רבי מאיר מאזוז זצ"ל

אספר מעשה שהייתי נוכח בו, שמראה קצת את סגנונו של הרב זיע"א.
זכיתי פעם אחת להביא לרב ספר שערכתי. ניגשתי אני ושאר העורכים לרב אחרי תפילת ערבית, וב"ה השיחה עימו התארכה במשך כרבע שעה. הנכד יבדל לחיים שחשב שהרב לא יתעכב איתנו, כשראה שהזמן מתארך אמר לאלו שחיכו לדבר עם הרב שהרב ממהר. הרב פנה לנכד ואמר בחיוך: "אתה ממהר?! אני ממהר, תירגע!"
 
כעת משתתפים מרנן הראשונים לציון הגר"ד יוסף והגרש"מ עמאר שליט"א
בעצרת התעוררות לזכרו של מרן זצוק"ל
כמו כן משתתפים מרן ראש הישיבה הגר"ש בצלאל שליט"א, מו"ר הגאון הגדול רבי יהודה כהן שליט"א, הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, מו"ר הגאון הגדול רבי שלמה מחפוד שליט"א.
 
כבר כתבתי במקומות אחרים (תחת שם אחר) בשבחי מרן הנאמ"ן. רק אשלים את מה שחיסרתי שם [מחמת המציק]

היה מיוחד מאוד לראות, איך שהיו שהתקיפוהו באופן חריף, והוא לא התעלם, ענה והגיב, אך דבריו לא נשמעו אף פעם כפגיעה אישית או התקפה.

ההבנה שהובנה מדבריו, שאמנם זכות החולקים עליו לומר עליו את דעתם האישית [לא רק בענין עיקר ההלכה], ובדיוק כך גם לגיטימי שהוא יציג את דבריו ודעתו. הא ותו לא.

מתי היה ניכר שאין זכות לדעה האחרת, והיא מופרכת? כשדציטט דברים נגד התורה, מחילונים וכיו"ב, בזה היתה נשמעת הנימה האישית, הכעס, וחוסר הלגיטימציה להביע דעה שונה ממה שכתוב בתורה.

פוק חזי, היכן הרגיש מותקף אישית, האם כשדברו עליו וכיזבו וכו' והזיקוהו ממש, או כשדברו על האמונה והתורה...

נפלא מאוד למתבונן בעין האמת
 
כעת ניתן לגלות עוד,
כי הרב מאזוז לא נהנה מקופת הישיבה [איני יודע אם לגמרי, או רק מעט] כדרכם של אחרים אחוזים וכו'
והיה זקוק לפרנסה,
ולצורך כך היה מגיה את ספרי הלכה ברורה למרן הראש"ל שליט"א מטעיות הדפוס וכיוצ"ב [כמדומני בבירור שלא היה זה בתוכן הדברים, אבל עדיין צריך בירור]
ומרן שליט"א היה "משלם" לו בעין יפה פי שתיים ושלוש באומרו שספר עם כמה עניינים בעמוד [דוגמת המ"ב] זה מחירים אחרים וכל כיוצא בזה משאר תירוצים מצחיקים, והצליח למלאות יין לגרונו של גדול הדור.
כל מי שדרכה כף רגלו ביחוה דעת, יודע כי הנהגתו של מרן הראש"ל שליט"א בענייני ממון מזה כארבעים שנה אינה כשל ראשי כוללים מעדתינו, אלא כשל אחינו האשכנזים עם נדיבות יוצאת דופן, ובלי קטנות המוחין והזוזין.
והמבין מבין כי הרבה יש להבין.
[ולא לחינם לכל מקום שמרן הראש"ל מגיע אנשים יוצאים מגדר הרגיל לכבדו, וכשנבחר כלל ישראל התאחד בשמחתו של האיש הענק הזה, וד"ב.].
גא"מ. לא מכירו אישית. אבל אחד החברים הטובים שלי שלא היה חשוד יתר על המידה בלפרגן סתם, נכנס לכולל יחוה דעת, ופיו לא מפסיק להלל את הגר"ד על כלל מעלותיו הלמדניות, והבן-אישיות. אין ספק שהוא מתאים לתפקיד, והגישה המכבדת שלו תביא אותו רחוק מאוד. יש לציבור הספרדי הרבה מה ללמוד מההנהגה המיוחדת שלו.
 
כבר כתבתי במקומות אחרים (תחת שם אחר) בשבחי מרן הנאמ"ן. רק אשלים את מה שחיסרתי שם [מחמת המציק]

היה מיוחד מאוד לראות, איך שהיו שהתקיפוהו באופן חריף, והוא לא התעלם, ענה והגיב, אך דבריו לא נשמעו אף פעם כפגיעה אישית או התקפה.

ההבנה שהובנה מדבריו, שאמנם זכות החולקים עליו לומר עליו את דעתם האישית [לא רק בענין עיקר ההלכה], ובדיוק כך גם לגיטימי שהוא יציג את דבריו ודעתו. הא ותו לא.

מתי היה ניכר שאין זכות לדעה האחרת, והיא מופרכת? כשדציטט דברים נגד התורה, מחילונים וכיו"ב, בזה היתה נשמעת הנימה האישית, הכעס, וחוסר הלגיטימציה להביע דעה שונה ממה שכתוב בתורה.

פוק חזי, היכן הרגיש מותקף אישית, האם כשדברו עליו וכיזבו וכו' והזיקוהו ממש, או כשדברו על האמונה והתורה...

נפלא מאוד למתבונן בעין האמת
עמוק מאוד.
ככה זה גדולי ישראל האמיתיים.
 
עמוק מאוד.
ככה זה גדולי ישראל האמיתיים.
במחילה, זה לא העת להעלות חומרים, אבל דברי @משתוקק לא נכונים כלל, הגיב גם בשיעורו, גם באור תורה, וגם בהקלטה המפורסמת מהישיבה, בחריפות יוצאת דופן, הרבה יותר ממה שנכתב ונאמר מהצד השני.
 
במחילה, זה לא העת להעלות חומרים, אבל דברי @משתוקק לא נכונים כלל, הגיב גם בשיעורו, גם באור תורה, וגם בהקלטה המפורסמת מהישיבה, בחריפות יוצאת דופן, הרבה יותר ממה שנכתב ונאמר מהצד השני.
תסתכל באו"ת שאתה מציין אליו שהוא כותב שם שתשע שנים הוא שומע ושותק.
מלבד זאת,
מעולם אבל מעולם הוא לא לעג לו, הוא אולי השיב לדבריו, אבל לא לעג!!! ודו"ק!!!
אם מרן זיע"א השיב לדבריו, זה היה עניינית נטו!

יתירה מזאת, רוב רוב הפעמים שהוא השיב, זה היה כדי להגן על הגרמ"ל או על הישיבה, ולא על עצמו! תבדוק אותי!
 
תסתכל באו"ת שאתה מציין אליו שהוא כותב שם שתשע שנים הוא שומע ושותק.
מלבד זאת,
מעולם אבל מעולם הוא לא לעג לו, הוא אולי השיב לדבריו, אבל לא לעג!!! ודו"ק!!!
אם מרן זיע"א השיב לדבריו, זה היה עניינית נטו!

יתירה מזאת, רוב רוב הפעמים שהוא השיב, זה היה כדי להגן על הגרמ"ל או על הישיבה, ולא על עצמו! תבדוק אותי!
מילה בסלע
 
במחילה, זה לא העת להעלות חומרים, אבל דברי @משתוקק לא נכונים כלל, הגיב גם בשיעורו, גם באור תורה, וגם בהקלטה המפורסמת מהישיבה, בחריפות יוצאת דופן, הרבה יותר ממה שנכתב ונאמר מהצד השני.
הבל הבלים אמר קוהלת.
כמות הפעמים שמרן הגר"מ דיבר נגד הר"י בצורה חזקה ובדם ליבו - ניתן לספור באצבעות, וגם זה היו דברים בבית פנימה או בקבוצת תלמידים מצומצמת. לעומת קמפיין רשמי עם צוות מסודר עם במות קבועות עם מהלכים אסטרטגיים ומחושבים נגד גדול דור שלא מתכופף.
 
