מצו"ב בזה טבלה על כל ההשגות שהשיג היבי"א (ו,מח) על הקיצוש"ע
ומהם עולה דבר תמוה מאוד
5 השגות בלבד שפסק דלא כהשו"ע (א, ג, ו, טז, יט)
1 השגה שפסק דלא כב"י (יא)
1 השגה שפסק להחמיר כי"א קמא ולא הקל כיש מתירין (טו)
1 השגה שפסק כהשו"ע ולא כהמקובלים (ה)
1 השגה שפסק כהשו"ע ולא הקל כבא"ח וכה"ח (יג)
1 השגה שפסק כהמקובלים ולא כהחיד"א והפשטנים (ב)
9 נידונים חלק היבי"א מסברת ליבו ללא קשר לשו"ע (ד, ז, ח, ט, י, יד, יז, יח, כ)
1 נידון לא חלק כלל והסכים עם המחבר (יב)
וכאן הבן שואל, א"כ מה קשור כל הסיפור הזה לקבלת הוראות מרן השו"ע?
כאשר כמעט חצי מההשגות הם מחלוקת מסברת ליבו של היבי"א ללא קשר לשום כללי פסיקה
וחלק מן ההשגות הם על מה שפסק דוקא כשו"ע
| הנידון ופסק הגרר"ב טולידאנו | טעם ההשגה |
א. | מותר להפסיק לעניית קדיש קדושה וברכו באמצע ברכת מעין ג' | פסק נגד השו"ע |
ב. | אבל לא יניח תפילין דר"ת | פסק כהמקובלים נגד הפשטנים והחיד"א |
ג. | שכח המלך המשפט אינו חוזר | פסק כהכה"ח נגד השו"ע |
ד. | מותר להפסיק לעניית קדיש וקדושה ואמנים באלהי נצור | פסק כהחיד"א כנגד סברת ליבו של היבי"א |
ה. | אין אומרים ברכו לאחר קדיש בתרא בשבת | פסק כהשו"ע נגד המקובלים, ונחלקו מה המנהג |
ו. | בזמנינו מברכים בורא פרי העץ על שמן זית | פסק כהבא"ח נגד השו"ע |
ז. | אם אינו יודע ברכה אחרונה יברך בנ"ר | חלק מסברת ליבו |
ח. | אכל חצי זית מעין ג' או ברהמ"ז, וחצי זית בנ"ר, יברך בנ"ר | חלק מסברת ליבו |
ט. | ברכת הגומל בנסיעה, מודדים הפרסה כפי רכיבה בבהמה | חלק מסברת ליבו |
י. | ברכת הברקים והרעמים בלי שם ומלכות | חלק מסברת ליבו |
יא. | ברכת הדלקת נרות בע"ש אחר ההדלקה | פסק נגד הב"י |
יב. | נשים חייבות בהבדלה בשם ומלכות | לא השיג כלל והסכים עם המחבר (ודלא כהכה"ח) |
יג. | שכח להבדיל במוצ"ש - מבדיל עד יום ג' בשם ומלכות | פסק כהשו"ע ולא הקל כבא"ח וכה"ח |
יד. | צביעה במשקים אסורה בשבת | חלק סברת ליבו |
טו. | יש בישול בכלי שני בשבת | פסק להחמיר כי"א קמא בשו"ע, ולא הקל כיש מתירין |
טז. | אין בישול אחר בישול בלח אא"כ נצטנן לגמרי | פסק נגד השו"ע |
יז. | נידון בענין מלאכה שאינה צריכה לגופה (רפואה בשבת) | חלק מסברת ליבו |
יח. | החמיר בפסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן | חלק מסברת ליבו |
יט. | הקל ברשות הרבים בלא ס"ר | פסק נגד השו"ע |
כ. | שכח יעו"י בר"ח ונזכר קודם שאמר ה' של מודים - יאמר שם | חלק מסברת ליבו |