ומדברי הב"י, וכן כתבו כמה וכמה אחרונים משמע שמנהג שהונהג אחר דורו של מרן אין ללכת אחריו.
היכן הב"י? וכיצד היה יכול להורות כן?
ולענין דעת הגרע"י, אמנם בכמה מקומות כתב שאין להלך אחר המנהג אא"כ היה קדום, מ"מ יש מקומות שהסכים שאכן המנהג מאוחר אלא שבכ"ז הותירו על כנו:
א) מי שלא כיון באבות, חוזר ומתפלל:
ולכאורה היה נראה לדידן דאזלינן בתר הוראות מרן, יש לחזור ולהתפלל אם לא כיון באבות. שהרי מרן השמיט ד' הטור בזה וכנ"ל. אולם ראיתי להחיד"א בברכ"י סק"ב, שכ', שאף שנראה דעת מרן שגם עתה ראוי להיות חוזר, ויתעצם לכוין דעתו אבל לא נהגו כדבריו. וכן מהריק"ש כ' כד' הטור ורמ"א. ע"כ. אולם לפע"ד נראה, שאף שצדקו האחרונים בזה, ואין לחזור ולהתפלל שנית שקרוב הדבר שלא יכוין, ומה גם שיש צד לומר שאם לא יכוין אף באבות הו"ל ברכותיו לבטלה, מכיון שלא יצא י"ח תפלה. וממילא הרי בברכות חיישינן אף נגד הוראות מרן ז"ל. מ"מ י"ל שאם חוזר ומתפלל לשם נדבה יהיב דעתיה טפי. ומעתה אף בנ"ד יוכל לחזור ולהתפלל בכוונה בתורת נדבה.
וכו'. הן אמת שי"ל דשאני התם שחוזר משום ספק לא התפלל, או שטעה בד' שיש בו מחלוקת, ומתקן המעוות בחזרתו, אבל זה שכל חזרתו אינה אלא משום כוונה ושמא לא יכוין, ונמצאת חזרתו לא לעזר ולא להועיל. מ"מ נראה דהואיל ולדידן היה לנו להורות כד' מרן שקבלנו הוראותיו שחוזר ומתפלל, (ומה גם שאף לד' הרמ"א מעיקר הדין חוזר ומתפלל.) ודעת מרן היא דכי הדר משום כוונה יהיב אדעתיה ורמי אנפשיה ומדכר לכוין בחזרתו. ורק מפני שלא נהגו כן לא מורינן לחזור ולהתפלל, בטענה כל דהו אמרינן דמאי דלא נהוג לא נהוג. כמ"ש הר"ן חולין (ר"פ ראשית הגז). מש"ה אמרינן דבנדבה מיהא לא נהוג. וכד' התוספת שבת הנ"ל. וחוזר ומתפלל אדעתא דנדבה. וא"צ לחדש בה דבר. (יבי"א ח"ג סי' ח אות יא).
ב) זמני כניסת ויציאת השבת כר"ת:
ודאי שבזמן מרן נהגו באמת כרבינו תם אף להקל. וצ"ל שאח"כ נשתנה המנהג ונהגו כדברי החולקים. (יבי"א ח"ז סי' מא אות ב).
ג) קידוש על יין לבן:
ולכן יפה כח המנהג שלנו שנהגו לקדש על יין אדום דוקא, אע"פ שהלבן משובח ממנו, וכמו שהעיד בפסח מעובין (אות קפז) שכן המנהג. ע"ש. שראוי לחוש היכא דאפשר לדעת הרמב"ן והרשב"ץ. - ואע"פ שמרן (סי' ערב) כתב שהמנהג לקדש על יין לבן וכדעת רוה"פ, והרי"ף והרמב"ם מכללם, ע"ש, י"ל שנשתנה המנהג, כדאשכחן בכמה דוכתי. (ומהם, ע' בב"י ריש סי' רצד שהמנהג שפותחין במוצ"ש אתה חוננתנו, ואין לומר אתה חונן, וכתב בברכ"י בשיו"ב שהמנהג לומר אתה חונן ג"כ, וכן מנהגינו, וע"ע בשו"ת חיים שאל (סי' עד אות יג)). - ולכן אין לקדש על יין לבן או לצאת בו ידי חובת ארבע כוסות, אלא בשעה"ד שאין יין אחר. (חזו"ע פסח ח"ב עמ' יב).
ד) הנחת תפלין בשחרית של ת"ב:
[על משה"ק הגר"ש משאש מדברי מרן] מרן כתב שאין מניחים תפלין בשחרית. אמנם החיד"א (מחב"ר יו"ד סי' ל סק"ג) כי מרן וגדולי ישראל שבאותו הדור שהיו בצפת, לא ידעו ממנהגי ירושלים אפילו בענינים גדולים, מפני שיבוש הדרכים שהיו בין צפת וירושלים, אשר סביב רשעים יתהלכון ולא היו שיירות מצויות כ"כ. ע"ש. ועמש"כ בשו"ת יבי"א ח"ד יו"ד סי' כה אות ד, שהרבה מנהגים שכתבם מרן הב"י, השתנו לאחר זמן כדברי האחרונים. ע"ש. סוף דבר כל מש"כ בזה מהר"ש משאש, במחכ"ת אין דבריו מחוורים שבא לבטל מנהגי ירושלים בדברים שאין בהם שחר כלל. והעיקר שאין לזוז ממנהגי ירושלים אשר יסודתם בהררי קדש ונקבעו ע"פ גאוני ירושלים. (חזו"ע תעניות עמ' שע).
ה) קיצור בשברים כדעת רש"י:
אע"פ שבב"י כתב שנהגו העולם לקצר בשברים, לחוש לשיטת רש"י, מ"מ אנו נוהגים כמ"ש בש"ע לדעת י"א בתרא, שכל שבר הוא שלשה טרומיטין וכו'. וכבר מצאנו כמה מנהגים שהביא מרן הב"י, שנשתנו לאחר מכן, וכמו שכתבנו בשו"ת יבי"א (ח"ד יו"ד סי' כה אות ד). (חזו"ע ימים נוראים עמ' קלד).
ו) אמירת סדר הושענות בשבת:
נראה שבזמן מרן היו נוהגים לומר סדר הושענות בשבת, אבל מרן החיד"א בברכ"י כתב ע"ז שבזמנינו בירושלים אין אומרים הושענות בשבת וכן עיקר, עכ"ד. וכבר מצאנו מנהגים רבים שנהגו בהם בזמן מרן ונשתנו בדורות שלאחריו, כמו בענין התקיעות בר"ה בלחש דמוסף, שלדעת מרן אין לתקוע אלא בחזרת הש"ץ, והיום פשט המנהג אצלנו לתקוע גם בלחש שלשים קולות. - ולכן אין לשנות מהמנהג שפשט לאחרונה בא"י וגבולותיה שלא לומר הושענות בשבת. ושב ואל תעשה עדיף. (חזו"ע סוכות עמ' שצ).
ז) קריעת הגופיה על או"א:
מדברי מרן מבואר שצריך לקרוע על או"א גם הגופיה. וכ"כ בשלחן גבוה שמנהגינו כדברי מרן. אולם לא ראיתי נוהגים כן ורוב עדות המזרח אין קורעים הגופיה, ונראה שסמכו על המנהג שהביא הרמ"א, שהוא כדעת יש מפרשים קמא שהביא מרן הש"ע. וכבר מצאנו הרבה מנהגים שנשתנו מזמן מרן הש"ע לזמנינו, וכמש"כ באורך בשו"ת יביע אומר ח"ד (חיו"ד סי' כה אות ד). ע"ש. ולכן מנהג זה יש לו ע"מ שיסמוך. (יבי"א ח"ד יו"ד סי' לב אות ד).
ח) קריעה על שאר קרובים בחוה"מ:
המנהג פעה"ק ירושלים ת"ו כדברי הרמ"א שאין קורעים בחוה"מ אלא על אביו ואמו. ואף על פי שמרן הש"ע פסק שכל קרובי המת קורעים בחוה"מ ושכן המנהג, צ"ל שנשתנה המנהג לאחר מכן. וכבר הארכתי בזה בשו"ת יביע אומר ח"ד (חיו"ד סי' כה). ושם העליתי שבשאר ערי ארץ ישראל יש לנהוג כד' מרן הש"ע שקבלנו הוראותיו. ע"ש. (יבי"א ח"ד יו"ד סי' לד אות ה).
- - -
ולענין דינא, אף על פי שרוב ככל גדולי הפוסקים ומרן הש"ע ס"ל שיש לקרוע במועד על כל מי שחייבים להתאבל עליו, מ"מ כתב הגאון הראש"ל בס' מזבח אדמה (ד"ח ע"א), ששאל על המנהג פעה"ק ירושלים ת"ו, ואמרו לו שנוהגים כד' הרמ"א דדוקא על אביו ואמו קורעין בחוה"מ, ולא על שאר קרובים. ולאחר המועד קורעים על שאר קרובים חוץ מאביו ואמו. ע"כ.
ואף על פי שמרן העיד שהמנהג לקרוע בחוה"מ, צ"ל שאח"כ נשתנה המנהג.
וכעין מה שמצינו למרן הב"י א"ח (סי' רצד) שכ', שהעולם נוהגים להתחיל במוצ"ש ברכת אתה חונן באתה חוננתנו (ואין אומרים שניהם). ע"ש. ובברכי יוסף בשיו"ב (שם סק"א) כתב, שמנהגינו כהב"ח והט"ז להתחיל אתה חונן ואח"כ אתה חוננתנו. ע"ש.
וכיו"ב מצינו למרן הב"י (סי' תקנז) שכ', והעולם נוהגים עכשיו שלא לומר נחם בט' באב אלא במנחה. ע"כ. והפר"ח בליקוטים כ' שמנהג ירושלים לומר נחם בכל התפלות בט"ב. ושכן נראה סתמות הש"ע. וכ"כ מרן החיד"א בברכ"י שם, שמנהג עיקו"ת ירושלים לומר נחם בכל התפלות בט"ב, כדעת מרן הש"ע שסתם. ושכ"כ הגאון מהר"י הכהן ז"ל. ע"ש.
וע"ע בברכי יוסף (סי' תרס סק"ג) שכ', שכעת נשתנה המנהג מאשר בזמן מרן, ואין אומרים הושענות בשבת, וע"ע בשו"ת חיים שאל ח"ב (סי' לה אות ב) עוד כיו"ב.
וע"ע בס' ויקרא אברהם (דקכ"ב רע"ג) לענין תקיעות בתפלת המוסף בלחש. ע"ש. (יבי"א ח"ד יו"ד סי' כה אות ד)
(ונכפל דין הקריעה, בחזו"ע אבלות ח"א עמ' רטו, וככל המשא הנ"ל נכפל שם עמ' רנ).
ט) הבראה בחוה"מ:
אע"פ שפסק מרן שמברין בחוה"מ, המנהג שאין מברין בחוה"מ. ואע"פ שמרן העיד שהמנהג להברות בחוה"מ, צ"ל שנשתנה המנהג בזה. (חזו"ע אבלות ח"א עמ' תצו).
י) חליצת המנהג אחר סתימת הגולל:
מרן כתב שעכשיו נהגו לחלוץ המנהג מיד אחר סתימת הגולל, ואל יפלא בעיניך על מנהגינו שזהו היפך ממש"כ מרן להחמיר, שהרבה מנהגים שהיו נוהגים בזמן מרן,השתנו לאחר מכן, וכמו שכתבתי בשו"ת יבי"א ח"ד יו"ד סי' כה אות ד, ע"ש. (חזו"ע אבלות ח"ב עמ' קעה).
יא) ברכה על כוס אחד:
ומרן החיד"א בשו"ת חיים שאל ח"ב (סי' לה אות ב) הביא מ"ש מרן הש"ע הנ"ל שפשט המנהג שמברכים על כוס אחד. וכתב, ובאמת שעינינו הרואות שהמנהג בארץ ישראל ובמצרים להצריך שני כוסות, ויתכן שלרוב קדושתו של מרן וטירדת לימודו ומשפטיו עם ישראל, לא דקדק בדבר, וסבר שהמנהג כך. ע"כ. ולפע"ד נראה שמאחר שהעיד הטור שכן היה המנהג בספרד, אפשר שגם בימי מרן עדיין נהגו לברך הכל על כוס אחד, אלא שאח"כ נשתנה המנהג ע"י כמה גדולים שראו לנכון לחוש לסברת ר"ת והרמב"ן והרא"ש והמרדכי שכתבו להצריך שני כוסות, וכבר מצאנו כמה מנהגים שהיו בזמן מרן ונשתנו בדורות שבאו אחריו, (כמש"כ בשו"ת יביע אומר ח"ד חיו"ד סי' כה אות ד וה), וגם זה כאחד מהם. ועכ"פ המנהג הוא להצריך שני כוסות, וכן הוא מעשים בכל יום. וכמ"ש מרן החיד"א. (יבי"א ח"ט אה"ע סי' כב).
נמצאו לפנינו לכה"פ י"ג מנהגים דלא כדעת מרן, שהשתנו לאחר זמן מרן, ובכ"ז נותרו על כנם.