הערות בתורת הראשון לציון רבי עובדיה יוסף זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
גם בזה דעת רוה''פ גם הספרדים שאם רוב האחרונים חלקו על מרן לכה''פ מחמירים לא כוותיה.
ואם תרצה מקורות אביא.
וכ''ש כאן שמדובר על אחד מגדולי פוסקי דורנו זה, ולא על גדול הפוסקים לפני חמש מאות שנה, שכמעט כראשון הוא לגבינו.
 
גם בזה דעת רוה''פ גם הספרדים שאם רוב האחרונים חלקו על מרן לכה''פ מחמירים לא כוותיה.
ואם תרצה מקורות אביא.
וכ''ש כאן שמדובר על אחד מגדולי פוסקי דורנו זה, ולא על גדול הפוסקים לפני חמש מאות שנה, שכמעט כראשון הוא לגבינו.
יש מקומות שהעירו אך לא חלקו.
 
יש מקומות שהעירו אך לא חלקו.
גם על הבא''ח ז''ל, גם על החיד''א ז''ל, אני מנסה להעמיק ולהבין כשיש לי קושיא עליהם.
ואגב גם אם הגרע''י הקשה
הרבה פעמים קושיותיו על הבא''ח היו קשות גם לי
ועוד לפני שראיתיו מקשה
ישבתי ועמלתי סדר א' כמה שעות עד שיישבתי.
אבל כמו כל אחרון אחר, חשוב וגדול, יש פרופרציה,
ובפרט כשיש מח' באחרונים צריך לפקוח את השכל
ולנסות להגיע למסקנא בראיות ברורות בין הצדדים.
וכמו שאמר הגרע''י עצמו, בשיחה לתלמידיו.
 
גם על הבא''ח ז''ל, גם על החיד''א ז''ל, אני מנסה להעמיק ולהבין כשיש לי קושיא עליהם.
ואגב גם אם הגרע''י הקשה
הרבה פעמים קושיותיו על הבא''ח היו קשות גם לי
ועוד לפני שראיתיו מקשה
ישבתי ועמלתי סדר א' כמה שעות עד שיישבתי.
אבל כמו כל אחרון אחר, חשוב וגדול, יש פרופרציה,
ובפרט כשיש מח' באחרונים צריך לפקוח את השכל
ולנסות להגיע למסקנא בראיות ברורות בין הצדדים.
וכמו שאמר הגרע''י עצמו, בשיחה לתלמידיו.
כנ"ל אני נוהג.
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
 
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
אז למה כשהיה לרב עובדיה קושיות הוא חלק על הבא"ח ולא פסק כמותו??
ולמה כשלרב יצחק יש קושיות על האור לציון הוא חולק עליו ולא פוסק כמותו??

בקיצור למה כל הכללים הם חד צדדיים ואומרים אותם רק כשרוצים [למשל גדול הדור ואין לך אלא שופט שבימיך התחדש רק לאחר פטירת הרב עובדיה רק עליו, זה לא היה לפני כן על הבא"ח ועל הרב עזרא עטיה וכדומה]
 
כנ"ל אני נוהג.
אבל לענין פסיקת ההלכה הבאתי מש"כ בעין יצחק, שגם כשיש קושיא אין זה אומר בהכרח שלא פוסקים כמותו.
הוא הביא שלוש דוגמאות של תלמידים ובנים, הכל בסדר. אפשר להבין אותו.
אבל דרך ההלכה הרווחת לא כך גם אצל הגרע''י עצמו
 
אז למה כשהיה לרב עובדיה קושיות הוא חלק על הבא"ח ולא פסק כמותו??
ולמה כשלרב יצחק יש קושיות על האור לציון הוא חולק עליו ולא פוסק כמותו??

בקיצור למה כל הכללים הם חד צדדיים ואומרים אותם רק כשרוצים [למשל גדול הדור ואין לך אלא שופט שבימיך התחדש רק לאחר פטירת הרב עובדיה רק עליו, זה לא היה לפני כן על הבא"ח ועל הרב עזרא עטיה וכדומה]
זה עקירת התורה בסגנון משיחי.
במחכ"ת.
עיינתם בעין יצחק עליו אתם מגיבים?!
 
שלא כל מקום שיש קושיא אז לא פוסקים כך.
מתי כן ומתי לא איני יודע.
אני יודע.
אם זה קושיא על הרב עובדיה - פוסקים כמותו ולא חולקים עליו.
אם זה קושיא על רבנים אחרים - חולקים עליהם ולא פוסקים כמותם.
כך למדתי מתורת רבינו יצחק בכל דוכתי.
 
