השיעור השבועי של הגר"י יוסף - העלון, הערות והארות (2)

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
חבל באמת שאתה מזכיר שמות...
מרן שליט"א לא הזכיר שום שמות בשיעור שלו, ולנו בשבת גיבוש בישיבה היה סיפור בדיוק אותו דבר עם הראש ישיבה וסיפרתי זאת למרן שליט"א!
הוא בעצמו כתב בילקוט יוסף החדש את השם של חכם שלום.
אא"כ הספר מהתלמידים...
 
כל ההיתר שלו כי אין ע"ז שם כלי שבטל כלפי האוכל... וה"ה לנידון פתח יפה.

אחר המחילה
אבל מה שדימה החכם הנ"ל פתיחת קופסאות שימורים וכד' "לחותלות", זה טעות הגדרתית

דיש ג' טעמים שנאמרו באחרונים גבי היתר "חותלות", ונראה שנדו"ד לא דומה לאף טעם

א. של המ"א פמ"ג תוספת שבת וא"ר- דהיתר של חותלות היות שהתמרים מתבשלים שם הוו להו החותלות "שומר הפרי" וכקליפה של הפרי שמשמרתו, ובכה"ג שזה שומר הפרי שרי

ובנדו"ד- אף קופסא או קרטון לא נעשה לשומר הפרי שיתבשל שם וכד', אלא אך ורק לאיחסון, ולכן לא דומה וא"א לדמות את היתר חותלות לדידן.

ב. של כנה"ג דהסיבה דשרי חותלות כיון שהם עשויים מנצרים מחוברים הוה ליה כ"מוסתקי" שהיא חבית שבורה שמדובקים החלקים והשברים, הה"נ בחותלות שהם חלקים מחוברים.

ובנדו"ד- אף כלי שימורים וכד' אינו שבור ואינו מדובק מחלקים אלא הוא כלי שלם, ואינו "מוסתקי".

ג. של המאמ"ר שהסיבה דשרי בחותלות כי זה חיבור חלש, ולכן אין בזה בעיה לא של סותר ולא בונה דהחיבור בעצמו גרוע

ובנדו"ד- כל כלי שימורים הוא מחובר איתן וחזק מאוד כגוש אחד ואם פותחו הוה לן איסור "בונה" של פתח נאה, בכלי שאינו מוסתקי
 
היכן בדיוק?
אין לידי את הספר, זה ספר שיצא בחודשים האחרונים, ראיתי אותו בכולל.
אני לא זוכר איזה עמוד אבל תראה בסימן שי"ד בענין בקבוקים.
ושם בסוף ההערה הוא הביא שהביאו תלמידים של חכם שלום את המעשה הנ"ל,
וכתב על דבריהם שחבל שלא ראה את ר' חיים פלאג'י, וחבל שמפרסמים הלכות בשמו שהרי לא היה בקי בפוסקים כמו מרן זצ"ל (אני לא כותב מילה במילה, אלא את הרעיון, ודי בזה)
 
אחר המחילה
אבל מה שדימה החכם הנ"ל פתיחת קופסאות שימורים וכד' "לחותלות", זה טעות הגדרתית

דיש ג' טעמים שנאמרו באחרונים גבי היתר "חותלות", ונראה שנדו"ד לא דומה לאף טעם

א. של המ"א פמ"ג תוספת שבת וא"ר- דהיתר של חותלות היות שהתמרים מתבשלים שם הוו להו החותלות "שומר הפרי" וכקליפה של הפרי שמשמרתו, ובכה"ג שזה שומר הפרי שרי

ובנדו"ד- אף קופסא או קרטון לא נעשה לשומר הפרי שיתבשל שם וכד', אלא אך ורק לאיחסון, ולכן לא דומה וא"א לדמות את היתר חותלות לדידן.

ב. של כנה"ג דהסבה דשרי חותלות כיון שהם עשויים מנצרים מחוברים הוה ליה כ"מוסתקי" שהיא חבית שבורה שמדובקים החלקים והשברים הה"נ בחותלות שהם חלקים מחוברים.

ובנדו"ד- אף כלי שימורים וכד' אינו שבור ואינו מדובק מחלקים אלא הוא כלי שלם, ואינו "מוסתקי".

