באנר תרומה

קונטרס 'אריות קשורים בחוט'

זוהי חוברת ממש איכותית. לדעתי קראתי אותה מכריכה לכריכה לפחות חמישה שישה פעמים לפחות. הדברים שם גם מאוד חכמים ומאוד מדוייקים ומאוד מקצועיים וגם מאוד נוחה ובלשון ממש מעולה. יש"כ של המחבר/ים האנונימי.
 
לפי איך ששמעתי, חלק מחלוקת החוברות היתה כמעט כמו סחר בנשק או בסמים להבדיל....
שלחו בקשה לקבל חוברות לכתובת מייל של החוברת, והיו מניחים חוברות באיזה מיקום מסוים בלא שאך אחד ידע, ואח"כ מעדכנים במייל שהחוברות מונחות שם וניתן לקחת
מלבד הפצה נרחבת שנעשתה ע"י 'איגוד עמלי התורה'
 
מידיעה ברורה:
  1. זה לא קשור לרב זעפראני, ופשוט בתכלית שזה לא הוא עצמו לכל מי שמכיר אותו.
  2. שמעתי שהרב זעפראני עצמו הוא היחיד שיודע את זהות המחבר שהזדהה בפניו, אך אינו חושף אותה (ככה"נ לבקשתו).
  3. זה לא הרב דוד אברהם אע"ג שבין הרבנים הוא הכי מתאים לזה ושהוא אמר שמסכים עם כל האמור בה (שזה נדיר אצלו). ולראיה, בגרסה הראשונה היה כתוב שהוא הקים את איגוד עמלי תורה וזה לא נכון ובודאי שלא היה כותב דבר כזה על עצמו. בגרסה ב' כבר תוקן.
  4. מוכח מסעיף קודם שזה לא מישהו ממקימי איגוד עמלי תורה, אף על פי שעיקר ההפצה של זה הייתה על ידם.
בגב השער יש לוגו של טקסט רץ הוצאה לאור.
אז אולי צוות @טקסט רץ יאלפונו בינה מיהו המחבר האלמוני...
 
הכותב האלמוני נותן משקל עודף לנושא המרביצי מבלי לזלזל באותם רבנים שהו שם ח"ו
והאיגוד בכלל לא קשור למרביצי משום כיוון, כל האיגוד הוקם ע"י אברכים צעירים שבכלל לא הכירו ולא ידעו מה זה המרביצי, חלקם בכלל מתלמידי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
כנראה מי שכתב מכיר מידי טוב היסטוריה והושפע מהמרביצי ולכן נתן להם משקל עודף
גם מרן הגרש"י זעפרני שליט"א מעולם לא היה חלק מהמרביצי, היה בכינוס בודד שעשו כמו הרבה אברכים שבאו לכינוסים שונים
שנים רבות גדל על ברכי מרן הגר"ע בתל אביב והיה בקשר חם מאוד עם מרן הגר"ע כידוע לכל מכיריו, מלבד הבקיאות הגדולה שלו בתורת מרן ומסירת שיעורים שנים רבות בבית המדרש יחווה דעת, ומעולם לא דיבר או העביר ביקורת על חכמי ישראל כלל ובפרט על מרן הגר"ע זצ"ל
התועלת בחוברת היא בהעלאת השיח שהציבור צריך להתגבש וכו' אבל לא הכל תורה מסיני...
 
אז אולי צוות @טקסט רץ יאלפונו בינה מיהו המחבר האלמוני...
בוקר טוב!

שאלו אותנו פעמים רבות על זהות המחבר.
נשתף אתכם שגם אנו איננו יודעים את זהותו.
הוא שמר על אנונימיות קיצונית אפילו מפנינו, וכיבדנו זאת.

והיו מניחים חוברות באיזה מיקום מסוים בלא שאף אחד ידע, ואח"כ מעדכנים במייל שהחוברות מונחות שם וניתן לקחת
כך גם היה אצלנו. הונח בכניסה למשרד במהלך הלילה.

אגב לכל המעוניין, יש לנו עדיין במלאי חוברות, שנמכרות באתר במחיר סמלי.
ניתן להוריד משם בחינם גם גרסת PDF.

זו חוברת שכל אחד חייב לקרוא

בהחלט. מומלץ מאוד.
זהו הקובץ שנמכר הכי הרבה, ואחד הדפים הפופולריים באתר טקסט רץ.
חבל שהסכמנו למחבר למכור את זה במחיר עלות... :)

יום נפלא!
 
בפרט שיש שם דברים לא מדויקים לענ"ד
איזה דברים?
מבלי לזלזל באותם רבנים שהיו שם ח"ו
במילים "אותם רבנים" כוונת כבודו לכמעט כל ראשי הישיבות הספרדים שהיו אז.... שאף לא אחד מהם היה בצד של ש"ס....
האיגוד בכלל לא קשור למרביצי משום כיוון, כל האיגוד הוקם ע"י אברכים צעירים שבכלל לא הכירו ולא ידעו מה זה המרביצי, חלקם בכלל מתלמידי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
בחוברת לא כתוב שהאיגוד קשור למרביצי וגם לא משהו קרוב לזה
כתוב שיש גוף שקם ומקים קהילות ומוסדות, בלי שום קשר למרביצי....
גם מרן הגרש"י זעפרני שליט"א מעולם לא היה חלק מהמרביצי, היה בכינוס בודד שעשו כמו הרבה אברכים שבאו לכינוסים שונים
הוא לא היה חלק.... רק עמד ונאם בכינוס שלהם? ....
יתכן שלחצו עליו מאוד כי כל הציבור הישיבתי כמעט היה שם
אולי רבותיו הגר"י עדס והגר"ש אויערבאך לחצו עליו
והשתכנעתי שלא דיבר מילה נגד ש"ס ונגד הגר"ע יוסף שהיה קשור אליו מאוד כפי שציינת
אבל לטעון שלא היה חלק מהם זה לעוות היסטוריה

בנו אמר שהתקופות ההם היו קשות מאוד למרן הרב זעפראני כי היה קרוע בין הגר"ע יוסף שגדל עליו והעריך מאוד לבין רבותיו שלמד אצלם ודרשו ממנו לנתק מגע וכו' ולכן מלבד אותו כינוס שהשתתף - לא נקט שום פעולה וברח מזה ככל שיכל....
התועלת בחוברת היא בהעלאת השיח שהציבור צריך להתגבש וכו'
אכן זאת המטרה המוצהרת והרשמית שלה שמופיעה בהקדמה
אבל לא הכל תורה מסיני...
ברור....
אבל מאמירה זו משמע כביכול "הרבה דברים בחוברת לא נכונים אבל הרעיון"
ואין זה כך, מה לא נכון שם?
 
מעניין אותי מאוד:

למעשה, האם הקונטרס הזה שינה לכם את החיים?! או לפחות משהו מהם?

או שמא הוא רק חידד את כל מה שאתם יודעים, והציב על השלחן את מה שלפעמים בורחים ממנו...
 
מעניין אותי מאוד:

למעשה, האם הקונטרס הזה שינה לכם את החיים?! או לפחות משהו מהם?

או שמא הוא רק חידד את כל מה שאתם יודעים, והציב על השלחן את מה שלפעמים בורחים ממנו...
הביא לידי ביטוי וסידר בבהירות את מה שהיה בתת מודע
נתן שם וכינוי להרגשים
 
אחד הביטויים היפים שמוזכרים שם הם על אותו אחר שמחזיק בידו כדוד טניס דמיוני

מהו הצד הראשון ומהו הצד השני?

שהוא בסך הכל (בלי כל רצון להמעיט מערך החוברת) חידד והעיז להניח את התחושות שכל אחד מרגיש על השלחן.

אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
 
אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
ברור שזה עשה שינוי הרי אני בגלל זה שלחתי את בני לת״ת מוסדי עולם של הרב דוד אברהם (באמת! קודם קריאת החוברת רשמתי את בני לחיידר אשכנזי...) וכמוני אני מאמין שעוד רבים. לומר שהוא גרם להכל או אפילו לרוב השינוי זה הגזמה ובוודאי שלא אבל זה שיכנע רבים.
 
שהוא בסך הכל (בלי כל רצון להמעיט מערך החוברת) חידד והעיז להניח את התחושות שכל אחד מרגיש על השלחן.

אני בסך הכל מנסה להבין, האם מימד ההצלחה (המסחררת יש לומר, מהדורא שלישית!) של החוברת הוא שהיא כתובה יפה, ממוקד וכו',

או שזה הרבה יותר מזה, ובאמת הוא הצליח להביא לאיזה שינוי בחברה שלנו...
לי שהיתה לי מודעות עצמית על תהליכים חברתיים וציבוריים זה היה חידוד והבהרה.
ואולם ודאי שיש המוני בחורים ואברכים שניזונים ממה שמגישים להם בסביבתם הקרובה. ולא עסוקים כלל במה שמחוץ לאסקולה המצומצמת שלהם.
לחלקם ודאי שהחוברת חוללה שינוי בראיית המציאות.
 
מה בעצם הביא אותו להדפיס שוב את החוברת?
לכאורה לפחות במישור המפלגתי המרביצי כבר הצטרפו לש"ס [יהיו שיאמרו אפילו שהשתלטו עליה מבפנים]
אולי בשביל שצעירי הצאן וגם חלק מהמבוגרים ידעו שלראשי הישיבות היה דעה טהורה ונקיה לש"ש (ופשוט שגם ל"צד השני") ולא סתם היו "משוכנזים ששנאו את מרן"
היום כשתנועת ש"ס מתנהלת באופן תורני וישיבתי, הצעירים אינם מבינים מדוע היה צורך להיבדל מהקו שנקטה אז התנועה.
ומאידך לולי שמרן זיע"א הצעיד את התנועה וסיקל האבנים והקוצים זרע וחרש, כנראה שלא היה היום מה לקצור - תוצאותיה המבורכות של התנועה בעשיה של תורה ורווחה למען כלל הציבור ובני התורה בפרט.
וזה שאמרו חז"ל עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו זה ה' קוינו לו.
והיינו שיושבים במחול (צורת עיגול) כל אחד ממקומו וכולם מצביעים לאותו מקום באמצע ואומרים זה ה' קוינו לו.
 
אולי בשביל שצעירי הצאן וגם חלק מהמבוגרים ידעו שלראשי הישיבות היה דעה טהורה ונקיה לש"ש (ופשוט שגם ל"צד השני") ולא סתם היו "משוכנזים ששנאו את מרן"
היום כשתנועת ש"ס מתנהלת באופן תורני וישיבתי, הצעירים אינם מבינים מדוע היה צורך להיבדל מהקו שנקטה אז התנועה.
ומאידך לולי שמרן זיע"א הצעיד את התנועה וסיקל האבנים והקוצים זרע וחרש, כנראה שלא היה היום מה לקצור - תוצאותיה המבורכות של התנועה בעשיה של תורה ורווחה למען כלל הציבור ובני התורה בפרט.
וזה שאמרו חז"ל עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו זה ה' קוינו לו.
והיינו שיושבים במחול (צורת עיגול) כל אחד ממקומו וכולם מצביעים לאותו מקום באמצע ואומרים זה ה' קוינו לו.
יפה אמרת!
מי שקורא את הסקירה בקונטרס אריות שעליו נסוב השרשור, רואה בצורה מופתית איך הקב"ה סיבב את הדברים.

מצד אחד ראשי הישיבות הכינו תשתית ישיבתית עמוקה ואיכותית לציבור לקום עליה עם צביון וערכים ישיבתיים שיסייעו להקמת עולם תורה מפואר.
מצד שני מרן הגר"ע זצ"ל הקים מאפס את התשתית המפלגתית, הפוליטית והרעיונית שתאפשר את קיומו של עולם התורה הספרדי.
והא בלא הא אי אפשר.

וזהו בדיוק אותו מחול לצדיקים, שרואים שהקב"ה סיבב את הצדיקים להכין ולהכשיר את הקרקע לדור המהפכה של ימינו.

מה בעצם הביא אותו להדפיס שוב את החוברת?
לכאורה לפחות במישור המפלגתי המרביצי כבר הצטרפו לש"ס [יהיו שיאמרו אפילו שהשתלטו עליה מבפנים]
לא התרשמתי שהקונטרס נועד לשרת מטרה פוליטית, וכל הסוגיה של ש"ס היא שולית מאוד בסיפור, גם מצד הכותב.
מה שחשוב שיקום עולם תורה ספרדי איכותי בעל ערכים ישיבתיים נכונים, ולא שיצביעו ש"ס בקלפי.
 
למעשה, האם הקונטרס הזה שינה לכם את החיים?! או לפחות משהו מהם?
או שמא הוא רק חידד את כל מה שאתם יודעים, והציב על השלחן את מה שלפעמים בורחים ממנו...
כנראה שמשהו באמצע.

קונטרס - או כל מניפסט שהוא - לא משנה חיים של אנשים באופן ישיר אף פעם.
הקושי, הכאב והתחושות - היו קיימים אצל כולם (וכפי שכתוב בקונטרס עצמו, שרק בא לסדר את מה שכולם מרגישים או כעין זה, ועיי"ש בדבריו לגבי אוסף גדול של 'יחידים').

אבל הניתוח הגאוני והחד, ההגשה המעניינת וגיבוש האסטרטגיה המסודת והמקיפה ליצירת שינוי אמיתי ומעשי - היו מצפן ומורה דרך לרבים.

הקונטרס הכשיר את הקרקע לפעילות ולשינוי, ולאחר מכן ניתן היה לבצע את השינוי בפועל והוא אכן בוצע, בהקמת קהילות, בהקמת מוסדות ועוד.
ולמעשה הוא עדיין מבוצע ועדיין בשיאו ויש ערים ומקומות שרק בתחילתו.
(וגם הפורום הזה כנראה חלק מהביצוע...)

אין אדם אחד שיכול לקחת קרדיט על המהפכה.
היא התרחשה ומתרחשת בגלל אנשים וגופים רבים שפעלו ויצרו אותה, והבולט ביניהם הוא איגוד עמלי התורה ובראש כולם כמובן מרן הגאב"ד הגרש"י זעפראני שליט"א, אבל יש עוד גופים ועוד גדולי תורה שסייעו לכך בעוז, וכולם יחד עשו ופעלו זאת.

אבל כטריגר - אין כל ספק שקונטרס אריות קשורים בחוט היה המניע החזק והמשמעותי ביותר למהפכה של הציבור הספרדי.
 
זהות המחבר לא ידוע ונ"ל עדיף שכך כדי שהקוראים לא יהיו נגועים לטוב ולמוטב
לעיקר השאלה
א. ודאי שיש בחוברת פתיחה של פצע מוגלתי חריף שהיה בציבור הספרדי
ב. יש הרבה דברים להתווכח היסטורית על החוברת. רוב הקוראים שלא היו קשורים למרביצי לא נהנו כ"כ מהבמה הגדולה וההשפעה שיוחסה לאירגון היסטורי זה. מאידך רוב הקוראים שהיו שייכים למרביצי כן נהנו, מה שמראה שהיתה נטיה למרביצי.
ג. המהפך של שליחה למוסדות לכתחילה וכד' נבעה מעבודת שטח מטורפת של מספר אברכים מצומצם רובם קשורים לאיגוד עמלי התורה, והחוברת שי"ל אח"כ עזרה לזה.
ד. כתוצאה מכך איגוד עמלי התורה עזר לפרסם את החוברת כחלק מכלל עבודת השטח שיצרו ועשו, אבל אין זה חוברת שלהם או מטעמם אלא רצון לעורר שיח.
ה. ב"ה היום המציאות שונה בהרבה ועדיין יש עבודה.
 
האינטרס של מפרסמי החוברות הללו הוא למנוע את המצב שטובי הבחורים לומדים בישיבות האשכנזיות, מכמה סיבות, כל אחד והאינטרס הקטן שלו. לאחד מפריעה העובדה שבנו לא התקבל לישיבה אשכנזית טובה, לשני מפריעה העובדה שבחורים ספרדיים שלמדו בישיבות אשכנזיות לא ממהרים לקבל את מרותו של הגר"ע יוסף, כפי ששאף כל ימי חייו שהספרדים ללא יוצא מן הכלל ילכו לפי פסקיו. והשלישי בכלל רוצה להמליך את אחד הרבנים שלדעתו אינו מוכר מספיק בציבור הספרדי.

יתכן שהמצב העכשווי ישתנה מעט, לאורך תקופה של עשרות שנים, אבל הוא לא יתבטל עד ביאת גואל צדק, היות ויש כאן גלגל, שמתחיל (לגודל האבסורד) דוקא אצל בניהם של ה"מיוחסים", גם הרבנים וגם העסקנים, וכל מי שידו משגת לדחוף את בנו למוסדות אשכנזיים. לדוגמא, למרות שהגר"ע יוסף בעצמו למד במוסדות ספרדיים (ת"ת בני ציון בשכונת הבוכרים, ישיבת פורת יוסף), בניו כבר למדו בישיבות אשכנזיות נחשבות (חברון, הנגב, וכו'). כך גם בניהם של עסקני ש"ס. והמצב הזה גורם שהעידית הספרדית נמצאת שם, ובאופן טבעי, איכות הישיבות הספרדיות יורדת. ולכן אי אפשר לשכנע אדם ספרדי שיכניס את בנו לישיבה ספרדית, כאשר הוא יכול להכניסו לישיבה אשכנזית. וכמו בכל היצע וביקוש, הביקוש לישיבות האשכנזיות הוא תמיד גבוה.

יש הרבה ספרדים (ואני בתוכם) שבאופן מושכל בחרו שהילד שלהם ילמד במוסדות ספרדיים דוקא, שם אין הרגשת נחיתות כלשהי, ואין התעללות נפשית שמגיעה באופן טבעי מילדים אחרים, והם חושבים שספרדי צריך ללמוד במוסדות ספרדיים ולא לדחוף את עצמו למקומות שאינם מתאימים לו ואינם מעוניינים בו. לשיטתם, מוסד ספרדי הוא לכתחילה ולא בדיעבד, והם לא זקוקים לטובות של אף אחד. סוג האנשים האלה ממילא אינו זקוק ל"חוברות חיזוק" למיניהם.

אז מה יתרון לבעל הלשון?
 
ראשי תחתית