חידה האיש לא יוצא ידי חובת סוכה, והאשה כן, היתכן?

תווית מותאמת לחידות תורניות

מאמין בניסים

חבר קבוע
הצטרף
7/1/25
הודעות
561
איך יתכן, בסוכה אחת ישבו איש ואשה, האיש לא יצא ידי חובה והאשה יצאה?
(חידה זו ופתרונה בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל).
 
פתרון
איך יתכן, בסוכה אחת ישבו איש ואשה, האיש לא יצא ידי חובה והאשה יצאה?
(חידה זו ופתרונה בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית,
באיש גזרו שמא ימשך אחר שלחנו,
ובאשה לא גזרו כי אינה חייבת בסוכה.
(נ.ב. המילה "יצאה ידי חובה" לא מדוייקת, כי אינה חייבת. ויש לכתוב קיימה מצות סוכה, וה"ה באיש כמ"ש בפתגמא דנא "לא קיימת מצות סוכה מימיך").
איך יתכן, בסוכה אחת ישבו איש ואשה, האיש לא יצא ידי חובה והאשה יצאה?
(חידה זו ופתרונה בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית,
באיש גזרו שמא ימשך אחר שלחנו,
ובאשה לא גזרו כי אינה חייבת בסוכה.
(נ.ב. המילה "יצאה ידי חובה" לא מדוייקת, כי אינה חייבת. ויש לכתוב קיימה מצות סוכה, וה"ה באיש כמ"ש בפתגמא דנא "לא קיימת מצות סוכה מימיך").
 
ירדו גשמים וממצטער דידי מצוה לא יצא אך אינו מציה ועושה כן שייך וא"כ האיש לא קיים מצוותו והאישה כן
שניהם קיימו בשוה לכה"פ בתורת אינו מצווה ועושה.
[דהא האיש אינו מחוייב עתה, וא"כ קיים כאינו מצווה ועושה בדיוק כמו האשה].
 
שניהם קיימו בשוה לכה"פ בתורת אינו מצווה ועושה.
[דהא האיש אינו מחוייב עתה, וא"כ קיים כאינו מצווה ועושה בדיוק כמו האשה].

שניהם לא קיימו, דע"ז אמרו הפטור מן הדבר ועושהו נקרא הדיוט.
 
ראשו ורובו בסוכה ושלחנו בתוך הבית,
באיש גזרו שמא ימשך אחר שלחנו,
ובאשה לא גזרו כי אינה חייבת בסוכה.
חכמים לא גזרו באיש דווקא, אלא בעיקר ישיבת סוכה. מהיכא תיתי שהגזירה הייתה על הגברא .
 
חכמים לא גזרו באיש דווקא, אלא בעיקר ישיבת סוכה. מהיכא תיתי שהגזירה הייתה באופן כזה שרק על החייב.

זו סברא של הגרי"ש אלישיב.
אני יודע (וגם היום בשלחן אצלינו נאמרה סברא) שלא פלוג רבנן.
אבל ברמת העיקרון נראה שכאן זה אולי שונה, כיון שהגזירה היתה "שמא ימשך" ובאשה מה איכפת לן שתימשך, וא"כ זיל בתר טעמא.
 
ראשי תחתית