קדיש אחר הלימוד

המעורר

חבר חדש
הצטרף
22/1/25
הודעות
138
מדוע מקילים באמירת קדיש אחר הלימוד בישיבות ובכוללים?
ואם מפני שכל אחד מסיים לימודו בשעה אחרת, אזי לפני שמתחילים תפילת מנחה או ערבית לא שייך טעם זה.
 
מדוע מקילים באמירת קדיש אחר הלימוד בישיבות ובכוללים?
ואם מפני שכל אחד מסיים לימודו בשעה אחרת, אזי לפני שמתחילים תפילת מנחה או ערבית לא שייך טעם זה.
שאלה קשה... (בבית מדרש יש מקום להבין, אבל אחרי שיעורים וכדו', באמת ראוי לומר)
 
מדוע מקילים באמירת קדיש אחר הלימוד בישיבות ובכוללים?
תשובה:
מפני שכל אחד מסיים לימודו בשעה אחרת,
אזי לפני שמתחילים תפילת מנחה או ערבית לא שייך טעם זה.
אבל יש כבר קדיש לפני התפילה, ולא מרבים בקדישים
יש שסוברים שאם אומרים קדיש על ישראל לפני ערבית, אין לומר שוב ח''ק לפני ברכו
אמנם אינני בטוח שהוא נכון לדינא, כי ע''פ הסוד יש כאן 2 עניינים שונים
מ''מ שוא''ת עדיף
 
ולפני מנחה?
מסיימים שיעור כמה דקות לפני מנחה, למה לא לומר קדיש על ישראל, ואח"כ קרבנות, אשרי, וחצי קדיש?
אולי גם לפני מנחה הם סוברים כן
כי בערבית למרות שאומרים 3 פסוקים של ''ה' צבא-ות'', עדיין הם חושבים שזה לא מספיק הפסק, אז גם פיטום הקטורת אולי לא חשיב הפסק מספיק, וצ''ע.
 
אולי גם לפני מנחה הם סוברים כן
כי בערבית למרות שאומרים 3 פסוקים של ''ה' צבא-ות'', עדיין הם חושבים שזה לא מספיק הפסק, אז גם פיטום הקטורת אולי לא חשיב הפסק מספיק, וצ''ע.
הרי אלו שאומרים פתח אליהו אומרים קדיש על ישראל, ומאי שנא?
 
שאלה זו מצטרפת לעוד הרבה "שאלות" על עולם הישיבות...

- למה מכריחים לשים מגבעת על הראש ולא טלית??
- למה מסלקים בחור שנוהג כפי שהורו גדולי ישראל להתחתן מוקדם??
- למה אין סדר קבוע אפי' של חצי שעה ללימוד הלכה בישיבה??
- למה בהרבה ישיבות נוהגים בימים הקדושים ביותר (ר"ה ויהכ"פ) בעת התפילה למחוא כפים ולדפוק וכו' בקצב הניגון ואין מוחה??
- למה בישיבות לא מניחים לבחורים לקרוא את התיקון הקדוש שנוסד ע"פ רבותינו בליל שבועות??

וישנם עוד הרבה שאלות... ואכמ"ל...
 
שאלה זו מצטרפת לעוד הרבה "שאלות" על עולם הישיבות...
אני רק יכול לומר לך דבר אחד, פשוט לי במאה אחוז שראשי הישיבות מנהיגי עולם התורה מבינים בדברים האלו קצת יותר ממך, והנהגות שהם מנהיגים בישיבות, הרי זה מה שצריך להיות.
 
ונביא דוגמא אחת לעניין.
היה אחד שפתח ישיבה, והחליט שהוא יעשה כמו שכתוב בשו"ע, תפילת מנחה קטנה, שהרי מנחה גדולה זה בדיעבד.
כך התחיל בזמן קיץ, והכל היה בסדר, אך כשהגיע זמן חורף, מנחה באמצע הסדר...
מה שקרה, שסדר ב' נהרס, והישיבה הזו התפרקה לאחר זמן קצר.

דוגמא אחת, כמה עיניהם של רבותינו ראשי הישיבות, שאת מימיהם אנו שותים, צופות למרחוק.
 
ונביא דוגמא אחת לעניין.
היה אחד שפתח ישיבה, והחליט שהוא יעשה כמו שכתוב בשו"ע, תפילת מנחה קטנה, שהרי מנחה גדולה זה בדיעבד.
כך התחיל בזמן קיץ, והכל היה בסדר, אך כשהגיע זמן חורף, מנחה באמצע הסדר...
מה שקרה, שסדר ב' נהרס, והישיבה הזו התפרקה לאחר זמן קצר.

דוגמא אחת, כמה עיניהם של רבותינו ראשי הישיבות, שאת מימיהם אנו שותים, צופות למרחוק.
דבר כזה שפוגע בסדר אתה צודק.

אבל ריבונו של עולם שבחור שיש לו נסיונות ורוצה להתחתן מוקדם למה שנמנע ממנו את זה?? (וידועה דעתם של גדולי ישראל בנושא, כגון מרן הגרע"י זצוק"ל שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים. ודעת הגרח"ק זצוק"ל שצריך לגזור תענית על זה.
ודעת הרב שטיינמן זצוק"ל שרוב רובם של הראשי ישיבות עושים זאת שתהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים וד"ל)
 
וששאלתי את הראש ישיבה שלי,
הרב אם גדולי ישראל מורים להתחתן מוקדם והראש ישיבה מורה הפוך למי אני אמור להקשיב?
ענה לי "בדבר הזה אני גדול הדור"...
(סופו של דבר סגרתי ווארט יום לפני גיל 20 וב"ה הראשי ישיבה וכל הרבנים השתתפו בחתונה, ורוב השיעור שלי סגר ווראט כבר בועד רביעי ב"ה.)
 
(וידועה דעתם של גדולי ישראל בנושא, כגון מרן הגרע"י זצוק"ל שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים. ודעת הגרח"ק זצוק"ל שצריך לגזור תענית על זה.
ודעת הרב שטיינמן זצוק"ל שרוב רובם של הראשי ישיבות עושים זאת שתהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים וד"ל)
תביא מקורות לדברים כאלו.
 
- למה מכריחים לשים מגבעת על הראש ולא טלית??
רק בישיבות אשכנזיות, ומסיבות שאפשר להבין. (בספרדיות מסתמא גם מכריחים לשים טלית ולא כובע)
- למה מסלקים בחור שנוהג כפי שהורו גדולי ישראל להתחתן מוקדם??
רק ראשי ישיבות שסבורים כדעת גדו"י אחרים
- למה אין סדר קבוע אפי' של חצי שעה ללימוד הלכה בישיבה??
לומדים אחרי התפילה
- למה בהרבה ישיבות נוהגים בימים הקדושים ביותר (ר"ה ויהכ"פ) בעת התפילה למחוא כפים ולדפוק וכו' בקצב הניגון ואין מוחה??
לא מכיר מנהג כזה
- למה בישיבות לא מניחים לבחורים לקרוא את התיקון הקדוש שנוסד ע"פ רבותינו בליל שבועות??
לא מכיר ישיבה כזו

בקיצור כל אלו התמרמרויות כאלו ואחרות, שלא קשורות לנידון דידן כלל.
 
תביא מקורות לדברים כאלו.
מרן הגרע"י זצוק"ל. (מעדני מלך ח"ב פ"י)

ועיין ספר "הגיע זמן" שהביא דעת כלל גדולי ישראל (הרב שטיינמן, הגרח"ק, הרב אדלשטיין זצוק"ל ועוד)
וכן עיין בספר "דעת התורה בגיל הנישואין"
 
ראשי תחתית