מכתבים מהרב יצחק יוסף

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
על מרן הגאב"ד שליט"א

כיון שזו דעתו לא יעצור מלאומרה ולא יעצור מלהרחיק את הציבור שלא יימשכו אחר פסקים שלדעתו אינם מסתדרים עם ההלכה.

וכבר הביא כמה פעמים את דברי המאירי (וחבל שאיני שולט שמקורות ובהסרטות כדי להביא הכל מהר) שכתב שהפוסק עומד לו בראש מעייניו שאם יפסקו אחרת יהא חורבן לדעתו שינהגו שלא כדין וכו' ואין לי את הלשון המדוייק.
וכך כתב:
1764261640518.png
1764261663993.png
 
כיון שזו דעתו לא יעצור מלאומרה ולא יעצור מלהרחיק את הציבור שלא יימשכו אחר פסקים שלדעתו אינם מסתדרים עם ההלכה.
שהפוסק עומד לו בראש מעייניו שאם יפסקו אחרת יהא חורבן לדעתו שינהגו שלא כדין

אתה שוכח שמדובר בחרב פיפיות. אי אפשר להצדיק את הרב יצחק יוסף במה שמשיג על גדולים ממנו בדברי זלזול חמורים ביותר, ומאידך להשתיק כל מי שמתבטא כאן בלשון שמשתמע ממנה זלזול, או יתירה מכך - להשתיק כל מי שכותב אפילו ברמז על שהעתיק בטעות את "תכלא דפזלון" והעתיק דברי ליצנות במלוא הרצינות, שזה (יחד עם עוד הערות רבות שהובאו כאן ברחבי הפורום) מעיד על דרך הליקוט וההעתקה בכלל הספר, ואין "חורבן" גדול מזה.

יצויין שאני בעד שיח ענייני, ומאז ומתמיד הבעתי דעתי בעד זה, ואני בעצמי מדווח להנהלה על ביקורת שאיננה עניינית אלא לגופו של אדם (יהיה מי שיהיה), או כתיבה בלשון זלזול על ת"ח, שזה מוריד את רמת הדיון ואת רמת הפורום. אבל הקושיה היא עליך ועל חבריך, ממה נפשך.
 
אתה שוכח שמדובר בחרב פיפיות. אי אפשר להצדיק את הרב יצחק יוסף במה שמשיג על גדולים ממנו בדברי זלזול חמורים ביותר, ומאידך להשתיק כל מי שמתבטא כאן בלשון שמשתמע ממנה זלזול, או יתירה מכך - להשתיק כל מי שכותב אפילו ברמז על שהעתיק בטעות את "תכלא דפזלון" והעתיק דברי ליצנות במלוא הרצינות, שזה (יחד עם עוד הערות רבות שהובאו כאן ברחבי הפורום) מעיד על דרך הליקוט וההעתקה בכלל הספר, ואין "חורבן" גדול מזה.

יצויין שאני בעד שיח ענייני, ומאז ומתמיד הבעתי דעתי בעד זה, ואני בעצמי מדווח להנהלה על ביקורת שאיננה עניינית אלא לגופו של אדם (יהיה מי שיהיה), או כתיבה בלשון זלזול על ת"ח, שזה מוריד את רמת הדיון ואת רמת הפורום. אבל הקושיה היא עליך ועל חבריך, ממה נפשך.
מעולם לא זלזל בגדולים ממנו!

עברתי על הכל!

אל תמציא דברים מתוך מטרה לחפש הערות!

ומה שכתב על חכמי זמננו: לשון של "המציא הלכה" או "לבלבל את הציבור" או "נמשך אחרי .." או "אברכים שלא נפתחו עיניהם בהלכה" - כתב לפי הענין ולפי התקופה ולא כתב כן על גדולים ממנו, רק על חכמי זמנינו שכולם חיים עמנו חוץ מהגר"מ לוי זצ"ל.

ואין בזה זלזול כלל וכלל!!!!
 
מעולם לא זלזל בגדולים ממנו!

עברתי על הכל!

אל תמציא דברים מתוך מטרה לחפש הערות!

ומה שכתב על חכמי זמננו: לשון של "המציא הלכה" או "לבלבל את הציבור" או "נמשך אחרי .." או "אברכים שלא נפתחו עיניהם בהלכה" - כתב לפי הענין ולפי התקופה ולא כתב כן על גדולים ממנו, רק על חכמי זמנינו שכולם חיים עמנו חוץ מהגר"מ לוי זצ"ל.

ואין בזה זלזול כלל וכלל!!!!
מה בכך שהם חיו עמו בדורו? מה בין תקופת חיים לבין גדלות בתורה? ואעצור כאן.
 
מה בכך שהם חיו עמו בדורו? מה בין תקופת חיים לבין גדלות בתורה? ואעצור כאן.
אל תעצור כאן . תענה. איפה זלזל ח"ו בהגרב"צ??? יש לי כבר שתי לייקים על השאלה ששאלתי... ואתה מחוייב להסביר את הטענה!
 
אל תעצור כאן .
כבקשתך.
לא אעצור כאן ואביע את דעתי שכל אותם שהותקפו על ידו, הגם שחיו בדורו (או בערך) הם הרבה הרבה הרבה יותר גדולים ממנו.
עכשיו אתה רגוע?
 
ממתי ספרדי צריך לפסוק כפוסק ספרדי? יש שו"ע ומנהגים, וכל השאר זה ענינים שבסברא, ואין שום הבדל בין ספרי לאשכנזי!
אכן, ןחבל מאד שיש פוסקים ומחברים אשכנזיים שמתעלמים מגדולי הספרדים
כמי הספרדים צריכים לפסוק?

הצג קובץ מצורף 13538
אז ספרדים כן צריכים לפסוק כפוסק ספרדי?
ברוך שכיוונתי
 
אתה שוכח שמדובר בחרב פיפיות. אי אפשר להצדיק את הרב יצחק יוסף במה שמשיג על גדולים ממנו בדברי זלזול חמורים ביותר, ומאידך להשתיק כל מי שמתבטא כאן בלשון שמשתמע ממנה זלזול
יש חילוק בין כשהראב"ד כותב על הרמב"ם לבין כשהיעב"ץ כותב על הרמב"ם, ופשוט
 
אכן, ןחבל מאד שיש פוסקים ומחברים אשכנזיים שמתעלמים מגדולי הספרדים
אז ספרדים כן צריכים לפסוק כפוסק ספרדי?
ברוך שכיוונתי
ספרדים צריכים לפסוק כספרדי לענ"ד בדיוק באותה מידה שבה יוצאי הונגריה מחויבים לפוסק הונגרי יותר מפוסק יקה או פולני או ליטאי - דהיינו אך ורק במה שנוגע לחילוקים ברורים במסורת הפסיקה, או במנהגי אותה עדה אם מישהו סובר אחרת ויש בידו לנמק אשמח לשמוע [באמת].
 
הגאון רבי טל דואר שליט"א
מח"ס טללי טוהר על הלכות טהרה
וטללי שביעי על הלכות שבת

הנ"ל מעריך מאוד את הגרע"י זצ"ל
ובכל זאת בנו הרי"י תוקף אותו בכל הזדמנות

אני באופן אישי משתמש רק בספר שלו להלכות טהרה,
והוא הפוסק שלי בתחום זה.

שוחחתי איתו כמה דקות,
ולומר שהוא 'מעריך מאוד' את הרב עובדיה,
זו בדיחה יותר גרועה מלומר שהרב יצחק יוסף 'מעריך מאוד' את כח הפסיקה של האור לציון.
 
ולא לחינם המליץ הגאון האשכנזי מבגדאד, מרן הגר"מ צדקה שליט"א, לחתנים ואברכים ללמוד מהספר הזה:

אם יום אחד הבינה המלאכותית תספר לכם שר' משה צדקה הוא אשכנזי -
תזכרו איפה קראתם את זה לראשונה, ומאיפה היא שאבה את המידע הזה...
 
אזיל לשיטתו כלפי עורכי האורל"צ ח"ב

גם המגיבים כאן אזלי לשיטתם שהילקוט יוסף נכתב ע"י תלמידים טועים, והראיה - תכלא דפזלון.

בשורה התחתונה הוא חולק על הגרב"צ בזלזול, התירוץ לא משנה.
 
אני בכללי חושב שספר של מחבר זמנינו אפי' אשכנזי על הלכות טהרה שלא מביא מ"טהרת הבית" (אפי' שלא פוסק כמותו בכמה הלכות) אפילו פעם אחת זה התעלמות מוחלטת מהמציאות שזה הספר הכי מקיף שהיה מאז ומעולם בהלכות טהרה וזלזול מוחלט בו.

כל זה חוץ מהטענה של @מושיב יחידים שבמקומה עומדת.

ואעתיק פה מה שכתבו בנושא זה במקו"א.

הצג קובץ מצורף 13534


כיון שיש בתגובה כה קצרה כ"כ הרבה אי דיוקים ואי הבנות אשתדל לתמצת ככל האפשר.

וקודם אקדים לעניין הטכני – שהתגובה שציטטת מופיעה בקובץ משנת יוסף במכתב למערכת על שם א.צ מירושלים.

אך כל התוכן שם הוא כתוב בהרחבה בשו"ת ראשון לציון בתשובה ל "יהודה בן דוד" עורך הקבצים משנת יוסף,

ולכן מאוד תמוה לי טכנית – שגם הקובץ הנ"ל העורך שם הוא "יהודה בן דוד" שהעלה מכתב ע"ש א.צ מירושלים, בוא בזמן שהוא עצמו קיבל מר' יצחק תשובה על כן, והתוכן הוא כפול.


ומי שמכיר את יהודה בן דוד הנ"ל שיברר את זה עמו.



זה הצד הטכני – ועתה אגיב לגופו של עניין

העניין הזה הוא מח' ראשונים שקולה , האם הושטה מידו לידה זה איסור גמור אי לאו.

ויסוד המח'- האם האיסור הוא רק בדרך חיבה כיין וכד', או שהאיסור הוא בכל דבר שמא יגע בבשרה.

ובשו"ע העתיק את לשון הטור , ושם בב"י מביא את מח' הנ"ל

ומסיים הב"י- שהרשב"א והרא"ש למדו שזה איסור להושיט מידו לידה

לשון הרשב"א תורת הבית- ולא יושיט מידו לידה שום דבר שמא יגע בבשרה.

לשון הרא"ש כתובות פרק ה סי' כד- ולי נראה ללמוד מכאן איסור וכו' אבל לכל אדם אסור שמא יגע בה,

והטור כתב ע"ז לשון ולא יושיט מידו לידה – וע"ז הביא הב"י את הרא"ש והרשב"א הנ"ל והיינו שלשון ולא יושיט - זה איסור .

עוד מקום בב"י שמבואר לאיסורא בהמשך על סעיף י

גבי מזיגת הכוס דהאם שרי מזיגת כוס שלא בידה, דהרא"ש ביאר דביין שהוא דבר של חיבה ממילא יש איסור אף שלא בידה, אך בשאר דברים שאינם של חיבה האיסור הוא רק מידה שמא יגע בה

אך לפי החולקים [הסמ"ג והתרומה] אם לומדים דהאיסור לתת בידה הוא רק יין שהוא של חיבה ואין הבדל בין יין לשאר דברים, ולכן אף ביין שרי כשזה לא בידה.

והשו"ע ס"י להדיא פסק- כהרא"ש והטור והרשב"א שיין אסור אף לא בידה, שזה בעצם ע"פ הב"י שלפי הראשונים הנ"ל ס"ל דהושטה מיד ליד אסור בכל הדברים, ובדבר של חיבה אסןר אף שלא בידה.



אלא שבטהרת הבית כתב- "ונראה שאע"פ שהרמב"ם והיריאים והרא"ה והמאירי כולהו ס"ל להתיר, וכן דעת ספר התרומה והסמ"ג שיש להתיר מעיקר הדין.

מ"מ כיון שלעומתם הרמב"ן והרשב"א ורבינו יונה ובעל האשכול והאור זרוע ומהר"ם והרא"ש והארחות חיים אוסרים.

והואיל ולאו מילתא דטריחא כולי האי להזהר שלא להושיט מיד ליד ראוי להחמיר אף בספיקא דרבנן, וכו'.

ועל כל פנים גם מרן לא כתב לשון איסור אלא לא יושיט מידו לידה והיינו דרך סייג וגדר והרחקה".

עכ"ל הטה"ב.

ומאוד זרים ומוזרים הדברים- אחרי שזה מחלוקת שקולה, והשו"ע פסק כהרא"ש והרשב"א, איך אפשר להורות לספרדי להקל נגד מרן.

הלא בדברים- שמרן היקל הרב עובדיה סובר שאסור להחמיר , וכאן שהשו"ע החמיר פעמיים גם בסעיף א וגם בסעיף י וכפי החשבון בב"י בשני הסעיפים שאחד קשור לשני ושני הנושאים משליכיל זה על זה איך ללמוד את דין הושטה מידו לידה, ואתה מקל נגדו?.

ומה שסיים – לשלון השו"ע "לא יושיט" זה לא לשון איסור הוא תמוה שבעתיים , דהא לשון זה היא של "הרשב"א" שעל לשון זו כתב הב"י שהרשב"א "אוסר".

ונראה כביכול שכל הנושא הזה בטהרת הבית – הוא בלי לחשבן את הב"י כלל.


עתה נעבור לבנו של הר' עובדיה וכן לתלמידו.

בספר קצה המטה [אושרי אזולאי] – שהתייחס לנקודה הזו , המציא , שכיון שהרמב"ם התיר היה לו לשו"ע לפסוק כמותו ובפרט שאין לזה מקור בש"ס אז מסתבר שהשו"ע פסק זאת רק דרך סייג והרחקה.

הרחקות- קצה המטה [אושרי אזולאי.JPG



ונראה מדבריו – שלא פתח ב"י מעודו – וכי לא נתקל בהרבה דברים שהב"י נטה קו מהרמב"ם?.

ובפרט – שאין זה רמב"ם מפורש להיתרא, אלא זה רק דיוק מהרמב"ם וכפי שהביא שם הב"י.

אך לגופו של עניין- כל מי שילמד את הב"י שם בשני הסעיפים יראה דדייק ודקדק הב"י את לשונו בשו"ע לאיסורא, וכל מה שמנסה אותו תלמיד כביכול ליישב את הרב עובדיה , הוא רק מזיקו, אם זה רמת הטענות וסגנון התשובות.


וכן בנו ר' יצחק בשו"ת ראשון לציון הנ"ל השיב דברים מעין טענות הנ"ל , ונראה מכל דבריהם שענו מבלי ללמוד את הב"י עם המקורות של הראשונים.

[ומה שהביאו מתורות אמת [בירדוגו] הוא באמת פליג על השו"ע וכמו שכותב שם שאפשר לסמוך על הסמ"ג והתרומה, דזה ודאי נגד השו"ע דפסק בשני סעיפים כהרשב"א והרא"ש והטור].


ולסיום- מה שכתב שם בקובץ משנת יוסף שהעלה בתגובה שציטטתי - "שבספר טללי טוהר" השיג על היביע אומר והעלים את הטענות של היביע אומר
להד"מ - כי כלל לא מזכיר את היביע אומר וכלל לא משיג עליו , אלא כותב את מח' הראשונים בקצרה עם השו"ע שפסק כהרשב"א.

ובאמת שאין שום טיעון בטה"ב שיש מה להשיב עליו
 
ראשי תחתית