לחצו כאן – תרומה לשמואל

תפילין בת"ב ומנהג כפרות

ולמה לא לצאת יד"ח כולם ולעשות תנאי שאינו מקבל שבת בהדלקה?
וככה יצאו גם מחשש סב"ל וגם מחשש חילול שבת.
כי אין חכמה לנשים

בפרט שהיא מדלקיה והיא יודעת שזה המעשה של האשה בקבלת שבת
היא פשוט לא תבין את משמעות התנאי- כי זה סותר את המעשה

ולכן העדיפו גדולי הפוסקים לדורותיהם את פתרון שהובא במהר"י וויל יותר מאשר תנאי
 
כי יש לנו רבנים שאנחנו הולכים לאורם שנים,
ואם הם לא חששו לזה, למה שנחשוש.
וגם הראשונים קודם מהרי"ו שהביא בסך הכל את מנהג חלק מהנשים לא חששו ולמה אנו נחשוש???
כי אין חכמה לנשים

בפרט שהיא מדלקיה והיא יודעת שזה המעשה של האשה בקבלת שבת
היא פשוט לא תבין את משמעות התנאי- כי זה סותר את המעשה
מחילה אבל אינה טענה כלל.
אין שום בעיה להסביר לאשה שתתנה שאינה מקבלת שבת.
 
מחילה אבל אינה טענה כלל.
אין שום בעיה להסביר לאשה שתתנה שאינה מקבלת שבת.
איה"נ כשתכתוב פסק ויתקבל בציבור ויתקבלו דבריך, אז שיעשו תנאי

מ"מ אנו אזלינן בתר הפוסקים שהבינו שהפתרון של המהר"י וויל יותר טוב כי גם אתה מרויח את העובר לעשייתן ע"י שמכסה עיניה ולא נהנית מהנרות
ומעל 500 שנה המנהג הזה הובא בכל פוסקי הדורות לדורותם בכל מקומות מושבותם
ומסתמא- שכל הפוסקים היה לנגד עיניהם את "התנאי" ואעפ"כ העדיפו את הפתרון השני [ומהטעם שהזכרתי לעיל]
 
ובכל אלו הובא המנהג של הדלקת נר שבת - ולא רק הם אלא הובא בעוד פוסקים

ללמדך- שלא אומרים סב"ל במקום מנהג אע"פ שהוא מנהג שהונהג מאוחר
לא ברור כלל שמי שמברך אחרי הדלקה עושה ברכה לבטלה למי שמצריך לברך לפני, כך שלא ברור ששייך כאן סב"ל במקום מנהג
 
לא ברור כלל שמי שמברך אחרי הדלקה עושה ברכה לבטלה למי שמצריך לברך לפני, כך שלא ברור ששייך כאן סב"ל במקום מנהג
וגם לא ברור כלל שיש חילול שבת גם אם נאמר שמקבלת שבת בהדלקה וכפשט הראשונים.
 
מ"מ אנו אזלינן בתר הפוסקים שהבינו שהפתרון של המהר"י וויל יותר טוב כי גם אתה מרויח את העובר לעשייתן ע"י שמכסה עיניה ולא נהנית מהנרות
ומעל 500 שנה המנהג הזה הובא בכל פוסקי הדורות לדורותם בכל מקומות מושבותם
ומסתמא- שכל הפוסקים היה לנגד עיניהם את "התנאי" ואעפ"כ העדיפו את הפתרון השני [ומהטעם שהזכרתי לעיל]
אבל אתה לא שם לב שלפי הרבה פוסקים אתה נכנס לחשש סב"ל.
ואילו אם אתה עושה תנאי אתה יוצא ידי ספק אליבא דרוב ככל הפוסקים ראשונים ואחרונים.
 
לא ברור כלל שמי שמברך אחרי הדלקה עושה ברכה לבטלה למי שמצריך לברך לפני, כך שלא ברור ששייך כאן סב"ל במקום מנהג
לא רק שלא ברור

אלא איפכא- ברור שלא עושה ברכה לבטלה

וכבר דובר בזה כמה פעמים

ובעיקר כאן

בדעת השו"ע וכן בדעת הרי"ף והרמב"ם כאשר הובא שם
 
וגם לא ברור כלל שיש חילול שבת גם אם נאמר שמקבלת שבת בהדלקה וכפשט הראשונים.
אתה צודק, הניסוח צריך להיות יותר ברור שלא, כי לא די שלא מצאנו פקפוק בגדולי האחרונים על עניין עובר לעשייתן וברכה לבטלה, אדרבה, כל גדולי אשכנז ורוב ככל גדולי המזרח הכי נהיגי. מה שאין כן עניין חילול שבת, אף אם לא ברור אם קיבלה האשה שבת בברכה יש לנו כבר סיבה מספקת לנהוג כמור"ם דאת השבת היא מחללת באש.
 
