תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול החש בראשו
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
גזירות הרומיים על הפורפורא התחילו ע"י יוליוס קיסר (בערך ג"א תש"י) ונשמכו עד שכבשו הערבים את האיזור (בערך ד"א ש"צ)
תסלחו לי אם אני לא רואה פה התאמה מדוייקת
הגזירות התחילו בזמן רבא והתעצמו אח"כ בזמם תאודויוס עד שנשכח בסוף זמן האמוראים. נורא פשוט
 
תיקון: החיה היחידה הידועה לנו כיום, השערת המדענים ש-91% מהמינים שבים עדיין לא ידועים
במקרה מה שידוע לנו זה רק פורפורא ורק קלא אילן ובמקרה גם להם היה ידוע רק חילזון ורק קלא אילן. אבל מה שידוע להם זה לא מה שיש לנו. מדהים
 
במקרה מה שידוע לנו זה רק פורפורא ורק קלא אילן ובמקרה גם להם היה ידוע רק חילזון ורק קלא אילן. אבל מה שידוע להם זה לא מה שיש לנו. מדהים
להם היה גם פורפורא, גם קלא אילן, וגם חלזון. לנו החלזון נגנז.
 
להם היה גם פורפורא, גם קלא אילן, וגם חלזון. לנו החלזון נגנז.
אבל:
במקרה מה שידוע לנו זה רק פורפורא ורק קלא אילן ובמקרה גם להם היה ידוע רק חילזון ורק קלא אילן. אבל מה שידוע להם זה לא מה שיש לנו. מדהים
ה' גנז גם את כל הקונכיות והשאריות שכבר השתמשו, הכל נגנז למפרע? אתמהה?!
 
אבל:

ה' גנז גם את כל הקונכיות והשאריות שכבר השתמשו, הכל נגנז למפרע? אתמהה?!
כן, הכל נגנז, וכפי שמתואר במדרש שהקב''ה גנזו לצדיקים לעתיד לבוא!
והכל הוסתר כדי שלא נמצא את החלזון ע"פ שאריות של קונכיות, אלא המשיח יביא לנו את התכלת וכפי שקבע מרן הגרח"ק ז"ל
1743028221677.png
 
צידון הוא לצפונו של צור, ותל דור הוא דרומה לחיפה
1743040205218.png
הגזירות התחילו בזמן רבא והתעצמו אח"כ בזמם תאודויוס עד שנשכח בסוף זמן האמוראים. נורא פשוט
תיאוריה יפה, אין כל הוכחה לזה
במקרה מה שידוע לנו זה רק פורפורא ורק קלא אילן ובמקרה גם להם היה ידוע רק חילזון ורק קלא אילן. אבל מה שידוע להם זה לא מה שיש לנו. מדהים
לא. היה ידוע להם עוד צבעונין לבד קלא אילן, כמפורש בספרי [ולא מסתבר שהכוונה להמיורקס, כי מי פתי יזייף תכלת עם דם המיורקס היקר כזהב]
ה' גנז גם את כל הקונכיות והשאריות שכבר השתמשו, הכל נגנז למפרע? אתמהה?!
זו הערה רק אם מניחים שלחלזון היה קונכיה... ובאמת, גם אם היה לו קונכיה דק [כמו של הינטינה] מסתמא זה לא היה מתקיים עד היום, רק המיורקס יש לו קונכיה עבה וחזקה
 
@מאמין בניסים ושות': סתם מסקרן אותי, כמה מהמדרשים ומדברי רבנו האר"י אתם לוקחים כפשוטן להלכה למעשה?
אם יש מהפוסקים שהביאום להלכה, אני לוקח אותם הלכה למעשה, אם זה לא הובא אלא בספרי עין יעקב ומהר"ל וכדו', אני לא לוקח את זה הלכה למעשה.
ודברי האר"י והמדרשים הנ"ל הובאו בספרי מרן הגרח"ק ז"ל, מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הגר"א וייס שליט"א והגר"י הלל שליט"א.
והדבר מסור לחכמים להכריע אם יש בזה נפק"מ להלכה ולמעשה או לא. ובפרט שכן משמע מדברי רבינו הגר"א.
וכבר כתב הגר"א וייס שליט"א
1743056602801.png
 
זה הטענה היחידה שלך שכך קבע הגרח"ק. זה טענה מצוינת למה אתה מביא דחקים מוזרים כדי להצדיק שיטתך כך אמר הגרח"ק וזהו. כל שאר טענותיך לדעתי מבישות
כמו בכל ויכוח שכל אחד מתבייש בטענות השני. וכן למר כמובן.
[אם תגיב עניינית אני יענה לך עניינית, אבל תגובה כמו -טענותיך מבישות, היא לא תגובה עניינית כלל וכלל].
ואגב - טענה שכך קבע הגרח"ק, היא מספקת אותי לחלוטין, בשונה מאחרים שכופרים בגדולת מרנן ורבנן גדולי ישראל ובודים הלכה מליבם.
 
@מאמין בניסים ושות': סתם מסקרן אותי, כמה מהמדרשים ומדברי רבנו האר"י אתם לוקחים כפשוטן להלכה למעשה?
א. אני מקבל כל מה שכתוב במדרשים והאר"י, ואם אין שום סיבה להוציאו מפשוטו, אז אני לוקחו כפשוטו
ב. והאמת, שלמזלינו היהדות זה לא איזה דת שנשכח ואנחנו צריכים לבנותו מחדש ע"פ המדרשים ודברי האר"י, כמעט בכל ענין כבר דנו רבותינו ז"ל
ג. עכ"פ אני שמח לשמוע "הודאת בעל דין" שלפי פשטות המדרשים והאר"י אין מקום לצבוע את הציציות עם צבע המיורקס
 
א. אני מקבל כל מה שכתוב במדרשים והאר"י, ואם אין שום סיבה להוציאו מפשוטו, אז אני לוקחו כפשוטו
ב. והאמת, שלמזלינו היהדות זה לא איזה דת שנשכח ואנחנו צריכים לבנותו מחדש ע"פ המדרשים ודברי האר"י, כמעט בכל ענין כבר דנו רבותינו ז"ל
ג. עכ"פ אני שמח לשמוע "הודאת בעל דין" שלפי פשטות המדרשים והאר"י אין מקום לצבוע את הציציות עם צבע המיורקס
א. לדעתי פה יש סיבה די גדולה, תחשוב על זה שוב.
ב. בגדול אתה צודק, מה שכן יש מצוות שטכנית לא היה אפשרות לקיים אותם המון שנים.
ג. לא הודאתי ולא הבעתי דעה לשום כיוון, רק אני רואה פה איזו מגמה אצלך לקחת קטע קבלי ולנופף בו כאילו כל ההלכות שלנו הם ע"פ הקבלה נטו וזה עניין אותי אולי באמת שוכן לנו בפורום מקובל קדוש ונשגב.
 
לא תהיה שליטה לאדם פרטי בצביעה ובהפצה של ה'פורפורה' – זו הנקראת 'בלטה', 'אוקסיבלטה' ו'איאנטינה'<a , לא במשי ולא בצמר. אם, בכל זאת, מישהו מכר גיזת 'מורקס' הנ"ל, עליו לדעת שהוא ייאבד את סחורתו ואת ראשו. זה בתקופת האמוראים
 
א. לדעתי פה יש סיבה די גדולה, תחשוב על זה שוב.
לא הבנתי
ב. בגדול אתה צודק, מה שכן יש מצוות שטכנית לא היה אפשרות לקיים אותם המון שנים.
אכן, אבל במאה שנים האחרונות דנו בזה רבותינו להלכה ולמעשה
ג. לא הודאתי ולא הבעתי דעה לשום כיוון, רק אני רואה פה איזו מגמה אצלך לקחת קטע קבלי ולנופף בו כאילו כל ההלכות שלנו הם ע"פ הקבלה נטו וזה עניין אותי אולי באמת שוכן לנו בפורום מקובל קדוש ונשגב.
הלואי, איני אלא אסקופה הנדרסת לרגלי מקובלים קדושים ונשגבים, ואיני אלא מביא דבריהם לפני שאר חברי הפורום
 
