על אם הדרך
חבר חדש
- הצטרף
- 5/8/25
- הודעות
- 1
חזרתי מהגולה.@מתוק מדבש, ברוך מחיה החיים ...
יש בכתבים של מאיר כהנא, וגונדא דיליה,שתי שאלות לא קשורות.
השאלה מה היחס של התורה לגיוס, בלי שום קשר למדינה. אחת ההגדרות של מלחמת מצווה היא "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" - כאן ברור שזה המצב, וב"ה יש חטיבה חרדית חדשה שאפשר לומר שיש שם "כפיה דתית", ולכן לדעתי אין שום בעיה רוחנית בעצם הגיוס, בפרט למי שאינו לומד ובדר"כ הוא עושה דברים אחרים, לא בהכרח מועילים [...].
אתה מבזה ת"ח, משקר, ומתעלם מהטענות. הרב מאיר כהנא זצ"ל לא הוצא מבתי המדרש מכיון שאין לאף אחד זכות להוציא אותו. הגר"מ אליהו כתב הסכמה על פירוש המכב"י שהוא חיבר לתנ"ך, וכינה אותו "הרה"ג, לוחם מלחמתה של תורה, .... זצוק"ל, וכן הגר"מ פיינשטיין מזכיר אותו 3 [!] פעמים ב"אגרות משה", תחת הכותרת "מע"כ ידידי הרה"ג מאיר כהנא שליט"א", והרב גץ, רב הכותל, אמר לאחר ההלוויה כי הרב כהנא היה משיח בן יוסף. באופן כללי הוא היה ת"ח עצום, שקיבל הסמכה לרבנות מהרב קלמנוביץ' ר"י מיר בארה"ב. אתה בכלל לא מכיר אותו, וכותב שטויות והבלים ע"ד עצמך. כדאי שתתחיל ללמוד את כתביו בטרם אתה משתלח בו.יש בכתבים של מאיר כהנא, וגונדא דיליה,
מספיק תשובות לשאלות אלו.
נראה שיש לך את כתביו, ובודאי אתה יודע תשובות לשאלות אלו.
אין צורך להזכיר לכל באי פורומינו הנכבד, כי הדמות הנזכרת הורחקה מבתי המדרש מכל וכל.
הוא ו"רעיונתיו", סולקו החוצה.
חזק וברוך.אתה מבזה ת"ח, משקר, ומתעלם מהטענות. הרב מאיר כהנא זצ"ל לא הוצא מבתי המדרש מכיון שאין לאף אחד זכות להוציא אותו. הגר"מ אליהו כתב הסכמה על פירוש המכב"י שהוא חיבר לתנ"ך, וכינה אותו "הרה"ג, לוחם מלחמתה של תורה, .... זצוק"ל, וכן הגר"מ פיינשטיין מזכיר אותו 3 [!] פעמים ב"אגרות משה", תחת הכותרת "מע"כ ידידי הרה"ג מאיר כהנא שליט"א, והרב גץ, רב הכותל, אמר לאחר ההלוויה כי הרב כהנא היה משיח בן יוסף. באופן כללי הוא היה ת"ח עצום, שקיבל הסמכה לרבנות מהרב קלמונביץ' ר"י מיר בארה"ב. אתה בכלל לא מכיר אותו, וכותב שטויות והבלים ע"ד עצמך. כדאי שתתחיל ללמוד את כתביו בטרם אתה משתלח בו.
?חזק וברוך.
לא חשבתי שבכמה שורות אצליח להרגיע כהניסט מושבע.
רק דוגמא קטנה: אין שום היתר הלכתי לסכן חיילים בשביל שחרור גופות (חטופים חיים שהם בסכנה) או הצלת פלסטינאים. גם שיקולי הצבא בכלל לא עניינים, ועקרונית כל מבצע צבאי שכרוך בסיכון חיי אדם צריך הכרעה תורנית וכו', והצבא לא עושה את זה, ומתיר חילולי שבת לצרכים "ביטחוניים" וכו' שע"פ רוב זה פוליטי וכו'. ובפרט שלפעמים יש אפשרויות להפציץ מהאוויר וסתם מסכנים חיילים בגלל הוראות הפצרי"ת שר"י וכו'.השאלה מה היחס של התורה לגיוס, בלי שום קשר למדינה. אחת ההגדרות של מלחמת מצווה היא "להציל ישראל מיד צר הבא עליהם" - כאן ברור שזה המצב, וב"ה יש חטיבה חרדית חדשה שאפשר לומר שיש שם "כפיה דתית"
ההשקפה החרדית היא נגד המדינה החילונית. נקודה. לאחרונה ענין זה נשחק קצת בציבור, ואולי בגלל זה הגענו לאן שהגענו. אין שום דעת תורה בצבא וכו'. איך מי שלא מאמין באליל הציונות יכול לשרת בצבא שלהם ? החרדיות לא מאמינה במדינה, רק מכירה בה, כמו שישראל מכירה במדינת ירדן, ולא מאמינה בה.ולכן לדעתי אין שום בעיה רוחנית בעצם הגיוס,
זו באמת בעיה קשה.בפרט למי שאינו לומד ובדר"כ הוא עושה דברים אחרים, לא בהכרח מועילים [...].