ג. של המאמ"ר שהסבה דשרי בחותלות כי זה חיבור חלש, ולכן אין בזה בעיה לא של סותר ולא בונה דהחיבור בעצמו גרוע

ובנדו"ד- כל כלי שימורים הוא מחובר איתן וחזק מאוד כגוש אחד ואם פותחו הוה לן איסור "בונה" של פתח נאה, בכלי שאינו מוסתקי
תעבור עוד פעם על טעם א' וג' בספר ותראה איך מסביר זאת.
 
ובנדו"ד- אף קופסא או קרטון לא נעשה לשומר הפרי שיתבשל שם וכד', אלא אך ורק לאיחסון, ולכן לא דומה וא"א לדמות את היתר חותלות לדידן.
עיי"ש באות ג' מה שכמה אחרונים הסבירו את דברי המג"א. (תהילה לדוד ס"ק יב ועוד עיי"ש)
ג. של המאמ"ר שהסבה דשרי בחותלות כי זה חיבור חלש, ולכן אין בזה בעיה לא של סותר ולא בונה דהחיבור בעצמו גרוע

ובנדו"ד- כל כלי שימורים הוא מחובר איתן וחזק מאוד כגוש אחד ואם פותחו הוה לן איסור "בונה" של פתח נאה, בכלי שאינו מוסתקי
בטעם זה יש לדון כמו שדן שם בשקית חלב אם זה נקרא "חומר גרוע" עיי"ש באות ז'
אחר המחילה
אבל מה שדימה החכם הנ"ל פתיחת קופסאות שימורים וכד' "לחותלות", זה טעות הגדרתית
לא דימה, הוא כתב שלפי טעם התהילה לדוד ודעימיה אפשר להקל בקופסאות שימורים, ולטעם שזה "חומר גרוע" יש לדון.

1747249941577.png
 
דוגמא אחת שעולה לי עכשיו, משרשור אחר. שאתה כתבת שאסור לעשות מלאכה לפני שהתפלל ואמר אתה חוננתנו, והבאתי לך שו"ע מפורש שמותר,

אתה לא ידעת להודות על האמת. פשוט ברחת. (כי אין דבר נעלם ממך ואין נסתר מנגד עינך)

כשהשו"ע כותב לאחר תפלת ערבית משום תוספת, ע"כ זה התפלה עצמה, שאותה מאחרים בשביל התוספת, שהרי בלא"ה א"א לעשות מלאכה לפני שהתפלל ואמר אתה חוננתנו, ולא היה הו"א שיעשה מלאכה לפני ערבית, אלא הכונה שלו שגם את הערבית עצמה צריך לאחר משום תוספת וכנ"ל.

הנה לשון השו"ע סימן רצט סעיף י' ואם צריך לעשות מלאכה קודם שהבדיל בתפלה אומר המבדיל (בין קודש לחול) בלא ברכה ועושה מלאכה עכ"ל.
 
הנה לשון השו"ע סימן רצט סעיף י' ואם צריך לעשות מלאכה קודם שהבדיל בתפלה אומר המבדיל (בין קודש לחול) בלא ברכה ועושה מלאכה עכ"ל.
ממש קושיא.
ממש חוסר הבנה משווע. ממש לא ידעתי את מה שכל אשה יודעת שאם אומרים ברוך המבדיל מותר לעשות מלאכה....

בודאי שהשו"ע כשדיבר לאחר את ערבית הוצרך לאפוקי ממי שאומר ברוך המבדיל לפני שאמר אתה חוננתנו. פשוט וברור שזו הסוגיא שם.
 
ממש קושיא.
ממש חוסר הבנה משווע. ממש לא ידעתי את מה שכל אשה יודעת שאם אומרים ברוך המבדיל מותר לעשות מלאכה....

בודאי שהשו"ע כשדיבר לאחר את ערבית הוצרך לאפוקי ממי שאומר ברוך המבדיל לפני שאמר אתה חוננתנו. פשוט וברור שזו הסוגיא שם.
אל תענה מיד, תעבור על השרשור שם ותבין על מה ההערה.
 
בענין פתיחת הבקבוקים אמר:
הצג קובץ מצורף 4805

וכוונתו לחכם שלום זצ"ל, שידוע סיפור זה על חכם שלום הובא בקובץ בית הלל, ובילקוט יוסף החדש (על סימן שיד) כתב כן עליו, וכתב שם שהוא לא ראה את רבי חיים פלאג'י שזכר ביחוה דעת (וכמדומני הוסיף בספר שחכם שלום לא היה בקי בפוסקים כמרן זצ"ל), ומלבד שאין ראיה מר' חיים פלאג'י לנ"ד וכמו שכתב הרב כהן לעיל בטוטו"ד, הרי זה זלזול בחכם שלום כהן שלא ידע פוסקים ועוד לומר שלא ראה יחוה דעת, וכי הוא לא ידע את דעת חברו הרב עובדיה בנ"ד, תמוה מאוד. ועוד שזה לא דרך להראות לציבור שהחכם השני לא ראה אותנו ולכן טעה, וזה משפיע פסיכולוגית שכל מי שרואה מה שכתבנו משתכנע, במקום לומר שהוא ראה ואפ"ה חלק, ולהסביר למה אני חושב אחרת, ולא שבטוח הוא לא ראה. ודו"ק.
ע"ש שהשיב על כל טענות היבי"א והיחו"ד, ולא גדל על העצים



1747257923330.png
 
איפה אתה רואה פה שאהבת שלום הוציאו רב פעלים והשמיטו את התשובה על הזקן?
מה הנפק"מ אם אהבת שלום הוציאו רב פעלים, או אם הגאון העומד בראש של אהבת שלום הורה למדפיסים אחרים להשמיטו?
 
ה הנפק"מ אם אהבת שלום הוציאו רב פעלים, או אם הגאון העומד בראש של אהבת שלום הורה למדפיסים אחרים להשמיטו?
ראשית, לא הוא 'המציא' את ההשמטה. הסדר היה שבתחלה הושמט וחזר ונדפס והוא הורה להחזיר את ההשמטה.
שנית, הוא לא 'הורה' למדפיסים. הוא גילה דעתו שכך צריך לעשות והם שמעו לו.
זה כמו שהרב עובדיה לא 'הורה' לסידור 'עבודת השם' לכתוב מכניע 'זדים' אלא הוא כתב בספרו שכך צריך להיות ומי ששומע לו עושה כן.
 
ע"ש שהשיב על כל טענות היבי"א והיחו"ד, ולא גדל על העצים



הצג קובץ מצורף 4822
רואים שכת"ר לא עבר לא על התשובה של מרן זצוק"ל ולא על התשובה של חכם שלום זצוק"ל.
איפה חכם שלום זצוק"ל מזכיר בכלל את מרן הגרע"י זצוק"ל??
איפה מזכיר את ההיתר של "עומד להיזרק" וההיתר של "להגיע למאכל"??
איפה מזכיר שכל הנידון פה הוא דרבנן ויש כמה וכמה ספיקות להקל??

- אני מעריך מאוד את חכם שלום זצוק"ל שהוא ת"ח עצום!
אבל שאתה רואה שבכלל לא הזכיר את תשובת מרן זצוק"ל ולא את ההיתרים שלו נראה שלא ראה את תשובתו, ואם היה רואה היה וודאי מזכיר אותה או את ההיתרים שלה... (וזה כוונת מרן הרב יצחק יוסף שליט"א - ופשוט.)
 
אבל שאתה רואה שבכלל לא הזכיר את תשובת מרן זצוק"ל ולא את ההיתרים שלו נראה שלא ראה את תשובתו, ואם היה רואה היה וודאי מזכיר אותה או את ההיתרים שלה... (וזה כוונת מרן הרב יצחק יוסף שליט"א - ופשוט.)
רוב הפוסקים בדור קודם אמרו דבריהם לאחר ששמעו דעת כולם. אך לא ציינו שהם חולקים על פלוני ואלמוני. חבריהם. אלא דנו בסברותיו. והטעמים מובנים, בזה פחות מתרבה המח' האישית. דנים לגופו ש''ע. ולא לגופו של אדם
 
רוב הפוסקים בדור קודם אמרו דבריהם לאחר ששמעו דעת כולם. אך לא ציינו שהם חולקים על פלוני ואלמוני. חבריהם. אלא דנו בסברותיו. והטעמים מובנים, בזה פחות מתרבה המח' האישית. דנים לגופו ש''ע. ולא לגופו של אדם
אני מסכים עם זה שיכול להיות שראה דבריו ולא ציין אליהם.
אבל אם לא ציין את הסברות העיקריות שמרן זצוק"ל ופוסקי זמנינו התירו (שזה "עומד להזרק" ופותח "להגיע לאוכל" ועוד.)
יש צד גדול לומר שלא ראה אותם ואם היה רואה היה חוזר בו.
 
רואים שכת"ר לא עבר לא על התשובה של מרן זצוק"ל ולא על התשובה של חכם שלום זצוק"ל.
איפה חכם שלום זצוק"ל מזכיר בכלל את מרן הגרע"י זצוק"ל??
איפה מזכיר את ההיתר של "עומד להיזרק" וההיתר של "להגיע למאכל"??
איפה מזכיר שכל הנידון פה הוא דרבנן ויש כמה וכמה ספיקות להקל??

- אני מעריך מאוד את חכם שלום זצוק"ל שהוא ת"ח עצום!
אבל שאתה רואה שבכלל לא הזכיר את תשובת מרן זצוק"ל ולא את ההיתרים שלו נראה שלא ראה את תשובתו, ואם היה רואה היה וודאי מזכיר אותה או את ההיתרים שלה... (וזה כוונת מרן הרב יצחק יוסף שליט"א - ופשוט.)
כדאי שתעיין בכל התשובה ולא רק במה שהעתקתי. מתוך דבריו תשובה לכל היחו"ד, וגם לילקו"י בסי' שיד שהובאה שם תשובת מרן.
חכם שלום מסר נפשו על ענין זה, וטרח ע"ז שנים רבות.
יש כמה וכמה שיעורים מזה, ועוד יודפס בעזה"י.
למה לחשוב שמרן חכם שלום הורה הוראה בלי לבדוק מה פוסק הדור דיבר מזה? ועוד שכולם יודעים שהוא דיבר בסוגיא זו? שערוריה.
אגב, יש לו כמה מהלך שלו לסתור דברי האור לציון בסוגיא זו.
בכל אופן, דרכו של מרן חכם שלום כמו החכמים הקדמונים שלא להזכיר מי שחולק, בפרט שלא ראה את עצמו מורה הוראה ממש
עכ"פ הכיר כל דברי רבנו ועסק בהם.
כך ראינו גם שכאב לו מאוד ההוראה של מרן שלא לחזור ש"צ שטעה בהמלך הקדוש, חכם שלום אחז שזה ממש ממש ממש לא יתכן
ואמר שיעורים ע"ז לדחות ד' היבי"א,
אבל לא הציב את הענין כנגדו, רק במימלא. וכו'.
 
אבל אם לא ציין את הסברות העיקריות שמרן זצוק"ל ופוסקי זמנינו התירו (שזה "עומד להזרק" ופותח "להגיע לאוכל" ועוד.)
יש צד גדול לומר שלא ראה אותם ואם היה רואה היה חוזר בו.
תסתכל באשכול לגבי פתיחת בקבוקים (אני לא יודע איך עושים קישור לשם- מי שיכול שיעשה) ובהודעות האחרונות ביארתי למה אין היתר לעשות תיקון גם בדבר העשוי לזריקה (וכמו שפסק השו"ע שאסור לתקן קיסם לשיניו- אע"פ שעומד לזריקה). ולכן לא שייך לומר סיסמה שהתירו בגלל שעומד להיזרק (שטעם זה אולי שייך בשימורים אבל לא בפקק ע"ש מה שהתוכחתי עם ת"ח מהפורום בפרט זה).
ולכן למסקנא צריך ללמוד את הסוגיא בעיון, לפני שמעירים על גדול הדור חכם שלום שלא ידע מושגים פשוטים, ועוד לומר שלא ידע דברי הרב עובדיה.
 
