השיעור השבועי - הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול ראש פינה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מה שהביאו בשם הבבא סאלי שנהג תמיד כמו הרב עובדיה זה לא נכון. אינני יודע אם הבבא סאלי ראה את ספרי הרב עובדיה בכלל...
הבבא סאלי היה אומר הלל בברכה בראש חודש בארץ ישראל - נגד פסק הגרע''י
הבבא סאלי היה מוציא שבת כשיטת הגאונים - נגד הגרע''י שפסק שלמי שיש יראת שמים, יש להקפיד על זמן ר''ת (ומסתמא לבבא סאלי היה יראת שמים...)
ויש עוד עשרות דוגמאות, אינני זוכר כעת בע''פ...
העיד חתנו הגרא''י הראל זצ''ל - שהבבא סאלי היה מסדר כל אורחותיו לפי הבן איש חי (על אף שהגיע ממרוקו שבוודאי לא נהגו שם כמו הבן איש חי)
כך מובא בספר ''אוצרות פסקי הבן איש חי'' בעמוד ט', וזה ידוע ומפורסם בעולם...
 
בהסכמה לספר אבני ישפה,
כותב הבבא סאלי כי כל שאלה שיש לו בבית שואל את המחבר (הג"ר ישראל פילהנדלר זצ"ל, מתלמידי מרן הגרי"ש).
 
מה שהביאו בשם הבבא סאלי שנהג תמיד כמו הרב עובדיה זה לא נכון! אינני יודע אם הבבא סאלי ראה את ספרי הרב עובדיה בכלל...
הבבא סאלי היה אומר הלל בברכה בראש חודש בארץ ישראל - נגד פסק הגרע''י
הבבא סאלי היה מוציא שבת כשיטת הגאונים - נגד הגרע''י שפסק שלמי שיש יראת שמים, יש להקפיד על זמן ר''ת (ומסתמא לבבא סאלי היה יראת שמים...)
ויש עוד עשרות דוגמאות, אינני זוכר כעת בע''פ...
העיד חתנו הגרא''י הראל זצ''ל - שהבבא סאלי היה מסדר כל אורחותיו לפי הבן איש חי (על אף שהגיע ממרוקו שבוודאי לא נהגו שם כמו הבן איש חי)
כך מובא בספר ''אוצרות פסקי הבן איש חי'' בעמוד ט', וזה ידוע ומפורסם בעולם...
הביאו שאמר בשמים מכריזים שהלכה כמותו בכל מקום, אבל לא בשמים היא...
 
אז למאי נפק''מ??
הרב יצחק בעלון לא אמר את המילים שהוספת...
נכון מאוד, אבל גם לא כתב מה שאתה כתבת - שנהג הכל כמרן. במקרה הזה סובר הרב יצחק שכך האמת גם בארץ ולא רק בשמים, שהרי בכל פעם שהתבונן בדברי המשיגים מצא שהרב צדק, וע"ז הביא את דברי הבבא סאלי שהתנסח כך
 
מה שהביאו בשם הבבא סאלי שנהג תמיד כמו הרב עובדיה זה שקר !! אינני יודע אם הבבא סאלי ראה את ספרי הרב עובדיה בכלל...
הבבא סאלי היה אומר הלל בברכה בראש חודש בארץ ישראל - נגד פסק הגרע''י
הבבא סאלי היה מוציא שבת כשיטת הגאונים - נגד הגרע''י שפסק שלמי שיש יראת שמים, יש להקפיד על זמן ר''ת (ומסתמא לבבא סאלי היה יראת שמים...)
ויש עוד עשרות דוגמאות, אינני זוכר כעת בע''פ...
העיד חתנו הגרא''י הראל זצ''ל - שהבבא סאלי היה מסדר כל אורחותיו לפי הבן איש חי (על אף שהגיע ממרוקו שבוודאי לא נהגו שם כמו הבן איש חי)
כך מובא בספר ''אוצרות פסקי הבן איש חי'' בעמוד ט', וזה ידוע ומפורסם בעולם...
הבן איש חי מורה לענות ב"ה וב"ש ולברך על הלל בר"ח, אז למה זה משמש נגד הרב יצחק דווקא?
 
הבן איש חי מורה לענות ב"ה וב"ש ולברך על הלל בר"ח, אז למה זה משמש נגד הרב יצחק דווקא?
לא זכיתי להבין...
והנני להודיע אין לי כלום נגד הרב יצחק באופן אישי, ואני מאוד מעריך אותו, למרות שאני משיג עליו פה ושם עד היכן שידי מגעת
 
אתה מזהה בדבריו עקמומיות רק כאשר הוא מנסה ליישב את דעת רבותיו, או גם במקומות אחרים?מאמרי

בחו"ל, אבל גם הבא"ח מסכים שמנהג ארץ ישראל לא לברך וכמו שכתב השו"ע.

לא נכון.
כשהבא"ח כותב קיבלנו הוראות מרן הוא מתכוין גם לבגדאד, ולכל בני הספרדים.
ושהוא מחמיר נגד מרן זה ג"כ לכולם.
אין בשום מקום בבא"ח שכותב שבגדאד כך וא"י כך.
 
הבן איש חי מורה לברך על הלל בר"ח

לא נכון.
שהבא"ח כותב קיבלנו הוראות מרן הוא מתכוין גם לבגדאד, ולכל בני הספרדים.
ושהוא מחמיר נגד מרן זה ג"כ לכולם.
אין בשום מקום בבא"ח שכותב שבגדאד כך וא"י כך.
ראשית לא זכור לי שהבא"ח מורה לברך על ההלל בר"ח, ולא שמענו שהבבלים מברכים על ההלל.

ועוד בשונה מכל הלכה אחרת שהבא"ח מחמיר או מיקל, דלא כהשו"ע. ברכת ההלל תלוי במנהג, שהגם שדעת הרא"ש והרי"ף לברך, דעת הרמב"ם שלא לברך ובשו"ע סימן תכב סעיף ב כתז וז"ל ויש אומרים שהציבור מברכין עליו בתחלה ולבסוף וכו' ויש אומרים שאף הציבור אין מברך עליו לא בתחלה ולא בסוף וזה דעת הרמב"ם וכן נוהגין בכל מלכות ארץ ישראל וסביבותיה. ע"כ. ומנ"ל שהבא"ח יחלוק על המנהג
 
ראשית לא זכור לי שהבא"ח מורה לברך על ההלל בר"ח, ולא שמענו שהבבלים מברכים על ההלל.

ועוד בשונה מכל הלכה אחרת שהבא"ח מחמיר או מיקל, דלא כהשו"ע. ברכת ההלל תלוי במנהג, שהגם שדעת הרא"ש והרי"ף לברך, דעת הרמב"ם שלא לברך ובשו"ע סימן תכב סעיף ב כתז וז"ל ויש אומרים שהציבור מברכין עליו בתחלה ולבסוף וכו' ויש אומרים שאף הציבור אין מברך עליו לא בתחלה ולא בסוף וזה דעת הרמב"ם וכן נוהגין בכל מלכות ארץ ישראל וסביבותיה. ע"כ. ומנ"ל שהבא"ח יחלוק על המנהג
יתכן מאוד סגנון דבריך
ויעיד על כך שהאור לציון לא הסכים שיברכו על ההלל בא"י כמבואר בספרו ריש ח"ג
 
ראשי תחתית