קובץ 'תורת ציון' - בתורתו של מרן האור לציון זיע"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול פתחיה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

פתחיה

חבר חדש
הצטרף
6/6/25
הודעות
158
מידי שנה בשנה - זו השנה השביעית - שיוצא לאור קובץ תורני ברמה גבוהה מאוד
ובו מערכות תורניות בעומק ההלכה בתורתו של מורנו ורבנו הגאון הגדול

רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל
בראש הקובץ מופיעים מדברי תורתו שעדיין לא יצאו לאור עולם
באדיבות מכון 'אור לציון' שע"י בני המשפחה הרוממה
הקובץ יו"ל מידי שנה לרגל יום היאר-צייט של מרן זצוק"ל - י"ט בתמוז

חו"ר הפורום מוזמנים לשלוח מפרי עטם למייל המערכת
ובמידת האפשר יכנסו המאמרים לקובץ הקרוב

כ"כ כל תרומה להוצאת החוברת

(שמודפסת במאות עותקים ומחולקת ומופצת בכל רחבי הארץ)
תתקבל בברכה
יש אפשרות להנצחות


לשליחת חומרים - h043434620@gmail.com
 

קבצים מצורפים

הקובץ החדש שיצא עכשיו
לדעתי הקובץ הזה מחזה שדי יחזה, בתוספת מרובה, הן בהבאת דברי גדולי הדור, והן במאמרים איכותיים. אשרי הרב ישראל אליהו שליט''א שעוסק בזה במסירות. יגדיל תורה ויאדיר.
 
מאמרים שתפסו את תשומת לבי, הנדון על קושיית הרב סילבר, מאמר הגאון ר' שלום כהן שנו''נ בדברי האול''צ כדרכה ש''ת. מאמר הרב מזוז. והמאמר המקיף על הכזית שם חושבני שפינה וזוית לא שביק.
 
לא בטוח שיהיה לך כזה עונג ממנו
ממה לא נהנית, אתה אוחז כדעה ההפוכה? בהצלחה מי שלא משנה דעה גם בראיות ברורות זה ענין שלו.
קח את המאמר של הרב ראובן ניסן שמקיים את המנהג לומר י"ג מידות בפתיחת ההיכל ביו"ט
אני אישית מאד מכבד את מאמריו, המביא מסורת דורות האחרונים. אך אני פחות נהנה מהסברת מנהגים מקומיים.
 
ממה לא נהנית, אתה אוחז כדעה ההפוכה? בהצלחה מי שלא משנה דעה גם בראיות ברורות זה ענין שלו.
אם הנושא היה ראיות ברורות זה היה משהו אחר, אבל לקחת זיתים קיצוניים ממדינת הים וללמוד מזה מהו הבינוני של חז"ל?
יש גם ביצה גדולה של 300 גרם, אז לכן אפשר לקבוע שהביצה הממוצעת היא לפחות 150?
נראה שסומנה שם המטרה מראש, ומכאלו מאמרים א"א ליהנות.

ולהיפך, המאמר של הרב ניסן למשל, דווקא במקרה הזה הינו אובייקטיבי, שכן הוא גם נגד דעת רבו הגר"י הלל, וגם נגד מנהג בגדד ארץ מוצאו. ודבריו שם הם דברי טעם, אם כי באריכות כדרכו.
 
אם הנושא היה ראיות ברורות זה היה משהו אחר, אבל לקחת זיתים קיצוניים ממדינת הים וללמוד מזה מהו הבינוני של חז"ל?
טועה בדבר משנה אינו בכלל מי שיש לדון בדעתו.
ובמשנתנו כתוב לוקח גדולה שבגדולות. כאמת מידה. והובא בכל הראשונים.
יש גם ביצה גדולה של 300 גרם, אז לכן אפשר לקבוע שהביצה הממוצעת היא לפחות 150?
לא היה ולא נברא ביצת תרנגולת כזו
 
טועה בדבר משנה אינו בכלל מי שיש לדון בדעתו.
ובמשנתנו כתוב לוקח גדולה שבגדולות. כאמת מידה. והובא בכל הראשונים.
ברור ופשוט. אבל לא כשברור שמדובר במקרה קיצוני שלא משקף. והראיה מביצה
לא היה ולא נברא ביצת תרנגולת כזו
אז אולי כבודו יחכים אותנו מה הביצה הגדולה ביותר שנמדדה אי פעם.

עכ"פ אם אוכיח שנמדדה כזו ביצה אי פעם, אז כבודו יעבור לקדש על שיעור רביעית של 250 סמ"ק?
 
עכ"פ אם אוכיח שנמדדה כזו ביצה אי פעם, אז כבודו יעבור לקדש על שיעור רביעית של 250 סמ"ק?
אם תוכיח שנמדד זן של תרנגולות כזו שמטילה ביצים כאלה קבוע, נדבר. וודאי לא היה ולא נברא ואפילו לא משל היה. לכן מחילה אין כאן אלא חוסר הבנה פשוט. וטעות בדבר משנה
 
ולהיפך, המאמר של הרב ניסן למשל, דווקא במקרה הזה הינו אובייקטיבי, שכן הוא גם נגד דעת רבו הגר"י הלל, וגם נגד מנהג בגדד ארץ מוצאו. ודבריו שם הם דברי טעם, אם כי באריכות כדרכו.
זה נהיה מדד אם אדם חולק על רבותיו, ומנהגי אבותיו הוא אובייקטיבי. ואם הוא מיישב דעת רבותיו ומנהגי אבותיו הוא מסמן מטרה מראש.
דור עקבתא דמשיחא.
 
זה נהיה מדד אם אדם חולק על רבותיו, ומנהגי אבותיו הו אובייקטיבי. ואם הוא מיישב דעת רבותיו ומנהגי אבותיו הוא מסמן מטרה מראש.
דור עקבתא דמשיחא.
אדם שבד"כ מיישב דברי רבותיו, ופעם אחת חולק, א"א לומר שעושה זאת מחמת דרכו וכו'.
 
אתה בתור תלמיד הראש''ל צריך לשבח את זה שמעמידים את האמת על תילה גם בתקיפות. וד''ב.
וע' במקו''א שהבאנו דברי הרמב''ם בחילוק בין הרב עצמו לתלמיד באגרת הרמב"ם לתלמידו רבי יוסף ברבי יהודה אבן עקנין.
ואם הכריחו הזמן והענין והצריכו לדבר ולומר שאיני בעל דת ולא בעל מעשים טובים יאמר זה, וכל זה כולו בני, חי השם יתברך, לא יזיקני ולא יכעיסני. ואפילו ראיתיו בעיני ושמעתיו באזני או עשה לפני לא הייתי חושש אלא אדרבה הייתי נכנע אליו ומשיבו דברים טובים נאים ורכים או אשתוק או אשיב לפי הענין דברים נאים ודברי ענוה כפי הצורך והשעה. כי מה שהסכיל מן האמתיות יותר גדול מזה הרבה מאד, ואני לא אנצח לעצמי כי כבוד נפשי ומעלת מדותי אצלי יותר כבוד משאנצח הכסילים בלשוני ובדבורי. והאי צורבא מרבנן קודשא בריך הוא תבע יקריה,
אולם הוא ממשיך: "אבל הבן (רבי אברהם בן הרמב''ם) השם יחייהו הדין עמו שיתקנא בזה, שאני אביו, ורבו, ואינו יכול לסבול העלבון".
וכך יש פסק מהרמב''ם כלפי תלמיד שלא יכול לסבול עלבון רבותיו, ומקנא לכבודם. אע''פ שרבותיו נוהגים בשתיקה והכנעה. יש דין מחאה על כבוד ת''ח.
אמנם,כ"ה התרגום הקדום של איגרת זו, אבל בתרגומו של הרה"ג יצחק שילת שליט"א משמע יותר שאין "הדין עמו", אלא שיש ללמד עליו זכות -
1752176571621.png
ויש להוכיח כגירסא זו מהמשך האיגרת [ואני מביא בדוקא את התרגום הקדום] -
1752176698462.png
וכך אכן נהג רבינו אברהם בן הרמב"ם ז"ל מאוחר יותר -
1752177077432.png
 
אמנם,כ"ה התרגום הקדום של איגרת זו, אבל בתרגומו של הרה"ג יצחק שילת שליט"א משמע יותר שאין "הדין עמו", אלא שיש ללמד עליו זכות -
הצג קובץ מצורף 7846
ויש להוכיח כגירסא זו מהמשך האיגרת [ואני מביא בדוקא את התרגום הקדום] -
הצג קובץ מצורף 7847
וכך אכן נהג רבינו אברהם בן הרמב"ם ז"ל מאוחר יותר -
הצג קובץ מצורף 7848
אני תמיד אוהב את התרגומים הישנים שנכתבו סמוך לתקופה בסגנון ההוא, והרבה פעמים ע''י גברי רברבי ממש. ומ''מ בחלק השני שהרמב''ם מצטער וא''צ לעסוק בזה כ''כ, זה אמת ויציב זה מפריע את האדם מעסק התורה, וא''צ לעסוק בזה באובסיסיביות. והקובץ הזה הוא דוגמא כיצד להביא תוכן חיובי ולבאר דברי הרב, ולתועלת כולם. וכך צריך לעשות.
 
אני תמיד אוהב את התרגומים הישנים שנכתבו סמוך לתקופה בסגנון ההוא, והרבה פעמים ע''י גברי רברבי ממש.
אמנם לפעמים תרגמו מה שנקרא בזמנינו "תרגום חפשי", וכמ"ש ר"י אבן תיבון על תרגום ר"י חריזי למו"נ -
1752195810563.png
[על המשך דברי כת"ר אינני חולק]
 
הקובץ החדש שיצא עכשיו
חלק ז' - תמוז תשפ"ה
לדעתי הקובץ הזה מחזה שדי יחזה, בתוספת מרובה, הן בהבאת דברי גדולי הדור, והן במאמרים איכותיים.

לכל חברי הפורום החשובים
היות ובקובץ הנ"ל ישנו מאמר גבי "חשמל בשבת"
ובו ליקוט מהרבה פוסקים ז"ל שסברו שחשמל בשבת זה דאו' [לאו דווקא חשמל של מנורה עם חוט להט, אלא עצם פעולת החשמל]

וכיון שבמאמר הנ"ל הושמט בהדפסה הערות חשובות

הריני מעלה את המאמר הנ"ל המלא - שיהיה למעיינים כאן.

[כי תמיד מרגלא בפומייהו דאינשי, שדעת החזו"א יחידאה בזה, אך לאור האמור כאן, ניווכח שהרבה מן הפוסקים השונים סברו דהוא איסור דאו']
 

קבצים מצורפים

[כי תמיד מרגלא בפומייהו דאינשי, שדעת החזו"א יחידאה בזה, אך לאור האמור כאן, ניווכח שהרבה מן הפוסקים השונים סברו דהוא איסור דאו']
ודלא כהרב אלקנה ישראל שכתב בספרו שמעיקר הדין מותר להתפלל עם מיקרופון בבית כנסת גדול בשבת. אלא דמחיזי וכו'.
 
ראשי תחתית