מאמין בניסים
חבר פעיל
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 190
אתה מדבר על ראש ישיבת חברון?היום!
נצפה עם תכלת.
תמוה בעיניי.
עד שאני לא יראה תמונה, או מכתב ממנו - אני פשוט לא יאמין.
אתה מדבר על ראש ישיבת חברון?היום!
נצפה עם תכלת.
יש עוד הרבה רבני שכונות, מפרסמי עלונים ומוסרי הרצאות שלא לובשים תכלת.אגב גם הרבנים הרב חיים רבי והרב גלזר שהם תלמידיו של הגר''י לובשים תכלת
אכן כן!אתה מדבר על ראש ישיבת חברון?
תמוה בעיניי.
עד שאני לא יראה תמונה, או מכתב ממנו - אני פשוט לא יאמין.
נו ברור שלא רק הם!יש עוד הרבה רבני שכונות, מפרסמי עלונים ומוסרי הרצאות שלא לובשים תכלת.
אני מדבר אתך על מרן הגרי"ש אלישיב, מרן הגרח"ק, מרן הגר"נ קרליץ, מרן הרב וואזנר, מרן הגרע"י, ועוד רבים,
ואתה אומר לי הרב חיים רבי והרב ליאור גלזר?????????
המגמה הולכת לכיוון אחד?נו ברור שלא רק הם!
אבל כמו בסקרים להבדיל מה שחשוב זה המגמה
והיא הולכת לכיון אחד
ובכללי אני לענ''ד לא חושב שזה תלוי בכמה רבנים לובשים מה
זה קשור להבנת הסוגיה
אני ממליץ לך להסתכל ב''מכלול'' הויקפדיה החרדית תראה שזה ממש לא רק הרב מאזוז!המגמה הולכת לכיוון אחד?
עדיין לא זכינו שגדולי הפוסקים יטילו תכלת בבגדיהם.
ואם אתה דן שזה קשור להבנת הסוגיא - יש ראיות קשות מאוד שהאק"ק אינו תכלת, ואכמ"ל.
עוד כמה רבני שכונות וראשי ישיבות קטנים, שודאי לא נכללו בהגדרת "גדולי ישראל" במובן הפשוט של המילה.אני ממליץ לך להסתכל ב''מכלול'' הויקפדיה החרדית תראה שזה ממש לא רק הרב מאזוז!
בזמן האמוראים בית המקדש היה קיים? נדמה לי שמוסכם שמצוות התכלת קוימה בתקופת האמוראים. ואולי כוונתו על דרך הקבלה ולא להלכה ממש. כמו שהמקובלים אומרים שמצוות שילוח הקן לא שייכת בשמיטה ומצוות צדקה אין זמנה בלילה ועוד כיו"ב.עדות הרה"ג מרדכי עטייה שליט"א מה ששמע מפי הג"ר מרדכי שרעבי זצ"ל
הצג קובץ מצורף 287
וכבר ענו על הטענה הזאת והסבירו (גזרת המלכים וכו. עיין במאמרים שמדברים בנושא)כתב הגר"י הלל בשו"ת וישב הים ח"ד סי' ג',
שבזמן שחרב ביהמ"ק נגנז התכלת ולא נשתייר אלא מעט עד שפסק לגמרי.
[אני לא חושב שהיתה הו"א שמיד כשנשרף ההיכל באורח פלא נגנזו כל החלזונות, וכל הצבע שכבר הפיקו הפך ללבן].
י"ל כמה טעמים בזה.משהו מענין שראיתי
מרן זצ''ל שינה את המשקל שצריך בשביל חלה על סמך הממצאים ההיסטוריונים
לכאו' מאי שנא מתכלת?
כבר הסבירו וענו על זהי"ל כמה טעמים בזה.
א. במדרש מבואר שהתכלת נגנזה והגרח"ק נקט דהיינו עד ביאת המשיח, א"כ בהכרח דאק"ק אינו תכלת.
כנ"לב. ישנם שאלות קשות על זיהויו כתכלת, א. אינו מן המותר בפיך, וי"א דבעינן בכל המצוות מן המותר בפיך. ב. אין בו עצמות וגידים, ובפשטות בירושלמי מבואר שיש בו עצמות וגידים.
