ספר "מאורי אור" [מפוצל]

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
השאלה שלי מופנית כלפי המיישבים את דברי הגריח"ס שליט"א.

ואני פשוט נהנה לקראו באשכול זה הערות חריפות בלשון ראויה, ולא כאותם שכיש הערות מסוימות על רבנים מסוימים, היד רצה להם על המקלדת...
כאשר עשה כן יעשה לו. הרב יח"ס כותב בכבוד על חולקיו ומקבל יחס דומה.
 
בעיוני בזה מעט ראיתי שפקפק על כמה מנהגים, אחד שיר אכלו משמנים, שלדעתו זה גובל בתאווה, ולא יצא מבטן האבן עזרא. (ראה אור ישראל מאנסי, גליון ל' עמ' קמז) וכן מנהג חטיפת האפיקומן פקפק בו שזה לקוח מהגויים האומרים שהיהודים מלמדים בניהם לגנוב זכר ליצאת מצרים, וינצלו את מצרים.

ומאידך גיסא קיים הרבה מנהגים שישרו בעיניו:

1749217198853.png
 
האחרון שיתווכח עם @משיב כהלכה, שסך הכל העתיק הדברים ומביע דעתו כאחד החכמים
אין לך מושג מי זה הגריח"ס, אני לא מדבר עכשיו מבחינה תורנית, אלא בעין מחקרית, וכך גם הגרד"צ הילמן [ק"ו כאשר ידענו ששניהם ת"ח ונזהרים בלשונם]
אם הם גזרו אומר, זה לא אומר שאתה תבין זאת ושזה תלוי בראיה ובמקור מסויים, זה תלוי בסגנון הספר, ברוח הספר, ועוד הרבה דברים שלפעמים לא מתאים כ"כ לכתוב אותם בספר, ורק מי שיש לו עין חודרת וידע מקיף בכל הספרות התורנית יכול להכריע דברים בצורה הזו
להתווכח איתם בנושאים כאלה, זה פשוט מגוחך
 
האחרון שיתווכח עם @משיב כהלכה, שסך הכל העתיק הדברים ומביע דעתו כאחד החכמים
אין לך מושג מי זה הגריח"ס, אני לא מדבר עכשיו מבחינה תורנית, אלא בעין מחקרית, וכך גם הגרד"צ הילמן [ק"ו כאשר ידענו ששניהם ת"ח ונזהרים בלשונם]
אם הם גזרו אומר, זה לא אומר שאתה תבין זאת ושזה תלוי בראיה ובמקור מסויים, זה תלוי בסגנון הספר, ברוח הספר, ועוד הרבה דברים שלפעמים לא מתאים כ"כ לכתוב אותם בספר, ורק מי שיש לו עין חודרת וידע מקיף בכל הספרות התורנית יכול להכריע דברים בצורה הזו
להתווכח איתם בנושאים כאלה, זה פשוט מגוחך
טענה לא מקובלת.
יש לך תשובות, תגיב.
סיפורי גדלות, לא יעזרו כאן.
מזכיר ביהמ"ד מסוים שכל אימת שהם טוענים שלא נעלם מרבם כלום ולא קם כמוהו מימות עולם והלכה כמותו בכל מקום ואוי למי שיחלוק
רבנו @ידידיה מגיב בחדות לשונו:
תורה חתומה ניתנה???
ומינה לנ"ד.
 
טענה לא מקובלת.
יש לך תשובות, תגיב.
סיפורי גדלות, לא יעזרו כאן.
מזכיר ביהמ"ד מסוים שכל אימת שהם טוענים שלא נעלם מרבם כלום ולא קם כמוהו מימות עולם והלכה כמותו בכל מקום ואוי למי שיחלוק
רבנו @ידידיה מגיב בחדות לשונו:
תורה חתומה ניתנה???
ומינה לנ"ד.
אמנם הרב סופר כתב "אכתוב בקצרה וברמיזה" משמע שיש לו עוד ראיות בענין.
 
אמנם הרב סופר כתב "אכתוב בקצרה וברמיזה" משמע שיש לו עוד ראיות בענין.
והוא ידוע כאיש ירא וחרד על דברו, שאינו חשוד על הטיית מקורות.
ונלע"ד שכוונתו שיש בו דברים מוזרים נגד מנהגי ישראל,
היה רשום אצלי כמדומה באיזה מקום, מלפני זמ"ר, ואיני מוצאו וחוששני להמציא סתם סיפורי בדים, דאפשר שאני טועה.
 
