הראשל"צ שליט"א בספרו הלכה ברורה טען דברים של טעם וגם הראה מקורם בספר חזון עובדיה למרן אביו ושקדם לו בשו"ע הגר"ז, אם כי הם דברים מחודשים ולכאו' מנהג העולם לא כך כפי שטען אחיו הילקו"י, אמנם הילקו"י לא השיב על הטענה עצמה שמשום סב"ל עלינו לחשוש לשיטות שמצוות אי"צ כוונה ול"צ כוונת שומע משמיע וגם לא ביאר מה יענה הגאון הגר"ז בעל התניא למנהג העולם. ואת דברי אביו מרן בחזו"ע דחה בכך שנאמרו לרווחא דמילתא ולא ברור כלל מה כוונתו שכן פוסק להדיא לחשוש ולא לברך משום סב"ל.
היה נראה ליישב שכוונת הגר"ז לחשוש לשיטות הללו לא היתה שיאכל בלי ברכה כפי שאמרו הם אלא שידאג לעשות הפסק של מילה או שתיים וכך לא יוכל לצאת עוד בברכה ששמע וממילא יוכל לברך שוב בעצמו בלא חשש ברכ"ל [ואין בזה משום ברכה שאי"צ כיון שהוא לצאת מן הספק]. וא"כ יש כאן השגה על לשון ההלכה ברורה שכ' 'אינו חוזר ומברך'.
אבל באמת אם כך אי"צ כלל לומר מילה או שתיים בכדי להפסיק שכן הברכה שיברך היא עצמה ההפסק, וכמו שכ' כיצו"ב הגרעק"א לגבי ברכת תפילין של ראש שהמברכים אין להם לחשוש מברכה לבטלה כיון שהברכה עצמה משוי ליה ל'סח בין תפילה ש"י לתפילה ש"ר' שמברך שנית לכו"ע, וא"כ הכ"נ.
ונראה אם כך שכוונת הגר"ז לחשוש לשיטות אלו הוא בברכה אחרונה שאין בה הפסק, שאם שמע את כל הברכה בסתמא ולא כיוון שלא לצאת יש לחשוש שיצא יד"ח ולא יברך עוד. ואם כן יש ליישב בזה גם דברי ההלכה ברורה שכוונתו לכך, ולא קשה ממנהג העולם כקו' הגר"י בעל ילקו"י..