אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י
חבר פעיל
- הצטרף
- 31/12/24
- הודעות
- 114
אני מודה שאילו היה בידינו לקיים מצות תכלת, בפשטות אז נהיה מחוייבים [אם כי אציין שדעת הכלי חמדה והישועות מלכו אינו כן, והוא חידוש גדול]לרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י שוב פעם זה הדיון שהיה עם ניק אחר.
אני מסכים שהתכלת עובדתית נעלמה והיא לא הייתה לנו למשך הרבה מאוד מאוד שנים. ההבדל הוא שלדעתך (ולדעת ההוא) זה נובע מכך שה"י לא רוצה לכתוב מה אתם אומרים. ואילו אני טוען שהיא נעלמה לא בתור ביטול מצווה בצורה שגם אם היא תהיה לא יהיה בה צורך. אלא כי מהשמיים אז רצו שלא יהיה ולכן גלגלו בדרך הטבע ע"י המושל הרומאי שלא יהיה אבל אם כיום יש לנו אפשרות לקיים את המצווה לדון בזה יש לבדוק את זה ולא למרוח עם ציטוטים מספרי הקבלה שבוודאי לא כפשוטם, ובוודאי לא פה.
אבל עיקר הנידון הוא אם שייך שיהיה בידינו לקיים המצוה
ואם הטעם שגילה לנו האר"י למה נמנעה מאיתנו עדיין עומדת במקומה, אז ברור שלא שייך לנו במציאות לקיים את המצוה
וכמו"כ מהמדרש של "נגנז", לא באו הגרח"ק ודעימיה לקבוע עפ"ז שאין חיוב תכלת, אלא שאין אפשרות לקיימה
כנ"ל טענת הבית הלוי ממסורה, וכנ"ל טענות הגריש"א והגרנ"ק מדיני תכלת שאין בהם הכרעה, וכו'