שבת 'חכם עזרא'

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
הרב יוסף רפול, תלמידו חביבו של חכם עזרא שהקים את עטרת התורה באמריקה ועשה מהפכה אדירה של אלפי בני תורה ישיבתיים
הרב ברוך בן חיים כנ"ל עשה רבות באמריקה
ועוד רבים רבים בארץ ובעולם
זה מה שעלה לי בשליפה ממש
 
רוב יהדות מרוקו בזכות הגאון הצדיק רבי רפאל אבו שנשלח ע"י מורו ורבו המובהק להקים עולה של תורה במרוקו, פתח שם תלמודי תורה ומתיבתות והציל רבבות
מאיפה הגיעו לישיבות של רבני המרביצי, מכח הרב עובדיה, הרב צדקה
ונכון, לא אמרתי שרק פורת יוסף אבל רוב מוצק בעולם
רוב החכמים בארץ ובעולם הגיעו מכוחו וכח כוחו
מלא רבנים בערי הפריפריה כמו הרב הצדיק רבי יוסף ניסן ברמת גם שהקים שם עולם תורה הוא נשלח לשם ע"י חכם עזרא
הרב עדס מהרצליה תלמידו ונשלח ע"י לשם והקים שם הרבה דברים
הרב ציון לוי שבזכותו יהדות פנמה קיימת היום
חכם משה דיין שהקים עולה של תורה בברזיל שהוא תלמידו של חכם עזרא ונשלח ע"י גדולי הדור שאח"כ וחכם עובדיה לשם
הגאון רבי יהודה כהן שהקים את אימפריית עולם תורה יקירי ירושלים והמסתעף
הגאון רבי יצחק ברכה הרב עזרא ניסן וכו'
הרב שרבני בקולומביה
וכמובן כל חכמי פורת יוסף
אגב לפורת יוסף היו כמה וכמה סניפים כמו קטמון שלומי ועוד
הסניפים של פורת יוסף הם הודות למשפחת שרים ואינם קשורים לחכם עזרא [היו נגד דעתו]
הרב שרבאני בקולומביה למיטב ידיעתי לא עשה שם כלום אבל אדרבה אולי אני טועה
על רבי רפאל עבו לא שמעתי אשמח שתרחיב
לפי ידיעתי זה היה רשת אוצר התורה של גו' שמעא
 
אין ספק שטהרת ליבם של חכמי פורת יוסף זה מהדברים הנדירים שהולכים ונכחדים בעולמינו
הגר''מ צדקה הוא יהודי אותנטי
ת''ח ספרדי שצמח בצורה טבעית ומקורית
בעל שיקול דעת,
ירא''ש מופלגה
מידות נפלאות
ושיקול דעת
דבר נדיר מאאאד
היום
וזה אכן בהשפעת גדולי חכמי פורת יוסף
 
הגר''מ צדקה הוא יהודי אותנטי
ת''ח ספרדי שצמח בצורה טבעית ומקורית
בעל שיקול דעת,
ירא''ש מופלגה
מידות נפלאות
ושיקול דעת
דבר נדיר מאאאד
היום
וזה אכן בהשפעת גדולי חכמי פורת יוסף
הוא מגדיר את עצמו כתלמיד של חכם עזרא???
או כתלמיד פורת יוסף

כי זה לא בהכרח קשור
 
הוא מגדיר את עצמו כתלמיד של חכם עזרא???
או כתלמיד פורת יוסף

כי זה לא בהכרח קשור
אינני יודע אבל ודאי שאביו, תלמיד חכם עזרא מובהק
והוא ממשיך מכוחו של חכם עזרא
ובדרכו.
 
הרב יוסף רפול, תלמידו חביבו של חכם עזרא שהקים את עטרת התורה באמריקה ועשה מהפכה אדירה של אלפי בני תורה ישיבתיים
מויקי בבחרותו למד בישיבת פורת יוסף, ישיבת פוניבז' וישיבת חברון. נישא לקארל[4].