בספר חזו"ע שבת ד' עמוד קצ"ג- גבי קילוף פירות האם צריך לאוכלם לאלתר או דשרי לקולפם אף שדעתו לאכול אחר זמן.

ושם הביא דברי הירושלמי והראשונים בהאי שום דצריך לאלתר וכו', ומחלק בין ההיא דהירושלמי דדיברו על שום דצריך לאלתר, ולבין שאר פירות דלא בעינן לאלתר.

ומסיים בסוף העמוד שם- "והקולף תפוחים או תפוחי זהב ואשכוליות או מלפפון וקישואין בודאי שלא שייך בו איסור בורר, כיון שהקליפה מחוברת בו ממש וכתבו ר' חננאל ומהר"י אלברצלוני והערוך והמאירי דלא שייך ברירה בכך".

וכוונתו- דדווקא שום או בצל שהקליפות לא ממש דבוקות בפרי אז שייך בהם בורר ולכן צריך לקולפן לאלתר, אך בפירות שהקליפה ממש מחוברת לא שייך לומר בהם בורר, דהא ר' חננאל ודעימיה, ס"ל דבדבר מחובר לא שייך בורר, וכן המאירי שהביא גבי ניקור בשר, וא"כ לא צריך בהם לאלתר כי הם ממש מחוברים ובדבר מחובר אין בו איסור בורר.

והדברים צריכים עיון טובא

דגם רבינו חננאל גופיה הצריך לאלתר בקילוף, דהא גם להבנה של ר' חננאל ודעימיה שלא שייך בדבר מחובר בורר, אבל כן שייך בו איסור אחר "דש" דמה שר' חננאל שם איירי הוא דקליפות כיון שהם מחוברים ואינם מעורבים לכן הם מצד דש ולא בורר, דאיסור איכא ודאי, רק לר' חננאל לא מצד בורר אלא מצד דש וא"כ אין שום נפק"מ בין שומין ובצלים לבין שאר פירות דבכולהו צריך לאלתר, או מצד בורר [לשיטות האחרות] או מצד דש [לרבינו חננאל].

ולפי דברי החזון עובדיה- כיון שלרבינו חננאל אין איסור בורר בקילוף ממילא שרי אף שלא לאלתר, וזה מרפסין איגרא, דגם גבי קילוף לר"ח אית ביה משום מלאכת דש, אע"פ דלא שייך בזה בורר.

ובשלמא- תפוחים ומלפפונים שייך לומר דשרי, להבנת הפמ"ג בסוף שכ"א דפליג אמ"א וס"ל דכיון שהקליפה נאכלת וזה מין אחד שייך לקולפן אף שלא אוכל הקליפות, דאף דקיי"ל שפסולת הגדר מה שאינך חפץ, מ"מ כאן שאני דהוא מין אחד, וכמו ששולח שם לשי"ט סק"ג במ"א גבי קניבת ירק שהוא מין אחד דכתוב שם שאף שנאכל ע"י הדחק שייך בו בורר, דמשמע- אם נאכלין לגמרי אין בהם שם פסולת ושם איירי מין אחד.

וממילא- התינח בתפוחים ומלפפונים שנאכלים קליפותיהן שייך לומר דאין בו בורר וממילא לא צריך לאלתר, אך תפוזים ואשכוליות [שהתיר בחזו"ע] מאן דכר שמיה, דודאי יש בהו או בורר [לשיטות האחרות] או דש [לרבינו חננאל ודעימיה] וצריך לאלתר לכו"ע.

וצע"ג.
 

קבצים מצורפים

הכנסתי קישור לספר
אגב מה שמיישב שם בהמשך שדעת החזו"ע גבי קליפות שאין בהם דש
זה לא יתן מזור לקליפות של תפוזים ואשכוליות שהתיר החזו"ע.

ואותו מחבר שם לא הדגיש זאת, דנראה מדבריו כביכול שיש לו יישוב על החזו"ע, אבל כל מה שיישב זה רק חצי, והוא כלפי קליפות של תפוחים ומלפפונים [שעל זה אני יישבתי בצורה אחרת ע"פ הפמ"ג עיין לעיל], אבל על קליפות של תפוזים וכד' עדיין הקושייא במקומה דהתיר את האסור
 
אגב מה שמיישב שם בהמשך שדעת החזו"ע גבי קליפות שאין בהם דש
המהלך שכתב ע''פ האג''ט - שדש שייך רק בדבר שאין רגילים לקלפו אלא בשלב לפני האכילה [כמו חיטה, או כמו אגוז בשכבה העלונה שעוד קודם שנמכר קולפים] ומה שדרכו להות נקלף בשעת האכילה שרי - לא מיישב?
 
המהלך שכתב ע''פ האג''ט - שדש שייך רק במלאכת השדה - לא מיישב?
מה שהבנתי מדבריו, זה כדי ליישב אם בכלל מותר אפי' לאלתר
כי לא שמענו שבדש מותר לאלתר, ורק בבורר
וע"ז השיב מהאגלי טל שיש סוגי פירות שיהיה מותר מצד דש כשזה לאלתר
אבל זה לא עונה על עיקר השאלה, ועיקר הקושיא שהתיר החזו"ע אפי' שלא לאלתר, ואפי' בפירות שאין דרך לאכול קליפתן
 
מה שהבנתי מדבריו, זה כדי ליישב אם בכלל מותר אפי' לאלתר
כי לא שמענו שבדש מותר לאלתר, ורק בבורר
וע"ז השיב מהאגלי טל שיש סוגי פירות שיהיה מותר מצד דש כשזה לאלתר
אבל זה לא עונה על עיקר השאלה ועיקר הקושייא שהתיר החזו"ע אפי' שלא לאלתר ואפי' בפירות שאין דרך לאכול קליפתן
הוא מביא מיד אחרי זה שנראה שדעת הגרע''י כמו הגרמ''פ שהביא שם. דמה שאין דרך לקלוף כהכנה קודם אכילה (כמו חיטה וכיו''ב) אין בזה דש בכלל דלא הוי "מלאכת השדה", ומעיר דיש לזה יסוד מהאג''ט, אך כמו שהערת האג''ט עצמו אינו מתיר אלא לאלתר. אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
ובנוסף לזה מביא גם דעת הגרעק''א, ודעת המגן אבות למהר''ם בנט טעמים אחרים מדוע לא שייך כאן דש כלל. ע''ש.
 
הוא מביא מיד אחרי זה שנראה שדעת הגרע''י כמו הגרמ''פ שהביא שם. דמה שאין דרך לקלוף כהכנה קודם אכילה (כמו חיטה וכיו''ב) אין בזה דש בכלל דלא הוי "מלאכת השדה", ומעיר דיש לזה יסוד מהאג''ט, אך כמו שהערת האג''ט עצמו אינו מתיר אלא לאלתר. אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
ובנוסף לזה מביא גם דעת הגרעק''א, ודעת המגן אבות למהר''ם בנט טעמים אחרים מדוע לא שייך כאן דש כלל. ע''ש.
אני צריך לישב ע"ז יותר ביישוב הדעת

מ"מ- גם אם יש לו איזה שהוא דרך ליישוב, זה לא יתן מענה לחזו"ע, שלא זכר מזה ולא ידע מכל זה
ומה שהתיר הוא בגלל רבינו חננאל שאין בורר, וע"ז ההערה במקומה עומדת גם אם יתכן שיש ישוב על עצם הדין
 
מ"מ- גם אם יש לו איזה שהוא דרך ליישוב, זה לא יתן מענה לחזו"ע, שלא זכר מזה ולא ידע מכל זה
צ"ע בהל' דש שלו, האם הזכיר מיסוד האג''ט הזה, אם זכרוני אינו מטעה אותי, ובכנות זה היה לפני כעשר שנים שלמדתי חזו''ע שבת... נ''ל שהזכיר. וגם את הגרמ''פ ודאי ראה בענין זה.
ומ''מ אין כמו יישוב הדעת, ושמח שלפחות יש לך כיוון לחשוב עליו...
 
כדאי שתדע את דברי מרן הכס"מ. ואולי זה היה מונע ממך לכתוב דברי זלזול.

ז"ל הכס"מ הלכות איסורי מזבח פ"א ה"י. וקשה היכי רבינו לא מפליג בינייהו ואפשר שרבינו פסק כלוי דאמר התם הכל היו בכלל העמדה והערכה ואפי' בעל מום, ואע"ג דאקשינן ללוי והכתיב אותה ואסיקנא בקשיא, אשכחן דמסיק בקשיא והלכתא כוותיה וכיון דלוי קשיש מרבי יוחנן פסק רבינו כוותיה.
 
אך אפשר דס''ל כהגרמ''פ שהתיר לגמרי.
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
 
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
שומע, וצריך לעיין. ואכתי נשאר לנו טעם הגרעק''א.
 
ואכתי נשאר לנו טעם הגרעק''א.
שוב גם ברעק"א הוא לאלתר
הרי שם מדובר בשכ"א הרמ"א שם כותב שמותר לקלוף שומין ובצלים כדי לאכול לאלתר, וע"ז עומר רעק"א שלמה אין איסור מפרק וכו', אבל כל הנושא שזה לאלתר
אף אחד לא כתב את סברתו הן האגלי טל והן רעק"א והן המ"ב כשזה לא לאלתר, כולם דיברו סביב הסעיף הן בשי"ט והן בשכ"א שזה לאלתר, וע"ז אמרו סברות למה אין דש או בורר
אבל לא לאלתר מאן דכר שמיה [אני בכל אופן לא מצאתי]
 
שוב גם ברעק"א הוא לאלתר
הרי שם מדובר בשכ"א הרמ"א שם כותב שמותר לקלוף שומין ובצלים כדי לאכול לאלתר, וע"ז עומר רעק"א שלמה אין איסור מפרק וכו', אבל כל הנושא שזה לאלתר
אף אחד לא כתב את סברתו הן האגלי טל והן רעק"א והן המ"ב כשזה לא לאלתר, כולם דיברו סביב הסעיף הן בשי"ט והן בשכ"א שזה לאלתר, וע"ז אמרו סברות למה אין דש או בורר
אבל לא לאלתר מאן דכר שמיה [אני בכל אופן לא מצאתי]
שומע. ברמת העקרון אתה צודק. ולדעתי אין להקל רק לאלתר. אך מ''מ קצת ליישב דבריו ייתכן שסובר שזו הגדרה יסודית בדש, שהיא "מלאכת השדה", על בסיס הסברות הללו. אך באמת מאד קשה לסמוך על זה. ובפרט ראה שם בעמוד 300 בעמודה הימנית, שכן כתבו כמה גדולים קדמונים בדעת ר''ח וכמו ההבנה הישרה והפשוטה. נדמה לי שלא כתב כן אלא ליישב. אך איה''נ קשה להקל למעשה, אף שלא לאלתר.
 
לכאורה גם לפי הר' משה פיינשטיין כל ההיתר הוא רק לאלתר
מפני שהראה בהיתרו למ"ב שם ס"ק כ"ד, והמ"ב הראה לסי' שכא' בסופו דשרי, ושם המ"ב להדיא מדבר על אגוזים וכותב דשרי בתנאי שזה לאלתר.
וא"כ- פשיטא דזה גם דברי הר' פיינשטיין שהראה לשם
שוב התבוננתי לאחר העיון, דלכאורה כל היתירו, של הגרמ''פ הוא שאין כאן מפרק, לכאורה הלאלתר הוא מצד בורר, וזה הגרע''י הפקיע מכח ר''ח.
ראה את לשון הגרמ''פ.
1748459075014.png
 
וזה הגרע''י הפקיע מכח ר''ח.
אם כבר נכנסת לזה, אכניס אותך עוד יותר לעובי הקורה, ולפני ולפנים

דלכאורה אם נתלים בר"ח שלשי' אין בורר בקליפה, אביא לכך סתירה להדיא ברבינו חננאל שם באותו מקום שהחזו"ע ציטטו, לאחמ"כ בהמשך הסוגייא גבי כותש חיטים
וזה לשונו של רבינו חננאל שם- "ואקשינן ונחשוב נמי כותש שהוא מסיר קליפת החיטין מעליהן לטחון אותם להוציא סולת כגון כותש לעשות דייסא או טיסני "והנה גם זה מפריש פסולת מן האוכל הוא"? ומשני אביי שכן עני וכו' עכ"ד.

להדיא- ברבינו חננאל גופיה על קילוף חיטים קורא לזה "מפריש פסולת מן האוכל", שזה הגדרת בורר, וכמו שלפנ"כ בהגדרת בורר כותב "כי הזורה והבורר והמרקד כולן מעין מלאכה אחת הן ומפריש הפסולת מן האוכל", שזה בעצם אותו הגדרה.

וכן הרמב"ן שם על כותש חיטים כותב- "אבל מאחר שהוא בכלל בורר ויפה כח בורר מכותש כי הכל בוררין ואין הכל כותשין, לפיכך מנו בורר ולא כותש".

להדיא- גם בקילוף שייך בורר.

ולכן מה שנראה לענ"ד- שכל מה שרבינו חננאל כתב למעלה שאין בורר הוא רק בקליפות מסויימות שדרכם בפירוק ולא בקילוף, וכאגוזים וכד'
אך דברים שדרכם בקילוף כשאר פירות הוו מצד בורר.

וממילא- אף אם נאמר שהחזו"ע הסתמך על ר' חננאל שאין מפרק, התינח באגוזים וכד', אך בתפוזים שזה קילוף, לכאורה גם לרבינו חננאל זה משוום בורר, וכדכתבו לעיל את לשונו דגם בקילוף שייך בורר

וממילא חזרנו- שחייבים לאלתר
 
ראשי תחתית