לתועלת המעיינים אביא סיכום מקוצר ממש של הנושא. בהשמטת המו''מ.
אם ירצה אחד מהחברים שכוונתו להבין, באמת הסוגיא, ולא בהזכרת שם ת''ח שחולק עם מ''מ בלבד, אענה לו. וארחיב עמו. בל''נ.
בענין "היתר המכירה" בשמיטה, מעמדה של שמיטה בזמן הזה, ואיסור "לא תחנם".
ה"היתר מכירה" הראשון הופיע לקראת שנת תרמ"ט (1889). הצורך בהיתר זה נבע מהתיישבותם של יהודים בארץ ישראל שהתפרנסו מעבודת האדמה, הן בשדות תבואה והן בכרמים. חשש הרבנים היה שאם יהיה אסור להם לעבוד את אדמתם בשמיטה, תושם הארץ, יגרם חורבן לכפרים, ומאות משפחות יגוועו ברעב. על כן, כדי להציל נפשות, ליישב את הארץ, ולהציל גופם וממונם של החקלאים, נמצא היתר למכור את השדות, הכרמים, וכל השייך לעבודת האדמה לנוכרים לשנה זו, שנת תרמ"ט. המכירה נעשתה על מנת להחזיר לנוכרים את דמי הקדימה לאחר השמיטה, בתוספת רווח מסוים.
השטר של המכירה הנ"ל היה צריך להיות אצל בית הדין בירושלים, ועל פי הסכמתם נעשתה המכירה. היתר זה ניתן רק לשנת תרמ"ט בלבד, ולא לשמיטות הבאות אחריה. הרבנים המתירים התנו את היתרם רק בהסכמת רבני ירושלים.
אחד הנימוקים שנטען בזמן היתר המכירה הראשון בפני הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנא היה שיש בדבר ענין של "פיקוח נפש", משום שאם יפקירו היהודים את שדותיהם, נוכרים יבוזו אותם ויחרבו את היישובים. לדעת חלק מהרבנים, כיון שפיקוח נפש דוחה שבת, פשיטא שהוא דוחה גם את שבת הארץ. אולם, הרידב"ז בהקדמתו לספר "פאת השלחן" כתב שרבי יצחק אלחנן ענה ליהודים מקובנא ששאלו אותו כיצד התיר, שהכופרים הטעו אותו בענין פיקוח נפש, ועל כל פנים, לא התיר אלא "הוראת שעה" בלבד. רבני ירושלים האשכנזים, וביניהם הגאון רבי יהושע ליב דיסקין, רבי שמואל סלנט, ורבי יוסף חיים זוננפלד, אסרו לסמוך על דברי המתירים.
גדולי דור נוספים אסרו את היתר המכירה באיסור גמור, ביניהם בעל "בית הלוי", הנצי"ב מוולאז'ין, רבי דוד מקרלין, והמהרש"ם מברעזאן. בעל ה"אגלי טל" כתב שאם תמצא לחקלאים תמיכה כספית שלא יגוועו ברעב, אין צורך כלל בהיתר זה. אמנם, מאידך גיסא, הגאון רבי יעקב שאול אלישר והראשון לציון הרב רפאל מאיר פניז'ל כתבו תשובות להקל.
היתר המכירה תלוי באופן מהותי בשתי סוגיות הלכתיות מרכזיות: מעמדה של שביעית בזמן הזה, והאיסור למכור קרקע לנוכרים בארץ ישראל ("לא תחנם").
מעמדה של שביעית בזמן הזה: דאורייתא או דרבנן?השאלה המרכזית הנדונה במקורות היא האם שמיטת קרקעות בזמן הזה היא חיוב מן התורה (דאורייתא) או מדרבנן.בגמרא במסכת גיטין ובמועד קטן, בהקשר לתקנת פרוזבול של הלל, מובא דיון בין אביי לרבא. אביי סבר ששביעית בזמן הזה היא מדרבנן, ומבאר זאת לדעת רבי, הסובר שאין שמיטה תלויה ביובל, ושבזמן הזה בטלה קדושת הארץ. רבא חולק על אביי, וסובר שתקנת פרוזבול (שבזמן התלמוד כבר יוחסה לרבי) נעשתה מכוח "הפקר בית דין הפקר", כלומר שיש לבית דין כוח לעקור איסור תורה במקום צורך. כלל נקוט בידינו שהלכה כרבא, למעט במקרים חריגים. לכן, לכאורה יש לפסוק שהלכה כשמיטה דאורייתא. כמו כן, לרוב הפוסקים, הלכה כרבים נגד יחיד, ורבנן (הסוברים ששמיטה דאורייתא) רבים לעומת רבי.
בדעת הרמב"ם בשאלה זו יש מחלוקת בין המפרשים. הרמב"ם כותב שעל זריעה וזמירה בשביעית לוקים מן התורה. הרדב"ז והכסף משנה מבארים מדברי הרמב"ם שפסק כתירוצו של רבא, ששביתת קרקע בזמן הזה היא מן התורה. לעומת זאת, הרמב"ם כותב במקום אחר ששמיטת כספים נוהגת מדרבנן בזמן שאין היובל נוהג, ואילו "שביעית בארץ" (שמיטת קרקע) ושמיטת כספים בכל מקום נוהגות "מדבריהם" בזמן שאין היובל נוהג. החזון איש סבר שמילים אלו "מדבריהם" מתייחסות גם לשמיטת קרקע, ולדעת הרמב"ם היא דרבנן. אולם, מהר"י קורקוס והכסף משנה עצמו (במקומות אחרים, וכן משנתו האחרונה בפירוש הרמב"ם) סברו ש"מדבריהם" מתייחס רק לשמיטת כספים, ואילו שמיטת קרקע נותרת דאורייתא לפי הרמב"ם.
הראב"ד חולק על הרמב"ם בענין זריעה בשביעית, ומבאר שמותר לזרוע רק במקומות ששביעית בהם מדרבנן, או כשנזרע על ידי נוכרי. מכאן משמע שדעת הראב"ד היא ששביעית בזמן הזה היא דאורייתא.
רוב הראשונים סברו ששמיטת קרקע בזמן הזה היא דאורייתא. הנצי"ב העיד שלא מצא אף אחד מהראשונים שכתב להדיא ששביתת מלאכה מהקרקע נוהגת בזמן הזה רק מדרבנן.
בגמרא בסנהדרין ובירושלמי מובא שרבי ינאי התיר לזרוע בשביעית מפני "ארנונא" (מס מלכות). רש"י והתוספות (בתירוץ הראשון) מבארים שהיתר זה היה משום ששביעית בזמן הזה היא מדרבנן, כי בטלה קדושת הארץ. אולם, הירושלמי, הר"ן והתוספות (בתירוץ האחרון) מבארים שהיתר זה היה מפני פיקוח נפש - שאם לא יזרעו ויאספו תבואה לתת למלך כמס, ייקחו מהם את אדמתם, ויבואו לידי סכנה או רעב. דברי הירושלמי והר"ן והתוספות אלו נראים כעיקר, והם מוכיחים ששביעית בזמן הזה היא דאורייתא.
יש הסוברים שחיוב שביעית דאורייתא תלוי בתנאי "ביאת כולכם" לארץ. כיוון שביאת עזרא היתה "ביאת מקצתם", חיוב המצוות התלויות בארץ בזמן הבית השני ולאחריו (עד ביאה שלישית שתהיה לעתיד לבוא) הוא מדרבנן, גם לשיטת הרמב"ם. אמנם, יש דעות אחרות בפירוש "ביאת כולכם", ויש הסוברים שבימינו, כשיש מעל 600,000 יהודים בארץ, הרי זה נחשב "ביאת כולכם", ושמיטה דאורייתא.
לסיכום סוגיית שביעית בזמן הזה, על אף דעות בודדות בראשונים ובאחרונים שהקלו, דעת רוב הראשונים והאחרונים, ובכללם רבים מגדולי הדורות, היא ששביתת קרקע בארץ ישראל בזמן הזה היא מן התורה. ואמנם דעת החזו''א להכריע שהיא דרבנן וכך נמשכו אחריו פוסקי זמנינו, גם אם נאמר שהדבר ספק דאורייתא, יש לנהוג לחומרא. ואילו הסוברים שבטל לגמרי יש לגביהם עדויות סותרות, וגם זה רק לגבי שמיטת כספים, שלהדיא חילק הכס''מ ביניהם.
איסור "לא תחנם" ומכירת קרקע לנוכרים
איסור "לא תחנם" אוסר לתת חנייה בקרקע לנוכרים בארץ ישראל. איסור זה נלמד מפסוקים כמו "לא תחנם" ו"לא ישבו בארצך". האיסור כולל מכירת בתים ושדות, ואפילו השכרת שדות, משום שהיא מפקיעה את הקרקע מן המצוות. בזמן שיד ישראל תקיפה בארץ, אסור לתת לנוכרי אף ישיבת עראי או עברה בעלמא.
הצורה היחידה שמותר לתת לנוכרי לחנות בארץ, לפי הרמב"ם, היא אם קיבל עליו שבע מצוות בני נוח, והרי זה "גר תושב". אולם, גר תושב אינו מתקבל אלא בזמן שהיובל נוהג. לכן, בזמן הזה שאין היובל נוהג, אין מקבלין גר תושב, וממילא אין היתר למכור קרקע לנוכרי כל עוד שלא קיבל שבע מצוות (ולא התגייר לגמרי).
האיסור "לא תחנם" נאמר גם בישמעאלים (ערבים), ולא רק בעובדי עבודה זרה ממש. כך פסקו הבית יוסף והב"ח, נגד מה שעלול היה להשתמע מלשון הטור תחילה, ומפורש שכל גוי שאינו גר תושב (שקיבל שבע מצוות) בכלל איסור זה.
