כאייל תערוג
חבר פעיל
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 163
אשמח שהיודעים והבקיאים יביאו מ"מ לסוגיית שחרור מחבלים תמורת חטופים.
לכאו' כל הסוגיה שם לא קשורה לענייננו,תלמוד בבלי מסכת גיטין דף מה עמוד א
מתני'. אין פודין את השבויין יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון העולם; ואין מבריחין את השבויין, מפני תיקון העולם; רשב"ג אומר: מפני תקנת השבויין.
איבעיא להו: האי מפני תיקון העולם - משום דוחקא דצבורא הוא, או דילמא משום דלא לגרבו ולייתו טפי? ת"ש: דלוי בר דרגא פרקא לברתיה בתליסר אלפי דינרי זהב. אמר אביי: ומאן לימא לן דברצון חכמים עבד? דילמא שלא ברצון חכמים עבד.
רש"י מסכת גיטין דף מה עמוד א
מפני דוחקא דציבורא הוא - אין לנו לדחוק הצבור ולהביאו לידי עניות בשביל אלו.
או דילמא - דלא ימסרו עובדי כוכבים נפשייהו וליגרבו ולייתו טפי מפני שמוכרין אותן ביוקר ונפקא מינה אם יש לו אב עשיר או קרוב שרוצה לפדותו בדמים הרבה ולא יפילהו על הצבור.
בתליסר אלפי דינרי - אלמא משום דוחקא דציבורא הוא.
תוספות מסכת גיטין דף מה עמוד א
דלא ליגרבו ולייתו - והא דתניא בפ' נערה (כתובות נב.) נשבית והיו מבקשין ממנה עד עשרה בדמיה פעם ראשון פודה שאני אשתו דהויא כגופו יותר מבתו דהכא ועל עצמו לא תיקנו שלא יתן כל אשר לו בעד נפשו ור' יהושע בן חנניא דפרקיה לההוא תינוק בממון הרבה בהניזקין (לקמן דף נח.) לפי שהיה מופלג בחכמה אי נמי בשעת חורבן הבית לא שייך דלא ליגרבו.
דוקא עכשיו החורבן הוא יותר בצד של החמאסניקים ימח שמם,לכאו' כל הסוגיה שם לא קשורה לענייננו,
כי כאן אין שום דוחקא דציבורא, אלא שחרור מחבלים נאלחים.
וגם הסברא שלא ליגרבו ולייתו לכאו' לא שייכת, כמו שכ' התוס' על שעת חורבן הבית.
ומה שכן יש לדון זה מבחינת פיקו"נ - האם השבויים שעומדים בסכנת נפשות קודמים לסכנה שיכולה להיווצר ע"י שחרור מחבלים.
ולכאו' שאלה זו לא קשורה לרבנים [כלומר: לענין הנתונים המציאותיים, ובודאי שלאחר הבאת הנתונים המציאותיים, פוסקי ההלכה מוסמכים לקבוע מה עמדת ההלכה בנושא], וללא ידיעת הפרטים המציאותיים שמסתמא רובם אינם ידועים לכל, לא שייך לפסוק בזה.
נ.ב. יש לציין בזאת לתשובתו של מרן הגרע"י זצ"ל על מבצע אנטבה
אדרבה - זה בדיוק הייתה כוונתי שכעת אין לכאו' חשש שלא ליגרבו ולייתו.דוקא עכשיו החורבן הוא יותר בצד של החמאסניקים ימח שמם,
משא"כ מש"כ בתוס' ידם היתה תקיפה על ישראל והיו יכולים לשבות עוד ועוד רח"ל וכמבו' בגמ' בהניזקין,
אבל בנידו"ד נראה שכעת אין להם כח כלל לשבות עוד, ועכ"פ ודאי אינו כמו בזמן החורבן.
אין זה דומה כלל שם היה ודאי פיקוח נפש מול ספק, כאן זה ספק מול ספק כי מי יימא לן ששוביהם יהרגום.נ.ב. יש לציין בזאת לתשובתו של מרן הגרע"י זצ"ל על מבצע אנטבה
כמה מן החטופים עדיין חיים?אין זה דומה כלל שם היה ודאי פיקוח נפש מול ספק, כאן זה ספק מול ספק כי מי יימא לן ששוביהם יהרגום.
איך זה קשור לדבריי?כמה מן החטופים עדיין חיים?
איך זה קשור לדבריי?
מי יימא לן ששוביהם יהרגום.
אם העסקה יצאה לפועל,השבוע עלה למעונו של מרן רבינו ראש הישיבה שליט"א, שד"ר ר' אריה דרעי הי"ו,
ונועץ עמו בדלתיים סגורות כשעתיים בעניין חוק הגיוס ועסקת החטופים.
אם זה רק רוב אז איך זה ברי?ברי שלא ימות החטוף רוב חטופים אינם מתו
יותר נראה שהוי שמא ושמאהשתא א"א לומר שחשיב ברי ושמא אלא הוי ברי וברי
גם ב''ברי'' שסבר מרן הרב עובדיה מדובר על רובאם זה רק רוב אז איך זה ברי?
השאילה איזה אחוזים של רוב.גם ב''ברי'' שסבר מרן הרב עובדיה מדובר על רוב
לא הבנתי אם זה רק רוב גם פה יש רוב להדיא מוכרח שבאנטבה היה איום לרצוח את החטופים וכמבו' בספר דברי הימים ויקי' "הם הציבו אולטימטום, שאם לא יענו דרישותיהם עד יום חמישי, 1 ביולי, יוצאו להורג שני חטופים בכל שעה, עד שדרישותיהם יענו, או עד שכל בני הערובה ימותו".גם ב''ברי'' שסבר מרן הרב עובדיה מדובר על רוב
הרי גם לשיטתו אין ודאות שהחטוף ימות
ופוק חזי מאי עמא דבר