זכיתי להכיר את מרן מקטנות, וכמה וכמה פעמים שוחחתי איתו אישית,
שמעתי דברים מתוך הבית פנימה - דברים שככל הנראה לא יפורסמו לעולם.
הייתי עד לכמה דברים שקרו בזמן אמת.
ותאמינו לי, כל המדברים, המלהגים, המצקצקים והמלייקים למיניהם,
אין להם שמץ של מושג בגדלותו, גאונותו, ענוותנותו, ובהירות הדעת שהיתה לו,
אין להם שמץ של מושג ביסורים שהוא עבר, ראיתי מישהו שמנאם באחד הפורומים, ואני יודע שזה רק גרגיר, בעוה"ר.
אין להם שמץ של מושג שכמו שכוחו היה גדול בלדבר - היה כוחו גדול יותר בלשתוק!

ודווקא משום כך,
אם אני צריך להגן על כבודו של מרן זיע"א, אעשה זאת ברצון רב!!!
אבל אני לא בא לשכנע את המשוכנעים והמוסתים, אין לי סיכוי, טבעם של טפטפות להשקות טוב יותר,
רק זאת אומר, אותי ושכמותי לא ניתן לשכנע, גם בעוד עשרות בשנים לא נשכח ולא נסלח.
לא נשכח את הכפיות טובה, את הפניית העורף, את זריית החול בעיני הציבור התמים,
לא נסלח לכל הלגלוגים והעקיצות, הקטילות וכו'.

רק דבר אחד תזכרו, יבוא יום והאמת תזרח ותבקיע את כל המחסומים הללו,
ייפתחו להם קצת העיניים, יתבגרו קצת, ויבינו עם מי היה להם עסק!

אני מרחם עליהם כבר מעכשיו.
 
במחילה, זה לא העת להעלות חומרים,
מלבד זאת,
מעולם אבל מעולם הוא לא לעג לו, הוא אולי השיב לדבריו, אבל לא לעג!!! ודו"ק!!!

אביא דוגמה מוחשית לדבר

בעניין ב' תעניות צום גדליה ויום כיפור במקרה שאם יצום צום גדליה לא יוכל לצום את יו"כ האם נאמר לו שעדיף שלא יצום תענית קלה, כדי שיצום את יו"כ שהוא חמור

והנה הר' משה לוי הביא ראיה מהסוגייא דסוכה, שיצום את צום גדליה אע"פ שהוא צום קל.

והנה הר' יצחק יוסף בשיעור השבועי תמה בתוקף איך הביא ראיה מהסוגיא בסוכה האי זה לא דומה למקרה דידן, כי זה דרבנן מול דאו' וכו'.

והוסיף מדיליה לשונות קשים "צריך ללמוד קצות ונתיבות", "צריך להקשות עם שכל" "צריך לכוין באתה חונן" "לא יודע לדמות נכון".

מצורף קובץ


יצחק יוסף- על הר' משה לוי בעניין תענית.JPG

והנה בשדי חמד להדיא כהר' משה לוי- באותו נידון, והביא את הראיה שהביא הר' משה לוי מהסוגייא דסוכה הנ"ל, אלא שלשדי חמד היה דחייה צדדית דשמא שונה שם כי זה בקום ועשה מאשר הסוגייא שזה בשב ואל תעשה.

אך שוב דוחה את הדחייה השדי חמד [והיינו שמחזיא את הראיה על כנה]- דאיפכא דכל הדחייה הזו היא רק בתנאי שהצום הקל ג"כ יידחה בשב ואל תעשה, אך אם גם הקל הוא יתבטל בקום ועשה כן אומרים שיכול לדחות החמור בקום ועשה מפני הקל, וממילא חזרה הראיה.



ובין אם השדי חמד לא היה מחזיר את הראיה ובין אם היה נשאר עם הדחייה- מ"מ זה דחייה צדדית, אבל גבי הדימוי מילתא למילתא זה כן דימוי, ודלא כאותו "חכם" שדחה שאין בכלל דימוי וצריך ללמוד עם שכל וכו' וכו' [כ"ש שבסוף כן החזיר את הראיה].

מצורף קובץ השדי חמד

שדי חמד.JPG
 
ראשי תחתית