זכור לי שאח"כ חזר בו ממש"כ שם. (שאחר העיון פירש הרשב"ץ באופן אחר, וחיזק דברי אביו).עוד שם
הצג קובץ מצורף 1410
פלא שהעלים מעיני הציבור את מה שאמר לפני כמה שנים בשיעור השבועי שברשב"ץ מפורש דלא כלב אברהם ולכן הלכה לא כדעת הרב עובדיה בזה
הצג קובץ מצורף 1411
כך פסק הוא עצמו בילקוט יוסף ברכות שיצא לפני שנתיים בערך
הצג קובץ מצורף 1412
עיינתי בכל כוחי ברשב"ץ, איך אפשר לפרש דבריו אחרת? זה שטייט מפורש.זכור לי שאח"כ חזר בו ממש"כ שם. (שאחר העיון פירש הרשב"ץ באופן אחר, וחיזק דברי אביו).
אני לא זוכר...עיינתי בכל כוחי ברשב"ץ, איך אפשר לפרש דבריו אחרת? זה שטייט מפורש.
נודה למי שיעלה.
אחד מהתלמידים שלו שדרכו להפוך כל דבר, גם להסביר לך שכעת זה יום ולא לילה [כמובן בתנאי שהרב עובדיה או בנו אמרו כך] ניסה בכל כוחו לפלפל בדברי הלב אברהם ולמה הוא לא חולק על הרשב"ץ [למרות שכלל לא ראהו, ובודאי הוא עצמו וגם הרב עובדיה לא היו מעלים על דעתם לפרש כן], וניסה בכל כוחו לשכנע את הרב יצחק, ובתחלה לא הצליח. אולי כעת הצליח.זכור לי שאח"כ חזר בו ממש"כ שם. (שאחר העיון פירש הרשב"ץ באופן אחר, וחיזק דברי אביו).
תורתינו אמת כתיב בה. ואינה נדבקת נמסכת ומתהווה לאחד עם החכם עד להיותה בשר מבשרו עצם מעצמיו, ועד להיותו "דרופתקי דאורייתא" ממש, אלא למי שהוא אמת ומשתדל באמת לאמת וד"ל.ועל זה נאמר אין התורה נדבקת אלא למחפש אחריה באמת ולאמת [אולי @ידידיה יודע את המשפט המדוייק..]
אין שום מצוה לדפוק את הראש בקיר, בפרט במקום שיש מסמר, בכדי ליישב ד' גאון הדורות מרן הגרע"י.א. זה לא ברור שבמקום שיש ראשון שהאחרונים לא ראו עושים כוותיה ולא כמותם
ב. שמא מש"כ האחרונים יותר נראה מסברא
ג. סוף כל סוף כן פסק הגר"ע (ושמא לא היה מוחלט להגר"י שהגר"ע לא ראה הרשב"ץ
ד. גם הרשב"ץ גופיה לא כתב אלא שנראה כן, ולא בצורה מוחלטת (ובשונה מהאחרונים)
תוכל להעלות?אחד מהתלמידים שלו שדרכו להפוך כל דבר, גם להסביר לך שכעת זה יום ולא לילה [כמובן בתנאי שהרב עובדיה או בנו אמרו כך] ניסה בכל כוחו לפלפל בדברי הלב אברהם ולמה הוא לא חולק על הרשב"ץ
עיין כאן ומה שהשיבו על דבריו בטוטו"ד.תוכל להעלות?
הביאו שם:עיין כאן ומה שהשיבו על דבריו בטוטו"ד.
נראה שהתשובה חיובית...אולי כעת הצליח.
וע"ז נאמר כל ימיו בעמוד והחזר קאי..נראה שהתשובה חיובית...
(אא"כ נאמר שמה שאח"כ משמיט הוא כיון דלא ס"ל הכי, ואז צ"ע למה לא חוזר בו).
אני לא מונח בסוגיא, אבל נראה שלא כתבו כי שהחיינו היינו חביב. וכשכתבו חביב זה כולל גם שהחיינו.אני בעוניי איני מבין כלל את הויכוח על השהחיינו.
כל מי שלומד ב"י שו"ע ונו"כ עד המ"ב ובכה"ח
רואה שלא נזכר מילה אחת משהחיינו, גם לא בגוף הסוגיא מא. ע"ש.
איך יכול לבא הלב אברהם ולמציא חידוש משונה כזה? נגד כולם?
רק הוא היה לו פירות של שהחיינו?
עי' סי' רכה, בכל דיני שהחיינו, לא נזכר כלום מזה!
ישב גאון ככל שיהיה באמריקה וימציא דבר שלא שערום אבותינו, רבותינו,?
איני מבין את הצד הזה בכלל.
במחילה, זה אינו.אני לא מונח בסוגיא, אבל נראה שלא כתבו כי שהחיינו היינו חביב. וכשכתבו חביב זה כולל גם שהחיינו.
אין דבריו מובנים. בא להשיג על חכם אחר שהביא מקורות ודימוי חזק לדבריו, מדברי האחרונים שכתבו שאפילו תענית ממש [שלא בזמנה] שהיא חובה - נדחית מפני פדיון הבן משום שיו"ט שלו, ש"מ שהחשיבו פדיון הבן כמו ברית מילה ממש, וא"כ כמו שבברית מילה לא אומרים וידוי בשחרית אפילו כשהברית אחר הצהרים [לפי חלק מהפוסקים, וכפי שנקט הרב יצחק לעיל מיניה ושכך אביו היה עושה מעשה] - כך גם בפדיון הבן.
ומה שכתב 'יש לחלק' - העיקר חסר מן הספר. מה החילוק. ואם יש חילוק מדוע העלימו מעינינו?
ערבך ערבא צריךהנה תראה בשו"ע סימן קלא סעיף ד שכתב ז"ל "נהגו שלא ליפול על פניהם .. ולא בבית הכנסת ביום המילה" ובמשנ"ב סקכ"ב כתב וכתבו האחרונים דאם הבעלי ברית מתפללין שם אף שהמילה בבית אחר אין נופלין על פניהם ע"כ. הרי להשו"ע אבי הבן לא פוטר מתחנון, רק בית הכנסת שעושין בו המילה. וכ"כ הבא"ח בשו"ת רב פעלים ח"ד סימן ד שאבי הבן לא פוטר מתחנון רק בבית הכנסת שעושין שם המילה ע"ש דברים כדורבנות.
ובשו"ע סימן תקנ"ט סע' ט כתב ת"ב שחל להיות בשבת ונדחה ליום ראשון בעל ברית מתפלל מנחה בעוד היום גדול ורוחץ ואינו משלים תעניתו לפי שיום טוב שלו הוא.
הוי אומר שלדעת השו"ע אפילו שאבי הבן לא משלים תעניתו מ"מ לא פוטר את הציבור מתחנון. וכן נראה דעת הבן איש חי, שלא מצינו שחלק על השו"ע לענין תענית (שכן דעת רוב הפוסקים וכ"ד המשנ"ב) ובכ"ז ס"ל שבעל ברית לא פוטר מתחנון.
מה שהבאת הם דברי מרן היבי"א זצ"ל שהשיג על הרב פעלים הנ"ל מדברי החיד"א וכו'. וכל זה הוא לענין ברית מילה אבל לא בפדיון הבןערבך ערבא צריך
עי' בברכ"י אות ד' שהאריך בזה והוכיח מדברי אבודרהם ומהר"ם מינץ ועוד שעיקר הטעם שלא נע"פ הוא משום כבודו של אבי הבן שזכה לקיים מצוה זו והוא לו יום שמחה ואנו משתתפים בשמחתו ולא נע"פ וכן בחתן, ואין הטעם משום המקום שעושים בו המילה עי"ש. והעתיקוהו הרבה מהאחרונים ומהם ש"צ, בית עובד, מנחת אהרן, וכן הסכים בשו"ת יהודה יעלה קובו סי' י"א. ויש אחרונים דס"ל לא כהרחיד"א אלא שעיקר סיבת הפטור הוא מחמת המקום שנעשית בו המילה [אלא שיש גם דין שאבי הבן פוטר], וכ"כ בשו"ת זרע יעקב סי' מ"ג, מג"ג, לב מבין ועוד. אולם לדידן אין לנו אלא דברי הרחיד"א במקום שחלקו עליו בלא ראיה ברורה אלא מסברא בעלמא וכן עיקר.
וא"כ חזר הדין שפדיון הבן משום 'כבודו של אבי הבן' אין תחנון וק"ו מתענית.
ובכל אופן - 'השגה' על אותו חכם אין! אפשר 'לחלוק' עליו, אבל לא 'לדחותו'. וההבדל גדול ומובן!
הרבה דברים בענין נפילת אפיים נוספו במשך הדורות, שלפניהם לא היה מנהג כזה. כמו ביום בר מצוה שזה רק מנהג מצרים בדורות האחרונים, ולא נמצא 'כמעט' באף ספר. וגם זה שלא אומרים 'בבוקר' של הברית כשהיא נעשית במנחה זה גם חידוש שאין לו מקור, והוא נגד פסק היבי"א. אז מי שהחליט לחדש ולנהוג שגם בפדיון זה כך - זה לא בשמים, ואין כאן מקום לצאת נגדו וכדומה.אבל שאתה רואה שכל זה שלא אומרים תחנון מחמת מילה, ולא משנה אם זה משום בעלי הברית או בית הכנסת שעושים מילה. כל זה הוא מנהג וכמ"ש מרן השו"ע. אז במנהג עושים את מה שנוהגים, ולא ראינו שנוהגים כן בפדיון הבן רק בברית מילה חתן וכנז' בשו"ע, (ובפדיון רק אם מתפללין מנחה קודם הפדיון).
ואעפ"כ רבנים גדולים וחשובים [גם אשכנזים] כתבו שמנחה סמוך לפדיון הבן פוטר, הרי שהוסיפו על דברי המ"ב.וגם המשנ"ב שכתב לענין ת"ב שפדיון הבן לא משלים, לגבי תחנון לא כתב שפדיון הבן פוטר מתחנון.
הרבה דברים בענין נפילת אפיים נוספו במשך הדורות, שלפניהם לא היה מנהג כזה. כמו ביום בר מצוה שזה רק מנהג מצרים בדורות האחרונים, ולא נמצא 'כמעט' באף ספר. וגם זה שלא אומרים 'בבוקר' של הברית כשהיא נעשית במנחה זה גם חידוש שאין לו מקור, והוא נגד פסק היבי"א. אז מי שהחליט לחדש ולנהוג שגם בפדיון זה כך - זה לא בשמים, ואין כאן מקום לצאת נגדו וכדומה.
ראשית מה שהוסיפו בר מצוה, זה לא בגלל שעשו דימוי מילתא למילתא, אלא משום שיש בזה שמחה ועידוד לבר מצוה המתחיל להניח תפילין ולשמוח עמו.אעפ"כ רבנים גדולים וחשובים [גם אשכנזים] כתבו שמנחה סמוך לפדיון הבן פוטר, הרי שהוסיפו על דברי המ"ב.
אז מה ההשגה הגדולה על מי שהוסיף גם שחרית, וכמו שהוסיפו כן גם בברית?
כפי שכתבתי עיקר הכאב שלי [ושל רבים כמותי] הוא שכל 'מחלוקת' בסברא וכדומה נהפכת להיות 'השגה' וכאילו אין השני יודע ומבין כלום וכאילו החילוקים שכתבת [אם הוא כיון אליהם] הם כ"כ ברורים עד שצריך להקדיש לזה 'הערה' מיוחדת בשיעור השבועי [אם תשמע את השיעור האמיתי תראה שאמר את זה הרבה יותר חריף [וגם יותר מוטעה] ממה שכתוב בעלון].
אם היה אומר: יש אחד שהורה כך מחמת שדימה את זה לזה. 'לי' נראה שאין הדברים דומים ויש לומר תחנון. זה היה נשמע אחרת ומתקבל אחרת. יאמר את דעתו וזהו.
א. כל הענין של לא לומר תחנון בימים מסויימים זה 'מנהג'. מעיקר הדין רק בר"ח וחנוכה ופורים לא אומרים תחנון, כמפורש בגמ' בב"מ. שאר הימים זה 'מנהג' מחמת טעמים מסויימים כמו פסח שני וכדומה.צריך להבין בהלכה עושים דימוי מילתא למילתא.
במנהג לא עושים דימויים אלא מה שנהגו נהגו. ומה שלא נהגו לא נהגו אפילו שבטעם זה נראה אותו הדבר.
כמה סבלן צריך להיות הנייר בשביל לסבול דברים כאלו...בעלון השבועי של "ערוץ 2000" (אותו חיקוי עלוב לעלון של הידברות) כתב הגאון רבי יצחק יוסף שצריך לציית לגדול הדור כי הוא בבחינת "בית דין הגדול", ותכלית התורה שכולם ינהגו לפיו, בלב אחד כאיש אחד.
מסתמא לא שמעת שיצתה ''בת קול'' ואמרה: 'מה לכם אצל הר' יצחק שהלכה כמותו בכל מקום?!' אלא דק''ק הרי לפי ר' יהושע לא משגיחין בבת קול, וצ''ל דפשיטא דר' יהושע נגד מרן גדול הדורות - הוא לא מאן דאמר בכלל... אבל אני לא זכיתי לשמוע את הבת-קול...א. מה המקור לכך שאותו חכם הוא גדול הדור ואין בלתו,
כך נהוג אצל רוב ככל האשכנזים. וכן דעת הרב מזוז שיש לקיים המנהג, ולרווחא דמילתא אפשר לעמוד כל הקריאה או להעלות ת''ח שממילא כולם יעמדו לכבודו, כמדומה שכך נוהגים בישיבותכאשר גדולים אחרים (כמרן שר התורה הגר"ש משאש זצוק"ל) הורו לקיים המנהג ולעמוד בעשרת הדיברות,
איך אתה מעיז בכלל להעלות על דעתך בה''א, שמרן הראשון לציון הוא לא הגדול של הדור?! אולי אתה מאותם מסכנים שלא זכו לאורו של ''''מרן'''' שליט''א, מרן הבן. זה שהחיד''א והבן איש חי והכף החיים והחזון איש והאור לציון לא סברו כמותו הם פשוט טעו, ואילו היו מכירים את '''מרן'''', בודאי היו חוזרים בהםב. מה המקור לכך שאותו רב שהחליטו שהוא גדול הדור, הוא בית הדין הגדול וצריך לציית לו ואסור לחלוק עליו?
כך ''מרן'' אומר בלויין כל שבוע, איך אתה מעיז להטיל ספק בדבריו, אפילו בהוא אמינא, בושה וחרפה!!!ג. היכן מובא שתכלית התורה היא לשמוע לחכם אחד בלבד, ומי הוא המכריע לאיזה חכם לשמוע?