השגות היבי"א על קיצוש"ע להגרר"ב טולידאנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בנוסף לזאת, גם הרבי הזהירם שלא ישנו את מנהג המקום, ודברי הרבי עבורם כהלכה למשה מסיני.
לנסות לקעקע מנהגי מרוקו של מאות שנים בדברים כאלו שמנהגים אלו הונהגו בשנים אחרונות, מראים גם על חוסר התמצאות בהיסטוריה, מכיון שמאז שבא החבדניק הראשון למרוקו עד שהתחילו גלי העליה לארץ עברו אולי 15 שנה בדוחק כידוע. מה גם שהחבדניקים היו בכמה ערים בודדות ולא הסתובבו בכל מרוקו, ומי פתי יאמין שכמה שלוחי חב"ד שינו בתוך 15 שנה את מנהגי המרוקאים למנהגי אשכנז? לצערינו הציבור התמים קונה את זה ומוציא לעז על ראשונים כמלאכים.
 
הבדיחה הידועה שחוזרת על עצמה ביזדים, שכמה שליחי חב"ד בודדים הצליחו להשפיע על מנהגי מרוקו ולהכניס להם מנהגים אשכנזים, מי שיודע קצת מה שהיה שם מבין שזה שטות מוחלטת ומגמתית, מכיון ששלוחי חב"ד הגיעו למרוקו לפני 70 שנה והיו בודדים, ומנהגי מרוקו קצת יותר ותיקים משלוחי חב"ד שהגיעו לשם. זאת ועוד, וכי יעלה על הדעת שכמה שלוחי חב"ד הצליחו לשנות מנהגים כנגד כל הגדולים שהיו שם? כל השומע יצחק לו...
רק בבקשה לא להסתעף ולדון בנושא הזה שכבר נידון בהרחבה במקומות אחרים.
 
סבי הינו קרוב משפחתו של רבי ברוך
כשהביא לו הר' עובדיה את הערות הגיע רבי ברוך לסבי ואמר לו תכתוב תשובות על השגותיו

זה שמעתי מסבי שהיה צדיק וחסיד ות''ח עצום ולא חשוד להוציא דבר גוזמא מפיו
 
מנין הטבלא הזו של ההשגות, מה מקורה ומידת אמינותה?
לעצם ההערות שכתבת לצערי אין לי זמן לעבור על הכל אבל ברפרוף קל אני רואה שלא דייקת בדבריך, למשל בסעיף ב' כתבת שפסק הכה"ח כהמקובלים נגד הפשטנים והחיד"א בעוד מרן פותח בזה שגם החיד"א מסכים לדבריו ולא חלק עליו כי פסק נגד הפשטנים עיין שם.
בסעיף ד' כתבת שחלק מסברא, אינו נכון אלא שמרן כתב שהרב טולדנו פסק כהחיד"א ושזה רק משמע מהחיד"א וכבר רבו החולקים על זה והביא הרבה פוסקים כך וכן על זה הדרך ואני חייב לסיים ועוד חזון למועד.
 
יש כאן יהודי שמסביר את הגישה של הפסיקה של חכמי מרוקו, ושל הרב טולדנו בפרט, בסרטון למעלה, ושזה תקף גם בארץ, ומה ההתרחשויות שם.
והסרטון השני הגאון הרב בן נאים, ר''י נחלת משה מספר על חברותא עם הרב טולדנו, ודרך לימודו ועיונו, ושהקיצור היה אחר לימוד הסוגיות בשרשן בחברותא, בעמל ויגיעה, ולא רק ליקוט פסקים. שמע ותחי נפשך.
איך זה מסתדר עם מה שכתב הרב טולדאנו שספרו הוא קיצור כה"ח?
 
איך זה מסתדר עם מה שכתב הרב טולדאנו שספרו הוא קיצור כה"ח?
מסתדר מצוין מכיון שיש הרבה מקומות שהרהמ"ח נטה ממה שכתוב בכה"ח ומציין בהערות "המאסף" דהיינו שהוא נקט אחרת לדינא. זאת ועוד האמת צריכה להאמר שלא תמצא בשום שו"ת של חכמי המערב מהדורות הקודמים שהתייחסו לעניני או"ח ויו"ד למעט ענייני טריפות, כלומר שמה שנהגו היה מכח מנהג ולא נמצא בכתובים שדנו בכל מנהג שהיה. רק כשהגיעו לארץ התחילו לכתוב בענינים אלו כמו שתראה לרב משאש והרב מאמאן ועוד וזה מטעם ידוע. אבל בחו"ל לא עסקו בזה. ממילא כשהרהמ"ח רצה לכתוב ספר שמיוסד על פוסקי ספרד שכל הספרדים נהגו כמותם למה שלא ישתמש בכף החיים ? ופשוט שכשכתב את הספר עבר על הכל בעיון וא"צ להוכיח את זה ומי שחושב שרב"ט היה אדמו"ר מלוב"ן שעסק בסגולות וברכות לא יודע מה הוא סח.
 
זאת ועוד האמת צריכה להאמר שלא תמצא בשום שו"ת של חכמי המערב מהדורות הקודמים שהתייחסו לעניני או"ח ויו"ד למעט ענייני טריפות
כתבו המון בדיינות, אבל הניסוח שלך כאילו לא כתבו כלום באו"ח ויו"ד הוא מוגזם
 
כתבו המון בדיינות, אבל הניסוח שלך כאילו לא כתבו כלום באו"ח ויו"ד הוא מוגזם
מר אבי שיחי' אמר לי שבחו''ל גם בטוניס וג'רבא רוב הת''ח עסקו בעיקר בחושן משפט ואה''ע ודברים הקשים, או''ח ויו''ד ודאי שלמדו, אך מילתא זוטרתא היא לגבם. והיו עוסקים בזה בד' אמות של הלכה עם הציבור, אבל בבית מדרש עיקר העסק היה באה''ע וחו''מ. וכמו שהוא באמת. זה שהיום עוסקים כל היום באו''ח. זה לא עליית הדורות לענ''ד. וד''ב.
 
מר אבי שיחי' אמר לי שבחו''ל גם בטוניס וג'רבא רוב הת''ח עסקו בעיקר בחושן משפט ואה''ע ודברים הקשים, או''ח ויו''ד ודאי שלמדו, אך מילתא זוטרתא היא לגבם. והיו עוסקים בזה בד' אמות של הלכה עם הציבור, אבל בבית מדרש עיקר העסק היה באה''ע וחו''מ. וכמו שהוא באמת. זה שהיום עוסקים כל היום באו''ח. זה לא עליית הדורות לענ''ד. וד''ב.
וכבר ידוע בשם הגרב"צ א"ש שאו"ח לומדים ביום שישי ...
 
שו"ת משפט וצדקה ביעקב תראה כמה כתב על או"ח

1750688470507.png
 
יש מישהו שיכול להספיק בימי שישי את כל או"ח כראוי?
לכו"ע או"ח אינו צורך רק מעשר מהזמן שצריך לאה"ע וחו"מ.
כשעוסקים רוב הזמן בעיון בחו''מ, גם כשעוסקים באו''ח מבינים יותר לעומק ובפחות זמן.
וכשעוסקים רק באו''ח או רוב הזמן, רואים את התוצאות העתק הדבק בלי עיון.
 
ראשי תחתית