לחצו כאן – תרומה לשמואל

למה גם מי שלא לומד אינו מתגייס? ומה היחס למדינה?

שתי שאלות לא קשורות.
השאלה מה היחס של התורה לגיוס, בלי שום קשר למדינה. אחת ההגדרות של מלחמת מצווה היא "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" - כאן ברור שזה המצב, וב"ה יש חטיבה חרדית חדשה שאפשר לומר שיש שם "כפיה דתית", ולכן לדעתי אין שום בעיה רוחנית בעצם הגיוס, בפרט למי שאינו לומד ובדר"כ הוא עושה דברים אחרים, לא בהכרח מועילים [...].
 
שתי שאלות לא קשורות.
השאלה מה היחס של התורה לגיוס, בלי שום קשר למדינה. אחת ההגדרות של מלחמת מצווה היא "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" - כאן ברור שזה המצב, וב"ה יש חטיבה חרדית חדשה שאפשר לומר שיש שם "כפיה דתית", ולכן לדעתי אין שום בעיה רוחנית בעצם הגיוס, בפרט למי שאינו לומד ובדר"כ הוא עושה דברים אחרים, לא בהכרח מועילים [...].
יש בכתבים של מאיר כהנא, וגונדא דיליה,
מספיק תשובות לשאלות אלו.
נראה שיש לך את כתביו, ובודאי אתה יודע תשובות לשאלות אלו.
אין צורך להזכיר לכל באי פורומינו הנכבד, כי הדמות הנזכרת הורחקה מבתי המדרש מכל וכל.
הוא ו"רעיונתיו", סולקו החוצה.
 
יש בכתבים של מאיר כהנא, וגונדא דיליה,
מספיק תשובות לשאלות אלו.
נראה שיש לך את כתביו, ובודאי אתה יודע תשובות לשאלות אלו.
אין צורך להזכיר לכל באי פורומינו הנכבד, כי הדמות הנזכרת הורחקה מבתי המדרש מכל וכל.
הוא ו"רעיונתיו", סולקו החוצה.
אתה מבזה ת"ח, משקר, ומתעלם מהטענות. הרב מאיר כהנא זצ"ל לא הוצא מבתי המדרש מכיון שאין לאף אחד זכות להוציא אותו. הגר"מ אליהו כתב הסכמה על פירוש המכב"י שהוא חיבר לתנ"ך, וכינה אותו "הרה"ג, לוחם מלחמתה של תורה, .... זצוק"ל, וכן הגר"מ פיינשטיין מזכיר אותו 3 [!] פעמים ב"אגרות משה", תחת הכותרת "מע"כ ידידי הרה"ג מאיר כהנא שליט"א", והרב גץ, רב הכותל, אמר לאחר ההלוויה כי הרב כהנא היה משיח בן יוסף. באופן כללי הוא היה ת"ח עצום, שקיבל הסמכה לרבנות מהרב קלמנוביץ' ר"י מיר בארה"ב. אתה בכלל לא מכיר אותו, וכותב שטויות והבלים ע"ד עצמך. כדאי שתתחיל ללמוד את כתביו בטרם אתה משתלח בו.
 
אתה מבזה ת"ח, משקר, ומתעלם מהטענות. הרב מאיר כהנא זצ"ל לא הוצא מבתי המדרש מכיון שאין לאף אחד זכות להוציא אותו. הגר"מ אליהו כתב הסכמה על פירוש המכב"י שהוא חיבר לתנ"ך, וכינה אותו "הרה"ג, לוחם מלחמתה של תורה, .... זצוק"ל, וכן הגר"מ פיינשטיין מזכיר אותו 3 [!] פעמים ב"אגרות משה", תחת הכותרת "מע"כ ידידי הרה"ג מאיר כהנא שליט"א, והרב גץ, רב הכותל, אמר לאחר ההלוויה כי הרב כהנא היה משיח בן יוסף. באופן כללי הוא היה ת"ח עצום, שקיבל הסמכה לרבנות מהרב קלמונביץ' ר"י מיר בארה"ב. אתה בכלל לא מכיר אותו, וכותב שטויות והבלים ע"ד עצמך. כדאי שתתחיל ללמוד את כתביו בטרם אתה משתלח בו.
חזק וברוך.
 
לפני שבועיים, שמעתי את מרן הגר"ד באיזה אירוע כלשהו שאמר כך:

היום כולם מדברים, אם מי שלא לומד יתגייס או לא,

אבל אני אומר,

מי שלא לומד?!

