אנו עמלים
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/1/25
- הודעות
- 261
בבתי המדרשיות שלו מבינים את כוונתו לטעויות אמיתיות ולא מילים או שינויים.אין כוונתו ט"ס מאות ה' לאות ע' כמו שהבנת מדבריו [וכמו שכתבת שלט"ס אין צריך מסורה], אלא כוונתו ט"ס במילים או שינויים וכד
בבתי המדרשיות שלו מבינים את כוונתו לטעויות אמיתיות ולא מילים או שינויים.אין כוונתו ט"ס מאות ה' לאות ע' כמו שהבנת מדבריו [וכמו שכתבת שלט"ס אין צריך מסורה], אלא כוונתו ט"ס במילים או שינויים וכד
ולכן אין לנו אלא מה שכתב איהו גופיהבבתי המדרשיות שלו מבינים את כוונתו לטעויות אמיתיות ולא מילים או שינויים.
כי אפי' אני שאיני קשור לבתי המדרשיות שלו אבל מכיר מעט מזעיר תורתו וספריו יודע שהרבה פעמים דבריו נכתבים ברמיזה ובהסתעפויות סביב הנקודה שעליה רומז, וסומך בזה על שומעי לקחו ומביני תורתו. (חוץ מזה שאולי יש מקומות שמרחיב בהנ"ל יותר במפורש. כבר כתבתי שאיני בקיא בספריו).ולכן אין לנו אלא מה שכתב איהו גופיה
למה אני צריך בית מדרש שלו, אם יש לי את דבריו ממש
שום רמזים ושום חידותודע שהרבה פעמים דבריו נכתבים ברמיזה ובהסתעפויות סביב הנקודה שעליה רומז,
לא נ''ל שזה הרמה, אלא שמתוך אהבתו לרמב''ם מקלקלת את השורה
ובישיבת סלבודקא אף הקצינו בזה ביחס למאירי, וידוע גם אמירה בזה ממרן הגרד"ל
למה סתם להטיל דופידומני שלא יזיק שיסבירו לתלמידי החזו"א שהיהדות אינה דת חדשה שהתחילה אצל החזו"א, וככזו - היא אינה בבעלותם הפרטית והם אינם רשאים לעשות בה כבתוך שלהם.
למה סתם להטיל דופי?
ועל תופעה כעין זו אצל תלמידי הגרע"י אכן נמתחת ביקורת חריפה (ובמובנים מסויימים ודאי שבצדק).אין כאן שום הטלת דופי, אלא הכרת המציאות כמות שהיא.
בחוג תלמידי החזון איש - שאף אחד שם, כולל הגרד"ל, אינם באמת תלמידים של החזון איש, כמובן - ישנה סוג של התייחסות ריבונית לכל נושא ביהדות, הדבר הזה בא לידי ביטוי בשני תופעות מרכזיות:
א) כל דבר שהחזון איש אמר הופך לאחד מעיקרי האמונה, בלי שום התחשבות ויחס להיגיון או לדעות של חכמים אחרים, במקום לנסות למתן ולהסביר את החזו"א יש שם התלהבות ילדותית להקצין אותו ככל שניתן כדי להעצים את הייחודיות של הקהילה.
ב) תופעה דומה היא גם חוסר ההבנה וההכלה של שיטות שאינם סבורות כמו החזון איש, היחס של תלמידי החזו"א הוא שכל מי שאינו לומד בשיטת הלימוד של החזון איש הוא בטלן שמבזבז את זמנו לריק, וגם תלמיד חכם שהחזון איש לא התייחס אליו בכבוד מספיק מזולזל באופן בוטה, ההרגשה היא שקיבלנו יחד תורה מסיני שאף אחד לא מודע לה, ורחמנות על אלו שלא זכו לאור הגדול ולא פסקה זוהמתן.
היחס למאירי הוא ממש התגשמות קלאסית של התופעה הנזכרת, החזון איש טען טענה מחודשת ותמוהה ביחס למאירי, כולנו רואים כי המאירי כתב חיבור מקיף באופן שאין שני לו בבהירותו ובעוצמתו, וכן כתב גם 'חיבור התשובה' וחיבור על מסכת אבות ועוד כמה חיבורים כיו"ב, כך גם החוקרים מעריכים שהיה לו חיבור נוסף על כל הש"ס שהיה בנוי מחידושים בנוסף ל'בית הבחירה', למרות עובדות ידועות אלו - החזו"א לא החשיב כל כך את המאירי, דעתו בנושא הזה נחשבת תמוהה וחריגה, וכך מתייחסים אליה כל ציבור היראים לדבר ה', אך בחוג חזו"א דווקא ייהנו מכך שיש להם מקום להתגדר בו ולהפגין עד כמה הם ממשיכי דרכו של החזון איש, כך כולם יאמרו בלחישה שבחוג חזו"א נאמרים דברים חריפים כנגד המאירי, ומיד ידעו כולם שהם לא כמו שאר הציבור, הם באמת תלמידי החזון איש, (למרות שלא ראו אותו מימיהם, כמובן), התופעה הזו היא תופעה פסולה, וראוי למתוח עליה ביקורת ולא להתפעל ממנה.
בגרות היא תכונה שצריכה להגיע בשלב מסוים בימי הנעורים, מי שכל חייו מצוי במרדף אחרי תחושת שייכות וייחודיות מזויפת - בהחלט ראוי לביקורת.
שוב פעם חוסר הבנה בסיסי, והתעלמות כסדרהיחס למאירי הוא ממש התגשמות קלאסית של התופעה הנזכרת, החזון איש טען טענה מחודשת ותמוהה ביחס למאירי,
פיטומי מילי, ובזבוז הדיוכל דבר שהחזון איש אמר הופך לאחד מעיקרי האמונה, בלי שום התחשבות ויחס להיגיון או לדעות של חכמים אחרים
שוב זה אותם דברים בשינוי לשון, והיית יכול לקצרתופעה דומה היא גם חוסר ההבנה וההכלה של שיטות שאינם סבורות כמו החזון איש
לא ידועה לי של אמירה של הגרד"ל, ואינני מאמין שדיבר כנגד המאירי שהיה מגדולי הראשונים.
נדמה לי שיש כאן אי - הבנה מסויים. אם כבודו במקום של להגן על המאירי או על ראשון אחר, מפני שלטעמו פגע אי מי בכבודו - אני הראשון להצטרף אליו.אך בחוג חזו"א דווקא ייהנו מכך שיש להם מקום להתגדר בו ולהפגין עד כמה הם ממשיכי דרכו של החזון איש, כך כולם יאמרו בלחישה שבחוג חזו"א נאמרים דברים חריפים כנגד המאירי, ומיד ידעו כולם שהם לא כמו שאר הציבור, הם באמת תלמידי החזון איש, (למרות שלא ראו אותו מימיהם, כמובן), התופעה הזו היא תופעה פסולה, וראוי למתוח עליה ביקורת ולא להתפעל ממנה.
העניין הוא שלהשקפת החזו"א אין באמת סיבה לקבל כל דבר של ראשונים כהלמ"ס מפני קדמנותם אלא רק מחמת שנתקבלו דבריהם במסורת הדורות. לא הקדימות קובעת אלא המסורת.
לכתוב בדבר שהחזו"א יחיד כנגד כל גדולי דורו, שדבריהם אינם נחשבים אפי' כמחלוקת, כי לא הגיעו "לקצה גדלותו". זה בדיוק מה שנטען.פיטומי מילי, ובזבוז הדיו
זה שהם חוששים לחזו"א בכל דבר, זה פשוט שכל אחד שהוא מלתיד או אפי' מתלמידי תלמידיו, ינהג לפי רבו, וכ"ש בנדו"ד שהיה רב מובהק בדורו ואף לאחריו.
תן דוגמא וציטוט מהיכן?לכתוב בדבר שהחזו"א יחיד כנגד כל גדולי דורו, שדבריהם אינם נחשבים אפי' כמחלוקת, כי לא הגיעו "לקצה גדלותו". זה בדיוק מה שנטען.
תן דוגמא וציטוט מהיכן?
יש לך מושג מי הוא הכותב שם בפסק ? [גבי קו התאריך]הצג קובץ מצורף 8992
מצטער שהכתב לא ברור, זה נכתב בעוד מקומות, תוכל לראות https://tablet.otzar.org/#/b/656831...JOBW2ocH0hxcoE38YfyvriABAa4/start/30/end/39/c
לא.יש לך מושג מי הוא הכותב שם בפסק ? [גבי קו התאריך]
וכן מה הפסק שלו
אם כבר ציטטת אותו(ראה תמצית הדברים בספר קו התאריך הישראלי להגרמ"מ כשר,
אבל זה לא רלוונטי לנידון שלנו שחלקו עליו כל גדולי דורו
ראיתי כעת ויישר כחו. אם כי עדיין אין זה משנה את עיקר הדברים שכתבתי.אם כבר ציטטת אותו
אביא לך חומר נגדי
שבו מוכיח דברים שכביכול מה שכתב הרב כשר בכמה עניינים לא היו ולא נבראו וגם לא היו יכולים להיות מבחינת זמן ותאריכים.
עיין בקונטרס מקצה הארץ - קו התאריך בהלכה [טאוב] בעמ' 94 שם מתחיל בדעת רא"ז מלצר, ולאחמ"כ עובר לרב כשר, ומוכיח באותות ומופתים שכל דבריו בר' איסור זלמן שכביכול חלק על החזו"א זה נגד המציאות.
כי מצאו מכתבים להדיא מרא"ז היפך ממה שהביא בשמו
וכן מבחינת תאריכים ישנם זיופים בדבריו אוליי שלא בכוונה, אך יותר נראה מהדברים שזה זיופים בכוונה תחילה] עיי"ש
איני ניזון משמועות מכלי שני ומעלה.אגב מה שהבאת לעיל בשם הר' לנדו
כך השיב בדבר זה הגרש"ז אוירבאך שבדברים האלה אף גדולים שבדור לא יכולים היו לחלוק על החזו"א
עיין בספר תאריך ישראל [טאפלין] עמ' נד בהע'
הצג קובץ מצורף 8997הצג קובץ מצורף 8998
כנראה הביאו בגלל התוכן והטענה, אע"פ שאין מכיר ויודע מי הוא הכותבאגב נפלאתי מאוד לראות [שם עמ' 110] שמצטט ניק עלום מפורום אוצה"ח.
מה שמובן מהדברים שם, כי הם לא שידדו העמקים בזה כהחזו"א [וכהלשון שם "שהרי זה לא היה סוגייא של ר' איסר זלמן"]ובפרט שכאן הוא תמוה כי היו עוד גדולי עולם שסברו דלא כחזו"א, ואמאי יתבטא כך?
זה לא טענה שעומדת מכח עצמה אלא זה עדות, וככל אשר אינך יודע מי מעיד אין לזה שום תוקף.כנראה הביאו בגלל התוכן והטענה, אע"פ שאין מכיר ויודע מי הוא הכותב
אבל הוא הביאה תוך ציון שזה מהפורום ושנכתב בעילום שם ומאחר והביא תחת הסתייגות זו הבוחר יבחר, אם להאמין אם לאו. סו"ס הביא בהערה כבדרך אגב.זה לא טענה שעומדת מכח עצמה אלא זה עדות, וככל אשר אינך יודע מי מעיד אין לזה שום תוקף.
אכן, וזה עדיין פלא בעיניי.אבל הוא הביאה תוך ציון שזה מהפורום ושנכתב בעילום שם ומאחר והביא תחת הסתייגות זו הבוחר יבחר, אם להאמין אם לאו. סו"ס הביא בהערה כבדרך אגב.
צריך אבל להוסיףאכן, וזה עדיין פלא בעיניי.
ידוע לך למי מהם יש גישה לפורום זה?צריך אבל להוסיף
שאחר שהביא את העדות מאותו ניק בפורום שם הוא הוסיף שהדברים נכתבו בחיי הר' מאיר סאלוויצ'יק
וא"כ- זה כוונתו שהביא משם את העדות האנונימית שהעידה בשם הר' מאיר סאלווצ'יק, ועדות זו נכתבה בחיותו
כך שאם לא היו הדברים נכונים- היו ב"ב של הר' מאיר סאלווצ'יק מכחישים זאת [בפרט שזה נאמר בפורום תורני גדול ועצום כמו שם]
וא"כ - יוצא לנו שיש לזה תוקף של עדות
לא להם גופאידוע לך למי מהם יש גישה לפורום זה?