הלואי, איני אלא אסקופה הנדרסת לרגלי מקובלים קדושים ונשגבים, ואיני אלא מביא דבריהם לפני שאר חברי הפורום
אם הרבנים הפוסקים יגידו שיש תכלת ויבוא א ויטען שע"פ קבלה אין היום. יכפו אותו עד שיאמר רוצה אני {בזמן שאפשר לכפות}
 
אם הרבנים הפוסקים יגידו שיש תכלת ויבוא א ויטען שע"פ קבלה אין היום. יכפו אותו עד שיאמר רוצה אני {בזמן שאפשר לכפות}
א. כיום הם עדיין לא אמרו.
ב. האם אתה מברך הנותן ליעף כח?
בית יוסף אורח חיים סימן מו
עוד ברכה אחת יש בסידורי אשכנז הנותן ליעף כח ונתקנה על שאדם מפקיד נשמתו בערב וכו'. אף על פי שיש סמך יפה לברך ברכה זו מאחר שלא נזכרה בתלמוד איני יודע איך היה רשות לשום אדם לתקנה ומצאתי שכתב האגור (הל' ברכות סי' פז) שראה מקטרגים עליה מטעם זה והרמב"ם וסמ"ק והרוקח לא הזכירוה והכי נקטינן.
ולעומת זאת -
בן איש חי שנה ראשונה פרשת וישב
אחר מלביש ערומים יברך הנותן ליעף כח. ושתי ברכות אלו נתקנו על מלבושי הנפש, שיש אדם מאבד נפשו לגמרי והקב"ה בחסדו נותן לה לבוש חדש כי ערומה היא, ויש אינו חוטא כ"כ לאבד הלבוש לגמרי אלא רק מחלישו והקב"ה בחסדו נותן לו כח לחזקו בכל יום כאשר מחזיר לו נשמתו בבוקר.

אני יגלה לך בסוד, שזה לא הדבר היחיד שאתה נוהג ע"פ קבלה, בלי לדעת שזה ע"פ קבלה ואין לזה אפילו רמז בפוסקים!

וע"ע בספר קבלת האר"י למרן הגר"י הלל שליט"א שהאריך שהכרעת השו"ע אינה אלא הכרעת ספק, ואילו הכרעת האר"י היא הכרעת ודאי מפי אליהו.
[והרב הנ"ל מאריך ומרחיב בדבר, בענין הפסיקה ע"פ הקבלה שכך היא מסורת פוסקי ספרד, הבא"ח, כה"ח ועוד, ובאור לציון מבוא לח"ב הביא מהרב חיד"א דקיי"ל כהאר"י אפי' נגד מרן, וראה הסרטה של שיעור בענין זה בסוף אשכול "תורת הגר"י הלל שליט"א].
מצו"ב
 
@מאמין בניסים זה דבר ברור ופשוט וידוע שיש דברים שרבותינו פוסקים ע"פ הקבלה. אבל לבוא מזה ולקחת את כל דברי הקבלה הלכה למעשה גם בדברים שע"פ המציאות צריכים ביאור וככל הנראה שאינם כפשוטן - וכן לא יעשה.
 
@מאמין בניסים זה דבר ברור ופשוט וידוע שיש דברים שרבותינו פוסקים ע"פ הקבלה. אבל לבוא מזה ולקחת את כל דברי הקבלה הלכה למעשה גם בדברים שע"פ המציאות צריכים ביאור וככל הנראה שאינם כפשוטן - וכן לא יעשה.
בדברי הקבלה, לכאו' יורו לנו רבותינו המקובלים מה הביאור.
 
בדברי הקבלה, לכאו' יורו לנו רבותינו המקובלים מה הביאור.
בגדול כן, אבל אם יש מקובלים שמתעקשים שהדברים כפשוטן בעוד שלכל בר בי רב אלו דברים שא"א לקחת אותם כפשוטן. אני פחות אסמוך על אותם מקובלים בזה.
 
ראשי תחתית