אז הוא אולי גם תלמיד של חכם עזרא
 
הוא מגדיר את עצמו כתלמיד של חכם עזרא???
או כתלמיד פורת יוסף

כי זה לא בהכרח קשור
בהכרח לא קשור
למד אצל הרב טורצ'ין בישב"ק,
ובישב"ג במיר
ולא דרכה כף רגלו בפו"י
כיום הוא יותר סאטמר,
כדאי לדעת מעט היסטוריה
 
אז הוא אולי גם תלמיד של חכם עזרא
עיקר בנינו ויסודו היה בפו''י.
והדברים עתיקים
היה חבר טוב מאד של חכם שלום
וגם מזכיר את סגנונו של חכם שלום שתי טיפות מים
למי שמכיר את שניהם....

אולם למד גם ב...
והכיר שם גם...
ואכמ''ל
 
אני מתכוין שהביא את גישתם המקורית של חכמי ספרד
וכמובן השפיע על דרכו של הדור האחרון
עד אלינו.
מה זה מקורית, עיקר הנושא הוא שהיה לו עיון זך ועמוק
וידע להעמיד תלמידים לאלפים
עד סוף ימיו ממש, אפילו מי שרק נבחן אצלו מעיד שהמבחן היה לקבל דרך בלימוד, ולכן כל מי שהיה בפורת יוסף מעל חמישים שנה שהיה בתחילה כר"מ ומשגיח, וכיובל שנים ראש ישיבה, כולם הרגישו ממש שהוא רבם המובהק ממש, מה שלא הרגישו משום ר"מ אחר בישיבה


ועוד כמה שמות הרב מרדכי אליהו
רבני משפחת שרבני - הרב ראובן, הרב משה ומעל כולם הרב יוסף חיים השקדן הירושלמי שהיה מראשוני תלמידיו של החכם

אגב העיון שהיה לחכם עזרא היה לכל חכמי הספרדים, רק שהוא התייחד בעומק העיון

חכם בן ציון העיד כמה פעמים, וזה מובא בהספד שלו בתפארת ציון, שלא היה גדול ממנו בדורו בעמל ועיון התורה. וידוע מתלמידיו שכוונתו כפשוטו שלא היה אף אחד גדול, ואחז שחכם עזרא היה גדול בעיון יותר ממרנא החזו"א [אין זה בה להוריד מעוצם גדלותו של מרנא החזו"א, כי אם להיפך, וידוע שחכם בן ציון לא הניח פינה וזוית בדברי החזו"א שלא למד לעומקם, ודווקא בגלל זה, ידע שחכם עזרא גדול יותר בעמל ובעיון התורה]
 
לגבי הרב אבו, הוא גופא הקים את אוצר התורה...

יש גם מכתבים באוצר החכמה שמספר חכם רפאל אבו לרבו חכם עזרא על ההצלחה שלו במרוקו

מבואר שבאו לחכם עזרא מי מתאים ללכת ואמר לרב רפאל אבו ללכת שהוא מתאים

וכן מבואר בספר ברכת אליהו שמות א עמוד 44 מספר על מה שהיה במרוקו והרבה על זה הוא למד באוצר התורה

חוברת השמש מס' 4 שיו"ל בשנת תשמ"ג זה היה הבהתאסף של אז...

וז"ל אחד המקומות "המתיק הרב אבו סוד עם מורו ורבו הגאון רבי עזרא עטיה וביקש ברכתו לקראת מסע ההצלה של יהדות מרוקו"

וכן כתוב שם שהרב הגדול מפתיע את תלמידו לפנות בוקר לתת לו כסף ולברך אותו לנסיעה

ביתד זה מובא גם, ועי' מוסף שבת קודש סוכות תשע"א בארוכה
 
בהכרח לא קשור
למד אצל הרב טרוצין בישב"ק,
ובישב"ג במיר
ולא דרכה כף רגלו בפו"י
כיום הוא יותר סטמער,
כדי לדעת מעט היסוטריה
הרב משה צדקה מגדיר את עצמו כממשיך דרכו של חכם עזרא
כך אני שמעתי מפיו, ואומר שמלמד כמוהו וכו'
לגופו של עניין, הוא קיבל מאביו הרבה שהיה כל כולו חכם עזרא
כמו"כ בתור אברך קיבל הרבה מחכם עזרא
אגב, השבוע העיד בפני אברך שלמד בפורת יוסף, שחכם משה היה מוסר להם שיחות מוסר [לפני כעשרים שנה זה היה] והיה הכל מטובל בסיפורים על החכמים ובעיקר על חכם עזרא, כך שברור שקיבל ממנו הרבה ואין בזה ספק בכלל
 
הרב משה צדקה מגדיר את עצמו כממשיך דרכו של חכם עזרא
כך אני שמעתי מפיו, ואומר שמלמד כמוהו וכו'
לגופו של עניין, הוא קיבל מאביו הרבה שהיה כל כולו חכם עזרא
כמו"כ בתוך אברך קיבל הרבה מחכם עזרא
אגב, השבוע העיד בפני אברך שלמד בפורת יוסף, שחכם משה היה מוסר להם שיחות מוסר [לפני כעשרים שנה זה היה] והיה הכל מטובל בסיפורים על החכמים ובעיקר על חכם עזרא, כך שברור שקיבל ממנו הרבה ואין בזה ספק בכלל
ואם כבר, אז כל אחיו היו כן בפורת יוסף, ביניהם הרב דוד רב של פרדס חנה שהיה אדם גדול וגם הקים עולה של תורה
 
לגבי הרב אבו, הוא גופא הקים את אוצר התורה...

יש גם מכתבים באוצר החכמה שמספר חכם רפאל אבו לרבו חכם עזרא על ההצלחה שלו במרוקו

מבואר שבאו לחכם עזרא מי מתאים ללכת ואמר לרב רפאל אבו ללכת שהוא מתאים

וכן מבואר בספר ברכת אליהו שמות א עמוד 44 מספר על מה שהיה במרוקו והרבה על זה הוא למד באוצר התורה

חוברת השמש מס' 4 שיו"ל בשנת תשמ"ג זה היה הבהתאסף של אז...

וז"ל אחד המקומות "המתיק הרב אבו סוד עם מורו ורבו הגאון רבי עזרא עטיה וביקש ברכתו לקראת מסע ההצלה של יהדות מרוקו"

וכן כתוב שם שהרב הגדול מפתיע את תלמידו לפנות בוקר לתת לו כסף ולברך אותו לנסיעה

ביתד זה מובא גם, ועי' מוסף שבת קודש סוכות תשע"א בארוכה
אני יברר
אבל אני לא חושב שהוא היה המשמעותי שם
 
מויקי בבחרותו למד בישיבת פורת יוסף, ישיבת פוניבז' וישיבת חברון. נישא לקארל[4].

אז הוא אולי גם תלמיד של חכם עזרא
אני שמעתי עדויות מחכם יוסף עצמו שרואה עצמו כתלמיד מובהק של חכם עזרא, מלבד זאת שמעתי מחכמים שהיו איתו בפורת יוסף שהוא היה ממש תלמיד קרוב לחכם עזרא ולא סתם הגדרתי אותו תלמידו חביבו כי זה היה ממש כך למי שהכיר
אם היה בעוד מקומות, יתכן, אבל כנ"ל ודאי שנחשב לתלמידו וכן נשלח ע"י לאמריקה
 
מה זה מקורית, עיקר הנושא הוא שהיה לו עיון זך ועמוק
וידע להעמיד תלמידים לאלפים
עד סוף ימיו ממש, אפילו מי שרק נבחן אצלו מעיד שהמבחן היה לקבל דרך בלימוד, ולכן כל מי שהיהבפורת יוסף מעל חמישים שנה שהיה בתחילה כר"מ ומשגיח, וכיובל שנים ראש ישיבה, כולם הרגישו ממש שהוא רבם המובהק ממש, מה שלא הרגישו משום ר"מ אחר בישיבה


ועוד כמה שמות הרב מרדכי אליהו
רבני משפחת שרבני - הרב ראובן, הרב משה ומעל כולם הרב יוסף חיים השקדן הירושלמי שהיה מראשוני תלמידיו של החכם

אגב העיון שהיה לחכם עזרא היה לכל חכמי הספרדים, רק שהוא התייחד בעומק העיון

חכם בן ציון העיד כמה פעמים, וזה מובא בהספד שלו בתפארת ציון, שלא היה גדול ממנו בדורו בעמל העיון התורה וידוע מתלמידיו שכוונתו כפשוטו שלא היה אף אחד גדול, ואחז שחכם עזרא היה גדול בעיון יותר ממרנא החזו"א [אין זה בה להוריד מעוצם גדלותו של מרנא החזו"א, כי אם להיפך, וידוע שחכם בן ציון לא הניח פינה וזוית בדברי החזו"א שלא למד לעומקם, ודווקא בגלל זה, ידע שחכם עזרא גדול יותר בעמל ובעיון התורה]
ועל מה ידברו בשבת על זכות הבנתו?
אמורים לדבר על דרך מיוחדת שהנחיל
ואין לנו ממנו דרך מיוחדת מה לעשות

חוץ מהלימוד בשיטה, שנראה לי שאף אחד לא מתכנן ללמוד מדרכו
 
ועל מה ידברו בשבת על זכות הבנתו?
אמורים לדבר על דרך מיוחדת שהנחיל
ואין לנו ממנו דרך מיוחדת מה לעשות

חוץ מהלימוד בשיטה, שנראה לי שאף אחד לא מתכנן ללמוד מדרכו
כתוב במכתב, להמשיך בדרכו של עמל וידיעה ושקיעות התורה
 
עי' תפארת ציון בהספדים על חכם עזרא
וכן העידו תלמידי חכם בן ציון ביניהם הגאון רבי בועז ישראלי ועוד
אני לא מתוכח.
רק רוצה מקור.
מוכן להבטיח ביהוכ"פ שחל בשבת בשעת נעילה שבכל תפארת ציון אין מילה כזאת.
הרב בועז ישראלי לא ידוע בין חכמי פו"י, איני מכירו ולא שמעתי שמו בלתי היום מי זה?
יש מודה בציבור הספרדי שכל מי שעמד ליד הרב בן ציון כבר נקרא תלמיד.
נו נו
 
הנה לשון מרן הגרב"צ

נביא מקצת מלשון תלמידו המובהק מרן הגרב”צ אבא שאול זצ”ל בהספדו, אינני יכול לתאר לעצמי שיעלה בידינו למצוא מי שיתחרה עמו בלימוד, כי אחד היה בדורו לא מעטים אמנם השקדנים, המיטיבים ללמוד, אשר אינו חסים על מאומה, ממיתים עצמם באהלה של תורה ועושים לילות כימים למען זכות בכתרה, הולכים ומשננים את סוגייתם ללא לאות ומתוך יגיע מפרכת עד עשר, עשרים או שלושים פעם ואולי יותר, אולם איש מהם לא זכה עדיין להגיע לאותה פסגה רמה אליה העפיל רבינו

חרט אנוש ילאה מלתאר את עצמת השגתו, וגווילין שלמים לא יספיקו למלא בהם היקף עמלו וחשקו בתורה כוחות שלא מעלמא הדין הופיעו משהחל לעבור על הסוגיא אוצרות רוח אדירים, חבויים בעומק נשמתו הטהורה, בצבצו ועלו ברגעים אלה מסוגל היה להתעכב על מאמר תוספות אחד משך ימים רצופים לדוש ולדון בו ט...

עם כל חבורה של תלמידים מחדש, ובאותו להט ראשוני, לעבור עליו למעלה ממאה פעמים בלי שיוכרו על פניו סימני עייפות, או אותות שגרה למנות את שבחיו המרובים אינני יכול, בנקודה אחת דומני שאצדק אם אטען שמורנו היה לא רק בקי בכל חדרי התורה אלא היה גם משכמו ומעלה, מורם מכל גאוני תקופתו הפלגתו בתורה היתה לאין שיעור למד בדרך האמת, ולמד תורת אמת, שכן למד כל דברי הרב “שמונה שערים” בעיון עם החיבור הקדוש נהר שלום, וכדרכו בקודש בעיון מעמיק עד שזכה אפילו לפעמים להגיה בסה”ק “שער הכוונות” וכל זה בצנעה גדולה, )תפארת ציון(
 
הנה לשון מרן הגרב"צ

נביא מקצת מלשון תלמידו המובהק מרן הגרב”צ אבא שאול זצ”ל בהספדו, אינני יכול לתאר לעצמי שיעלה בידינו למצוא מי שיתחרה עמו בלימוד, כי אחד היה בדורו לא מעטים אמנם השקדנים, המיטיבים ללמוד, אשר אינו חסים על מאומה, ממיתים עצמם באהלה של תורה ועושים לילות כימים למען זכות בכתרה, הולכים ומשננים את סוגייתם ללא לאות ומתוך יגיע מפרכת עד עשר, עשרים או שלושים פעם ואולי יותר, אולם איש מהם לא זכה עדיין להגיע לאותה פסגה רמה אליה העפיל רבינו

חרט אנוש ילאה מלתאר את עצמת השגתו, וגווילין שלמים לא יספיקו למלא בהם היקף עמלו וחשקו בתורה כוחות שלא מעלמא הדין הופיעו משהחל לעבור על הסוגיא אוצרות רוח אדירים, חבויים בעומק נשמתו הטהורה, בצבצו ועלו ברגעיםאלה מסוגל היה להתעכב על מאמר תוספות אחד משך ימים רצופים לדוש ולדון בו ט...

עם כל חבורה של תלמידים מחדש, ובאותו להט ראשוני, לעבור עליו למעלה ממאה פעמים בלי שיוכרו על פניו סימני עייפות, או אותות שגרה למנות את שבחיו המרובים אינני יכול, בנקודה אחת דומני שאצדק אם אטען שמורנו היה לא רק בקי בכל חדרי התורה אלא היה גם משכמו ומעלה, מורם מכל גאוני תקופתו הפלגתו בתורה היתה לאין שיעור למד בדרך האמת, ולמד תורת אמת, שכן למד כל דברי הרב “שמונה שערים” בעיון עם החיבור הקדוש נהר שלום, וכדרכו בקודש בעיון מעמיק עד שזכה אפילו לפעמים להגיה בסה”ק “שער הכוונות” וכל זה בצנעה גדולה, )תפארת ציון(
וכפי שאמרתי, מרן הגרב"צ היה מדקדק בדבריו מאוד ופירש לתלמידיו שכוונתו כפשוטו ששאין גדול ממנו בדור
יש עוד מקומות כמדומני שכעי"ז התבטא
 
ועוד
מדוע ללמוד מהאשכנזים את הדברים הגרועים
מדוע לכתוב מכתבים סתם
זה מועיל למישהו?
מישהו מתחזק מזה?
מישהו בכלל קורא את זה?

חבל על הנייר
 
הנה לשון מרן הגרב"צ

נביא מקצת מלשון תלמידו המובהק מרן הגרב”צ אבא שאול זצ”ל בהספדו, אינני יכול לתאר לעצמי שיעלה בידינו למצוא מי שיתחרה עמו בלימוד, כי אחד היה בדורו לא מעטים אמנם השקדנים, המיטיבים ללמוד, אשר אינו חסים על מאומה, ממיתים עצמם באהלה של תורה ועושים לילות כימים למען זכות בכתרה, הולכים ומשננים את סוגייתם ללא לאות ומתוך יגיע מפרכת עד עשר, עשרים או שלושים פעם ואולי יותר, אולם איש מהם לא זכה עדיין להגיע לאותה פסגה רמה אליה העפיל רבינו

חרט אנוש ילאה מלתאר את עצמת השגתו, וגווילין שלמים לא יספיקו למלא בהם היקף עמלו וחשקו בתורה כוחות שלא מעלמא הדין הופיעו משהחל לעבור על הסוגיא אוצרות רוח אדירים, חבויים בעומק נשמתו הטהורה, בצבצו ועלו ברגעיםאלה מסוגל היה להתעכב על מאמר תוספות אחד משך ימים רצופים לדוש ולדון בו ט...