1. מדבריך נראה כאילו כל החיילים בצבא עוסקים בהצלת פלישתינים ושחרור גופות. בפועל הפעילויות האלו תופסים אולי 2% מהמבצעים, ורוב החיילים עוסקים בשמירה מעשית על יישובים, במודיעין, הגנה אווירית וכד'. מלבד זאת, במלחמה כידוע צריך למסור נפש, כי אין מלחמה ללא הרוגים. וכיום, שהכל מסכימים שזה לא הצבא האידיאלי, אנו נאלצים להלחם בו מכיון שזוהי הדרך היחידה ל"הציל ישראל מיד צר הבא עליהם". גם אם יש טעיות איומות שגוררות אבדות בנפש. ודו"ק.אין שום היתר הלכתי לסכן חיילים בשביל שיחרור גופות (חטופים חיים שהם בסכנה) או הצלת פליסטנאים. גם שיקולי הצבא בכלל לא עניינים, ועקרונית כל מבצע צבאי שכרוך בסיכון חיי אדם צריך הכרעה תורנית וכו', והצבא לא עושה את זה, ומתיר חילולי שבת לצרכים "ביטחוניים" וכו' שע"פ רוב זה פוליטי וכו'. ובפרט שלפעמים יש אפשרויות להפציץ מהאוויר וסתם מסכנים חיילים בגלל הוראות הפצרי"ת שר"י וכו'.
ההשקפה החרדית היא נגד המדינה החילונית. נקודה. לאחרונה ענין זה נשחק קצת בציבור, ואולי בגלל זה הגענו לאן שהגענו. אין שום דעת תורה בצבא וכו'. איך מי שלא מאמין באליל הציונות יכול לשרת בצבא שלהם ? החרדיות לא מאמינה במדינה, רק מכירה בה, כמו שישראל מכירה במדינת ירדן, ולא מאמינה בה.
זו באמת בעיה קשה.
מודה במקצת הטענה ... ומה תשיב לגופו של ענין ?1. מדבריך נראה כאילו כל החיילים בצבא עוסקים בהצלת פלישתינים ושחרור גופות. בפועל הפעילויות האלו תופסים אולי 2% מהמבצעים, ורוב החיילים עוסקים בשמירה מעשית על יישובים, במודיעין, הגנה אווירית וכד'.
זה כבר טענה לא תורנית ואין מקומה בבית המדרש.מלבד זאת, במלחמה כידוע צריך למסור נפש, כי אין מלחמה ללא הרוגים. וכיום, שהכל מסכימים שזה לא הצבא האידיאלי, אנו נאלצים להלחם בו מכיון שזוהי הדרך היחידה ל"הציל ישראל מיד צר הבא עליהם". גם אם יש טעיות איומות שגוררות אבדות בנפש. ודו"ק.
ע"ז כתבתי;2. בדר"כ כאשר יש אפשרות להפציץ מהאוויר מפציצים מהאוויר. יש מקרים מועטים שלא, והם לא באו ללמד על הכלל.
אם על אנשים כאלה אתה סומך, בהצלחה.בסוף מי ששולט למעלה הם אנשים שחשודים על שפיכות דמים (עי' גמ' פסחים נ:) שלא אני ולא אתה, היינו סמוכים עליהם אפילו לתקן מכונת כביסה, ואתה רוצה להפקיר את ילדיך בידם ?? בהצלחה לך.
אתם חפרתם את הבור הזה, אתם צריכים לכסות אותו.3. זה לא משנה אם הצבא הוא "שלנו" או "שלהם" - זו הדרך היחידה להציל ישראל מיד צר, ולכן עד שיקום צבא יהודי אמתי, הברירה היחידה שקיימת היא לשרת בו.
הם לא חרדים. הם קוראים לעצמם חרדים.ואגב, אין דבר כזה "חרדיות" - מכיון שיש הרבה זרמים ופלגים בציבור החרדי, ואין לאף אחד מהם את הזכות לקבוע מהי חרדיות. זה מסוג הדברים שהמציאות קובעת. ובפועל יש הרבה חרדים שכן "מאמינים" במדינה.
1. השבתי. מה לא ברור? הכל מסכימים שהצבא הוא לא הצבא האידאלי והרצוי, אבל מכיון שיש חובה הלכתית שדוחה פ"נ להציל ישראל מיד צר, וזו הדרך היחידה, אז נלחמים בצבא הזה על אף הטעויות האיומות והנוראות וכו' שבו. אף אחד לא סומן עליהם אבל פשוט אין ברירה.מודה במקצת הטענה ... ומה תשיב לגופו של ענין ?
זה כבר טענה לא תורנית ואין מקומה בבית המדרש.
אתם חפרתם את הבור הזה, אתם צריכים לכסות אותו.
אתה לא תקבע מי חרדי ומי לא. זה מונח סוציולוגי מובהק של כ"כ קשור להשקפתך האישית.הם לא חרדים. הם קוראים לעצמם חרדים.
דעת הראש"ל שליט"א שמי שלא לומד צריך להתגייס.