מחלוקות בהלכה - חכם שלום כהן זצ"ל עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל

- היה מתעטף בטלית עם פסים שחורים, דלא כמנהג היביע אומר
זה לא נושא אצל היבי"א ולא תפס מקום.
אוסיף עוד מחלוקת
אחז באופן ברור ומוחלט שדעת מרן שפסי"ר באיסור דרבנן דעת מרן שאסור, ודלא כמרן הגרע"י שסובר שמותר.
ומזה משתלשלות הרבה מחלוקות בהל' שבת.
 
חלק מתלמידיו עשו מזה 'עסק' גדול ...
זה גם לא נכון
הובא פה בפורום צילומים מעשרות גדולים ספרדים שלבשו שחור דייקא.
ובפרט רבני תוניס.
ובא"ח כ' בהדיא שאין בזה שום נפק"מ, העיקר שהרוב לבן. ומה יש להאריך עוד
 
זה גם לא נכון
הובא פה בפורום צילומים מעשרות גדולים ספרדים שלבשו שחור דייקא.
ובפרט רבני תוניס.
ובא"ח כ' בהדיא שאין בזה שום נפק"מ, העיקר שהרוב לבן. ומה יש להאריך עוד
נכון מאוד
ושוב, אני חוזר, חלק מתלמידי הרב עובדיה חושבים ש'שחור' זה 'משוכנז' ושאר מרעין בישין, וכו', ועשו מזה 'עסק'
למרות שנדחו דבריהם
 
לא כדאי להסתעף כאן לעניין נפח ומשקל (ושאר עניינים).
זה בסדר גם לכתוב דברים שאינם מוסכמים שכך דעת הרב עובדיה, רק שצריך לציין זאת.
כמו שכתבתי לגבי גלידה (ע"פ דעת הרב יצחק יוסף בדעת אביו), וכך לציין גם לעניין נפח ומשקל (ע"פ דעת הרב יצחק יוסף בדעת אביו).
דעת הרב יצחק בדעת אביו, ודעת אביו בגליון היבי"א.
 
נא לא להיכנס כאן לנושא של משקל או נפח, וכן באופן כללי להשתדל להתמקד בנושא האשכול
מי שרוצה לדון על נפח או משקל, יש על זה כבר נידון ארוך
 
ולכן בכל ספריו כתב רק במשקל...
שוב, מדובר בחוסר הבנה משווע בדברי הכף החיים והחזון עובדיה
(אם תעייןבכף החיים 2-3 שורות אח''כ, מבואר בדבריו להדיא שהקובע הוא הנפח, עי''ש שדן באוויר האם מצטרף לשיעור, דבר שלא שייך להתחיל לדבר עליו אם הקובע הוא המשקל, וכבר טרחו כל מחברי הספרים לבאר את ד' הכה''ח הנ''ל, וחבל שאתה מתעלם, ובפרט שכבר מצאנו כמה וכמה מקומות בספרי חזון עובדיה שכתב להדיא שהשיעורים הם בנפח, ועיין בספר ''כזית בזמננו'' להרה''ג זמיר כהן שליט''א (עד כמה שידוע לי, הוא אינו ''חשוד'' ב''זילזול'' בפסקי מרן, שהאריך לבאר דכל השמועות בדבעת הרב עובדיה כאילו יש לילך לפי ''משקל'' הם לא נכונות, וביאר שם דאין שום צד כזה בעולם ללכת רק לפי משקל ...)
אמת שיש מחלוקת בין הפוסקים אם ניתן להמר את שיעורי הנפח למשקל, אבל לא עלתה על דעת אף אחד מן הפוסקים שיש למדוד את השיעור רק לפי משקל
נ.ב. לדוגמא, במצות מכונה, אתה באמת סבור לדינא שצריך 27-28 גרם (דהיינו מצת מכונה בינונית שלמה !) להגיע לשיעור כזית אחד ?? איזו הזיה, ראיתי את אחד מתלמידי הרב יצחק, שעשה איזה ''סרטון'' ואמר שצריך בליל הסדר לאכול שיעור של כ5 (!) מצות מכונה ... רפואה שלמה ...
 
נא לא להיכנס כאן לנושא של משקל או נפח, וכן באופן כללי להשתדל להתמקד בנושא האשכול
מי שרוצה לדון על נפח או משקל, יש על זה כבר נידון ארוך
 
"היה מתעטף בטלית עם פסים שחורים, דלא כמנהג היביע אומר"
טלית עם פסים שחורים - זה מנהג יביע אומר ???

אתה רציני ???

פסים שחורים זהו כמנהג אשכנזיים - ועוד כמה בודדים מיוצאי מרוקו וכו' ... מנהג הספרדים לאורך כל הדורות שלא השתכנזו ללבוש טלית לבנה ... וכך היה מנהג החלבים, העירקים, חלק גדול מהמרוקאים ... ועוד ...

אך זה נהפך ליביע אומר ???
 
ולכן בכל ספריו כתב רק במשקל...
חזו"ע סוכות עמ' קיג:
הצג קובץ מצורף 5111
לא הבנתי כתוב פה מפורש שזה נפח.
הוא כותב שאפשר לשער גם במשקל כי הוא קרוב מאוד לנפח, ולפי זה פשוט שאם יש דבר שהנפח והמשקל אינם קרובים זה לזה אזלינן בתר נפח, ודבר זה אי"צ לפנים.
וכ"כ להדיא בשו"ת חזון עובדיה ח"א כרך ב' עמ' תקי"ח
1747754370889.png
1747754401040.png
 
נא לא להיכנס כאן לנושא של משקל או נפח, וכן באופן כללי להשתדל להתמקד בנושא האשכול
מי שרוצה לדון על נפח או משקל, יש על זה כבר נידון ארוך
אם תוכל להעביר את ההודעות כאן בענין זה לאשכול היעודי בכדי שנוכל להמשיך לדון שם.
 
לא הבנתי כתוב פה מפורש שזה נפח.
הוא כותב שאפשר לשער גם במשקל כי הוא קרוב מאוד לנפח, ולפי זה פשוט שאם יש דבר שהנפח והמשקל אינם קרובים זה לזה אזלינן בתר נפח, ודבר זה אי"צ לפנים.
וכ"כ להדיא בשו"ת חזון עובדיה ח"א כרך ב' עמ' תקי"ח
הצג קובץ מצורף 5139
הצג קובץ מצורף 5140
אין חולק על כך שהעיקר הוא בנפח, גם הרב יצחק כותב זאת. השאלה היא איך לשער כיום.

מה זה עוזר שזה בערך, הרי לפי הנפח טוענים שאין ב27 גרם מצה רכה כזית, אז איך כתב בפשטות 27 גרם.
ובכל ספריו פרט לשו"ת חזו"ע הנ"ל שיער "תמיד" במשקל, גם דברים שאין משקלם הסגולי שוה, וגם בדינים כלליים.
ובפורום השכן הביאו הקלטה שלו אומר לרב בוטבול שגם לקולא הולכים אחרי המשקל.
וזה באמת חידוש גדול. ושם ביארו זאת שהעדיף במקום אחד להקל ולסמוך על ס"ס, מאשר ליתן תורת כל א' וא' בידו.
 
ראשי תחתית