כנ"לג. ברמב"ם כתוב דמו שחור כדיו.
כנ"לד. לא מפיקים את הצבע מדמו אלא מהפרשה מסויימת שיש בשלפוחית, ואילו בגמ' כתוב שצובעים בדם חלזון.
כנ"לה. ברש"י מבואר שדמיו יקרים מפני שעולה מן הים א' לע' שנים, ואילו המציאות כיום שיוקרו הוא מחמת שצריך הרבה מאוד חלזונות כדי לצבוע פתיל א', ולא מחמת שהוא נדיר, אלא אדרבה מצוי הוא לרוב.
כנ"לו. ע"פ טענות המזהים את האק"ק כתכלת, הם סבורים שצבעו באק"ק בין תכלת ובין ארגמן, וזהו דוחק עצום, שכן לא נרמז אודות זה בחז"ל מאומה.
בטלים ב60. בעצם בהרבה יותר ראיות שהארגמון קהה קוצים הינו התכלת.ז. ישנם הרבה חוקרים שטוענים שזיהוי האק"ק כתכלת אינו נכון, ואי"ז דומה כלל לדוגמא שהבאת ממשקל של חלה.
כנ"ל לעילג. מלבד זאת נחלקו הבבלי והירושלמי אם תכלת צבעו כעין בלו"א או כעין גרי"ן (תוס' סוכה ל"א ב'), ואף אם צבעו תכלת נחלקו הראשונים אם הוא גוון כהה (עיי' רש"י סו"פ שלח) או גוון בהיר (וכמבואר ברמב"ם כטהרו של רקיע). וכיון שאין לנו הכרעה בזה א"א לקיים את המצוה.
דווקא יודעים. תבדוק בבתי המלאכה ותלמד את הנושא.ד. מלבד זאת אין ידיעה כיצד מכינים את הצבע, אם בבישול עם סממנים או לא, ונחלקו בזה הראשונים.
בערך כמו כל הלכה.ה. מלבד זאת צורת הקשירה ומנין החוטים אין בו הכרעה להלכה.
גם תפילין/שבת/תפילה/כמון מצוות אתה יודע כמה מחלוקות יש? ה' ישמור. שיטה מעניינת יש לךומחמת כל הספיקות הנ"ל שב ואל תעשה עדיף,
למאי נפק"מ הכחשה אחת או רבות, לשיטתך כל עוד הרקיע לא נבקע ומשה רבנו מסר לך את המצווה ביד - היא לא היא. זה לפחות מה שהבנתי מדבריך.משא"כ לענין הפרשת חלה שהשיעור הוא ענין מציאותי גרידא ואין לו הכחשות רבות וכנ"ל.
נכון שיש כאלו שענו, אבל יש רבים שלא קיבלו את הטענות. ומהם גדולי ומאורי הדור זצ"ל ויבדלחט"א, וזכותם לחשוב אחרת ממך.כבר הסבירו וענו על זה
כנ"ל
כנ"ל
כנ"ל
כנ"ל
כנ"ל
בטלים ב60. בעצם בהרבה יותר ראיות שהארגמון קהה קוצים הינו התכלת.
כנ"ל לעיל
דוקא יודעים? הבעיה שרש"י והרמב"ם חלקו בזה.דווקא יודעים. תבדוק בבתי המלאכה ותלמד את הנושא.
לא דומה לא כמעט, ובזה אין לנו מסורת ואין לנו שולחן ערוך, משא"כ בכל הלכה.בערך כמו כל הלכה.
יש שולחן ערוך, וכנ"ל.גם תפילין/שבת/תפילה/כמון מצוות אתה יודע כמה מחלוקות יש? ה' ישמור. שיטה מעניינת יש לך
למאי נפק"מ הכחשה אחת או רבות, לשיטתך כל עוד הרקיע לא נבקע ומשה רבנו מסר לך את המצווה ביד - היא לא היא. זה לפחות מה שהבנתי מדבריך.
קנצי למילין. כבודו ילמד מעט את הנושא בבקשה לפני שמעלה לנו פה שאלות שכבר הסבירו. אם יש לך שאלות חדשות אחרי שלמדת את החומר - בשמחה.
גילוי נאות: אני (נכון לעת עתה) ללא תכלת.
לדעת האר"י ז"ל (עיי' בן יהוידע ב"מ ס"א ב') כל צבע כחול שאינו מן החלזון ס"מ נאחז בו, והוא עוון קלא אילן.ונגיד שזה לא
איזו עבירה עברנו?
יש רק להרויח מצוה מן הספק
יש מגדולי הדור שלא קבלו ויש מגדולי הדור שקבלו, ובכל מקרה זה לעניין מעשה. לעניין הלכה בלבד מי שלומד את הנושא די מבין ודי משתכנע באמיתות הדבריםנכון שיש כאלו שענו, אבל יש רבים שלא קיבלו את הטענות. ומהם גדולי ומאורי הדור זצ"ל ויבדלחט"א, וזכותם לחשוב אחרת ממך.
כמו בהרבה הלכות אחרותדוקא יודעים? הבעיה שרש"י והרמב"ם חלקו בזה.
יש לנו פוסקים שכתבו בזה יש הכל, יש כמה מאות שנים שלא כתבו על העניין כ"כ, ועדיין.לא דומה לא כמעט, ובזה אין לנו מסורת ואין לנו שולחן ערוך, משא"כ בכל הלכה.
כנ"ליש שולחן ערוך, וכנ"ל.
יש הרבה דברים שהמקובלים כותבים ואנחנו האנשים הפשוטים לא חוששים ולא נהגנו לחשוש, ולא מזלזול אלא כי אנחנו נוהגים לפי הפשט.לדעת האר"י ז"ל (עיי' בן יהוידע ב"מ ס"א ב') כל צבע כחול שאינו מן החלזון ס"מ נאחז בו, והוא עוון קלא אילן.
מעניין.לדעת הגר"מ שטרנבוך יש בזה משום בל תוסיף [ובל תגרע למ"ד שצריך ד' חוטים].
במחילה מכת"ר כבר ענו ומי שלמד את הסוגייא רואה בפשטותבאור לציון כתוב לחשוש משום קלא אילן,
אחר אלף המחילות, איזה לעז? שלא היה להם טכנית? הם גם לא זכו למעלת א"י וכי בגלל זה נעבור לחו"ל?ומשום לעז על מנהג אבותיו.
?צריך פתיל צמר בצבע הטלית.
רבים למדו ולא השתכנעויש מגדולי הדור שלא קבלו ויש מגדולי הדור שקבלו, ובכל מקרה זה לעניין מעשה. לעניין הלכה בלבד מי שלומד את הנושא די מבין ודי משתכנע באמיתות הדברים
בהלכות אחרות יש שו"ע וכנ"ל.כמו בהרבה הלכות אחרות
מי הפוסקים שכתבו הכל? קיבלנו הוראותיהם? אין שו"ע על זה וכנ"ל.יש לנו פוסקים שכתבו בזה יש הכל, יש כמה מאות שנים שלא כתבו על העניין כ"כ, ועדיין.
רק אין טענה למה לא לנהוג מחמת ספק, היות והמקובלים חששו מאוד.כנ"ל
יש הרבה דברים שהמקובלים כותבים ואנחנו האנשים הפשוטים לא חוששים ולא נהגנו לחשוש, ולא מזלזול אלא כי אנחנו נוהגים לפי הפשט.
מעניין מאוד, אבל כך פסק הגר"מ שטרנבוך שליט"אמעניין.
ענו, ובכל אופן פסק האור לציון שיש חשש קלא אילן [תשובות של קונטרסי אברכים אינם מוגדרים אצלי כתשובות ביחס לאור לציון].במחילה מכת"ר כבר ענו ומי שלמד את הסוגייא רואה בפשטות
כך למעשה טען האור לציון ופסק כן להלכה בשו"ת אור לציון ח"ב.אחר אלף המחילות, איזה לעז? שלא היה להם טכנית? הם גם לא זכו למעלת א"י וכי בגלל זה נעבור לחו"ל?
עיי' טור ושו"ע הלכות ציצית, צריך שהפתילים יהיו בצבע הטלית [כגו' אם יש טלית ירוקה, יתן פתילים ירוקים].
