עת שערי רצון
חבר מוביל
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,884
אני רוצה מהיד החזקה !בלי נדר, יש לי הרבה חומר על זה. אולי אעלה בהמשך, בצורה מסודרת.
לא איזה דיקדוק ממורה נבוכים
אני רוצה מהיד החזקה !בלי נדר, יש לי הרבה חומר על זה. אולי אעלה בהמשך, בצורה מסודרת.
ברוראני רוצה מהיד החזקה !
תראה ידידי זה סוגיא כמו אוקיינוס גועש.איזה רמב''ם ?
לא הייתי אומר המצאה אחרי שהגרח"ו, האלשיך ואוה"ח כתבו שהוא מרומז בפסוק.השוואה מדהימה! רק שזה גזה"כ וזה המצאה
הרמב"ם כותב דמו שחור כדיו, לא דין, אלא סימן. אם דמו לא שחור כדיו - איננו החלזון המבוקש.אין דין שיהיה שחור כדיו וממילא אין היתר לא ללבוש תכלת מחילזון אם הדם לא שחור כדיו. ולגופו של ענין הדם עם הסממנים והיורה הוא שחור כדיו
ויש שהעירו שיש גירסא "הנראית לעין בטהרו של רקיע" ולא לעין השמש.להבין מהו "פתוך"
רמב"ם יד החזקה הלכות טומאת צרעת פרק א: והמראה הזה שהוא מעורב מלבנונית ומעט אודם הוא הנקרא פתוך
פתוך כמו שביאר גם הערוך הוא תערובת.
וכמבואר כאן ברמב''ם לגבי אדום שתערובת לבן ואדום הוא 'פתוך', ו'פתוך שבכוחל' הכוונה כחול מעורב עם לבן והיינו תכלת מה שקרוי בפי העולם עד היום תכלת.
יש להוסיף שדעת התוספות בסוכה ל"א ב' שצבע התכלת תלוי במחלוקת בבלי וירושלמי, ולשי' הירושלמי הוא ירוק כעין גרי"ן.ברמב''ם מוכח שצבע התכלת אינו כחול כהה, כמו שהשמים נראין בזמן זריחה או שקיעה, אלא מתי שהשמש זורחת ברקיע, והשמים אינם קודרים אלא טהורים, וזה גם מראה הים, הצבע הנצבע מן המורקס הוא בצבע כחול כהה.
וזה לשון הרמב"ם (יד החזקה הלכות ציצית פרק ב) "תכלת האמורה בתורה בכל מקום היא הצמר הצבוע כפתוך שבכחול וזו היא דמות הרקיע הנראית לעין השמש בטהרו של רקיע, והתכלת האמורה בציצית צריך שתהיה צביעתה צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית".
מי שכנה ולא מנסה למרוח ולזרות חול בעיני השומעים, רואה שהדברים אכן אינם מתאימים.
אבל זה לא עצר בידי הר' טבגר לזהות את הדבר כתכלת, למרות שהוא מודה בדבריו שהרמב''ם פוסק שזה לא צבע התכלת. אולם לו יש ראיות מקוריות מהספרי, ומעוד מקומות שהרמב''ם אכן טעה. והכחול הוא כהה....
וכ"כ הגר"א נבנצל שליט"א בדעת הרמב"ם, שצבעו כחול בהיר (בספרו תשובות אביגדר הלוי או"ח סי' ט').ויש שהעירו שיש גירסא "הנראית לעין בטהרו של רקיע" ולא לעין השמש.
אכן כן. ראיתי במהדו' פרנקל שהגיהו כן ע''פ כת''י. אולם הגע עצמך אם מדובר בכחול כהה, מה צריך להדגיש טהרו של רקיע? גוון חשוך כזה ניכר גם כשיש עננים. רואים בפמורש שהרמב''ם מכוין לכחול כפי שנראה ברוב היום, וכשהרקיע נקי.
יתירה מכך, אם כוונתו לעת ערב היה לו להדגיש זאת עין הרקיע בין הערביים לעת ינטו צללי ערב, וכיו''ב, בכל אריכותו הגדולה, לא טרח לומר מילה כעין זה.
אז לשים בגניזה את התכלת שלי ?? :) :)בנוסף לכל זה בדברי ר''א בן הרמב''ם מבואר ממש כדברי הבית הלוי לגבי הצורך במסורת
הצג קובץ מצורף 3744

כן!!!אז לשים בגניזה את התכלת שלי ?? :) :)
לא !!!!כן!!!
