מה פתאום לומר כך?לפי הספרדים בוודאי שכיום מניחה על שלחנו ודיו
מה פתאום לומר כך?
חידוש נורא.אני אבדוק בהמשך מקור מדוייק.
ורק מה ששמעתי ממרן הראש"ל הגר"ד שליט"א בשם אביו מרן זיע"א, שהגר"ע עטיה זצ"ל היה מניחה על שלחנו למרות שבביתו היה פתח הסמוך לרה"ר. ואף הגרע"י בעצמו נהג כך, שהיה מניחה על שלחנו למרות שהיה יכול בשופי להניח על החלון הפונה לרשות הרבים (בביתו ברחוב אלקנה).
כמו כן באותו השיעור הגר"ד הביא ראיה נפלאה לזה מהר"ן, בל"נ אברר.
באור לציון כתב מפורש שכן המנהג אצל בני ספרד מדורי דורות להדליק בבית בפנים, והנוהג כן יש לו על מי לסמוך בשופי. וכתב שאבל וודאי לכתחילה ראוי להדליק בחוץ.חידוש נורא.
תמיד ידעתי שרוב הפוסקים ס"ל דצריך להדליק או בפתח הבית או בחלון,
אבל בתוך ביתו פעם ראשןנה שאני שומע.
(מלבד שו"ת דבר יהושע המפורסם).
גם מרן הגרי"ש אלישיב השיג עליו בקובץ תשובות.ולגבי הדבר יהושע, הביאו שם, שהוא כתב שעיקר המצוה האידנא דווקא בתוך הבית. והשיג עליו מרן הגרע"י ע"ש באורך.
גם מרן הגרי"ש אלישיב השיג עליו בקובץ תשובות.
יש לעיין, מצד אחד האול"ץ מעיד שכן המנהג, מצד שני יש לומר שהשתנה המנהג. וצ"ע.והשיג עליו מרן הגרע"י ע"ש באורך.
מרן הגרע"י השיג עליו מפני שאמר שחז"ל עקרו את מצות ההדלקה מבחוץ וקבעוה מבפנים, לפרסומי ניסא לב"ב ולא לעוברים ושבים. ודו"ק.יש לעיין, מצד אחד האול"ץ מעיד שכן המנהג, מצד שני יש לומר שהשתנה המנהג. וצ"ע.
לדעת מרן הגרי"ש אפילו אינו רואה וב"ב, עיקר התקנה כזמן חז"ל בפתח ביתו.מרן הגרע"י השיג עליו מפני שאמר שחז"ל עקרו את מצות ההדלקה מבחוץ וקבעוה מבפנים, לפרסומי ניסא לב"ב ולא לעוברים ושבים. ודו"ק.
בכל אופן מהמנהג מוכח לא כן, ובזה אני מסתפק.מרן הגרע"י השיג עליו מפני שאמר שחז"ל עקרו את מצות ההדלקה מבחוץ וקבעוה מבפנים, לפרסומי ניסא לב"ב ולא לעוברים ושבים. ודו"ק.
נזכרתי שבאול"צ כמדומה לי כתב שע"פ הקבלה יש להדליק בפנים, ולכן ישנם שמדליקים פעמיים בפנים וגם בחוץ, לא מצאתי כעת, ולפי"ז הדין כמרן הגרע"י אבל לא מטעמיה.בכל אופן מהמנהג מוכח לא כן, ובזה אני מסתפק.
צ"ע היאך הקבלה סותרת עיקר התקנה דהדלקת נ"ח.נזכרתי שבאול"צ כמדומה לי כתב שע"פ הקבלה יש להדליק בפנים
נזכרתי שבאול"צ כמדומה לי כתב שע"פ הקבלה יש להדליק בפנים,
אני לא מוצא את האור לציון הזה.צ"ע היאך הקבלה סותרת עיקר התקנה דהדלקת נ"ח.
עתה ראיתי שכזה צד העלה האול״ץ עצמו (תשובה ג׳).עקרו את מצות ההדלקה מבחוץ וקבעוה מבפנים
עתה מצאתי בתשובה ה׳. וז״ל בביאורים ״ יש גם עניין לפי הקבלה לשים בפתח... ומשום כך יש שנהגו להדליק בכל אופן ליד הפתח גם באופן שאין פתח ביתו פונה לרה״ר״.נזכרתי שבאול"צ כמדומה לי כתב שע"פ הקבלה יש להדליק בפנים, ולכן ישנם שמדליקים פעמיים בפנים וגם בחוץ, לא מצאתי כעת
וכמו שהבאתי גם מהאול״צ גופא כך.שחז"ל עקרו את מצות ההדלקה מבחוץ וקבעוה מבפנים, לפרסומי ניסא לב"ב ולא לעוברים ושבים.
א. כך נהגו! ואינך יכול לשנות את המציאות שנהגו כן אפילו שלא בשעת סכנה.יש גמרא שצריך להניח על הפתח הפונה לרה"ר וכ"כ הרמב"ם והש"ע.
מה פתאום לומר שלפי הספרדים יש להדליק בפנים?
וכי האידנא שעת הסכנה?
איזו מציאות אתה מכיר שנהגו כך ועוד שלא בשעת הסכנה... ומדוע היא עוקרת את ההלכה רח"ל?א. כך נהגו! ואינך יכול לשנות את המציאות שנהגו כן אפילו שלא בשעת סכנה.
ב. כמו שאמרו, מפני שעת הסכנה עקרו את החיוב בחוץ, ואי״ז חדש, יש ראשונים שסוברים כן.
ג. באמת בשו״ע לא משמע כן. אבל כך היה המנהג.
מה אתה רוצה? אני משם האול״צ שמעיד ועוד רבים שמעידים שכך היה המנהג! תפתח בפנים!איזו מציאות אתה מכיר שנהגו כך ועוד שלא בשעת הסכנה... ומדוע היא עוקרת את ההלכה רח"ל?
אשמח לציטוט כי הספר תח"י.מה אתה רוצה? אני משם האול״צ שמעיד ועוד רבים שמעידים שכך היה המנהג! תפתח בפנים!
אין שום ראשון שסובר שבמקום דליכא סכנה ניתן להדליק בפנים, זה הרי נגד דין הגמרא.מו שאמרו, מפני שעת הסכנה עקרו את החיוב בחוץ, ואי״ז חדש, יש ראשונים שסוברים כן.
זה לא משנה אם תביא ראשון כזה או אחר המנהג קיים ויש לו סימוכין.למעשה נראה מאוד מוזר לומר שיש מנהג ולהשליך ממנו לדורנו אנו, כי הריב"ש למשל כותב בסימן קיא שהאידנא מדליקים בפנים משום שיד האומות תקיפה עלינו. וה"ה בכל סביבה של ערבים או נוצרים שבמאות השנים האחרונות היו שמדות וסכנות תכופות.
לא נכון.אין שום ראשון שסובר שבמקום דליכא סכנה ניתן להדליק בפנים.
למה לא משנה? הרי הריב"ש מלמד שאין להשוות בין זמן סכנה לזה שאינו ואין להתייחס למנהג מפוקפק שנוסד לאחרונה... שאין לו שום סימוכין בראשונים.זה לא משנה אם תביא ראשון כזה או אחר המנהג קיים ויש לו סימוכין.
לא נכון.
בראשונים מבואר כדוגמת האור זרוע ועוד שעל אף שאין סכנה בכל זאת מדליקים בפנים.למה לא משנה? הרי הריב"ש מלמד שאין להשוות בין זמן סכנה לזה שאינו ואין להתייחס למנהג מפוקפק שנוסד לאחרונה... שאין לו שום סימוכין בראשונים.
באו"ז "הקשה" מדוע מדליקים בפנים למרות שאינו תואם לדעתו לשעת הסכנה לפי הפירוש דחברי ולפי הפירוש שגזרו לא להדליקבראשונים מבואר כדוגמת האור זרוע ועוד שעל אף שאין סכנה בכל זאת מדליקים בפנים.