בעניין דעת המאירי, שנראה מדבריו כמקל לגבי "האומות הגדורות בדרכי הדתות" (כמו נוצרים וישמעאלים) ומתיר לתת להם מתנת חינם, ואף לשכור להם שדות. אולם, דעה זו נדחית על ידי גדולי האחרונים (כמו החתם סופר) שסוברים שהמאירי כתב דברים אלו מחמת פחד מלכות, ולא להלכה. על כן, אין לסמוך על דבריו אלו כנגד פסיקת השולחן ערוך והראשונים.
יש לציין שמכירת קרקע לנוכרי לזמן קצוב נחשבת גם היא "מכירה" וישיבה בארץ האסורה מן התורה, לדעת המנחת חינוך בדעת הרמב"ם.
נימוקים שהועלו להיתר מכירה לישמעאלים בתקופת השלטון הטורקי (העותמני):א. מצב הבעלות על הקרקע: כיוון שהשלטון הטורקי היה חזק והקרקעות היו משועבדות למלך, הזכות שקונה הנוכרי אינה זכות בעלות מוחלטת על קרקע "ישראלית", אלא בבעלות שהיא תמיד חשיבא כשל הגוי המולך.ב. סכנת איבה: היה חשש מסכנה או איבה אם היהודים לא יסכימו למכור או להשכיר קרקעות לישמעאלים.ג. מעמד הישמעאלים: יש שרצו לומר שכיון שהישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה גמורה (כמו מאמינים ביחוד ה') ושומרים כמה ממצוות בני נוח (מצוות שכליות), מותר למכור להם. אולם טעם זה תלוי בשאלה האם אכן מקיימים את כל ז' מצוות, ובמעמד גר תושב בזמן הזה, ונראה שאין בו להועיל כנגד איסור "לא תחנם".
בעניין היתרו של רבי יצחק אלחנן, כאמור, הרידב"ז העיד שהיה זה הוראת שעה מחמת פיקוח נפש (גם אם הוערם עליו), ויתכן שאף במכירה לישמעאלים התנה זאת רק לזמן קצוב, או כסברא להקל במקום הצורך הדחק, ולא כהיתר גמור לדינא.
הקשר בין שמיטה ל"לא תחנם" בהיתר המכירה:
היתר המכירה מבוסס על מכירת הקרקע לנוכרי כדי להימנע מעבירה על איסורי שביעית. אם שמיטה בזמן הזה היא דאורייתא (כפי דעת רבים), ומכירת קרקע לנוכרי בארץ ישראל אסורה מן התורה או מדרבנן ("לא תחנם"), הרי שההיתר נועד לעקוף איסור אחד (שביעית) על ידי מעבר על איסור אחר (לא תחנם). יתר על כן, יש הסוברים שמכירת הקרקע לגוי דווקא כדי להימנע ממצוות שביעית נחשבת הפקעת הארץ מן המצוות, איסור נוסף מדרבנן. על כן, גם אם הישמעאלי שומר ז' מצוות בני נוח (מה שלא תמיד ברור), עצם המטרה של המכירה - הפקעת הקרקע ממצוות שביעית - הופכת אותה לאסורה.
דעת פוסקי הדורות ומנהג בני תורה:לאור כל האמור, רבים מגדולי הדורות ופוסקי זמננו, ביניהם הנצי"ב, המשך חכמה, החזון איש, הגר"י ידיד הלוי, מהרש"א אלפנדרי, הגר"י צדקה, הגרב"צ אבא שאול, הגרי"ש אלישיב, הגר"ש ווזנר, והגר"נ קרליץ, סוברים לאסור את היתר המכירה. הם סוברים ששביתת קרקע בזמן הזה היא מן התורה, ושמכירת קרקע לנוכרים (גם לישמעאלים) אסורה. זהו גם מנהג בני תורה בכל מקומותיהם שלא לסמוך על היתרים דחוקים אלו, ולקנות רק מוצרים שאין בהם חשש ספיחין או כאלה שנעשו בהיתר שאינו תלוי בהיתר המכירה (כמו יבול נוכרי גמור, או אוצר בית דין).
יש להדגיש שהמקור מעלה חשש משמעותי לגבי הסתמכות על שינויי נוסחאות בכתבי ראשונים שהתקבלו רק במהדורות מאוחרות (כמו חלק ממהדורת פרנקל ברמב"ם), בניגוד לגירסאות שהתקבלו במסורת הדורות. לדעת המחבר, אין לשנות הלכות קבועות ופסוקות על סמך גירסאות חדשות או חידושים שנועדו ליישב קושיות, כשיש דרכים אחרות ליישבן.
לסיכום, ההיתר מכירה נסמך על יסודות הלכתיים שנויים במחלוקת קשה, ורבים מגדולי הפוסקים אוסרים אותו. זאת בעיקר משום שמעמדה של שביעית בזמן הזה הוא חיוב גמור שיש לדון האם הוא מדרבנן או מדאורייתא, ומכירת קרקע לנוכרים בארץ ישראל אסורה מן התורה, ובצירוף הכוונה להפקיע את הארץ ממצוות שביעית, הופך את ההיתר לבעייתי ביותר.