מחלוקות בהלכה - חכם שלום כהן זצ"ל עם הרב עובדיה יוסף זצ"ל

איירי במצות קשות, וברכות צריך ארבעים וכמו שהעיד בשמו בנו הגר"ד שליט"א.
ולא חשש לתת מכשול אותם האוכלים רכות?
יבי"א ח"ח סי' כב את ה, ח"ט סי' צח אות ד, יחו"ד ח"א סי' טז, ח"ו ס"ס יד, חזו"ע ברכות עמ' נט-ס, ועמ' רנט. חזו"ע סוכות עמ' קיג שצילומו הובא לעיל. ובעוד מקומות רבים.
אולי בינה מלאכותית, אולי חקיין מוצלח.

שהוא מעולם לא חידש.
מה נעשה שהרב בוטבול חוזר ואומר כך, וגם כותב כך במכתב?
הרב בוטבול בשם מרן.jpg
 

קבצים מצורפים

מה נעשה שהרב בוטבול חוזר ואומר כך, וגם כותב כך במכתב?
רב גדול ככל שיהיה, כגובה ארזים גובהו, שאומר דברים תמוהים מאוד - אין לשמוע לו. כמו שהבא"ח בזמנו אמר ששיעור חלה הוא 2.2 והרב עצמו הקשה עליו מדברי הרמב"ם המפורשים שיש הבדל בין קמח למים - אותו הדבר [גלגל הוא שחוזר בעולם], דברי הרב עובדיה בזה תמוהים עד מאוד. מה הקשר שהרמב"ם כתב ושיער במשקל של דרהם??? הרי הרמב"ם בעצמו כתב שיש הפרש בין הדברים. זה הרי היתה השגתו על הבא"ח בצעירותו, אז כאן נהפך הגלגל??
צריכים לדעת ולהבחין בכל תשובה ושאלה ששואלים רב, גדול ככל שיהיה, אם הדברים הנאמרים הם מתוך מונחות בסוגיא באותו הרגע, או לא.
וזה החסרון הגדול בדורנו. שלא יודעים להבחין בזה.
דברים שכתב הרב בצעירותו חדים וברורים יותר פי כמה מדברים שכתב ואמר בזקנותו. והדברים ידועים וברורים לכל [הטעויות בחזו"ע מרובים פי כמה וכמה מאשר ביבי"א ובחזו"ע פסח הישן]. ולכן ודאי שיש לסמוך יותר על מה שכתב בהערה בחזו"ע פסח שהעיקר הוא הנפח, ולא על שאר הדברים שאמר בזקנותו שאין להם שום הבנה, וגם נסתרים מדברי כל הפוסקים שהביא בעצמו.
 
דברים שכתב הרב בצעירותו חדים וברורים יותר פי כמה מדברים שכתב ואמר בזקנותו. והדברים ידועים וברורים לכל [הטעויות בחזו"ע מרובים פי כמה וכמה מאשר ביבי"א ובחזו"ע פסח הישן]. ולכן ודאי שיש לסמוך יותר על מה שכתב בהערה בחזו"ע פסח שהעיקר הוא הנפח, ולא על שאר הדברים שאמר בזקנותו שאין להם שום הבנה, וגם נסתרים מדברי כל הפוסקים שהביא בעצמו.
זאת לא ידעתי
אבל כעין זה ראיתי שכתב הרב יצחק יוסף, בהקדמה למשנ"ב תפארת ח"ב, שאחר כך הושמטה,
מצו"ב.הקדמת משנב .png
 
אבל כעין זה ראיתי שכתב הרב יצחק יוסף, בהקדמה למשנ"ב תפארת ח"ב, שאחר כך הושמטה,
מצו"ב
לא רואה בקטע האחרון דברי זלזול ברב עובדיה, שהיה זקן ולא הבחין בטעמים.
דוקא הזלזול הוא בחלק הקודם, ההלכתי,
1747801318060.png
זהו דבר שאסור להאמין שהיה, דהא על שינוי מקום מחדר לחדר לא מברכים שוב כנודע, ולא משנה אם התכונו לפטור או לא.
צא וראה מה גרם הלהיטות לברך על הבמבה 'האדמה'. ברכה לבטלה ממש [אם אפשר להאמין שכך היה].
 
רב גדול ככל שיהיה, כגובה ארזים גובהו, שאומר דברים תמוהים מאוד - אין לשמוע לו. כמו שהבא"ח בזמנו אמר ששיעור חלה הוא 2.2 והרב עצמו הקשה עליו מדברי הרמב"ם המפורשים שיש הבדל בין קמח למים - אותו הדבר [גלגל הוא שחוזר בעולם], דברי הרב עובדיה בזה תמוהים עד מאוד. מה הקשר שהרמב"ם כתב ושיער במשקל של דרהם??? הרי הרמב"ם בעצמו כתב שיש הפרש בין הדברים. זה הרי היתה השגתו על הבא"ח בצעירותו, אז כאן נהפך הגלגל??
צריכים לדעת ולהבחין בכל תשובה ושאלה ששואלים רב, גדול ככל שיהיה, אם הדברים הנאמרים הם מתוך מונחות בסוגיא באותו הרגע, או לא.
וזה החסרון הגדול בדורנו. שלא יודעים להבחין בזה.
דברים שכתב הרב בצעירותו חדים וברורים יותר פי כמה מדברים שכתב ואמר בזקנותו. והדברים ידועים וברורים לכל [הטעויות בחזו"ע מרובים פי כמה וכמה מאשר ביבי"א ובחזו"ע פסח הישן]. ולכן ודאי שיש לסמוך יותר על מה שכתב בהערה בחזו"ע פסח שהעיקר הוא הנפח, ולא על שאר הדברים שאמר בזקנותו שאין להם שום הבנה, וגם נסתרים מדברי כל הפוסקים שהביא בעצמו.
הנידון כאן לא היה האם צודק אלא מה סובר.
 
ומענין האם על רב אחר היית כותב על מדידת כמות הטעויות בספריו.
איזה רב אתה מכיר עם כמות גדולה כ"כ של טעויות בספריו? [כונתי לא על אפשרות 'להתוכח' עם הסברות והפסק, אלא של טעויות ממש בציטוטים לא נכונים, הפוכים, לא קיימים וכדומה]. כונתי בספרים האחרונים שלו.
 
ולא חשש לתת מכשול אותם האוכלים רכות?
א. רובא דרובא אוכלים קשות. ב. בלאו הכי הכזית של היום הוא חומרא ע"ג חומרא, לדון חצי ביצה ולא שליש, ובקליפתה, וע"כ לא חשש לתת מכשול למיעוט שוטים שלא יבינו דבריו כיון שבלא"ה מעיקה"ד יוצא יד"ח אף בפחות מזה.
יבי"א ח"ח סי' כב את ה, ח"ט סי' צח אות ד, יחו"ד ח"א סי' טז, ח"ו ס"ס יד, חזו"ע ברכות עמ' נט-ס, ועמ' רנט. חזו"ע סוכות עמ' קיג שצילומו הובא לעיל.
אין לי כח לעבור על כל המקומות, אבל בחזו"ע שצילומו הובא לעיל כתוב מפורש נפח, והגר"ד שליט"א תמיד מביא ראיה מהחזו"ע הזה שמשערים בנפח.
ובעוד מקומות רבים.

מה נעשה שהרב בוטבול חוזר ואומר כך, וגם כותב כך במכתב?
ומה נעשה שהגר"ד טוען שלהד"מ?
מאמינים למה שיותר הגיוני.
 
איזה רב אתה מכיר עם כמות גדולה כ"כ של טעויות בספריו? [כונתי לא על אפשרות 'להתוכח' עם הסברות והפסק, אלא של טעויות ממש בציטוטים לא נכונים, הפוכים, לא קיימים וכדומה]. כונתי בספרים האחרונים שלו.
ואח"כ תטען שאתה מכבד אותו...
 
ואח"כ תטען שאתה מכבד אותו...
מכבד כבוד גדול מאוד מאוד.
אבל זה שיש טעויות רבות בספריו 'האחרונים' זו מציאות. א"א להתכחש לזה ולכפות על האמת פסכתר [וניכר מדבריך שגם אתה מודה ומודע לזה].
אדרבה, זה שאני מבחין בין ספריו הראשונים לאחרונים זה מראה שאני מכיר מאוד בגדלותו 'האמיתית'. ולא שטוף אחר התעמולה הבלתי פוסקת והנהירה אחר כל מלה שכתב או אמר בלי לשים לב איך נאמרה ומתי ולבדוק אם היא נכונה או לא.

נ.ב.
לא לכבד זה לצטט דבר שלא אמר אותו החכם או לעוות את דבריו או לא להבינם כראוי ולהשיג עליו, ובפרט 'בחריפות' גדולה, שלא ידע ולא הבין ולא ראה, אבל להוכיח בצורה ברורה פעם אחר פעם שמה שהחכם ציטט או כתב - לא כתוב כלל - זה לא נקרא לא לכבד, ואדרבה כבודו בשמים גדול כשמסירים את הטעויות והשיבושים בספריו, ואבוי למי שמנסה להנציח את השיבושים הנ"ל בטענות שוא ומדוחים, שעושה רע גם לעצמו וגם לנשמתו הטהורה של מרן זיע"א.
 
מכבד כבוד גדול מאוד מאוד.
אבל זה שיש טעויות רבות בספריו 'האחרונים' זו מציאות. א"א להתכחש לזה ולכפות על האמת פסכתר [וניכר מדבריך שגם אתה מודה ומודע לזה].
אדרבה, זה שאני מבחין בין ספריו הראשונים לאחרונים זה מראה שאני מכיר מאוד בגדלותו 'האמיתית'. ולא שטוף אחר התעמולה הבלתי פוסקת והנהירה אחר כל מלה שכתב או אמר בלי לשים לב איך נאמרה ומתי ולבדוק אם היא נכונה או לא.
יש לי הערות בספריו כמו שיש לי הערות על כל ספר אחר.
רק שאצלו אני משתומם מההיקף והבהירות וכו' וכו'.

כנראה שאתה מכבד אותו קצת יותר ממה שאתה מכבד את בנו הרב יצחק...
 
יש לי הערות בספריו כמו שיש לי הערות על כל ספר אחר.
רק שאצלו אני משתומם מההיקף והבהירות וכו' וכו'.
אני גם משתומם מההיקף והבהירות. אין זה סותר לזה שבספריו האחרונים יש הרבה 'טעויות', לא 'הערות'.
 
לא רואה בקטע האחרון דברי זלזול ברב עובדיה, שהיה זקן ולא הבחין בטעמים.
דוקא הזלזול הוא בחלק הקודם, ההלכתי,
הצג קובץ מצורף 5182
זהו דבר שאסור להאמין שהיה, דהא על שינוי מקום מחדר לחדר לא מברכים שוב כנודע, ולא משנה אם התכונו לפטור או לא.
צא וראה מה גרם הלהיטות לברך על הבמבה 'האדמה'. ברכה לבטלה ממש [אם אפשר להאמין שכך היה].
זכור לי שמנהגו היה לאכול ביצה או אורז ואח"כ לברך נפשות, וא"כ זה הפסיק את ברכת "האדמה" שבירך, ולכן יכל לברך על הכרפס.
השאלה היא מה עם ברכה שאינה צריכה... אין יכל מעיקרא לברך האדמה?
 
זכור לי שמנהגו היה לאכול ביצה או אורז ואח"כלברך נפשות, וא"כ זה הפסיק את ברכת "האדמה" שבירך, ולכן יכל לברך על הכרפס.
לפי מה שכתב שם - הקושיא קושיא. אם הוא לא כתב את כל הסדר שעשה - זו לא בעיה שלי. צריכים לדעת ג"כ איך לכתוב
 
לפי מה שכתב שם - הקושיא קושיא. אם הוא לא כתב את כל הסדר שעשה - זו לא בעיה שלי. צריכים לדעת ג"כ איך לכתוב
שמעתי (או ראיתי) פעם שבהתחלה אמר שאביו בירך האדמה על הבמבה בליל הסדר. ואחרי שהקשו עליו שזה לא יכול להיות כי מברכים כבר האדמה על הכרפס, אז אח"כ הוסיף ואמר וכתב שזה היה לפני הכרפס ועשו שינוי מקום.
הא לך שאינו מדייק בכתיבת סיפורים עם כל הפרטים.
 
ראשי תחתית