שכוייח נו ....כך כתוב בסידורים שלנו.
השאלה היא אם זה מ"ע דאורייתא או דרבנן?
מח' ידועה
צדקו אלו שכתבו לעיל שאין מה להרחיב בזה אם לא בדברים חדשים. עכ"פ אציין מ"מ לאול"צ ח"ג ט"ז ב'.כך כתוב בסידורים שלנו.
בשו"ע מבואר שפסק שבזה"ז דרבנן.לרמב"ם הוי דאורייתא.
למה לא ? לא אומרים ''מצוות עשה מן התורה''השאלה היא האם אפשר לומר על מצות עשה דרבנן מצות עשה בסתמא, בכל המקומות שציינת כתבו שזה מצוה עשה דרבנן.
לא מוכרחבשו"ע מבואר שפסק שבזה"ז דרבנן.
היכן?וכן הנהגתי לומר לענין פרשת זכור ופרשת פרה לומר ב''לשם יחוד'' מצות קריאת וכו' להסתלק מהמחלוקת
היכן שהייתי בעל קורא, לפני הרבה הרבה שנים ...היכן?
היכן שהייתי בעל קורא, לפני הרבה הרבה שנים ...
...היכן?
לא מקום מוכר... לא משנה ... עדיף שאני לא אחשף ...
לא ענית היכן מצינו שקוראים למצוה דרבנן מצוה עשה בסתמא?למה לא ? לא אומרים ''מצוות עשה מן התורה''
ולכואה הנוסח הנ''ל הוא הכי טוב, כי ל''א לא מצווה מה''ת ולא מצוה דרבנן, ולא נכנסים לפלוגתא
וכן הנהגתי לומר לענין פרשת זכור ופרשת פרה לומר ב''לשם יחוד'' מצות קריאת וכו' להסתלק מהמחלוקת
מה אכפ"ל היכן מצינו, העיקר למה הוא מכוון. וזה בנוסף מתבסס על שיטת הרמב"ם שזה דאו'.לא ענית היכן מצינו שקוראים למצוה דרבנן מצוה עשה בסתמא?
אך:"וכן הנהגתי", אהבתי איך אתה עף על עצמך.
וחשש ביזוי ת"ח ודאי קיימת בהידור.
הרב @מאמין בניסים כבר כתב ע''ז במקו''אלא ענית היכן מצינו שקוראים למצוה דרבנן מצוה עשה בסתמא?
אדרבה, תביא דבריו.הרב @מאמין בניסים כבר כתב ע''ז במקו''א
לתשומת לב @שמעון טרבלסיליקוט קטן מהתוצאות בבר אילן:
בית הבחירה (מאירי) מסכת נדרים דף לט עמוד ב
מצות עשה מדברי סופרים לבקר את החולה
אורחות חיים חלק א הלכות ברכות
וכל מצות עשה מדברי סופרים בין שהיא חובה כגון מקרא מגלה והדלקת נר שבת ונר חנוכה בין שאינה חובה כגון עירוב ונטיל' מברך עליה קודם לעשייתה אקב"ו לעשו'.
ספר כלבו סימן מה
קריאת מגילה בזמנה מצות עשה מדברי סופרים והכל חייבין בקריאתה
ספר כלבו סימן צח
כתב הרמב"ם ז"ל על כל מצות עשה בין מצוה שהיא חובה בין שאינה חובה מברך עליה קודם עשייתה, וכן כל מצות עשה מדברי סופרים בין שהיא חובה כגון על מקרא מגילה והדלקת נר שבת ונר חנוכה בין שאינה חובה כגון ערוב ונטילת ידים מברך עליה קודם העשיה אקב"ו לעשות
ספר חרדים מצוות עשה מדברי קבלה ומדברי סופרים פרק ד
מצות עשה מדברי סופרים להתענות על כל צרה שבאה על הצבור שני וחמישי ושני עד שירוחמו מן השמים
חידושי הר"ן מסכת שבת דף מט עמוד א
וכן מצינו בדניאל שמסר עצמו על התפלה שהיא מצות עשה מדרבנן
חיי אדם חלק א כלל מח
שלשה שאכלו ביחד, חייבין בזימון, והיא מצות עשה מדרבנן
חיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קיח
מצות עשה מדרבנן לקרות ההלל בימים שנעשו ניסים לישראל,
ע"ז בדיוק כתבתי.לתשומת לב @שמעון טרבלסי
אבל כאן אי אפשר לומר מצוות עשה מדרבנן, כי יש ראשונים דס''ל שספיה''ע מה''ת, לכן י''ל: מצוות עשה סתםאתה מוזמן לקרוא את מה שציטטת ולראות שאין שם דבר אחד שהוא מצוה דרבנן וכתוב עליו מצות עשה בסתמא.
או לא להגיד בכלל מצוה עשה.אבל כאן אי אפשר לומר מצוות עשה מדרבנן, כי יש ראשונים דס''ל שספיה''ע מה''ת, לכן י''ל: מצוות עשה סתם
מה לא ברור ??מנין שאפשר לומר מצות עשה בסתמא על מצוה עשה מדרבנן?
הטענה היא שכשאתה לא מדגיש שזה דרבנן זה בל תוסיף.מה לא ברור ??
אם אפשר לומר ''מצוות עשה דרבנן'' אפשר גם לומר ''מצוות עשה'' סתם, בכלל מאתים מנה
מהיכן תיתי ??הטענה היא שכשאתה לא מדגיש שזה דרבנן זה בל תוסיף.
אה"נ אולי אפשר לטעון כך, אבל לזה אין ראיה מציטוט הדברים דלעיל.מהיכן תיתי ??
הרי זה רק אם אומר בפירוש שזה מן התורה דאז שייך לחשוש שמוסיף על המצוות
אבל כשאומר "מצוות עשה" יכול להיות דכוונתו למ"ע דרבנן, כדמצינו דגם מצוות דרבנן נקראו "עשה"
ואין השם "עשה" רומז לכך שהמצווה היא מה"ת, אלא לאפוקי מצוות "לא תעשה" ותו לא.
ועיין עוד בספר המצוות להרמב"ם שורש א' ד כתוב להדיא דיש מצוות עשה ולא תעשה גם מדרבנן