ידידי בא נלמד אט אט.אז לשים בגניזה את התכלת שלי ?? :) :)
עיקר ורוב הדברים שהבאת אני מכיר בע''פ, אבל תוכ''ד צצו נקודות חדשות הצריכות עיון מחדש ...הרב @עת שערי רצון היקר מאד,
הייתי ממליץ ללמוד את הסוגיא מחדש,
כאילו אין לנו הכרעה מוקדמת
אני נגשתי לסוגיא הזו נוטרלי לגמרי.
כתבתי כאן מעט מזעיר. ואולי בהמשך אעלה עוד.
כבר יצא לי שיש ענין לשים לפני כמה וכמה שניםידידי בא נלמד אט אט.
ונגיע לאמת.
מה שיצא לך מהסוגיא באובייקטיביות בכבוד תעשה.
זה הגדלות של בן אדם
שהשכל יוביל את המעשים
והתורה מעל הכל.
מבין. שלמדת את הסוגיא.עיקרון הדברים שהבאת אני מכיר בע''פ,
אני כתבתי דברים אחרי הרבה התבוננות והצלבה בין המציאות לדברי הש''ס והרמב''ם בצורה מדוייקת כפי שיכולתי.אבל תוכ''ד צצו נקודות חדשות הצריכות עיון מחדש ...
חשש אחלופי בין פתיל תכלת לפתילים שחורים? לא שמעתי על דבר כזה, אולי תחכים אותי בהבאת מקור.איך זה מסתדר שיש חשש אחלופי בין פתיל התכלת לפתילים שחורים אם זבע התכלת הינו כצבע הרקיע ממש
גמ' מנחות מא ב עם רש''י ''כל מיני צבעים פוטרין בה - לשום לבן דכיון דמין כנף ליכא לקיומי בה אין לך לחזר אחר לבן אלא שיהו בה שני מינין.חשש אחלופי בין פתיל תכלת לפתילים שחורים? לא שמעתי על דבר כזה, אולי תחכים אותי בהבאת מקור.
אכן, בלא"ה קשיא, כיון שהתכלת המצויה בימינו גם היא לא נראית בצבע של רצועות התפילין...
ציטוט ממה שכתב ידידי הרב יואל שילה בענין: זה נכתב בצורה סאטירית, להבין את זה נכון... מקוה שיובן.השאלה הקשה לי ביותר זה, שגם אם אפשר ליישב איך הסימנים שחז"ל נתנו למציאת התכלת, מסתדרים עם המורקס, אבל האם כך נותנים סימנים?!
ישגם מאמר של יהשע ענבל בירחון האוצר על זה, וגם עלה פעם איזה עלון דומה.ציטוט ממה שכתב ידידי הרב יואל שילה בענין: זה נכתב בצורה סאטירית, להבין את זה נכון... מקוה שיובן.
הנוגע לענייננו:
מחוץ לאולם מסתובב אדם גבוה, תכול עיניים וחסר מנוחה. "אני אברח מפה עוד מעט, או שאני אתחיל לבכות", הוא אומר לי, נסער. זה ד"ר שאול קפלן (59), ביולוג ימי, שבמשך כ־15 שנה חקר חילזון בשם סגולית, אותו ינטינה (Janthina) שעליה הצביע הרצוג. "יש תשעה סימנים ספציפיים מאוד שאם לוקחים את כולם יחד הם כמו טביעת אצבע שמכוונת לסוג אחד של שבלול - ינטינה", מסביר קפלן. אלא שגם אחרי 15 שנה הוא לא הצליח להפיק מהינטינה צבע תכלת עמיד, ובינתיים התברר שאפשר להפיק אותו מהארגמון. "אז אני טעיתי והם צודקים, אבל אין להם הסימנים"...