לא רק שלא ברור

אלא איפכא- ברור שלא עושה ברכה לבטלה

וכבר דובר בזה כמה פעמים

ובעיקר כאן

בדעת השו"ע וכן בדעת הרי"ף והרמב"ם כאשר הובא שם
מצחיק מאוד להביא ראיה מ"הסכמה" של הבית יוסף נגד דברים מפורשים של הרמב"ם שברכה אחרי המעשה הוי ברכה לבטלה...
וכן משמע בשבלי הלקט כמו שהאריך בילקו"י. (ולפ"ז גם האריך שכנראה האחרונים לא ראו את דברי שבה"ל במלואם ופחות חששו לסב"ל)

1755077988384.png
אף אם לא ברור אם קיבלה האשה שבת בברכה יש לנו כבר סיבה מספקת לנהוג כמור"ם דאת השבת היא מחללת באש.
אולי תנהג כמו מהרי"ו שכתב במפורש שאפשר לברך ואז להדליק!!?
1755078265920.png
 
אדרבה, כל גדולי אשכנז ורוב ככל גדולי המזרח הכי נהיגי.
מהאשכנזים אין כ"כ ראיה דסברי כאו"ז שאפשר לברך אחרי.
והספרדים גם אפשר לומר שלא ראו דברי שבה"ל במלואם שמשמע מדבריו שיש ברכה לבטלה ולכן לא חששו לזה כ"כ. (ועיין באורך בילקו"י שבת א' בקונטרס אחרון)
 
מצחיק מאוד להביא ראיה מ"הסכמה" של הבית יוסף נגד דברים מפורשים של הרמב"ם שברכה אחרי המעשה הוי ברכה לבטלה...
רק שכחת לציין את המ"מ שם על הרמב"ם
שמעיד להדיא שהמנהג בספרד לברך אחר הקידושין

וא"כ המנהג הקדום בספרד שאין חשש ברכה לבטלה

ולפי"ז- הדק היטב הסכמת הב"י
כי ס"ל שאין ברכה לבטלה אם בירך אח"כ

והדברים כ"כ פשוטים

ואין יותר מפורש ממה שהבאתי

מ''מ.JPG
 
רק שכחת לציין את המ"מ שם על הרמב"ם
שמעיד להדיא שהמנהג בספרד לברך אחר הקידושין

וא"כ המנהג הקדום בספרד שאין חשש ברכה לבטלה

ולפי"ז- הדק היטב הסכמת הב"י
כי ס"ל שאין ברכה לבטלה אם בירך אח"כ

והדברים כ"כ פשוטים

ואין יותר מפורש ממה שהבאתי
אינו לפני כרגע.
אבל כותב מפורשות איך שאני רואה מה הטעם שנהגו כך "רק גבי קידושין" שאין המצוה תלויה בו לבדו.
ומשמע להדיא שבשאר ברכות לא.
 
אבל כותב מפורשות איך שאני רואה מה הטעם שנהגו כך "רק גבי קידושין" שאין המצוה תלויה בו לבדו.
ומשמע להדיא שבשאר ברכות לא.
ולכן הבאתי לך את דברי הב"י
שאף בשאר ברכות לא הוי ברכה לבטלה
 
איזה בית יוסף???
הסכמה על ספר??
לא זה לא הסכמה
כמו היום דברי ברכה
שיש כאלה שכותבים הסכמות בסטוקים

פעם הכסמה היה לה משמעות

בפרט הב"י - הוא לא היה סוחר בהסכמות [כמו שהיום סוחרים]

ותו- לא השכלת להבין

שהמחבר שם העיד שמי שכתב הסכמה לספר הוא הסכים עם התוכן
והבאתי את זה בהפנייה באשכול שם

כך שזה דברים מפורשים "שהב"י הסכים עם המחבר שם הגאון הנ"ל"
 
לא זה לא הסכמה
כמו היום דברי ברכה
שיש כאלה שכותבים הסכמות בסטוקים

פעם הכסמה היה לה משמעות

בפרט הב"י - הוא לא היה סוחר בהסכמות [כמו שהיום סוחרים]

ותו- לא השכלת להבין

שהמחבר שם העיד שמי שכתב הסכמה לספר הוא הסכים עם התוכן
והבאתי את זה בהפנייה באשכול שם

כך שזה דברים מפורשים "שהב"י הסכים עם המחבר שם הגאון הנ"ל"
בכל הספר אין דברים נגד השו"ע?
אם יש אפי' אחד ע"כ שההסכמה אינה "אישור" לפסקים אלה.
 
ראשי תחתית