תרומה לעזרא

קדם אבונא דבשמיא וארעא

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אברימי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברימי

חבר מוביל
הצטרף
1/1/25
הודעות
614
מה המקור למה שאומרים בקדיש תתקבל "קדם אבונא דבשמיא וארעא"?
ראיתי כמה וכמה סידורים וכמה חזנים שלא אומרים "וארעא". (ומצד שני הרבה שכן).
מה יסוד המחלוקת? ומה המקור להגיד "וארעא"?
 
מה המקור למה שאומרים בקדיש תתקבל "קדם אבונא דבשמיא וארעא"?
ראיתי כמה וכמה סידורים וכמה חזנים שלא אומרים "וארעא". (ומצד שני הרבה שכן).
מה יסוד המחלוקת? ומה המקור להגיד "וארעא"?

זכורני שכף החיים (איני זוכר היכן) כותב, שאין לומר וארעא, משום שמשמע מיניה דהוא שתי רשויות ח"ו. כביכול אבונא דבשמיא ואבונא דבארעא.
 
זכורני שכף החיים (איני זוכר היכן) כותב, שאין לומר וארעא, משום שמשמע מיניה דהוא שתי רשויות ח"ו. כביכול אבונא דבשמיא ואבונא דבארעא.
אני מחפש מה המקור שכן לומר.
 
מה המקור למה שאומרים בקדיש תתקבל "קדם אבונא דבשמיא וארעא"?
ראיתי כמה וכמה סידורים וכמה חזנים שלא אומרים "וארעא". (ומצד שני הרבה שכן).
מה יסוד המחלוקת? ומה המקור להגיד "וארעא"?
יש לידע שהנוסח שלנו בתתקבל אינו נוסח ספרדי, שבו לא אמרו 'צלותנא ובעותנא עם', אלא רק 'צלותהון ובעותהון'.
הנוסח שלנו מגיע מנוסח רומניא הקדום שבו הוא ממש כפי שאנו אומרים, ושם אין 'וארעא'
1746411127045.png

בנוסח ארם צובה יש את הנוסח הנ"ל בצורה מורחבת יותר, אולם מתוקנת
1746421550770.png

כלומר לא אומרים שם 'אבונא' אלא 'אלהא דעבד', וזה מובן כיון שה' 'עשה' את השמים ואת הארץ, אבל ה' 'נמצא ושוכן' בשמים, וכמו שאומרים בכל מקום 'אלוהינו שבשמים', 'אבינו שבשמים'.

כנראה שבדורות האחרונים היה איזה 'הכלאה' בין הנוסחאות, ויצא 'אבונא דבשמיא וארעא'.

אולם האמת היא שאין לומר מלה זו, וכפי שהעלה מרן הגרע"י זצ"ל.
 

קבצים מצורפים

  • 1746421392039.png
    1746421392039.png
    171 קילובייט · צפיות: 2
נערך לאחרונה:
בנוסח ארם צובה יש את הנוסח הנ"ל בצורה מורחבת יותר, אולם מתוקנת
1746421550770.png
ושם כן כתוב וארעא.
אני חושב שזה היה המנהג המקורי.
כך כתוב בסידורים הותיקים של מנצור ועוד.
 
ושם כן כתוב וארעא.
הרי הסברתי מה ההבדל בין הנוסח שלהם לבין הנוסח של
הסידורים הותיקים של מנצור ועוד

כלומר לא אומרים שם 'אבונא' אלא 'אלהא דעבד', וזה מובן כיון שה' 'עשה' את השמים ואת הארץ, אבל ה' 'נמצא ושוכן' בשמים, וכמו שאומרים בכל מקום 'אלוהינו שבשמים', 'אבינו שבשמים'.

כנראה שבדורות האחרונים היה איזה 'הכלאה' בין הנוסחאות, ויצא 'אבונא דבשמיא וארעא'.
נא לעיין היטב היטב.
 
אחהר המחילה כי רבה, ימחל לי מר ויבאר שוב מה הבעיה בנוסח אבונא דבשמיא וארעא, לא למה לא צריך לומר וארעא.
אבינו - 'נמצא' בשמים, 'ושולט' בשמים 'ובארץ'.
כפי שכתוב בקהלת כי האלוהים בשמים ואתה על הארץ וכו'.

ולכן בנוסח ארם צובה שאמרו 'דעבד' - אפשר לומר גם 'וארעא',
אבל בנוסח שלנו שאומרים 'אבונא' - זה כמו 'אבינו שבשמים' שלא אומרים 'אבינו שבשמים ובארץ'.
 
אגב יש את אותה בעיה גם בנוסח אשכנז בקדיש על ישראל: "מִן קֳדָם אֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא"
 
אגב יש את אותה בעיה גם בנוסח אשכנז בקדיש על ישראל: "מִן קֳדָם אֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא"
וכבר העיר על זה היעב"ץ בלוח ארש
1746438000915.png

הטעם לשיבוש זה בנוסח אשכנז הוא משום שבעבר לא היה להם כלל קדיש על ישראל, וכפי שכתב מהרי"ל בתשובה סי' ס"ד: ומה שכתבת במקום שאין יתום אם יתבטל קדיש יתום, חלילה וחס, אלא לעולם אחר הדרשות והפסוקים חייבין להקדיש כמו שכתב המיימוני בהדיא. אפילו קדיש דרבנן היו אומרים אלא שנתבטל, דלא רגילי בהו אינשי ע"כ. וכ"כ יותר להדיא בשו"ת מהר"ם מינץ סי' קי"ט לענין סיום מסכת, וז"ל: אחר סיומו יאמר עשרה בני רב פפא. ואח"כ יאמר קדיש אם יש מניין, ויש שאומרים קדיש דרבנן, אך אותו קדיש אינו מצוי בינינו, לכן ברוב פעמים לא שמעתי לומר רק שלנו בלא תתקבל [דהיינו קדיש יהא שלמא] ע"כ.

ובתקופה מאוחרת כשהתחילו להכניס קדיש על ישראל - לא היה להם מסורת בזה
 
ויש לתמוה על ספר דברי תורה להאדמו"ר ממונקאטש ח"ה סי' ק"ב
1746439191430.png 1746439202303.png

שהבין ש'אבוהון דבשמיא וארעא' היינו על 'התפלות' שלנו שיהיו לטובה גם בארץ, וזה אינו, דהכונה על 'הקב"ה', דהיינו 'אבוהון', שהוא בשמים, ולכן אין להוסיף וארעא, וכנוסח כל העדות והראשונים והסידורים.
 
ובתקופה מאוחרת כשהתחילו להכניס קדיש על ישראל - לא היה להם מסורת בזה
יש"כ על הידיעות החשובות.
רק לא הבנתי, את המשפט האחרון הם מסתמא לא חיברו נוסח חדש אלא לקחו נוסח קיים מאחת העדות, מהיכן לקחו? ושם איך היה הנוסח? בקיצור מתי נוסף המילה הזו?
 
רק לא הבנתי, את המשפט האחרון הם מסתמא לא חיברו נוסח חדש אלא לקחו נוסח קיים מאחת העדות, מהיכן לקחו? ושם איך היה הנוסח? בקיצור מתי נוסף המילה הזו?
לא יודע.
גם המשפט 'וחיי אריכי ומזוני רויחי' - לא יודע מהיכן לקחוהו בקדיש [יש אצלם כן ביקום פורקן].
זה מופיע כבר בסידור הרז"ה, לפני כ300 שנה, שעליו היעב"ץ השיג.
לפני כן לא בדקתי.
 
ראשי תחתית