שופט שבימיך

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
כי לא היה כמותו שקיבץ וריבץ תורה בעם ישראל בהיקפים כה גדולים, וכל שכן בציבור שלנו.

כי לא היה כמותו שדעתו ומחשבתו לא הייתה מנותקת מהתורה, גם לא לרגע אחד, והיו עיניו זולגות דמעות תדיר על צער השכינה הקדושה ועל צער עם הקודש בכל מקום שהוא, בין הכיר ובין לא הכיר.

כי לא היה כמותו שכל כך הרבה יהודים כרו אוזן למוצא פיו בהיקפים שלא קיימים במקומות אחרים, אולי בחב"ד.

כי לא היה כמותו בדור ובדור שלפניו או שלאחריו שהיה יכול לספור את כל התורה כולה באותיותיה, מעשרת הדיברות ועד מה שתלמיד ותיק חידש והעלה וכתב, אחת מהנה לא נעדרה.

כי לא היה כמותו שתורתו התפשטה ונפוצה ברבדים הכי רחוקים של עם ישראל (יטען הטוען שזה בגלל יח"צ וערוצי הקודש, ואז מה?).

לא באתי להמעיט מכבודו, אלא כיוון שאגב כבודו נשמע זלזול והקטנת גדולים אחרים, אני מגיב.

ובכן, נראה שכבר שמת לב בעצמך שהרבי מליובאוויטש זצ"ל עונה על כל הקריטריונים שכתבת, חלק מהם - פי כמה וכמה. גם בהתמדה בתורה, גם ברבים ששמעו את מוצא פיו, גם בספירת התורה כולה באותיותיה, כולל מה שתלמיד חדש ותלמיד ותיק כתב, כל הספרים כולם, וכן בתורתו שהתפשטה ברבדים הכי רחוקים של עם ישראל.

ובחלק מהקריטריונים, אפשר למצוא בהחלט את הגרי"ש אלישיב והגר"ח קניבסקי שהיו מפורסמים בהתמדתם, והיו עוד כמה וכמה כאלה שאינם מפורסמים, וכן בידיעת התורה באופן מפליא.

ועוד כמה שתורתם התפשטה, אפילו אנשים פשוטים כמו רבי פנחס קהתי.

ומלבד זאת, ספרי הגר"ע יוסף אמנם נפוצים בחלקים נרחבים של הציבור הספרדי, אבל בחלקים מסויימים של הציבור הספרדי, וכמעט בכל הציבור האשכנזי, הם לא נפוצים כלל.

שיעור הלווין אמנם הגדיל את שומעי לקחו, אך גם רבנים אחרים מסרו או מוסרים שיעורים ברדיו (וגם בלווין) באופן שתפוצתם גדולה מאוד.
 
ובא מורנו הראש"ל הגר"י שליט"א ואומר שבדורנו נראה בבירור שמרן זיע"א הוא הפוסק הגדול, וזה ידוע ע"פ לשונות שאמרו עליו הגר"ש רוזובסקי, הגרב"צ אבא שאול, הגרש"ז אוירבך ובנו הגר"ש, הגרצ"פ פראנק, ובראשם גם מרן רב רבנן חכם עזרא עטייה, שאין כמותו בחכמת התורה

אין ראיה כלל משבחים כאלה, ועל כל גדול אומרים שבחים לרוב.

רוצה שאצטט לך שבחים שנכתבו על הגאון רבי יוסף משאש, רבה של חיפה?
 
הנה מקורות מפורשים בדברי מרן:
החינוך כותב: החכם הגדול בחכמת התורה.
ושוב כתב "הלך אחר הגדול בחכמה ובמנין".

חכמה היא לא בקיאות בספרים, ובפרט בימינו כאשר כל דרדק מחזיק אוצר החכמה ופרוייקט השו"ת ומגלה בקיאות נפלאה ועצומה בכל הספרים כולם.

חכמה היא בסברא, בעמקות, בחידושים נפלאים, ובזה הגר"ע יוסף לא עלה על חכמי דורו.

ושוב, שלא ישתמע חלילה שבאתי להקטין ממעלתו העצומה, רק שאגב שבחיו נשמע זלזול באחרים והקטנתם, ובאתי להעמיד דברים על דיוקם.
 
גדולי הדור היו פונים אליו בהכל
וגם הציבור

גם למרן הגר"ש משאש פנו כולם, ואפילו הגר"ע יוסף היה מפנה אליו שאלות (לא מחמת שלא היה יכול להשיב בעצמו, אלא מחמת חוסר הפנאי, רק זה מוכיח שסמך עליו כמו שסמך על עצמו). ולעיתים היה פוסק בתנאי שיצטרף אליו הגר"ש משאש.

והיו עוד משיבים בדור ש"פנו אליהם כולם".
 
לא אכפת לי מה אתה נוהג למעשה. בביתי נוהגים למעשה רבים ממנהגי מרוקו שהרב עובדיה לא גורס אותם, החינוך הכללי רחוק מאוד מהשקפת עולמו, אבל אני בהחלט מבין שהוא במעמד שופט שבימיך שהקב"ה שתל להנהיג את עם ישראל, ולא מצאתי לו דומה ומקביל בציבור הספרדי.

גם אני חושב כמוך, רק חולק עליך לגבי ההגדרה של "שופט שבימיך". אברך שלומד סוגיא בהלכה, אין שום ענין שיבטל את דעתו מפני "שופט שבימיך" ויפסוק כמותו ולא כמו גדולים אחרים.
 
ותלמיד שמעוניין לקבל מרב מסויים, שילך ללמוד בישיבתו הוא,
בקיצור
ש10 מנדטים ילמדו בחזון עובדיה?
ישיבה נקבעת גם לפי רמת לימוד רמת פנימיה מיקום וכו' ולא תמיד אפשר לפי מה שרוצים
נכון שצריך ללכת עם השקפה קרובה כדי למנוע חיכוחים מיותרים אבל לא תמיד אפשר להשתוות וכפי שפרצופיהם שונים וכו'
בנוסף על כך שישנם ישיבות שמשנות את השקפותיהם ותקנותיהם וכלליהם לאחר שהבחור כבר בישיבה וא"א לומר לבחור טוב בשיעור ג תחפש לך ישיבה אחרת ולכן הוא בולע מים עד ש....
 
ומה שהרב עובדיה עשה בדורו, לא מצאתי מישהו מקביל, ואולי רק בחב"ד, אלא שחב"ד קירבו את העם לחסידות בכלל ולחצרם בפרט, והרבה עובדיה אחת היא לו, לכל ישיבה קדושה אשר תהיה.

שתי טעויות בדבריך:

א. האדמו"ר מחב"ד קירב אלפי אלפים של יהודים ליהדות, בכל קצווי תבל. רק מיעוטם הפכו להיות חסידי חב"ד או חסידים בכלל.

ב. הגר"ע יוסף לא עסק בהחזרה בתשובה, אלא בעיקר בהחדרת פסקי הלכותיו לציבור הרחב, וביטול מנהגים קדומים של העדות השונות.

הקמת תלמודי תורה, ישיבות, וכדו', נזקף לזכותו של ציבור מצביעי ש"ס, שנתנו כח לנציגים, החל מיוזם ומקים ש"ס - ר' יעקב כהן וחבריו, והנציגים שסילקו אותו משם ובאו אחריו.

הגר"ע יוסף נתן להם גיבוי רבני וכן פעל בעצמו להצלחת המוסדות, יש לו בהחלט זכויות בענין, אבל מי שסיפק ילדים למוסדות הם ארגוני ההחזרה בתשובה - חב"ד, ערכים, לב לאחים, רבי אורי זוהר וחבריו.
 
בקיצור
ש10 מנדטים ילמדו בחזון עובדיה?
ישיבה נקבעת גם לפי רמת לימוד רמת פנימיה מיקום וכו' ולא תמיד אפשר לפי מה שרוצים
נכון שצריך ללכת עם השקפה קרובה כדי למנוע חיכוחים מיותרים אבל לא תמיד אפשר להשתוות וכפי שפרצופיהם שונים וכו'
בנוסף על כך שישנם ישיבות שמשנות את השקפותיהם ותקנותיהם וכלליהם לאחר שהבחור כבר בישיבה וא"א לומר לבחור טוב בשיעור ג תחפש לך ישיבה אחרת ולכן הוא בולע מים עד ש....

לא, אלא שעשר מנדטים יסתמו את הפה כל עוד שהם בישיבת "לא חזון עובדיה",
ושהרב של חזון עובדיה ילמד אותם כל מוצאי שבת איך עושים זאת...
 
שתי טעויות בדבריך:

א. האדמו"ר מחב"ד קירב אלפי אלפים של יהודים ליהדות, בכל קצווי תבל. רק מיעוטם הפכו להיות חסידי חב"ד או חסידים בכלל.

זה שרק מיעוטם נקלטו בחב"ד, זה תקלה, היצרן ייחד את פעילותו למוקד אחד.

כל התעמולה הייתה להיות חסידים, ואי אפשר להיות יהודי שלם בלי חסידות, ורק אצל רבותינו נשיאנו אפשר לקבל את המים החיים.

הנה מבחן קל ופשוט. תן מאה שקל לבחור חילוני עם מראה מזרחי מובהק, תבקש ממנו שיכנס לבית חב"ד בכל מקום שתרצה, ויבקש לקנות תפילין. תגיד לי אתה אם יביאו לו תפילין ספרדי או חב"די.

עזוב תפילין, שיבקש סידור. יביאו לו כוונת הלב או תהילת ה'?

הרוח של חב"ד היא נאר ליובאוויטש, לחלוטין.

לגבי ההודעות הקודמות על היקף התורה והנחלתה לדורות וכו', אין לי כוח להתווכח ולהשוות, אולי גם אין בזה נפק"מ.

לגבי המשך הודעתך שהרב עובדיה לא עסק בחזרה בתשובה ושאר הפלפול שזה שייך למצביעי ש"ס והוא רק נתן גיבוי וכו', כדאי שתבנה תיאוריה תפורה יותר לפני שתפרסם תזה נפלאה כזו. אין לי כוח להצביע ולהראות כמה היא מגוחכת, זיל קרי בי רב הוא.
 
חכמה היא לא בקיאות בספרים, ובפרט בימינו כאשר כל דרדק מחזיק אוצר החכמה ופרוייקט השו"ת ומגלה בקיאות נפלאה ועצומה בכל הספרים כולם.
חכמה היא בסברא, בעמקות, בחידושים נפלאים, ובזה הגר"ע יוסף לא עלה על חכמי דורו.
לענ"ד אי אפשר שלא להתרשם מהרב עובדיה שהיה בקי נפלא בספרי ראשונים ואחרונים, בלי פרויקט השו"ת ואוצר החכמה. ומבחינת הבקיאות הוא כן היה מיוחד במינו, אף שלא היה היחיד.
גם בנושא השקידה וההתמדה הוא היה יוצא דופן אבל את זה אי אפשר להוכיח, רק שכך סבורים הרבה ת"ח שהכירוהו - בין אלה שהוקירוהו יותר או הוקירוהו פחות...
ולענ"ד גם באהבת ישראל הוא היה יחיד ומיוחד, אפשר למצוא המון סיפורים, אבל הנקודה העיקרית שיכולה ללמד על כך היא האהבה שרבים בעם ישראל החזירו לו, ומחזירים לו עד היום, וזאת אהבה שלא יכולה להיות בנויה על תעמולה, כי הלב מרגיש את האמת, אלא זו אהבה שהיא תוצר של אהבתו אל כלל ישראל ואל כל יחיד ויחיד.
 
הגר"ע יוסף לא עסק בהחזרה בתשובה, אלא בעיקר בהחדרת פסקי הלכותיו לציבור הרחב, וביטול מנהגים קדומים של העדות השונות.
הקמת תלמודי תורה, ישיבות, וכדו', נזקף לזכותו של ציבור מצביעי ש"ס, שנתנו כח לנציגים, החל מיוזם ומקים ש"ס - ר' יעקב כהן וחבריו, והנציגים שסילקו אותו משם ובאו אחריו.
הגר"ע יוסף נתן להם גיבוי רבני וכן פעל בעצמו להצלחת המוסדות, יש לו בהחלט זכויות בענין, אבל מי שסיפק ילדים למוסדות הם ארגוני ההחזרה בתשובה - חב"ד, ערכים, לב לאחים, רבי אורי זוהר וחבריו.
מי שיזם והקים את ש"ס המקומית והארצית היו אכן יעקב כהן וניסים זאב.
הרב עובדיה לא עסק בהחזרה בתשובה ברמת המיקרו - לבא ולעשות סמינרים וללמד יהדות, להתמודד עם שאלות באמונה וכו'.
אבל מהותית, מי שרתם את הלבבות של המוני בית ישראל לתורה ויראת שמים - מהציבור שלנו [כלל היהודים יוצאי מדינות האיסלאם] היה הוא.
מי שגרם לכך שש"ס תהפוך להיות כוח פוליטי משמעותי היה הוא, כי אנשים הצביעו מחמת שהוא הורה, ונתנו משקל עצום למה שהוא אומר, וכך גם רבני קהילות מכמה וכמה מינים וסוגים, ומסתמא זה מה שהתכוון כת"ר במילים "שפעל בעצמו להצלחת המוסדות".
מי שהוביל את האופרציה הפוליטית והמעשית בכשרון רב היה אריה דרעי, וגם לו לענ"ד צריכה להיות לכולנו הכרת הטוב, הוא באמת עסקן מלא אמביציה ופקחות, וגם כוחני מאוד, ויש לו לא מעט תכונות שעולם התורה מאד נהנה מהם.
זה נכון שהרב עובדיה בעקבות האהבת ישראל יוצאת הדופן שהיתה לו, קבל מהציבור שנקרא "ספרדי" אהבה אדירה בחזרה, וזה הציב אותו בעמדה להשמיע את פסקיו ודעתו בכל נושא ועניין, ומתוקף אהבתם אותו הם נתנו לפסקיו משנה תוקף, ובאמת הוא בטל מנהגים וכו' ויש הרבה מקום לביקורת על זה, אבל מה שהניע את הכל זה שהוא הגיע אליהם ואהב אותם, ומסר נפש על חינוך הילדים שלהם, במקרים רבים בפגישות אישיות, וידועים הדברים, אם לא זה מדוע שישמעו המונים רבים כל כך דווקא לפסקיו, תיאור הדברים המדויק יותר לענ"ד ולמיטב הכרתי הוא כפי שכתבתי.
 
כחיזוק לדבריך שמעתי פעם מבנו של אחד מעסקני החינוך העצמאי שאילולי הרב עובדיה
שהיה מגיע לעשות כנסים ולשכנע אנשים לשלוח לחינוך תורני (והוא בעצמו לפעמים היה הולך לבתים )
החינוך העצמאי היה נסגר
 
ראשי תחתית