"זו היתה הטעיה מכוונת של שבט זבולון, שלא רצה שיגזלו לו את הפרנסה. המורקס (הארגמון) חוץ מזה שהוא שבלול - אין לו אף אחד מהסימנים. כתוב שהצבע שלו הוא צבע הים והשמים, המורקס לבן. כתוב שהדיו שלו שחורה כזפת, וזה סימן שקרי כי הדיו שלו שקופה. כתוב שהחילזון עולה על החוף פעם בשבע שנים, במקום אחר כתוב פעם ב־70 שנה - והמורקס בכלל לא עולה על החוף. אני מסתובב בחופים, מורקס לא עולה על החוף! הוא חי בקרקעית הים מתחילת ועד סוף החיים שלו. כתוב שהוא נראה כמו דג. אז בסדר, החילזון שלהם הוא החילזון הנכון, זה שעשו ממנו תכלת לפני כל כך הרבה שנים. אבל לומר שהוא מתאים לסימנים זה פתטי, זה עלבון לאינטליגנציה"...
קפלן הצליח להפיק מהינטינה תכלת, ומוציא שקית עם פתילי ציצית תכולים, וגם סגולים וכחולים - כולם דהויים. "זה הדיו של ינטינה. יצאתי 20 מייל לים בשביל לאסוף אותו וגידלתי אותו במעבדה ביפו. זה יוצר כחול זוהר, יפהפה, יותר מהכחול של המורקס, אבל זה דוהה אחרי שבועיים. אז טעיתי כי התעקשתי ללכת לפי הסימנים. והסימנים הם שקר - אבל שקר טוב. בנו שקר שמביא אותך לשבלול שכן עושה צבע, אבל צבע שדוהה. הם היו חכמים, אנשי זבולון"...
כמובן שמוכח שזה לא זה ולא זה.
זה בעצם תמצית דברי הרב הרצוג האחרונים על המורקס...ציטוט ממה שכתב ידידי הרב יואל שילה בענין: זה נכתב בצורה סאטירית, להבין את זה נכון... מקוה שיובן.
הנוגע לענייננו:
מחוץ לאולם מסתובב אדם גבוה, תכול עיניים וחסר מנוחה. "אני אברח מפה עוד מעט, או שאני אתחיל לבכות", הוא אומר לי, נסער. זה ד"ר שאול קפלן (59), ביולוג ימי, שבמשך כ־15 שנה חקר חילזון בשם סגולית, אותו ינטינה (Janthina) שעליה הצביע הרצוג. "יש תשעה סימנים ספציפיים מאוד שאם לוקחים את כולם יחד הם כמו טביעת אצבע שמכוונת לסוג אחד של שבלול - ינטינה", מסביר קפלן. אלא שגם אחרי 15 שנה הוא לא הצליח להפיק מהינטינה צבע תכלת עמיד, ובינתיים התברר שאפשר להפיק אותו מהארגמון. "אז אני טעיתי והם צודקים, אבל אין להם הסימנים"...
"זו היתה הטעיה מכוונת של שבט זבולון, שלא רצה שיגזלו לו את הפרנסה. המורקס (הארגמון) חוץ מזה שהוא שבלול - אין לו אף אחד מהסימנים. כתוב שהצבע שלו הוא צבע הים והשמים, המורקס לבן. כתוב שהדיו שלו שחורה כזפת, וזה סימן שקרי כי הדיו שלו שקופה. כתוב שהחילזון עולה על החוף פעם בשבע שנים, במקום אחר כתוב פעם ב־70 שנה - והמורקס בכלל לא עולה על החוף. אני מסתובב בחופים, מורקס לא עולה על החוף! הוא חי בקרקעית הים מתחילת ועד סוף החיים שלו. כתוב שהוא נראה כמו דג. אז בסדר, החילזון שלהם הוא החילזון הנכון, זה שעשו ממנו תכלת לפני כל כך הרבה שנים. אבל לומר שהוא מתאים לסימנים זה פתטי, זה עלבון לאינטליגנציה"...
קפלן הצליח להפיק מהינטינה תכלת, ומוציא שקית עם פתילי ציצית תכולים, וגם סגולים וכחולים - כולם דהויים. "זה הדיו של ינטינה. יצאתי 20 מייל לים בשביל לאסוף אותו וגידלתי אותו במעבדה ביפו. זה יוצר כחול זוהר, יפהפה, יותר מהכחול של המורקס, אבל זה דוהה אחרי שבועיים. אז טעיתי כי התעקשתי ללכת לפי הסימנים. והסימנים הם שקר - אבל שקר טוב. בנו שקר שמביא אותך לשבלול שכן עושה צבע, אבל צבע שדוהה. הם היו חכמים, אנשי זבולון"...
כמובן שמוכח שזה לא זה ולא זה.
