאכל אדם יותר קל כי זה דרך אכילה אך לבהמה אין צריך לברור לה ולא הוי דרך אכילתה.

אך זה אינו- דהא משנתינו דביצה קאי על מאכל אדם, ור"ג שפליג על ב"ה לשי' המאירי מה אומר לנו, שהתירו אף להציף והיינו שביו"ט יש היתר מיוחד דעל כרחך- שכל מחלוקתם זה רק על יו"ט, דבשבת כולם אוסרים בלא חילוק בין מאכל אדם לבהמה, ואף במאכל אדם של דין משנה דביצה, אסור בשבת ורק כאן שזה יו"ט דב"ה מתירים אף בקנון ותמחוי ור"ג מגביל היתר רק להציף שזה הותר ליו"ט, כי לפי חילוק- של אדם לבהמה, מה חידש ר"ג אף מדיח ושולה? פשיטא, דזה מותר אף בשבת כי זה מאכל אדם ומה מחלוקתם, דעל כרחך- כדביארנו שהחידוש שאף שבשבת אסור אף במאכל אדם, ביו"ט שרי.

והוצרכתי לכל זה- מתרי טעמי, א'- כדי להוציא מידי המחלקים בין מאכל אדם לבהמה, וסברי דסוגייא דאין שורין כרשינין הוי למאכל בהמה, אך במאכל אדם בשביל לנקותו שרי להשרות, דזה אינו- כהסוגייא בביצה הן לפשט הפשוט וכהב"י ואף להמאירי וכדכתבנו.

השגת החזון עובדיה על המשנה ברורה

ב'- דראיתי בחזון עובדיה, שבת ד' סוף עמ' ריז' [הובא כל הקטע הזה בלוית חן סי' שיט' אות נב'] שהביא דברי הבה"ל שהוכיח שאדם ששורה הוא דאו' מהסוגייא בביצה שב"ה אוסרים את זה כנפה וכברה דזה ממש בורר דאו', וכתב עליו- שנעלם ממנו דברי המאירי וכו' שמהמאירי רואים הפוך, שלהציף זה יותר קל מאשר נפה וכברה ולכל הפחות יהא דרבנן וכו'.

אולם לא זכר- הר' המשיג, דברי הב"י שהבאנו בתק"י דלהדיא למד דלא כהמאירי וא"כ תלונתו על המ"ב סרה, דוודאי- המ"ב יסביר בשו"ע דהוא דאורייתא וכדברי הב"י בתק"י שלמד הסוגיא בביצה הכי, וא"כ הוא דאו', וגם בלי הב"י- ודאי שהמאירי דבריו מחודשים, והמ"ב אזיל אחר פשטות הסוגיא שר"ג בא להקל, ומה תלונתו על הפשטות, שנעלמה ממנו דברי המאירי, דאף אם לא נעלמה מעינו היה מסביר כפשטות.

ואע"פ- שבאמת בסוגייא שם בביצה האיסור להציף הוא דרבנן, אך ההבדל דשם אזיל ביו"ט, וביו"ט שרי בורר אפי' של דאו', דהא שרי ליקח הפסולת בידו אע"פ שליקח הפסולת הוא איסור תורה, ואף בנפה וכברה שרי ביו"ט מהתורה, אלא מאי יש איסור דרבנן של מחזי שבורר למחר כמו שכתבנו לעיל, וכמו שיבואר לקמן בסמוך, רק הראיה של הבה"ל מהסוגיא בביצה- שלהציף זה יותר חמור מקנון ותמחוי, וששוה הוא לאיסור של נפה וכברה דהוא איסור תורה, וא"כ, ביו"ט אין ה"נ כל האיסור רק מדרבנן, אך בשבת, אם נפה וכברה זה איסור דאו' א"כ הה"נ להציף שיהא דאו', וכמו שרואים גבי יו"ט שלרבנן להציף אסור, א"כ זה משליך לנו גבי שבת ויגלה לנו שלהציף הוא בורר דאו'.
 
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת ח"ו (ס"ס ל"ח בהערה) הביא שהגאון הנאמ"ן שלח לו מכתב לחזק את פסקו בענין הנ"ל שחוזר לברכת אתה קדוש, ולהשיב על הערות הגרש"ז אוירבך על דבריו.

אמנם יש לדעת כי לאחר כמה שנים, חזר בו הגאון הנאמ"ן וחזר להורות כדברי רוב האחרונים שחוזר לראש.

ובשו"ת בית נאמן ח"ב (חאו"ח סי' ל"ד) נדפס מכתב הנאמ"ן להגרע"י, בתוספת נופך מרובה ממשנה אחרונה.
והנה צור'ף.

תז"ל רו"ן!
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית