שופט שבימיך

א"כ אין לך רב אחד כזה.
הרבי מחב"ד היה גדול המנהיגים בקהלו שלו, ואלפים הלכו לאורו.
הרב שך אמר שאינו ראוי להנהגה.
הרב עובדיה כנ"ל.
ראשי הישיבות שליט"א שכולם (כולל אתה) משחרים לפתחם ללמוד את דרכי העיון, אמרו זאת פה אחד בזמנו.
אז בהנהגה לבני תורה, זה ודאי לא הוא. - נכון ? (הוא לא השופט אשר יהיה בימים ההם).

ובהלכה הדרך קצרה, לאור האמור.
נחסוך זמן, תתבונן לבד, ותבין.
אם אתה נכנס לדון בדורנו אנו
הולכים אחרי הגדול שבתורה
אין חולק שזה מרן הגר"ע.
 
אם אתה נכנס לדון בדורנו אנו
הולכים אחרי הגדול שבתורה
אין חולק שזה מרן הגר"ע.

יש ויש !

כמובן ששאלות שבהן אין לנו מושג, בהחלט הייי מפנה אליו (כהיתר עגונות וכדו').
אבל בשאר הלכות, ממש ממש לא.
 
שהציבור צריכים לשמוע לו, וכן כל הבתי דינים בפסקים שיש בהם מחלוקת
יש עוד מקרה בהיסטוריה של אדם שלא קיבלו אותו כל חכמי המקום לעשות אותו מרא דאתרא, ואפילו הכי היה לו דין שיקבלו פסקיו כי הוא הגדול ביותר?
אטו חכמי דורו של החת"ס לא חלקו עליו?
 
יש עוד מקרה בהיסטוריה של אדם שלא קיבלו אותו כל חכמי המקום לעשות אותו מרא דאתרא, ואפילו הכי היה לו דין שיקבלו פסקיו כי הוא הגדול ביותר?
אטו חכמי דורו של החת"ס לא חלקו עליו?
נכון אה"נ חלקו עליו ובכ"א אמר שהוא השופט על עצמו
הכיצד?
כי הרוב שאלו אותו
וכן למד יותר מכולם וידע יותר מכולם
אין חולק שידיעתו של מרן היתה גדולה על כולם!
 
נו, והיה דין ליהודי בליטא או בפולין לשמוע בקול החת"ס יותר משאר חכמי דורו? [אני בכוונה לא אומר הונגריה - כי שם כולם כל הת"ח קבלו את החת"ס למרא דאתרא]
 
יש ויש !

כמובן ששאלות שבהן אין לנו מושג, בהחלט הייי מפנה אליו (כהיתר עגונות וכדו').
אבל בשאר הלכות, ממש ממש לא.
אין
אולי אתה לא
גדולי הדור היו פונים אליו בהכל
וגם הציבור חוץ ממך ועוד
הפסד שלך
 
אין
אולי אתה לא
גדולי הדור היו פונים אליו בהכל
וגם הציבור חוץ ממך ועוד
הפסד שלך

אבל במקביל גדולי עולם חלקו עליו כסדר בהלכות שבת,
ובעוד הרבה הרבה,
אז למה הוא השופט אשר יהיה בימים ההם ?
מי שמו לשר ושופט ?
 
אבל במקביל גדולי עולם חלקו עליו כסדר בהלכות שבת,
ובעוד הרבה הרבה,
אז למה הוא השופט אשר יהיה בימים ההם ?
מי שמו לשר ושופט ?
אותם שחלקו עליו
סברו שהוא שר ושופט אבל חלקו וזה כבר נתבאר לעיל ע"ש
והסכימו איתי כמדומני
 
יש עוד מקרה בהיסטוריה של אדם שלא קיבלו אותו כל חכמי המקום לעשות אותו מרא דאתרא, ואפילו הכי היה לו דין שיקבלו פסקיו כי הוא הגדול ביותר?
אטו חכמי דורו של החת"ס לא חלקו עליו?
נו, והיה דין ליהודי בליטא או בפולין לשמוע בקול החת"ס יותר משאר חכמי דורו? [אני בכוונה לא אומר הונגריה - כי שם כולם כל הת"ח קבלו את החת"ס למרא דאתרא]
אני אחדד את השאלה למען הסר ספק, האם כל מי שעשה שלא כדעת החת"ס בימיו, בהכרח עשה שלא כדין וביטל עשה של שופט שבימיך ?
 
מדינא דגמרא כתוב הלך אחר השופט שבימיך

כשיש לו דין שופט.
יש לזה גדרים בהלכה.
לא מי שמוחאים לו כפיים הכי הרבה, או שיש לו הרבה מעריצים וכו',
(או שהוא מיקל הכי הרבה, ולכן יש לו הרבה שואלים),
הוא השופט אשר יהיה בימים ההם.
 
אינני חושב שיש מקום שכתוב בגמ' ששופט אחד שבימיך דעתו גוברת על כל השאר, אלא מה שכתוב בגמ' [בר"ה כמדומני, ויש גם רש"י על התורה] זה שלא לזלזל בשופט שבימיך כי לפניו היו גדולים יותר, אבל בכל הדורות היו שואלים לזה ולזה, ולא מצאנו שהיה אחד שכולם כפופים לו בלי שהיה מרא דאתרא, ובשביל שיהיה מרא דאתרא צריך שיקבלוהו כל חכמי דורו או לכה"פ כל חכמי אותו המקום.
ובאמת חלק מעומק הגלות לענ"ד שאין לנו מי שאפשר לבטל אליו את כל חכמי ישראל, עד שיבא משיח צדקינו בב"א.
 
על אחרון ראשון,
2. זה נתון לוויכוח, ועל זה הדיון בדיוק.
1. כשמתקיימים התנאים שבתורה, אז באמת צריך לעשות זאת.
2. לא התווכחנו על זה מעולם ברור לכולם שמרן היה הכי גדול.
1. מה התנאים והאם התקיימו
 
2. לא התווכחנו על זה מעולם ברור לכולם שמרן היה הכי גדול.

מי שברור לו שהוא הכי גדול, אין לי דיון עמו.
כלומר, הוא ודאי שקדן, בקי, ומזכה הרבים. - אך כל זה לא אומר שאסור לחלוק עליו ולהתווכח עמו (ולאו דוקא מי שהוא בסדר גודל שלו, כי אין קשר בין הדברים).


1. מה התנאים והאם התקיימו

כשיש סנהדרין סמוכים ובאים ודנים לפניהם, אז הילך אחר ב"ד שבדורך.
אבל כשחכם גדול ככל שיהיה סובר שמותר לפתוח בקבוקים בשבת, ואני הקטן סבור שזה איסור דאו', ולא שמעתי תשובות הוגנות בדבר.
א"א לומר שאני חייב לשמוע לו.
 
אין מושג כזה בגמרא ששופט שבימיך מבטל אחרים, ומחילה מהרב אלישמע זה נראה שגם כשיש סנהדרין דין מסוים זה לא שייך כלל, אלא אזלינן בתר רובא ואחרי רבים להטות כדין התורה.
ראש השנה כה ע"א ע"ב :
ת"ר למה לא נתפרשו שמותם של זקנים הללו שלא יאמר אדם פלוני כמשה ואהרן פלוני כנדב ואביהוא פלוני כאלדד ומידד ואומר ...לומר לך ירובעל בדורו כמשה בדורו בדן בדורו כאהרן בדורו יפתח בדורו כשמואל בדורו ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור הרי הוא כאביר שבאבירים, ואומר (דברים יז, ט) ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם וכי תעלה על דעתך שאדם הולך אצל הדיין שלא היה בימיו הא אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיו ואומר (קהלת ז, י) אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה:
רש"י :
הא אין לך לילך כו' - הרי לימדך הכתוב כאן שאין לך לבקש אלא שופט שהיה בימיך:
אל תאמר מה היה שהימים הראשונים היו טובים מאלה - כי לא מחכמה שאלת על זה לפי שהדורות היו טובים וצדיקים מן אחרונים לפיכך היו הימים הראשונים טובים מאלה שאי אפשר שיהו אחרונים כראשונים:
 
ראשי תחתית