מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 574
יישר כח על התשובה.ידוע מה שדנו בזה מדין איסור בורר דאורייתא, ואני מעלה כאן מה שזכיתי לכתוב בזה בס"ד.
עניין המיניבר לא כתוב כבר ביבי"א?...יישר כח על התשובה.
יש הרבה צירופים ונידונים שלא נגעת בהם, ומומלץ לעבור על הספר "מקור מים חמים" שכתב כ100 עמודים על הנושא והעלה שהשימוש מותר בהם לכתחילה. (וכן הסכים עימו מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, והובאה תשובתו בילקו"י יום טוב)
לא.עניין המיניבר לא כתוב כבר ביבי"א?...
אני יודע שלא...
אם הייתי כותב 100 עמודים לא נראה לי שהיה לך פנאי לעיין בהם... וזו הסיבה שכתבתי את עיקר הסוגיא ותו לא.יישר כח על התשובה.
יש הרבה צירופים ונידונים שלא נגעת בהם, ומומלץ לעבור על הספר "מקור מים חמים" שכתב כ100 עמודים על הנושא והעלה שהשימוש מותר בהם לכתחילה. (וכן הסכים עימו מרן הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א, והובאה תשובתו בילקו"י יום טוב)
אני לא בטוח. בספק חיוב סקילה דאורייתא לא מומלץ להקל כל עוד שישנם ת"ח עצומים שביררו את הסוגיא והמציאות לפני ולפנים והעלו לאיסור בורר דאורייתא רח"ל.יצא בתקופה האחרונה מיניבר של תמי 4 לשימוש בשבת בהכשר הרב רובין אברכים אצלנו בכולל דברו עם חברי הבד''ץ של הרב רובין ויצא שזה מצוין אלא שהתברר שהגאון הרב אופיר מלכא העלה כמה חששות לענין וכנראה שהוא צודק שאפי' מההכשר אמרו שהם צריכים אולי לשנות משהו בתעודת כשרות..
וזה אחרי שחברת תמי 4 כבר מכרו את כל המלאי שיש להם
נכון שיש רבנים שעשו כמה צירופים להקל אבל עדיין הענין לא פשוט
אצלנו בכולל פתחנו כמה וכמה סננים לראות מה קורה בפנים וזה לא כזה פשוט
כמובן שהמיקל יש לו על מי לסמוך
מי שראיתי שמיקל זה הרב יצחק יוסף הרב אשר וייס הרב רצאבי וידוע לי שיש עודאני לא בטוח. בספק חיוב סקילה דאורייתא לא מומלץ להקל כל עוד שישנם ת"ח עצומים שביררו את הסוגיא והמציאות לפני ולפנים והעלו לאיסור בורר דאורייתא רח"ל.
בספר דור המלקטים הביאו רבים מאוד שאוסרים, וביניהם מרנן ורבנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ש אויערבך זיע"א.מי שראיתי שמיקל זה הרב יצחק יוסף הרב אשר וייס הרב רצאבי וידוע לי שיש עוד
שבהודעות האחרונות כתבו שם ש"הכל" העתק הדבק מיבי"א
תאמין לי שהיה לי פנאי...אם הייתי כותב 100 עמודים לא נראה לי שהיה לך פנאי לעיין בהם... וזו הסיבה שכתבתי את עיקר הסוגיא ותו לא.
עברת על הספר הנ"ל?אכן, ביררתי את הנושא היטב, ואם יש לך הערות או תמיהות וליבך נוטה להתיר - אתה מוזמן לכתוב כאן את הטענות ונשתדל להשיב בל"נ.
עכ"פ מכיון שרבים ממורי ההוראה מורים שהוא איסור דאורייתא ודאי שכל ירא ה' יחשוש להחמיר.
אני לא הולך אחרי "רוב", אלא אחרי תשובה מפורטת עם מקורות ולא מתחשב בכל מיני סברות.עכ"פ מכיון שרבים ממורי ההוראה מורים שהוא איסור דאורייתא ודאי שכל ירא ה' יחשוש להחמיר.
על הספר הזה ספציפי לא עברתי, אבל עברתי על הרבה חומר.תאמין לי שהיה לי פנאי...
עברת על הספר הנ"ל?
אני לא הולך אחרי "רוב", אלא אחרי תשובה מפורטת עם מקורות ולא מתחשב בכל מיני סברות.
ובוודאי שההשקפה הראשונה מורה לאסור, אבל אחרי עיון גדול במציאות ובמקורות לדעתי אין שום חשש, וראוי להשתמש בזה ולקיים מצוות עונג שבת.
א. סברת הגר"א וויס (והגרמ"מ וויסמאנדל, והגר"מ מאזוז, והגר"י בעלסקי, והגר"י ברכה ועוד) דדמי למעביר מים דרך המשמרת.אני ישמח שתעלה פה כמה צדדים להיתר ונדון בהם בעז"ה.
אינו דומה כלל ועיקר, לגבי משמרת אין שלב שבו המים נתונים בתוך השמרים ומונחים שם, אלא בפעולה אחת המים מתערבים עם השמרים ויוצאים הלאה. משא"כ לגבי פילטר, שהמים עומדים בתוך הפחם [וכל זמן שהברז סגור ואין זרימת מים, הרי יש שם תערובת של מים ופחם, ועוד לכלוך שמצטבר שם, ואח"כ כשפותח את הברז הרי הוא בורר ממש, ואינו דומה כלל למשמרת שהכל נעשה בפעולה אחת. והארכתי בזה במאמר שצירפתי בראש האשכול].א. סברת הגר"א וויס (והגרמ"מ וויסמאנדל, והגר"מ מאזוז, והגר"י בעלסקי, והגר"י ברכה ועוד) דדמי למעביר מים דרך המשמרת.
נ.ב - זוהי הסברא העיקרית להקל כמו שהאריך המחבר שם.
לא ידענא ליה כלומר לא סבירא ליה, איני מכיר את סברתו, ואיני מכיר מי הוא הפקודת אליעזר, ומעולם לא ראיתי פוסק שפסק את דבריו.ב. צירוף דברי הפקודת אליעזר שבדבר שהונח ע"מ ליטלו לא שייך בורר. (כביצים שהונחו במים ע"מ למדוד שיעורים)
ובנידוננו קיל טפי כיעויין שם.
הכא הוי כבידקא דמיא, דאי"ז גרמא. ועוד, הא גרמא בשבת קיי"ל שאסור לכה"פ מדרבנן, וי"א שאיסורה הוא מדאורייתא. ועוד, הא מלאכה שדרך לעשותה ע"י גרמא, אסור לכו"ע מדאורייתא [עיי' ביאור הלכה רנ"ב ה', ודו"ק].ג. דעת רבים מהאחרונים שהסרת מונע נחשב "גרמא", ובנידוננו קיל טפי שהוי אפי' ככח שני, והברירה לא מתבצעת בנקודה שהוסר המונע.
יעויין בסוף ספר "הליכות שבת" להגר"א מלכא, שהובא שם מכתבו של הגר"י עדס בענין, והביא שיש כמה טועים שדימו את סוגיית המיניבר לרשב"א של צידת צבי, וכתב הגר"י עדס על טענה זו, שלו יצוייר והיה איזה בית מובנה באופן כזה שבכל פעם שסוגרים את הדלת צבי ניצוד שם, פשיטא שלא היה הרשב"א מתיר בזה כלל ועיקר, וכל מה שהתיר הרשב"א הוא משום שסגירת הדלת אינה נחשבת כמעשה של צידת צבי. ובנידו"ד כיון שהמיניבר עובד בצורה כזו שכל פתיחת מים בורר, אין לצרף כלל את סברת הרשב"א בזה. ועוד, שדנו הפוסקים בעיקה"ד אם הלכה כהרשב"א, ואינו מוסכם כלל.ד. צירוף הרשב"א (וצרור החיים, ריבב"ן, אוהל מועד) גבי צידת צבי.
איזה אחרונים? איפה נכתבו? והאם נפסקו להלכה?ה. דברי האחרונים שהיכא שלא שולח יד לא במברר ולא בתערובת מותר.
לא ידוע לי שבורר זה איסור דרבנן.ו. ע"פ הדברים הנ"ל ועוד כמה נקודות אפשר לצרף את המתירים פס"ר בדרבנן.
אינו דומה כלל ועיקר,
לא ידענא ליה
כמו שכתבתי לעיל יש הרבה סברות ודברים שלא ראית, ואתה מוזמן לפתוח את הספר הנ"ל.איזה אחרונים? איפה נכתבו? והאם נפסקו להלכה?
כנראה כוונתך מים חיים.ומומלץ לעבור על הספר "מקור מים חמים"
אולי תעלה לי אותו בפי די אף, עכ"פ בכל הטענות הנ"ל שהעלית אין ממש וכמו שכתבתי לעיל והשבתי על כולם בטוטו"ד.כמו שכתבתי לעיל יש הרבה סברות ודברים שלא ראית, ואתה מוזמן לפתוח את הספר הנ"ל.
כמובן לדברי הגר"א מלכא אין הם פני הדברים, ופשוט.כנראה כוונתך מים חיים.
של הרב יוסף מסילתי, שנו"נ בזה הרבה עם הרב אופיר, עד שלדבריו לא היה לרב אופיר מה להשיב.
א. סברת הגר"א וויס (והגרמ"מ וויסמאנדל, והגר"מ מאזוז, והגר"י בעלסקי, והגר"י ברכה ועוד) דדמי למעביר מים דרך המשמרת.
נ.ב - זוהי הסברא העיקרית להקל כמו שהאריך המחבר שם.
עוד יש להוסיף - דכלל לא דומה דין של מים למשמרת לנדו"ד של סנני מיםאינו דומה כלל ועיקר, לגבי משמרת אין שלב שבו המים נתונים בתוך השמרים ומונחים שם, אלא בפעולה אחת המים מתערבים עם השמרים ויוצאים הלאה. משא"כ לגבי פילטר, שהמים עומדים בתוך הפחם [וכל זמן שהברז סגור ואין זרימת מים, הרי יש שם תערובת של מים ופחם, ועוד לכלוך שמצטבר שם, ואח"כ כשפותח את הברז הרי הוא בורר ממש, ואינו דומה כלל למשמרת שהכל נעשה בפעולה אחת. והארכתי בזה במאמר שצירפתי בראש האשכול].
מחילה, אבל לא ענית על כלום מהטענות.עכ"פ בכל הטענות הנ"ל שהעלית אין ממש וכמו שכתבתי לעיל והשבתי על כולם בטוטו"ד.
עיין באוצר החכמה.אולי תעלה לי אותו בפי די אף,
תזכורת קטנה -מחילה, אבל לא ענית על כלום מהטענות.
אינו דומה כלל ועיקר, לגבי משמרת אין שלב שבו המים נתונים בתוך השמרים ומונחים שם, אלא בפעולה אחת המים מתערבים עם השמרים ויוצאים הלאה. משא"כ לגבי פילטר, שהמים עומדים בתוך הפחם [וכל זמן שהברז סגור ואין זרימת מים, הרי יש שם תערובת של מים ופחם, ועוד לכלוך שמצטבר שם, ואח"כ כשפותח את הברז הרי הוא בורר ממש, ואינו דומה כלל למשמרת שהכל נעשה בפעולה אחת. והארכתי בזה במאמר שצירפתי בראש האשכול].
לא ידענא ליה כלומר לא סבירא ליה, איני מכיר את סברתו, ואיני מכיר מי הוא הפקודת אליעזר, ומעולם לא ראיתי פוסק שפסק את דבריו.
הכא הוי כבידקא דמיא, דאי"ז גרמא. ועוד, הא גרמא בשבת קיי"ל שאסור לכה"פ מדרבנן, וי"א שאיסורה הוא מדאורייתא. ועוד, הא מלאכה שדרך לעשותה ע"י גרמא, אסור לכו"ע מדאורייתא [עיי' ביאור הלכה רנ"ב ה', ודו"ק].
יעויין בסוף ספר "הליכות שבת" להגר"א מלכא, שהובא שם מכתבו של הגר"י עדס בענין, והביא שיש כמה טועים שדימו את סוגיית המיניבר לרשב"א של צידת צבי, וכתב הגר"י עדס על טענה זו, שלו יצוייר והיה איזה בית מובנה באופן כזה שבכל פעם שסוגרים את הדלת צבי ניצוד שם, פשיטא שלא היה הרשב"א מתיר בזה כלל ועיקר, וכל מה שהתיר הרשב"א הוא משום שסגירת הדלת אינה נחשבת כמעשה של צידת צבי. ובנידו"ד כיון שהמיניבר עובד בצורה כזו שכל פתיחת מים בורר, אין לצרף כלל את סברת הרשב"א בזה. ועוד, שדנו הפוסקים בעיקה"ד אם הלכה כהרשב"א, ואינו מוסכם כלל.
איזה אחרונים? איפה נכתבו? והאם נפסקו להלכה?
לא ידוע לי שבורר זה איסור דרבנן.
מדבריך נראה שאתה לא באמת יודע לשאת ולתת בדברים אלו, ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא, כיון שלא למדת את הסוגיא ביסודיות ברמה כזאת שתוכל להשיב על טענותיי, וטענות כל המורים לאיסור.ואין לי עניין להמשיך לדון ולמחזר פה את כל הדברים שהובאו בספר.
אין לי. אך לא מפיו אנו חיים, הוא לא היחיד שכתב את הנושא, והוא לא היחיד שלמד את הסוגיא.עיין באוצר החכמה.
כבר אמרתי לך לעיל שכל הטענות שאני יכתוב לך זה מהספר הנ"ל ואין לי עניין להמשיך בדיון הזה בלי שתעבור עליו קודם.מדבריך נראה שאתה לא באמת יודע לשאת ולתת בדברים אלו, ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא, כיון שלא למדת את הסוגיא ביסודיות ברמה כזאת שתוכל להשיב על טענותיי, וטענות כל המורים לאיסור.
זה כמו שעכשיו אני ידון איתך על דוד שמש בלי שעברת על התשובה ביבי"א.אין לי. אך לא מפיו אנו חיים, הוא לא היחיד שכתב את הנושא, והוא לא היחיד שלמד את הסוגיא.
חובה עלי ללכת אחרי רבותי שמקילים.ועל כן חל עליך חובה להחמיר בספק דאורייתא,
ב"ה עברתי על רובו אתמול, לא ראיתי שם טענות של ממש. אחר המחילה, הרב אופיר מלכא כתב בצורה הרבה יותר יסודית ומעמיקה ממנו. ואני מבקש שוב לדון פה בצורה עניינית, אני ישמח את תכתוב תשובה הלכתית לתשובותיי שכתבתי כאן. ואם תעלה טענות שלא יהיו להם מענה - הציבור ישפוט עם מי הצדק. [ומ"מ אף אם אין לי מענה, אין הדבר ראיה שלמורי הוראה האוסרים אין מענה בענין, אך עכ"פ הציבור יוכל לראות להיכן הדברים נוטים].כבר אמרתי לך לעיל שכל הטענות שאני יכתוב לך זה מהספר הנ"ל ואין לי עניין להמשיך בדיון הזה בלי שתעבור עליו קודם.
עברתי.זה כמו שעכשיו אני ידון איתך על דוד שמש בלי שעברת על התשובה ביבי"א.
הספר הנ"ל לא אבן יסוד בסוגיא. חד משמעית לא.זה אבן יסוד בסוגייא והוא הדין הספר הנ"ל