עדיין, זו לא "טעות" בשיקול דעת וכד' או חוסר שימת לב לדעה של פוסק.
זה דבר שמעורר יותר מדי תמיהה...
יש "קושיות" על רבנים, אבל בד"כ לא אומרים שנעלם מהרב עובדיה גמרא מפורשת על הסוגיא וכד'.
יש גבול עד כמה אפשר לתלות "טעות" ברבנים.
ואם ריק הוא - מכם הוא ריק.
מסוף דבריך לא הבנתי אם לנו אתה או לצרינו.
לא מדובר כאן בהעתקה של קטע היתולי על שני עמודים שלמים כמו תכלא דפזלון, באופן ש"מעורר יותר מדי תמיהה", אלא לכל היותר טעות בסברא.
לא אומרים שנעלם מהגר"ע גמרות מפורשות? ואם נעלם ממנו מה שכתב הוא בעצמו?
רק בענין פאה נכרית אני יכול לפרוש בפניך שמונה סתירות מיניה וביה בשו"ת יביע אומר, בכל הטעמים שכתב לאסור, ובמקומות אחרים דחה אותם והתיר. והביא ראיה מהערוך לאסור פאה, ונעלם ממנו דברי הערוך עצמו שהפאה לא כיסתה כלל את הראש אלא רק הקיפה אותו וא"כ בוודאי שלא הוי כיסוי (מה גם שאין זה הערוך אלא מוסף הערוך). והביא ראיה מהב"ש ומהר"י קצנלנבוגן לאסור פאה, כאשר הם אוסרים גם מטפחת בחדא מחתא. ודחה את הרמ"א בקש שהתיר רק לק"ש, ונעלם ממנו "דרכי משה" מפורש שהתיר לא רק לק"ש. וכתב על שו"ת פני יצחק שהתיר רק בחצר כאשר מפורש בדבריו גם בשאלה וגם בתשובה שהתיר ברשות הרבים. והביא ראיה להיתר הבתולות מדברי הראשונים לק"ש, ולא הביא את הראשונים שכתבו כן במפורש וחלק מהם הזכיר הוא בעצמו באותה תשובה. שלח את המעיין לעיין בדברי החיד"א בברכי יוסף שלכאורה אסר, ונעלם ממנו מה שכתב החיד"א בשו"ת חיים שאל (סי' ח'), שאם אינו כותב "וכן עיקר" אין ללמוד מדבריו שהכריע מאומה.
כל זה רק בתשובה אחת!
עכ"פ, כפי שכתבתי, הגר"ש משאש בא ללמד זכות על המנהג מדורי דורות, וכנראה נתלה בטעם כל דהוא ואע"פ שאפשר להקשות עליו משאר ברכות השבח, הרואה קשת ומקום שנעשה לו נס.
והגר"ש משאש אינו יחידאה בזה, אלא כן כתב בקיצור שו"ע טולדנו (סי' קי"ג אות א'), ובשו"ת יפה שעה (סי' כ"ג), ובכף החיים (ס"ק א' שם), ובבן איש חי (פרשת עקב ט"ז), ובשו"ת ישכיל עבדי (ח"ז דף שי"ז) שזה מנהג הספרדים, ובספר טהרת המים (מערכת ב' אות כ"ו), וכן מנהג תוניס כפי שהעיד הגר"מ מאזוז (כ"כ בספר עלי הדס).
ובילקוט שמ"ש (כעין חיבור ילקוט יוסף, על ספרי הגר"ש משאש) העיד ששאל את הגר"ש משאש לטעם הדבר וענה לו שכך מנהג אבותינו
וטעם הדבר לא נודע לו.
והכלל העולה שאין מניעה מדינא לברך והרוצה לברך בשם ומלכות רשאי ויש לו על מי לסמוך.