עם כל חבורה של תלמידים מחדש, ובאותו להט ראשוני, לעבור עליו למעלה ממאה פעמים בלי שיוכרו על פניו סימני עייפות, או אותות שגרה למנות את שבחיו המרובים אינני יכול, בנקודה אחת דומני שאצדק אם אטען שמורנו היה לא רק בקי בכל חדרי התורה אלא היה גם משכמו ומעלה, מורם מכל גאוני תקופתו הפלגתו בתורה היתה לאין שיעור למד בדרך האמת, ולמד תורת אמת, שכן למד כל דברי הרב “שמונה שערים” בעיון עם החיבור הקדוש נהר שלום, וכדרכו בקודש בעיון מעמיק עד שזכה אפילו לפעמים להגיה בסה”ק “שער הכוונות” וכל זה בצנעה גדולה, )תפארת ציון(
מצחיק.
הרב בן ציון אמר שהיה שלושה גדולים בכל הדורות שיכלו לכתוב כל התורה להלכה
רמב"ם הגר"א החזו"א.
כוונתו בדברים אלו [שעברו 16 שנה מאז שהחזו"א נפטר] לכללות חכמי הדור, אל תשכח שבזמנם היו הרבה רבנים מטעם ואכמ"ל.
איני בא להשוות, ובכלל לא ידוע לנו בקושי מעלתו של רבי עזרא שהיה איש מסתורי לחלוטין, לא כתבים בלימוד, ולא מקורבים ולא כלום [בשונה מהחזו"א].
אבל א"א לשים מילים בפי הרב בן ציון.
בכללות אומר שמה שדיבר על החזו"א זה דברים מיוחדים מאוד ג"כ.
 
תבין דבר אחד
אתה לא מכיר, לא יודע
חכם עזרא היה ענק שבענקים, אין לך בכלל השגה
בגיל 20 כבר זכה לרוח הקודש, התגלו אליו המהרש"א כמה פעמים
כמובן שלא על מופתים אנו גדלים אבל זה סימן
המהרש"א אלפנדרי, שכולם חרדו ממנו, כשחכם עזרא הגיע אליו כשהיה צעיר לימים והוא היה זקן [נראה לי נפטר בגיל 120 או משהו דומה] מיד היה קם לכבודו של חכם עזרא
תחשוב שהרב אלישיב בגיל 100 יקום לאברך צעיר בגיל 20
היו שם גדולי וגאוני עולם וכולם התבטלו ממש לחכם עזרא
והכל היה מכח העמל והיגיעה בתורה
כל יום חכם עזרא היה הולך לביתו ובכלל לא שם לב איפה הבית, היה מגיע לאגריפס תדיר, פעם אחת הגיע לליפתא וכמעט נכנס לסכנה
היה נתקע בתריסים שבבתים הישנים מגיע לבית עם חולצה עם דם ובכלל לא שם לב כי היה שקוע בעמל התורה
ידוע הסיפור על אותו גדול שנתקע בעמוד, ביקש סליחה והמשיך, גדלנו על זה... אצל חכם עזרא זה היה דבר יום ביומו
לא סתם החזו"א התפעל ממנו כ"כ
 
תבין דבר אחד
אתה לא מכיר, לא יודע
חכם עזרא היה ענק שבענקים, אין לך בכלל השגה
בגיל 20 כבר זכה לרוח הקודש, התגלו אליו המהרש"א כמה פעמים
כמובן שלא על מופתים אנו גדלים אבל זה סימן
המהרש"א אלפנדרי, שכולם חרדו ממנו, כשחכם עזרא הגיע אליו כשהיה צעיר לימים והוא היה זקן [נראה לי נפטר בגיל 120 או משהו דומה] מיד היה קם לכבודו של לחכם עזרא
תחשוב שהרב אלישיב בגיל 100 יקום לאברך צעיר בגיל 20
היו שם גדולי וגאוני עולם וכולם התבטלו ממש לחכם עזרא
והכל היה מכח העמל והיגיע בתורה
כל יום חכם עזרא היה הולך לביתו והכלל לא שם לב איפה הבית, היה מגיע לאגיפס תדיר, פעם אחת הגיע לליפתה וכמעט נכנס לסכנה
היה נתקע בתריסים שבבתים הישנים מגיע לבית עם חולצה עם דם ובכלל לא שם לב כי היה שקוע בעמל התורה
ידוע הסיפור על אותו גדול שנתקע בעמוד, ביקש סליחה והמשיך, גדלנו על זה... אצל חכם עזרא זה היה דבר יום ביומו
לא סתם החזו"א התפעל ממנו כ"כ
לא חידשת כלום.
פשוט וברור, מספיק תלמיד כמו הרב בן ציון להבין מי היה הרב
אבל עדיין, רב"צ לא אמר כך יותר מהחזו"א, וכו'.
להזכירך פעם הייתי אצל מו"ר הגר"ש פישר, והסביר לנו מי זה החזו"א,
ואמר בזה"ל:
מי שלא מבין שהוא יותר גדול מר' חיים בריסקער, לא הבין ס"ק בחזו"א,,,,
אתה שומייע?
הגרי"ז אמר בסיפור של שנחאי מתי לעשות כיפור
בזה"ל:
אין שום רוב בעולם נגד החזו"א!
ובצד השני היו כל גדולי הדור וגם הגרא"ז מלצר והגרצ"פ פראנק.
ובכלל המכנה המשותף של שני הגדולים ש"לא היו בקיאים באחרונים" ודו"ק
 
מצחיק.
הרב בן ציון אמר שהיה שלושה גדולים בכל הדורות שיכלו לכתוב כל התורה להלכה
רמב"ם הגר"א החזו"א.
כוונתו בדברים אלו [שעברו 16 שנה מאז שהחזו"א נפטר] לכללות חכמי הדור, אל תשכח שבזמנם היו הרבה רבנים מטעם ואכמ"ל.
איני בא להשוות, ובכלל לא ידוע לנו בקושי מעלתו של רבי עזרא שהיה איש מסתורי לחלוטין, לא כתבים בלימוד, ולא מקורבים ולא כלום [בשונה מהחזו"א].
אבל א"א לשים מילים בפי הרב בן ציון.
בכללות אומר שמה שדיבר על החזו"א זה דברים מיוחדים מאוד ג"כ.
למה מצחיק, זה מה שאמר מילה במילה, ותלמידיו מעידים כך
אם כבר אז אני אספר סיפור ששמעתי מתלמידיו של חכם בן ציון מילה במילה, יום אחד הגיע חכם בן ציון לשיעור וראה שהבחורים מתווכחים על משהו, שאל מה הנושא, קצת ניסו להתחמק עד שאמרו לו האם חכם עזרא גדול יותר או החזו"א, ביטל דבריהם באבחת יד ומיד החל את השיעור, בסוף השיעור [שהיה כשעתיים פלוס] אמר שכזה שיעור קשה הרבה זמן לא היה, שאלו אותו למה, אמר כי הטריד אותו מה שהיה בתחילה ששאלו מי גדול ממי, אז אמרו לו, נו, ומי באמת יותר גדול, חשב וחשב, ובסוף אמר, קשה, קשה לדעת, אבל אין ספק שבעמל התורה וביגיעת התורה חכם עזרא גדול יותר
 
למה מצחיק, זה מה שאמר מילה במילה, ותלמידיו מעידים כך
אם כבר אז אני אספר סיפור ששמעתי מתלמידיו של חכם בן ציון מילה במילה, יום אחד הגיע חכם בן ציון לשיעור וראה שהבחורים מתווכחים על משהו, שאל מה הנושא, קצת ניסו להתחמק עד שאמרו לו האם חכם עזרא גדול יותר או החזו"א, ביטל דבריהם באבחת יד ומיד החל את השיעור, בסוף השיעור [שהיה כשעתיים פלוס] אמר שכזה שיעור קשה הרבה זמן לא היה, שאלו אותו למה, אמר כי הטריד אותו מה שהיה בתחילה ששאלו מי גדול ממי, אז אמרו לו, נו, ומי באמת יותר גדול, חשב וחשב, ובסוף אמר, קשה, קשה לדעת, אבל אין ספק שבעמל התורה וביגיעת התורה חכם עזרא גדול יותר
עכשיו הבאת מקור, ועם עובדות א"א להתוכח
מי התלמידים?
 
ראשי תחתית