- שילמד!!!

איזו אפשרות אחרת יש?!

והוסיף לתאר עד כמה הלימוד הוא טוב ונעים ומתוק וכו'.

דפח"ח.
 
השאלה מה היחס של התורה לגיוס, בלי שום קשר למדינה. אחת ההגדרות של מלחמת מצווה היא "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" - כאן ברור שזה המצב, וב"ה יש חטיבה חרדית חדשה שאפשר לומר שיש שם "כפיה דתית"
רק דוגמא קטנה: אין שום היתר הלכתי לסכן חיילים בשביל שחרור גופות (חטופים חיים שהם בסכנה) או הצלת פלסטינאים. גם שיקולי הצבא בכלל לא עניינים, ועקרונית כל מבצע צבאי שכרוך בסיכון חיי אדם צריך הכרעה תורנית וכו', והצבא לא עושה את זה, ומתיר חילולי שבת לצרכים "ביטחוניים" וכו' שע"פ רוב זה פוליטי וכו'. ובפרט שלפעמים יש אפשרויות להפציץ מהאוויר וסתם מסכנים חיילים בגלל הוראות הפצרי"ת שר"י וכו'.
גם בחטיבות ה''''חרדיות'''', מי ששולט למעלה הם אנשים שחשודים על שפיכות דמים (עי' גמ' פסחים נ:) שלא אני ולא אתה, היינו סומכים עליהם אפילו לתקן מכונת כביסה, ואתה רוצה להפקיר את ילדיך בידם ?? בהצלחה לך. הם לא יכולים להכריע בשאלות של פיקו''נ. ואיני גדול הדור או ראוי לשבת בסנהדרין, אבל יתכן שאם הצבא היה ע''פ דעת תורה וכו', אולי ההחלטות היו הרבה יותר 'שמאלניות', ואולי זה יכעיס כמה אנשים, אבל זו המציאות. אין שום מצוה להילחם בשביל מלחמה, ולכבוש וכו', אם יש סכנה, יש לנטרל את הסכנה, ואם יש אנשים בסכנה או שבויים צריך להציל אותם. כל ה''מערכות'' וכו', צריכות דיון תורני ענייני על כל פעולה, מה שלא קורה למעשה.
ולכן לדעתי אין שום בעיה רוחנית בעצם הגיוס,
ההשקפה החרדית היא נגד המדינה החילונית. נקודה. לאחרונה ענין זה נשחק קצת בציבור, ואולי בגלל זה הגענו לאן שהגענו. אין שום דעת תורה בצבא וכו'. איך מי שלא מאמין באליל הציונות יכול לשרת בצבא שלהם ? החרדיות לא מאמינה במדינה, רק מכירה בה, כמו שישראל מכירה במדינת ירדן, ולא מאמינה בה.
בפרט למי שאינו לומד ובדר"כ הוא עושה דברים אחרים, לא בהכרח מועילים [...].
זו באמת בעיה קשה.
 
אין שום היתר הלכתי לסכן חיילים בשביל שיחרור גופות (חטופים חיים שהם בסכנה) או הצלת פליסטנאים. גם שיקולי הצבא בכלל לא עניינים, ועקרונית כל מבצע צבאי שכרוך בסיכון חיי אדם צריך הכרעה תורנית וכו', והצבא לא עושה את זה, ומתיר חילולי שבת לצרכים "ביטחוניים" וכו' שע"פ רוב זה פוליטי וכו'. ובפרט שלפעמים יש אפשרויות להפציץ מהאוויר וסתם מסכנים חיילים בגלל הוראות הפצרי"ת שר"י וכו'.

ההשקפה החרדית היא נגד המדינה החילונית. נקודה. לאחרונה ענין זה נשחק קצת בציבור, ואולי בגלל זה הגענו לאן שהגענו. אין שום דעת תורה בצבא וכו'. איך מי שלא מאמין באליל הציונות יכול לשרת בצבא שלהם ? החרדיות לא מאמינה במדינה, רק מכירה בה, כמו שישראל מכירה במדינת ירדן, ולא מאמינה בה.

