שאלה קשה... (בבית מדרש יש מקום להבין, אבל אחרי שיעורים וכדו', באמת ראוי לומר)מדוע מקילים באמירת קדיש אחר הלימוד בישיבות ובכוללים?
ואם מפני שכל אחד מסיים לימודו בשעה אחרת, אזי לפני שמתחילים תפילת מנחה או ערבית לא שייך טעם זה.
תשובה:מדוע מקילים באמירת קדיש אחר הלימוד בישיבות ובכוללים?
מפני שכל אחד מסיים לימודו בשעה אחרת,
אבל יש כבר קדיש לפני התפילה, ולא מרבים בקדישיםאזי לפני שמתחילים תפילת מנחה או ערבית לא שייך טעם זה.
ולפני מנחה?יש שסוברים שאם אומרים קדיש על ישראל לפני ערבית, אין לומר שוב ח''ק לפני ברכו
אולי גם לפני מנחה הם סוברים כןולפני מנחה?
מסיימים שיעור כמה דקות לפני מנחה, למה לא לומר קדיש על ישראל, ואח"כ קרבנות, אשרי, וחצי קדיש?
אינו כן.אז גם פיטום הקטורת אולי לא חשיב הפסק מספיק
הרי אלו שאומרים פתח אליהו אומרים קדיש על ישראל, ומאי שנא?אולי גם לפני מנחה הם סוברים כן
כי בערבית למרות שאומרים 3 פסוקים של ''ה' צבא-ות'', עדיין הם חושבים שזה לא מספיק הפסק, אז גם פיטום הקטורת אולי לא חשיב הפסק מספיק, וצ''ע.
אני רק יכול לומר לך דבר אחד, פשוט לי במאה אחוז שראשי הישיבות מנהיגי עולם התורה מבינים בדברים האלו קצת יותר ממך, והנהגות שהם מנהיגים בישיבות, הרי זה מה שצריך להיות.שאלה זו מצטרפת לעוד הרבה "שאלות" על עולם הישיבות...
דבר כזה שפוגע בסדר אתה צודק.ונביא דוגמא אחת לעניין.
היה אחד שפתח ישיבה, והחליט שהוא יעשה כמו שכתוב בשו"ע, תפילת מנחה קטנה, שהרי מנחה גדולה זה בדיעבד.
כך התחיל בזמן קיץ, והכל היה בסדר, אך כשהגיע זמן חורף, מנחה באמצע הסדר...
מה שקרה, שסדר ב' נהרס, והישיבה הזו התפרקה לאחר זמן קצר.
דוגמא אחת, כמה עיניהם של רבותינו ראשי הישיבות, שאת מימיהם אנו שותים, צופות למרחוק.
אף אחד לא מונע, אלא שאומרים לו שלא יתארס מהישיבה.אבל ריבונו של עולם שבחור שיש לו נסיונות ורוצה להתחתן מוקדם למה שנמנע ממנו את זה??
תביא מקורות לדברים כאלו.(וידועה דעתם של גדולי ישראל בנושא, כגון מרן הגרע"י זצוק"ל שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים. ודעת הגרח"ק זצוק"ל שצריך לגזור תענית על זה.
ודעת הרב שטיינמן זצוק"ל שרוב רובם של הראשי ישיבות עושים זאת שתהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים וד"ל)
ואז גוזרים גזירות ששום בחור לא ישתתף בחתונה...אף אחד לא מונע, אלא שאומרים לו שלא יתארס מהישיבה.
יכול להתארס ולעבור למקום אחר.
רק בישיבות אשכנזיות, ומסיבות שאפשר להבין. (בספרדיות מסתמא גם מכריחים לשים טלית ולא כובע)- למה מכריחים לשים מגבעת על הראש ולא טלית??
רק ראשי ישיבות שסבורים כדעת גדו"י אחרים- למה מסלקים בחור שנוהג כפי שהורו גדולי ישראל להתחתן מוקדם??
לומדים אחרי התפילה- למה אין סדר קבוע אפי' של חצי שעה ללימוד הלכה בישיבה??
לא מכיר מנהג כזה- למה בהרבה ישיבות נוהגים בימים הקדושים ביותר (ר"ה ויהכ"פ) בעת התפילה למחוא כפים ולדפוק וכו' בקצב הניגון ואין מוחה??
לא מכיר ישיבה כזו- למה בישיבות לא מניחים לבחורים לקרוא את התיקון הקדוש שנוסד ע"פ רבותינו בליל שבועות??
גם את"ל הכי, עדיין אף אחד לא מונע ממנו.ואז גוזרים גזירות ששום בחור לא ישתתף בחתונה...
מרן הגרע"י זצוק"ל. (מעדני מלך ח"ב פ"י)תביא מקורות לדברים כאלו.