והאמת חורה לי שאתה כך בקלות מתייחס לזה בתור ״מנהג מפוקפק״ בלי שטרחת לבדוק.
לא הבנתי איך חיברת את דברי האו״ז עם הראבי״ה?באו"ז "הקשה" מדוע מדליקים בפנים למרות שאינו תואם לדעתו לשעת הסכנה לפי הפירוש דחברי ולפי הפירוש שגזרו לא להדליק
למעשה הראבי"ה הסביר המנהג באשכנז מעין דברי הריב"ש. כלומר, ישנה הסכמה על דברי התלמוד... דבעינן שעת הסכנה.
ספר אור זרוע חלק ב - הלכות חנוכה סימן שכג
ובשעת הסכנה שהיה להם לפרסיים חוק ביום אידם שלא יבעירו נר אלא בבית ע"ז שלהם מניחה על שלחנו ודיו אמר רבא וצריך נר אחרת להשתמש לאורה ואי איכא מדורת אש לא צריך נר אחר להשתמש ואי איכא אדם חשוב אף על גב דאיכא מדורה צריך נמי נר אחר וי"מ שעת הסכנה שגזרו שלא להדליק נרות של חנוכה והאידנא דליכא סכנה לא ידענא מאי טעמא אין אנו מדליקין בחצירות:
ראבי"ה חלק ג - הלכות חנוכה סימן תתמג
פירוש בשעת הסכנה שגזרו על המצות, כדאמרינן בפרק כירה מהו לטלטלי שרגא דחנוכה מקמיה חברים בשבת וכו', והוא הדין סכנה אחריתי כגון אנו שאנו דרים בין הגוים ולהכי לא מדליק מבחוץ.
באור זרוע כאמור מקשה על המנהג, אבל רבו יישבו ואף אחד מהם לא העלה את הטיעון שתקנת פ"נ בחוץ בטלה שבכה"ג לא מתחילה שום קושיה. לכן אין סיבה להוציא מדבריהם שבמצב שאין סכנה כלל, כגון אנן שחוגגים את החנוכה בחוצות, יהיה מותר לנו להדליק בברכה בבית.לא הבנתי איך חיברת את דברי האו״ז עם הראבי״ה?
האור זרוע סיים בזה ש״והאידנא דליכא סכנה לא ידענא מאי טעמא אין אנו מדליקין בחצירות״. אף על פי שאין שום סכנה, הראבי״ה חידש דבר נוסף.
בכל אופן מבואר גם מהראבי״ה וכן בכל בו שאפילו שזו לא סכנה ממש נהגו להדליק בפנים, וזה מדוע? הרי זה נגד חז״ל? ודוחק לומר שחז״ל התכוונו במה שאמרו ״שעת הסכנה״ גם לזה. כי זה לא באמת שעת סכנה כי מה שהגויים יכבו את הנר לא מיקרי סכנה. וע״כ שהתקנה משום פ״נ בחוץ בטלה.
ופתח הבניין כדעת הגרי"ז לא ס"ל?לגבי רב רבנן מרן ראש הישיבה אני ינסה לברר מה ידוע שהיה נוהג
אבל בנו הגאון הגדול רבי דוד שליט"א נוהג להדליק כבר שנים רבות בחלון ביתו הפונה לרחוב יוסף בן מתתיהו
אין לו פתח הפונה לרה"ר
השאלה אם אתה יכול לעקור מנהג שנהגו בני ספרד כפי עדות האול״צ להדליק בפנים.פשטות התוס' וכדבריו נפסק במרן הש"ע שבשעת הסכנה או בין האומות מדליק בבית, כלומר אם אין סכנה ואין אומות צריך להדליק בחוץ
דעת מרן הגרע"י שהשתנה התקנה וזה משעת הסכנה ואילך,
בכל מקרה נראה שאעפ"כ רוב ככל הרבנים מדליקים בחוץ, ולכה"פ מצד זה שגם למרן הגרע"י אם מדליק בחוץ אי"ז מוריד ולדעת החולקים וכן לשי' הרמב"ם לכאו' לא יוצא י"ח כלל אם מדליק בתוך ביתו