לגבי כל אלו שתמהו שחכמי דורו לא הביאו ממנו / לא יצאו נגדו
כדאי להזכיר שבדורו ודור שלאחריו, ירדה קרנה של יהדות צרפת וגרמניה פלאים, ומעט מאד ת"ח נשארו בה
ולכן אין כ"כ פלא שחכמי אותו הדור קצת נשתכחו
 
ולענ"ד עיקר הבירור צריך להיות אצל החכמים הקרובים למקומו וזמנו
וחיפשתי בספרי הג"ר צבי בנימין אויערבאך ז"ל מח"ס נחל אשכול על ספר האשכול
והוא אכן מזכיר את המאורי אור בכמה מקומות בספרו הנ"ל - במבוא עמ' XVIII בהערה:
1749243112545.png
וכן מזכירו עוד הרבה פעמים בספרו הנ"ל [בדר"כ בראשי תיבות "מא"א"] - ח"ב עמ' 32 סוף או' י', עמ' 33 או' א', עמ' 83 או' י"ח, עמ' 91 או' י"א, עמ' 158 או' ט"ז, עמ' 161 או' א', עמ' 163 או' ד', ח"ג עמ' 9 או' י"ד, עמ' 25 או' א', עמ' 55 או' י'
 
ולענ"ד עיקר הבירור צריך להיות אצל החכמים הקרובים למקומו וזמנו
וחיפשתי בספרי הג"ר צבי בנימין אויערבאך ז"ל מח"ס נחל אשכול על ספר האשכול
והוא אכן מזכיר את המאורי אור בכמה מקומות בספרו הנ"ל - במבוא עמ' XVIII בהערה:
הצג קובץ מצורף 5877
וכן מזכירו עוד הרבה פעמים בספרו הנ"ל [בדר"כ בראשי תיבות "מא"א"] - ח"ב עמ' 32 סוף או' י', עמ' 33 או' א', עמ' 83 או' י"ח, עמ' 91 או' י"א, עמ' 158 או' ט"ז, עמ' 161 או' א', עמ' 163 או' ד', ח"ג עמ' 9 או' י"ד, עמ' 25 או' א', עמ' 55 או' י'
יגיד עליו רעו...
 
בכבוד אשכול חדש...
כאן טחנו את זה. אולם כו''ע מודו שבעל הנחל אשכול היה גאון גדול. רק יש אומרים שבתמימותו לא זיהה זיוף מסויים. וכתב עליו את פירושו. יעו''ש בהרחבה.

 
מדהים איך לצורך הענין (השמצת גדול מלפני 300 שנה שלאף אחד אין מושג כיום לגביו) הותרה הרצועה כלפי כל הגדולים האחרים.

אין בכוונתי להיכנס לנדון זה שהוא בכלל לא מעניינו של האשכול, אבל יעויין כאן.
 
יגיד עליו רעו...
הנה עדותו של הגר"י סלנטר [שידוע עד כמה היה גדול כחו לירד לעומק נבכי הנפש]
1749348912511.png
ומה שכתבת בהמשך כאילו היה תמים, אינו לענין כלל
חדא, דכאן אף א' לא טען שבעל מאורי אור עשה במחשך מעשיו
ועוד, הרצב"א היה מגדולי הלוחמים נגד המשכילים, ולא רק אלו שהיו ברורים כאפיקורסים
ובאמת כל הלעז על ספר האשכול שלו [שמעולם לא הוכח] יצא ע"י הרש אלבק אך ורק מחמת שנאתו אליו מחמת מלחמתו נגד זכריה פרנקל , וכמ"ש הרש בעצמו בספר ההשמצה שלו "אשכול הכופר" -
552_5.png
 
כיון שהועלה באשכול ע"י הר' @משיב כהלכה את דברי פרו' "שפיגל"
אמרתי כדי שנהיה הוגנים נעלה ג"כ את דברי הצד השני והוא של "רד"צ הילמן"

וכך יהי למעיין שני הצדדים והבוחר יבחר.
 

קבצים מצורפים

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית