מגבונים לחים בשבת

  • יוזם הנושא יוזם הנושא נחום
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

נחום

חבר חדש
הצטרף
24/12/24
הודעות
41
אשמח אם חו"ר אתרא הדין יביאו מתורתם בעניין זה.
 
הרב פאלק זצ"ל מגייטסהד היה נחרץ בדעתו שזה סוחט.
היה אומר, תעביר מגבון על השיש ותגיד לי אם השיש לא נרטב...
 
אשמח אם חו"ר אתרא הדין יביאו מתורתם בעניין זה.
כוונתך דווקא מה שחברי הפורום כתבו בעניין, או מה שנכתב בספרים וכו' (שזה בעצם דברים ידועים).
 
יש אומרים לסוחטם לפני שבת,
ושמעתי להגיד, שאדרבא כמה שיותר רטוב וספוג במים עדיף,
וסברתם שאז אין לו ענין במים הבלועים ומספיק לו המים שמחוץ למגבון
ואז הוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן.
 
למה שלא יהיה בזה איסור סוחט מדאורייתא???
אני באופן אישי נוהג לייבש מגבונים, ומשתמש בהם יחד עם תרסיס [זה יותר טוב מטישיו, כיון שהוא מתפורר].
למעשה רבים מגדולי הפוסקים קבעו שזה איסור דאורייתא, ועל כן פשוט וברור שיש להקפיד בזה ואין להקל ראש בזה חלילה.
 
למה שלא יהיה בזה איסור סוחט מדאורייתא???
למעשה רבים מגדולי הפוסקים קבעו שזה איסור דאורייתא,
אתה בעצם כותב בפה מלא (בסוף הודעתך) שיש כאלה שסוברים שאין בזה איסור סוחט מדאורייתא, ורק "רבים מגדולי הפוסקים" קבעו שזה איסור דאורייתא.
נ.ב. אין בהודעתי זו גושפנקא וצידוד להיתר כלשהוא.
 
קודם יש להגדיר היטב מה האיסור בסוחט,
ואז אפשר לדון...
 
למה שלא יהיה בזה איסור סוחט מדאורייתא???
אני באופן אישי נוהג לייבש מגבונים, ומשתמש בהם יחד עם תרסיס [זה יותר טוב מטישיו, כיון שהוא מתפורר].
למעשה רבים מגדולי הפוסקים קבעו שזה איסור דאורייתא, ועל כן פשוט וברור שיש להקפיד בזה ואין להקל ראש בזה חלילה.
למה שיהיה?
מדין תולדה דדש - כסחיטת זיתים וענבים?
מלאכת מלבן דסחיטת מים?
 
לכאו' קיי"ל דאין דישה אלא בגידו"ק.
וברמב"ם ורמב"ן קיא, א ס"ל שרק בדרך גידול נאסרו ואין דישה בבגדים וכדומה.
וגם לתוס' בכ"מ שאסרו י"ל רק ביין ושמן שהם גידו"ק משא"כ במים.
 
למה שיהיה?
מדין תולדה דדש - כסחיטת זיתים וענבים?
מלאכת מלבן דסחיטת מים?
שו"ע ש"כ ז'
"לסחוט כבשים ושלקות, אם לגופם שאינו צריך למים ואינו סוחטם אלא לתקנם לאכילה וכו' מותר. ואם צריך למימיהן מותר לסחוט לתוך קדרה שיש בה אוכל אבל אם אין בה אוכל אסור. ולר"ח כל שהוא צריך למימיהן חייב חטאת וכו'".
ומבואר שאסור לסחוט דבר כאשר הוא צריך למימיו.
 
לכאו' קיי"ל דאין דישה אלא בגידו"ק.
וברמב"ם ורמב"ן קיא, א ס"ל שרק בדרך גידול נאסרו ואין דישה בבגדים וכדומה.
וגם לתוס' בכ"מ שאסרו י"ל רק ביין ושמן שהם גידו"ק משא"כ במים.
יש הרבה מגבונים שעשויים מגידו"ק. וצריך לבדוק טוב טוב כל מגבון ממה הוא מיוצר.
[ואף בדבר שאין גידו"ק איני יודע הדין בבירור וצ"ע].
 
לכאו' קיי"ל דאין דישה אלא בגידו"ק.
וברמב"ם ורמב"ן קיא, א ס"ל שרק בדרך גידול נאסרו ואין דישה בבגדים וכדומה.
וגם לתוס' בכ"מ שאסרו י"ל רק ביין ושמן שהם גידו"ק משא"כ במים.
גם במגבונים שאינן מגידו"ק, צריך לדעת שיש איסור עכ"פ מדרבנן
ספר אור זרוע חלק ב - הלכות שבת סימן נח
ואף על פי שפירשנו אליבא דהלכתא דאין דישה אלא בגידולי קרקע הני מילי מדאורייתא ולענין חיוב חטאת אבל מדרבנן יש דישה אפי' שלא בגידולי קרקע כההיא דפ' חבית דאמר רחב"א אמר רב סוחט אדם דג לצירו אפי' לתוך הקערה פירש"י סחיטת דג לצירו לאו משקה הוא אלא אוכלא משמע אבל לסחוט דג לדמו אסור וההיא נמי דאמר רב כבשין שסחטן לגופן מותר למימיהן פטור אבל אסור פירש רש"י פטור שאין זה מפרק שהרי המשקה הזה אינו יוצא מן הכבשים שלא גדל בתוכם. אבל אסור. גזירה אטו זתים וענבים [דמדאורייתא שרי] אלא דגזרי' מדרבנן הכי נמי דגזרי' שאינם גדולי קרקע אטו גידולי קרקע.
ולכן במגבונים שהם מגידו"ק - יש איסור סחיטה מדאורייתא, ואם אינם מגידו"ק אסור לסוחטם מדרבנן.
[וי"א דקיי"ל כר"י דאסור לסחוט מדאורייתא אף דבר שאינו מגידו"ק, ראה בתחילת דברי האו"ז שם שכתב שכן דעתו, אך מבטל דעתו מפני דעת הרמב"ם].
 
מה זה שונה ממגבונים שרטובים מאוד, שמספיק לי המים שמחוץ למגבון?
במגבונים יבשים מערב שבת אני לא סוחט כלל וכלל, משא"כ במגבונים לחים מאוד אם למעשה יש לו רצון שיהיו מים שיצאו החוצה לנקות, הוא עובר באיסור סחיטה. ובלא"ה לא משכחת לה בימינו מגבונים לחים מאוד שיש בהם הרבה מים שאינם ספוגים במגבון ואין לו צורך כלל במים הספוגים.
[תעשה נסיון, תתפוס מגבון בקצהו ותרים אותו באויר, אם לא יטפטף ממנו מים הוי אומר שהמים ספוגים בתוך המגבון].
 
מה זה שונה ממגבונים שרטובים מאוד, שמספיק לי המים שמחוץ למגבון?
השוני הוא, שמגבון שהוא רטוב, אם אתה טיפה מקנח בחוזקה, [אפי' לא בחוזקה ממש] נסחט גם המים שספוגים במגבון
משא"כ מגבון יבש על מקום לח עד שהמגבון מתמלא מהרטיבות כבר סיימת איתו ואתה עובר למגבון הבא עוד לפני השלב של הסחיטה
 
כמדומה שיש בזה תשובה במנחת אשר של רבי אשר וויס שליט"א
מי שיש לו אוצר החכמה נא יזכנו
 
שיער זה גידולי קרקע? יש בו סחיטה?
שיער זה לא גידולי קרקע
ואעפ"כ יש איסור סחיטה מדרבנן [וכלשון הרב המגיד על הרמב"ם אין סחיטה בשיער מ"מ איסורא מיהא איכא]
 
ראשי תחתית