תרומה לעזרא

מגבונים לחים בשבת

  • יוזם הנושא יוזם הנושא נחום
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שיער זה לא גידולי קרקע
ואעפ"כ יש איסור סחיטה מדרבנן [וכלשון הרב המגיד על הרמב"ם אין סחיטה בשיער מ"מ איסורא מיהא איכא]
וכבר הובא כן לעיל
גם במגבונים שאינן מגידו"ק, צריך לדעת שיש איסור עכ"פ מדרבנן
ספר אור זרוע חלק ב - הלכות שבת סימן נח
ואף על פי שפירשנו אליבא דהלכתא דאין דישה אלא בגידולי קרקע הני מילי מדאורייתא ולענין חיוב חטאת אבל מדרבנן יש דישה אפי' שלא בגידולי קרקע כההיא דפ' חבית דאמר רחב"א אמר רב סוחט אדם דג לצירו אפי' לתוך הקערה פירש"י סחיטת דג לצירו לאו משקה הוא אלא אוכלא משמע אבל לסחוט דג לדמו אסור וההיא נמי דאמר רב כבשין שסחטן לגופן מותר למימיהן פטור אבל אסור פירש רש"י פטור שאין זה מפרק שהרי המשקה הזה אינו יוצא מן הכבשים שלא גדל בתוכם. אבל אסור. גזירה אטו זתים וענבים [דמדאורייתא שרי] אלא דגזרי' מדרבנן הכי נמי דגזרי' שאינם גדולי קרקע אטו גידולי קרקע.
 
שו"ע ש"כ ז'
"לסחוט כבשים ושלקות, אם לגופם שאינו צריך למים ואינו סוחטם אלא לתקנם לאכילה וכו' מותר. ואם צריך למימיהן מותר לסחוט לתוך קדרה שיש בה אוכל אבל אם אין בה אוכל אסור. ולר"ח כל שהוא צריך למימיהן חייב חטאת וכו'".
ומבואר שאסור לסחוט דבר כאשר הוא צריך למימיו.
הקושיה שלי עליך הייתה למה שיהיה איסור דאורייתא וע"ז לא ענית. אתה יכול לענות גם מחוט שני על כמה נקודות:

1. החומר שהמשקה בתוכו.
2. שיעור המשקה הנסחט.
3. סוג החומר המשקה הנסחט.
4. בליעה בטבע ולא חיצונית.
5. משקה הבא לאיבוד ולסיכה.
6. מתכוון ואינו מתכוון בניגוב מגבונים.

בכל אחד מהנושא יש הרבה מה לברר בדעות הראשונים ומאוד רחוק לומר שיהיה בזה איסור דאורייתא.
 
ראשי תחתית