מסקנא או מסקנה?

ליתר דיוק.
בלשון חז"ל והפוסקים

טעות בידך, זו לא המצאה של אליעזר בן יהודה שר"י או האקדמיה ללשון העברית, וכבר בראשונים ובאחרונים מוצאים מסקנה בה' ולא בא'.

נמוקי יוסף מסכת חולין דף י עמוד א: "והכין מסקנה דגמרא"

ספר הישר לר"ת (חלק החדושים) סימן תשעב: "דהא מסקנה דשמעתא"

יד רמ"ה מסכת בבא בתרא דף קנח עמוד ב: "דהוא ניהו מסקנה דשמעתא"

ועוד מקומות רבים בראשונים ובאחרונים שחיו הרבה לפני אליעזר בן יהודה שר"י, כמו האלשיך בדברים פרק ט' פסוק כ"ה.

גם המילה "סוגיה" בה' מופיעה כבר בראשונים כמו ספר המכתם ועוד רבים, ובאחרונים שקדמו לאליעזר בן יהודה שר"י כמו פירוש האור החיים לפרשת בשלח.
 
עות בידך, זו לא המצאה של אליעזר בן יהודה שר"י או האקדמיה ללשון העברית, וכבר בראשונים ובאחרונים מוצאים מסקנה בה' ולא בא'.

נמוקי יוסף מסכת חולין דף י עמוד א: "והכין מסקנה דגמרא"

ספר הישר לר"ת (חלק החדושים) סימן תשעב: "דהא מסקנה דשמעתא"
מסתבר שאלו טעויות סופר.
דוגמא קטנה.
ספר הישר שם זוהי העתקה של רש"י ביומא כ"ט ע"ב [כפי שציין שם דבליצקי]. ושם איתא:
רש"י מסכת יומא דף כט עמוד ב ד"ה פסולה
[ולי נראה דלא גרסינן פסולה, דהא מסקנא דשמעתין לא חשיב סידור יום ראשון וכו'.

הדברים פשוטים מאוד בתלמוד ובמפרשים שהכל בא' בסוף. אין למדים מאיזה מקומות בודדים לעומת אלפי מקומות אחרים להיפך.
 
מסתבר שאלו טעויות סופר.

טעות סופר בארבעים מקומות רק בראשונים, חוץ מהאחרונים?

כבודו מוזמן לערוך חיפוש בפרוייקט השו"ת ולראות כמה 'טעויות סופר' יש במילה מסקנה.
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית