שמעון טרבלסי
חבר ותיק
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 1,388
מישהו עבר לכה"פ קצת על הספר לראות האם הולך ע"פ פסקי השו"ע או לא?בכל הספר אין דברים נגד השו"ע?
אם יש אפי' אחד ע"כ שההסכמה אינה "אישור" לפסקים אלה.
מישהו עבר לכה"פ קצת על הספר לראות האם הולך ע"פ פסקי השו"ע או לא?בכל הספר אין דברים נגד השו"ע?
אם יש אפי' אחד ע"כ שההסכמה אינה "אישור" לפסקים אלה.
הספר הנ"ל התחבר עוד לפני שיצא לעולם שולחן ערוךמישהו עבר לכה"פ קצת על הספר לראות האם הולך ע"פ פסקי השו"ע או לא?
ולמה שיעזוב השו"ע דברים מפורשים של הרמב"ם???כך שאין קשר- האם הוא חולק על השו"ע אי לאו
כי בשו"ע אין שום גילוי בעניין זה שאם לא עשה עובר לעשייתן יש ברכה לבטלה
או שנגדיר זאת יותר ברור, שיש לנו דברי הרמב"ם להדיא ופשט הראשונים שזה ברכה לבטלה.ולמה שיעזוב השו"ע דברים מפורשים של הרמב"ם???
ההגדרה היא אחרת.או שנגדיר זאת יותר ברור, שיש לנו דברי הרמב"ם להדיא ופשט הראשונים שזה ברכה לבטלה.
ולמה שנילך אחרי פוסק שהיה בן דורו של הבית יוסף???
בגלל ההסכמה של הבית יוסף על ספרו???
כי יש ראשונים הסוברים בדעת בה"ג שלא מועיל תנאי. האם למדת את הסוגיא? הרי מרן היא שי"א שמועיל תנאי וי"א [בתרא!] שלא מועיל.עוד פעם אתה נכנס למח' אחרונים, שלרבים מהם לא אומרים סב"ל במנהג מאוחר.
ולמה לא לצאת יד"ח כולם ולעשות תנאי שאינו מקבל שבת בהדלקה?
וככה יצאו גם מחשש סב"ל וגם מחשש חילול שבת.
מהרי"ו לא כותב שזה מחמת האו"ז אלא מחמת שאם מכסה הנרות הוי עובר לעשייתן. מה כ"כ מסובך בדבריו?מהאשכנזים אין כ"כ ראיה דסברי כאו"ז שאפשר לברך אחרי.
והספרדים גם אפשר לומר שלא ראו דברי שבה"ל במלואם שמשמע מדבריו שיש ברכה לבטלה ולכן לא חששו לזה כ"כ. (ועיין באורך בילקו"י שבת א' בקונטרס אחרון)
רוב ככל האחרונים הסיקו שבמקום צורך לכל הפחות מהני תנאי.כי יש ראשונים הסוברים בדעת בה"ג שלא מועיל תנאי. האם למדת את הסוגיא? הרי מרן היא שי"א שמועיל תנאי וי"א [בתרא!] שלא מועיל.
התכוונתי שהאחרונים האשכנזים פחות חששו לסב"ל מהטעם הנ"ל.מהרי"ו לא כותב שזה מחמת האו"ז אלא מחמת שאם מכסה הנרות הוי עובר לעשייתן. מה כ"כ מסובך בדבריו?
איני יודע מה התכוונתרוב ככל האחרונים הסיקו שבמקום צורך לכל הפחות מהני תנאי.
התכוננתי שאם עושים "תנאי" לרוב ככל האחרונים אין חשש לחילול שבת.איני יודע מה התכוונת
כי אני כן יודע שרוב האחרונים פסקו את המהרי"ו
שהעובר לעשייתן יתבצע בצורה אחרת
ואעפ"כ הביאו רוב האחרונים את הפתרון של מהרי"והתכוננתי שאם עושים "תנאי" לרוב ככל האחרונים אין חשש לחילול שבת.
כי כנראה האחרונים לא החשיבו כ"כ שזה נחשב "במקום צורך" לעשות את התנאי. (ובפרט האשכנזים)ואעפ"כ הביאו רוב האחרונים את הפתרון של מהרי"ו
להוי אומר- שבמשקל שעמד לרוב האחרונים , יש עדיפות בעובר לעשייתן של מהרי"ו , מאשר התנאי
וכי האחרונים לא הכירו את הרמב"ם הנ"לאבל אנו שרואים עכשיו שלדברי הרמב"ם אתה נכנס לאיסורי דאורייתא
ובמקום צורך לכל האחרונים מועיל.א'- שלא לכו"ע מועיל התנאי
מישהו מהאחרונים הביא חשש כזה??ב'- שאין חכמה לאשה, ובפרט שבאומדן דעת שלה היא עושה מעשה של קבלת שבת, אף אם תתנה בפועל היא תחשוב הפוך בשעת הברכה
מי זה הרבה??ג'- שהרבה חלקו בזה על הרמב"ם וס"ל שאין זה ברכה לבטלה [והיינו שגם אם לא עשו עובר לעשייתן שזה עיקר הדין מ"מ ברכה לבטלה ליתא]
ובפרט שדעת מהרי"ו שהוי "כדיו וכשורה" לברך קודם ההדלקה...ד'- ובפרט שגם לדעת מהרי"ו יש עדיין עובר לעשייתן
גם אני במכלול הנ"ל רואה שיותר עדיף לעשות תנאי ולברך קודם ההדלקה וזה ממש יוצאים מכל חשש.במכלול כל הנ"ל עדיפא לאחרונים "למרות הרמב"ם שלעיל" את מה שהובא במהר"י וויל
ובמקום צורך לכל האחרונים מועיל.
מישהו מהאחרונים הביא חשש כזה??
מי זה הרבה??
חוץ מהמחבר בן דורו של הב"י לא ראיתי מי שהסביר זאת בראשונים.
ובכל מקרה גם את"ל שיכולים לברך אחרי, בטח שלכתחילה רוב ככל הראשונים כתבו לברך קודם והכי היה המנהג. ולמה לא לצאת יד"ח כל הראשונים הנ"ל לכתחילה גם אם תאמר שלשיטתם אין ברכה לבטלה???
ובפרט שדעת מהרי"ו שהוי "כדיו וכשורה" לברך קודם ההדלקה...
גם אני במכלול הנ"ל רואה שיותר עדיף לעשות תנאי ולברך קודם ההדלקה וזה ממש יוצאים מכל חשש.
רוב ככל האחרונים הסיקו שבמקום צורך לכל הפחות מהני תנאי.
רוב או כל?ובמקום צורך לכל האחרונים מועיל.
שלמדתי את הנושא לא זכור לי שראיתי מי שמחמיר במקום צורך.רוב או כל?
ספרת? עשית סקר?
גם המושג ברכה לבטלה אינו [מוסכם] כמו שהבין מרן הגרע"י.לא ראית מה ששלחתי לפני?
הצג קובץ מצורף 9073
באמת יש הרבה להאריך בזה ואכ"מ.שעיקר שיטתו של מרן הרגע"י לחדש סב"לים שונים ומחודשים, אינה של כת הקודמין רוב ככל חכמי ספרד.
והרבה יש להאריך ובעז"הי כתבתנו מזה באורך גדול עצו"ר.