רק להזכיר,
עיון ארוך בדברי החזון איש נמצא במנחת שלמה (ח"א סי' יא) והוא מסתייג מדברי החזון איש בעקבות הטענות הבאות:
א. הזרמת אלקטרונים בחוטים היא כהזרמת מים בצינור והיא 'שימוש' ולא 'בניה'.
ב. סגירת מעגל חשמלי היא כפתיחת דלת. כשם שפתיחת וסגירת הדלת אינו 'בונה' את הדלת, במעגל חשמלי אין הלחיצה על המתג 'בונה' אותו.
ג. החיבור בחשמל הוא ארעי וגם לא מתקיים מעצמו, ואין הוא חשוב 'בונה'.
ד. רק שינוי בגוף הדבר נחשב בונה, ולא הפחת חיים בו (כפי שהנשמתו של חולה אינה 'בניית אדם').
ונכון שיש פוסקים רבים שחששו לסברת החזו"א, או אפילו הסכימו לה, אבל מנגד היו רבים שהסתייגו ממנה ממש בחריפות, מה שלא מצאנו כלפי מי שאמר מוליד וכדו'. לדוגמא, הרב מרדכי הלפרין (המעין 174, עמ' 175 הערה 20) סיפר שהגרשז"א שאל בנערותו את ר' יצחק ירוחם דיסקין האם יש איסור בונה בהדלקת חשמל בשבת, והרב גער בו: "למה אינך שואל אם יש בכך איסור נערה המאורשה ביום הכיפורים?!".