כדאי שתעיין בכל התשובה ולא רק במה שהעתקתי. מתוך דבריו תשובה לכל היחו"ד, וגם לילקו"י בסי' שיד שהובאה שם תשובת מרן.
חכם שלום מסר נפשו על ענין זה, וטרח ע"ז שנים רבות.
יש כמה וכמה שיעורים מזה, ועוד יודפס בעזה"י.
למה לחשוב שמרן חכם שלום הורה הוראה בלי לבדוק מה פוסק הדור דיבר מזה? ועוד שכולם יודעים שהוא דיבר בסוגיא זו? שערוריה.
אגב, יש לו כמה מהלך שלו לסתור דברי האור לציון בסוגיא זו.
בכל אופן, דרכו של מרן חכם שלום כמו החכמים הקדמונים שלא להזכיר מי שחולק, בפרט שלא ראה את עצמו מורה הוראה ממש
עכ"פ הכיר כל דברי רבנו ועסק בהם.
כך ראינו גם שכאב לו מאוד ההוראה של מרן שלא לחזור ש"צ שטעה בהמלך הקדוש, חכם שלום אחז שזה ממש ממש ממש לא יתכן
ואמר שיעורים ע"ז לדחות ד' היבי"א,
אבל לא הציב את הענין כנגדו, רק במימלא. וכו'.
תסתכל באשכול לגבי פתיחת בקבוקים (אני לא יודע איך עושים קישור לשם- מי שיכול שיעשה) ובהודעות האחרונות ביארתי למה אין היתר לעשות תיקון גם בדבר העשוי לזריקה (וכמו שפסק השו"ע שאסור לתקן קיסם לשיניו- אע"פ שעומד לזריקה). ולכן לא שייך לומר סיסמה שהתירו בגלל שעומד להיזרק (שטעם זה אולי שייך בשימורים אבל לא בפקק ע"ש מה שהתוכחתי עם ת"ח מהפורום בפרט זה).
ולכן למסקנא צריך ללמוד את הסוגיא בעיון, לפני שמעירים על גדול הדור חכם שלום שלא ידע מושגים פשוטים, ועוד לומר שלא ידע דברי הרב עובדיה.
כל הדיבור הזה לא קשור בכלל לנושא.
מציאות שחכם שלום זצוק"ל לא התייחס להיתרים של מרן הגרע"י זצוק"ל...
אין כאן שום זלזול כמש"כ כלפי חכם שלום זצוק"ל.
 
כל הדיבור הזה לא קשור בכלל לנושא.
מציאות שחכם שלום זצוק"ל לא התייחס להיתרים של מרן הגרע"י זצוק"ל...
אין כאן שום זלזול כמש"כ כלפי חכם שלום זצוק"ל.
ופשיטא שלא ראה,
כי אם היה רואה
ודאי שהיה חוזר בו.
פשוט וברור.
הוא לא ראה כי ספרי מרן המה מוחבאים מתחת לשטיח.
מציע לבקש מחילה על קברו, היה עניש וקטיל!
תיזהר!
 
ראשית, לא הוא 'המציא' את ההשמטה. הסדר היה שבתחלה הושמט וחזר ונדפס והוא הורה להחזיר את ההשמטה.
נכון
שנית, הוא לא 'הורה' למדפיסים. הוא גילה דעתו שכך צריך לעשות והם שמעו לו.
זה כמו שהרב עובדיה לא 'הורה' לסידור 'עבודת השם' לכתוב מכניע 'זדים' אלא הוא כתב בספרו שכך צריך להיות ומי ששומע לו עושה כן.
מלשונו לא משמע כן

להבהיר: לפענ"ד אכן הגר"י הלל צודק, ותשובה זו תמוהה ביותר, וכך אני נוהג למעשה שלא לקצר את הזקן כלל
 
ופשיטא שלא ראה,
כי אם היה רואה
ודאי שהיה חוזר בו.
פשוט וברור.
הוא לא ראה כי ספרי מרן המה מוחבאים מתחת לשטיח.
מציע לבקש מחילה על קברו, היה עניש וקטיל!
תיזהר!
לא זלזלתי בדבריו, כך שאין לי שום צורך לבקש מחילה.
כתבתי שבתשובה הנ"ל לא התייחס לטענות שמרן זצוק"ל כתב להתיר בגללם.
"זלזול" מאן דכר שמיה...
אני מעריך את חכם שלום זצוק"ל יותר ממך.
 
זה לא יאומן כי יסופר, אני מנסה לחשוב, יושבים עשרות אלפי אנשים ושומעים דברים אלו, ואף אחד לא עולה בדעתו שאלה זו?
לצערי היום המושג של "אמנות חכמים" טושטש וסולף, וכל מה שרב אומר זה קדש קדשים, ואין מציאות שרב טועה וכו' ברור שאמונת חכמים זה חיוב ומיסודי הדת, אבל בלימוד תורה אין מקום לערב את כל זה ...
 
לצערי היום המושג של "אמנות חכמים" טושטש וסולף, וכל מה שרב אומר זה קדש קדשים, ואין מציאות שרב טועה וכו' ברור שאמונת חכמים זה חיוב ומיסודי הדת, אבל בלימוד תורה אין מקום לערב את כל זה ...
בקצרה: אין מונופול בתורה....
 
פרשת בהר בחוקותי תשפ"ה
1747815662582.png

בפרשת שמות תשפ"ה גילה שזה 'אחד האחים'
1747815765882.png

והמעיין בדברי 'האח', מר ניהו ההלכה ברורה יראה שלא הזכיר את הגר"ז 'בסי' תפ"ט', וגם לא את הרב עובדיה בחזו"ע [ואכן צריך לדעת ללמוד את החזו"ע, אבל גם את ההלכה ברורה לפני שמשיגים עליו], אלא את הגר"ז 'בסי' רי"ג' שכתב להדיא את הדברים, ומי שחולק עליו - שיחלוק עליו באימה ויראה, ואין זה 'דימוי מילתא למילתא' אלא 'דברים מפורשים' כתב הגר"ז: וז"ל
שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן ריג סעיף ד
(ולדברי האומרים שמצות של דבריהם א"צ כוונה אף על פי שלא נתכוין המברך להוציאו וגם הוא לא נתכוין לצאת בה יצא בין בברכה אחרונה בין בברכה ראשונה כגון מי שנטל פרי בידו לאכלו או מצוה לעשותו וקודם שהספיק לברך שמע ברכה זו מפי אחר המברך לעצמו אין צריך לברך ויש לחוש לדבריהם וליזהר שלא ליכנס בספק ברכה לבטלה) ע"כ.

אמנם כבר הפסקי תשובות כתב להעיר על דברי הגר"ז 'בצורה מכובדת וראויה':
פסקי תשובות אורח חיים סימן ריג אות ט
אך דברי השו"ע הרב הנ"ל שאפילו שמע הברכה בלא מתכוין שמע הברכה מפי אחר שוב לא יוכל לברך לעצמו, לא מצינו לו חבר הפוסקים, וגם מעשים בכל יום ששומעים ברכת הנהנין וקידוש והבדלה וברכת המצוות מפי אחר ואח"כ מברך שוב לעצמו, ואפשר שגם לשיטתו אין הדברים אמורים עפ"י מנהג שנוהגים עכשיו (ככתוב בשו"ע הרב סעי' א' ומשנ"ב סקי"ב ולעיל אות ב') שכל אחד מברך לעצמו ברכות הנהנין ורוב ברכות המצוות, והרי זה בכלל דבריו (בסי' קס"ז סעי' י"ח) "וכיון שנהגו כן הרי זה כאילו דעתם בפירוש בקביעותם יחד שקובעים על דעת שלא להצטרף" וכו'. והכי נמי כן הוא דהוי כאילו הדעת בפירוש שלא לצאת ידי חובה מהברכה שבירך השני, ושפיר יכול כל אחד לברך לעצמו ע"כ.

וכזה ראה וקדש איך משיגים וחולקים בעדינות, ועם העתקת והבנת האמת.
 
שם
1747816062828.png

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, תמוה.
 
שם
הצג קובץ מצורף 5191

דברי תימה. להתפעל מזה שבתורה שלנו יש 'סתירות' ובקוראן 'אין סתירות'. האם 'סתירות' זו מעלה או חיסרון??

אדרבה, נותן פתחון פה למינים שיאמרו שח"ו תורה שלהם היא יותר... משום שהיא נקיה מסתירות, רחמנא ליצלן מהאי דעתא.
אגב, בברית החדשה יש הרבה סתירות, אבל זה לא מעניין אף אחד ...

אולי לזה התכוון הרב שליט"א
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית