השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (2)

כל הדיבור הזה לא קשור בכלל לנושא.
מציאות שחכם שלום זצוק"ל לא התייחס להיתרים של מרן הגרע"י זצוק"ל...
אין כאן שום זלזול כמש"כ כלפי חכם שלום זצוק"ל.
ופשיטא שלא ראה,
כי אם היה רואה
ודאי שהיה חוזר בו.
פשוט וברור.
הוא לא ראה כי ספרי מרן המה מוחבאים מתחת לשטיח.
מציע לבקש מחילה על קברו, היה עניש וקטיל!
תיזהר!
 
ראשית, לא הוא 'המציא' את ההשמטה. הסדר היה שבתחלה הושמט וחזר ונדפס והוא הורה להחזיר את ההשמטה.
נכון
שנית, הוא לא 'הורה' למדפיסים. הוא גילה דעתו שכך צריך לעשות והם שמעו לו.
זה כמו שהרב עובדיה לא 'הורה' לסידור 'עבודת השם' לכתוב מכניע 'זדים' אלא הוא כתב בספרו שכך צריך להיות ומי ששומע לו עושה כן.
מלשונו לא משמע כן

להבהיר: לפענ"ד אכן הגר"י הלל צודק, ותשובה זו תמוהה ביותר, וכך אני נוהג למעשה שלא לקצר את הזקן כלל
 
ופשיטא שלא ראה,
כי אם היה רואה
ודאי שהיה חוזר בו.
פשוט וברור.
הוא לא ראה כי ספרי מרן המה מוחבאים מתחת לשטיח.
מציע לבקש מחילה על קברו, היה עניש וקטיל!
תיזהר!
לא זלזלתי בדבריו, כך שאין לי שום צורך לבקש מחילה.
כתבתי שבתשובה הנ"ל לא התייחס לטענות שמרן זצוק"ל כתב להתיר בגללם.
"זלזול" מאן דכר שמיה...
אני מעריך את חכם שלום זצוק"ל יותר ממך.
 
זה לא יאומן כי יסופר, אני מנסה לחשוב, יושבים עשרות אלפי אנשים ושומעים דברים אלו, ואף אחד לא עולה בדעתו שאלה זו?
לצערי היום המושג של "אמנות חכמים" טושטש וסולף, וכל מה שרב אומר זה קדש קדשים, ואין מציאות שרב טועה וכו' ברור שאמונת חכמים זה חיוב ומיסודי הדת, אבל בלימוד תורה אין מקום לערב את כל זה ...
 
לצערי היום המושג של "אמנות חכמים" טושטש וסולף, וכל מה שרב אומר זה קדש קדשים, ואין מציאות שרב טועה וכו' ברור שאמונת חכמים זה חיוב ומיסודי הדת, אבל בלימוד תורה אין מקום לערב את כל זה ...
בקצרה: אין מונופול בתורה....
 
פרשת בהר בחוקותי תשפ"ה
1747815662582.png

בפרשת שמות תשפ"ה גילה שזה 'אחד האחים'
1747815765882.png

והמעיין בדברי 'האח', מר ניהו ההלכה ברורה יראה שלא הזכיר את הגר"ז 'בסי' תפ"ט', וגם לא את הרב עובדיה בחזו"ע [ואכן צריך לדעת ללמוד את החזו"ע, אבל גם את ההלכה ברורה לפני שמשיגים עליו], אלא את הגר"ז 'בסי' רי"ג' שכתב להדיא את הדברים, ומי שחולק עליו - שיחלוק עליו באימה ויראה, ואין זה 'דימוי מילתא למילתא' אלא 'דברים מפורשים' כתב הגר"ז: וז"ל
שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן ריג סעיף ד
(ולדברי האומרים שמצות של דבריהם א"צ כוונה אף על פי שלא נתכוין המברך להוציאו וגם הוא לא נתכוין לצאת בה יצא בין בברכה אחרונה בין בברכה ראשונה כגון מי שנטל פרי בידו לאכלו או מצוה לעשותו וקודם שהספיק לברך שמע ברכה זו מפי אחר המברך לעצמו אין צריך לברך ויש לחוש לדבריהם וליזהר שלא ליכנס בספק ברכה לבטלה) ע"כ.

אמנם כבר הפסקי תשובות כתב להעיר על דברי הגר"ז 'בצורה מכובדת וראויה':
פסקי תשובות אורח חיים סימן ריג אות ט
אך דברי השו"ע הרב הנ"ל שאפילו שמע הברכה בלא מתכוין שמע הברכה מפי אחר שוב לא יוכל לברך לעצמו, לא מצינו לו חבר הפוסקים, וגם מעשים בכל יום ששומעים ברכת הנהנין וקידוש והבדלה וברכת המצוות מפי אחר ואח"כ מברך שוב לעצמו, ואפשר שגם לשיטתו אין הדברים אמורים עפ"י מנהג שנוהגים עכשיו (ככתוב בשו"ע הרב סעי' א' ומשנ"ב סקי"ב ולעיל אות ב') שכל אחד מברך לעצמו ברכות הנהנין ורוב ברכות המצוות, והרי זה בכלל דבריו (בסי' קס"ז סעי' י"ח) "וכיון שנהגו כן הרי זה כאילו דעתם בפירוש בקביעותם יחד שקובעים על דעת שלא להצטרף" וכו'. והכי נמי כן הוא דהוי כאילו הדעת בפירוש שלא לצאת ידי חובה מהברכה שבירך השני, ושפיר יכול כל אחד לברך לעצמו ע"כ.

וכזה ראה וקדש איך משיגים וחולקים בעדינות, ועם העתקת והבנת האמת.
 
שם
1747816062828.png

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, תמוה.
 
שם
הצג קובץ מצורף 5191

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, רחמנא ליצלן מהאי דעתא.
אגב, בברית החדשה יש הרבה סתירות, אבל זה לא מעניין אף אחד ...

אולי לזה התכוון הרב שליט"א
 
שם
הצג קובץ מצורף 5191

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, רחמנא ליצלן מהאי דעתא.
בקוראן אין תירוצים, רק סתירות.
 
דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, רחמנא ליצלן מהאי דעתא.
אני מתאר שאין הכוונה לתורה שבכתב, אלא בדברי הפוסקים כאשר מצוי הרבה סתירות בדברי השו"ע והרמב"ם וברשב"א בחידושים לתורת הבית וכן הלאה, ויש תירוצים נפלאים ומיוחדים מגדולי הפוסקים והמפרשים, ויוצא מזה תלי תלים של הלכות, וכמו הסתירה בשו"ע לענין חוזר וניעור שזה אומר בכה וזה אומר בכה ונפק"מ להלכה להגדיל תורה ולהאדירה.
 
שם
הצג קובץ מצורף 5191

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, תמוה.
אני מתאר שאין הכוונה לתורה שבכתב, אלא בדברי הפוסקים כאשר מצוי הרבה סתירות בדברי השו"ע והרמב"ם וברשב"א בחידושים לתורת הבית וכן הלאה, ויש תירוצים נפלאים ומיוחדים מגדולי הפוסקים והמפרשים, ויוצא מזה תלי תלים של הלכות, וכמו הסתירה בשו"ע לענין חוזר וניעור שזה אומר בכה וזה אומר בכה ונפק"מ להלכה להגדיל תורה ולהאדירה.
פשוט שמרן שליט"א התכוון לזה
 
נראה באמת מוזר שהרב יצחק לא הבין את ה''כף החיים''
הכף החיים לא סובר שצריך לשער לפי משקל
אלא לשער את הנפח במשקל
כ''כ להדיא כל פוסקי זמננו בדעתו, ולכן חידושו של הרב יצחק שהמשקל קובע נגד הנפח הוא בגדר 'חלום' ...
 
ראשי תחתית