זו באמת בעיה קשה.
1. מדבריך נראה כאילו כל החיילים בצבא עוסקים בהצלת פלישתינים ושחרור גופות. בפועל הפעילויות האלו תופסים אולי 2% מהמבצעים, ורוב החיילים עוסקים בשמירה מעשית על יישובים, במודיעין, הגנה אווירית וכד'. מלבד זאת, במלחמה כידוע צריך למסור נפש, כי אין מלחמה ללא הרוגים. וכיום, שהכל מסכימים שזה לא הצבא האידיאלי, אנו נאלצים להלחם בו מכיון שזוהי הדרך היחידה ל"הציל ישראל מיד צר הבא עליהם". גם אם יש טעיות איומות שגוררות אבדות בנפש. ודו"ק.
2. בדר"כ כאשר יש אפשרות להפציץ מהאוויר מפציצים מהאוויר. יש מקרים מועטים שלא, והם לא באו ללמד על הכלל.
3. זה לא משנה אם הצבא הוא "שלנו" או "שלהם" - זו הדרך היחידה להציל ישראל מיד צר, ולכן עד שיקום צבא יהודי אמתי, הברירה היחידה שקיימת היא לשרת בו.
 
ואגב, אין דבר כזה "חרדיות" - מכיון שיש הרבה זרמים ופלגים בציבור החרדי, ואין לאף אחד מהם את הזכות לקבוע מהי חרדיות. זה מסוג הדברים שהמציאות קובעת. ובפועל יש הרבה חרדים שכן "מאמינים" במדינה.
 
1. מדבריך נראה כאילו כל החיילים בצבא עוסקים בהצלת פלישתינים ושחרור גופות. בפועל הפעילויות האלו תופסים אולי 2% מהמבצעים, ורוב החיילים עוסקים בשמירה מעשית על יישובים, במודיעין, הגנה אווירית וכד'.
מודה במקצת הטענה ... ומה תשיב לגופו של ענין ?
מלבד זאת, במלחמה כידוע צריך למסור נפש, כי אין מלחמה ללא הרוגים. וכיום, שהכל מסכימים שזה לא הצבא האידיאלי, אנו נאלצים להלחם בו מכיון שזוהי הדרך היחידה ל"הציל ישראל מיד צר הבא עליהם". גם אם יש טעיות איומות שגוררות אבדות בנפש. ודו"ק.
זה כבר טענה לא תורנית ואין מקומה בבית המדרש.
2. בדר"כ כאשר יש אפשרות להפציץ מהאוויר מפציצים מהאוויר. יש מקרים מועטים שלא, והם לא באו ללמד על הכלל.
ע"ז כתבתי;
בסוף מי ששולט למעלה הם אנשים שחשודים על שפיכות דמים (עי' גמ' פסחים נ:) שלא אני ולא אתה, היינו סמוכים עליהם אפילו לתקן מכונת כביסה, ואתה רוצה להפקיר את ילדיך בידם ?? בהצלחה לך.
אם על אנשים כאלה אתה סומך, בהצלחה.
3. זה לא משנה אם הצבא הוא "שלנו" או "שלהם" - זו הדרך היחידה להציל ישראל מיד צר, ולכן עד שיקום צבא יהודי אמתי, הברירה היחידה שקיימת היא לשרת בו.
אתם חפרתם את הבור הזה, אתם צריכים לכסות אותו.
 
ואגב, אין דבר כזה "חרדיות" - מכיון שיש הרבה זרמים ופלגים בציבור החרדי, ואין לאף אחד מהם את הזכות לקבוע מהי חרדיות. זה מסוג הדברים שהמציאות קובעת. ובפועל יש הרבה חרדים שכן "מאמינים" במדינה.
הם לא חרדים. הם קוראים לעצמם חרדים.
 
מודה במקצת הטענה ... ומה תשיב לגופו של ענין ?

זה כבר טענה לא תורנית ואין מקומה בבית המדרש.



אתם חפרתם את הבור הזה, אתם צריכים לכסות אותו.
1. השבתי. מה לא ברור? הכל מסכימים שהצבא הוא לא הצבא האידאלי והרצוי, אבל מכיון שיש חובה הלכתית שדוחה פ"נ להציל ישראל מיד צר, וזו הדרך היחידה, אז נלחמים בצבא הזה על אף הטעויות האיומות והנוראות וכו' שבו. אף אחד לא סומן עליהם אבל פשוט אין ברירה.
2. אולי כת"ר יואיל להסביר לי מדוע הטענה אינה תורנית.
3. האויבים הם שחפרו את הבור, ועל כל יהודי ויהודי לכסות אותו, כדרך אבותינו מימים ימימה. אולי כדאי שתתחיל ללמוד תנ"ך.
 
ראשי תחתית