ספירת העומר - מצות עשה

  • יוזם הנושא יוזם הנושא זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ואוסיף את מה ששמעתי ממרן הגר"מ מאזוז (לרפו"ש) להמליץ על הנוסח "מצות עשה" שמצינו מקומות שגם מצות מדרבנן נקראות מצות עשה.
אכן לדעתו בוודאי שאין לומר "מן התורה".
אני לא זוכר את המקומות שהביא שנאמר בהם מצות עשה על מצוות דרבנן, אבל לי עולה בראש מש"כ הרמב"ם בתחילת הלכות חנוכה ופורים שיש בהם "מצוות עשה מדברי סופרים". ודו"ק.
 
ליקוט קטן מהתוצאות בבר אילן:

בית הבחירה (מאירי) מסכת נדרים דף לט עמוד ב
מצות עשה מדברי סופרים לבקר את החולה
אורחות חיים חלק א הלכות ברכות
וכל מצות עשה מדברי סופרים בין שהיא חובה כגון מקרא מגלה והדלקת נר שבת ונר חנוכה בין שאינה חובה כגון עירוב ונטיל' מברך עליה קודם לעשייתה אקב"ו לעשו'.
ספר כלבו סימן מה
קריאת מגילה בזמנה מצות עשה מדברי סופרים והכל חייבין בקריאתה
ספר כלבו סימן צח
כתב הרמב"ם ז"ל על כל מצות עשה בין מצוה שהיא חובה בין שאינה חובה מברך עליה קודם עשייתה, וכן כל מצות עשה מדברי סופרים בין שהיא חובה כגון על מקרא מגילה והדלקת נר שבת ונר חנוכה בין שאינה חובה כגון ערוב ונטילת ידים מברך עליה קודם העשיה אקב"ו לעשות
ספר חרדים מצוות עשה מדברי קבלה ומדברי סופרים פרק ד
מצות עשה מדברי סופרים להתענות על כל צרה שבאה על הצבור שני וחמישי ושני עד שירוחמו מן השמים
חידושי הר"ן מסכת שבת דף מט עמוד א
וכן מצינו בדניאל שמסר עצמו על התפלה שהיא מצות עשה מדרבנן
חיי אדם חלק א כלל מח
שלשה שאכלו ביחד, חייבין בזימון, והיא מצות עשה מדרבנן
חיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קיח
מצות עשה מדרבנן לקרות ההלל בימים שנעשו ניסים לישראל,
 
עי' הליכות שלמה להגרשז"א שכ' שהכוונה מצוה שיש לה מקור בתורה, ופשוט.
ולא הסכים לשנות הנוסח ע"ש.
 
השאלה היא האם אפשר לומר על מצות עשה דרבנן מצות עשה בסתמא, בכל המקומות שציינת כתבו שזה מצוה עשה דרבנן.
 
השאלה היא האם אפשר לומר על מצות עשה דרבנן מצות עשה בסתמא, בכל המקומות שציינת כתבו שזה מצוה עשה דרבנן.
למה לא ? לא אומרים ''מצוות עשה מן התורה''
ולכואה הנוסח הנ''ל הוא הכי טוב, כי ל''א לא מצווה מה''ת ולא מצוה דרבנן, ולא נכנסים לפלוגתא
וכן הנהגתי לומר לענין פרשת זכור ופרשת פרה לומר ב''לשם יחוד'' מצות קריאת וכו' להסתלק מהמחלוקת
 
למה לא ? לא אומרים ''מצוות עשה מן התורה''
ולכואה הנוסח הנ''ל הוא הכי טוב, כי ל''א לא מצווה מה''ת ולא מצוה דרבנן, ולא נכנסים לפלוגתא
וכן הנהגתי לומר לענין פרשת זכור ופרשת פרה לומר ב''לשם יחוד'' מצות קריאת וכו' להסתלק מהמחלוקת
לא ענית היכן מצינו שקוראים למצוה דרבנן מצוה עשה בסתמא?
"וכן הנהגתי", אהבתי איך אתה עף על עצמך.
 
לא ענית היכן מצינו שקוראים למצוה דרבנן מצוה עשה בסתמא?
מה אכפ"ל היכן מצינו, העיקר למה הוא מכוון. וזה בנוסף מתבסס על שיטת הרמב"ם שזה דאו'.
"וכן הנהגתי", אהבתי איך אתה עף על עצמך.
אך:
וחשש ביזוי ת"ח ודאי קיימת בהידור.
 
ראשי תחתית