בסברת הגר"נ קרליץ זצ"ל, יש להבין ע"ד משל, אילו אדם נולד וגדל באי בודד, ומעולם לא ראה זוג תפילין, ויש תחת ידו גמרא [עם רש"י ותוס'] ורמב"ם ותו לא, ועל יסוד דבריהם לבד היה מנסה לעשות לעצמו תפלין, מה הסיכויים שהתפילין שיצאו לו יהיה כשרים אליבא דהלכתא?יעוין מה שכתבתי על כך במחשבות אדם, בתשובה המצורפת לעיל.
זה לא פסק אלא מציאות, וכמו שהיטב להסביר הגר"א וייס שליט"א -ענין גניזת התכלת, כפי שכבר כתבו כאן הוא לפום ריהטא טענה תמוהה. לדייק מאיזה מדרש כזה פסק
כמדומה שבאמת אין רוב ישראל על אדמתם, ועכ"פ לא נתגלו אף אחד מהדברים שנגנזו (כמו הארון או צנצנת המן וכו'), ועוד שמבואר באריז"ל שזה תלוי בביהמ"קובפרט כפי שהוסיפו להשיב בזה שכתוב שנגנז עד הגאולה, ודילמא היינו עד ראשית הגאולה דהיינו קיבוץ גלויות שכידוע החל ורוב ישראל על אדמתם
כבר השיב על זה האדמו"ר מוהרש"ב מליובאוויטש זצ"ל (אגרות קודש סי' קנ"ח) -בזמן האמוראים בית המקדש היה קיים? נדמה לי שמוסכם שמצוות התכלת קוימה בתקופת האמוראים. ואולי כוונתו על דרך הקבלה ולא להלכה ממש. כמו שהמקובלים אומרים שמצוות שילוח הקן לא שייכת בשמיטה ומצוות צדקה אין זמנה בלילה ועוד כיו"ב.
וזה פוטר אותו מלנסות? לפחות לא ע"פ היהדותבסברת הגר"נ קרליץ זצ"ל, יש להבין ע"ד משל, אילו אדם נולד וגדל באי בודד, ומעולם לא ראה זוג תפילין, ויש תחת ידו גמרא [עם רש"י ותוס'] ורמב"ם ותו לא, ועל יסוד דבריהם לבד היה מנסה לעשות לעצמו תפלין, מה הסיכויים שהתפילין שיצאו לו יהיה כשרים אליבא דהלכתא?
גם אם נאמר שזו מציאות, זו מציאות מאוד מאוד מעניינת (בלשון עדינה) הצריכה בירורזה לא פסק אלא מציאות, וכמו שהיטב להסביר הגר"א וייס שליט"א -
הצג קובץ מצורף 2298
ויש לעיין בדברי האר"י, ובוודאי שאינם כפשוטם וכמציאות הנראת לנוכמדומה שבאמת אין רוב ישראל על אדמתם, ועכ"פ לא נתגלו אף אחד מהדברים שנגנזו (כמו הארון או צנצנת המן וכו'), ועוד שמבואר באריז"ל שזה תלוי בביהמ"ק
ואם יבוא מקובל קדוש ויאמר לך שבתפילין שלך אין המשכה אמיתית, אתה תהיה פטור מלהניח? יש את המצווה אותה אתה חייב לקיים ויש את העניינים מסביב שהם גם לתוספת אבל לא לבטל בגללם את המצווה.כבר השיב על זה האדמו"ר מוהרש"ב מליובאוויטש זצ"ל (אגרות קודש סי' קנ"ח) -
הצג קובץ מצורף 2299
אצרף מה שכתבתי בזה במחשבותיי.
ובאמת שהרבה נתלים במה שגדולי ישראל בזמנו לא קיבלו את דברי האדמו"ר מראדזין, ומזה מקישים לענין התכלת שבזמננו. והמתבונן על מחקר הדבר, יראה שההשוואה אינה מובנת, כי אכן הקושיות שהקשו על התכלת של האדמו"ר מראדזין קוו וקיימי במקומם לבלתי יכולת קום, משא"כ אותה תכלת שבזמננו, שכל הקושיות שהקשו עליה מצד עצם הזיהוי, כבר יושבו על נכון בחיבורי המצדדים בה
הנה, בדור שלפנינו קם הגאון המפורסם מה"ו גרשון חנוך זצ"ל מראדזין ברוחב בינתו ועוצם חכמתו, ויגע וטרח הרבה עד שלפי דעתו מצא החלזון בגבול ים התיכון במדינות איטליא, נקרא בלשון העם דג הדיו (טינטענפיש), יען כי יכיל בקרבו דם השחור כדיו, והדם הזה אינו דם חיותו אך הוא מכונס בכיס, ורצה להחזיר עטרת מצות ציצית ליושנה, עם פתיל תכלת בראשה.
ואם כי מצד הדין, אף אם לא כיון אל האמת, אין שום קפידא, דחוטי לבן שצובען בצבע גם כן כשרים ... וא"כ בדין היה שיקובלו דבריו מצד הספק, אפילו רק אחד מאלף, אולי מצא החלזון האמיתי, אעפי"כ לא עלתה בידו לצוד חכמי דורו במצודתו ולא קבלו דבריו, כי לפי"ד רז"ל במד"ר ותנחומא (שלח) נגנז החלזון, ... ונסתייעו מהאר"י ז"ל שבזמן הזה אין מצוה בתכלת, ומעבודת ישראל (פ"ג דאבות מ"ד) שכתב עכשיו אין צריכין לתכלת, כי בלא זה לבבות ישראל נכנעים מגודל הצרות העוברים עלינו, ואדרבה צריך לחוט לבן להזכיר שאף על פי כן חסד הבורא עלינו ולא יעזבנו נצח, עכל"ק.
ועוד מהרמב"ן (שלח) שכתב ולא תתורו וגו', שלא יהרהרו מן התכלת במינות או בעבודה זרה, אבל והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם, עכל"ק, דמפורש יוצא מדברי קדשו דיש סכנה בתכלת שעל ידו יבואו להרהר במינות או בע"ז, אם לא יכוון במחשבתו בלתי לה' לבדו, ועל כן לא רצו לקבל דעתו בזה, ואם שברב גדלו סיבב כוונת הרמב"ן והאריז"ל והעבודת ישראל לדעתו, לא שמעו לקולו, עיין ערוך השלחן (סי' ט' סעי' י"ב).
יש שתי סוגי טענות.שותא דמר לא ידענא, איזה קושיות הקשו על הדיונון שאינן שייכות על המיורקס?
עיקר טענת גדו"י נגד האדמו"ר מראדזין היתה שלא שייכת לחדש את התכלת בזמנינו בכלל, וכמ"ש בשו"ת ישועות מלכו (סי' ב') ש"דעת גדולי ישראל שהאידנא נגנז ושאין אנו מחוייבין בתכלת", וכ"כ הערוך השלחן (סי' ט' סי"ב) ש"לא היה לו [להאדמו"ר מראדזין] שומע מגדולי הדור ומכלל ישראל, ונתבטל הדבר עד כי יבא גואל צדק בב"א", וכן הובא בשם הבית הלוי (עי' ישורון ח"י עמ' תער"ב, שיעורי רבינו יחיאל מיכל מנחות מ"ד ע"א, שיעורים לזכר אבא מארי עמק רכ"ח, ועוד) ובשם הגאונים ממונקאטש השב שלמה, הדרכי תשובה, והמנחת אלעזר, זצ"ל (מאסף לכל המחנות סי' ט' ס"ק י"ד), ועוד.
ומהראוי להעתיק דברי ספר שלחן מלכים ["להגאון הגדול בעל הוראה מובהק מוהר"ר משה צבי לאנדא זצ"ל דומ"צ קליינווארדיין" (לשון שו"ת באר משה ח"ה סי' כ')] (דף ר"י ואילך) שסיכם דעת חכמי דורו, וז"ל:
כנר' שדעת הגר"נ קרליץ שכן, ואין צורך להרחיב בתיאור זכות שכלו וישרות סברתווזה פוטר אותו מלנסות? לפחות לא ע"פ היהדות
אז תברר...גם אם נאמר שזו מציאות, זו מציאות מאוד מאוד מעניינת (בלשון עדינה) הצריכה בירור
דברי האר"י ברורים, ובוודאי אין לנו לנטות מדברי קדשו [במילים אחרות: למה לכתוב הודעה שאין בו שום תועלת?]ויש לעיין בדברי האר"י, ובוודאי שאינם כפשוטם וכמציאות הנראת לנו
אם יבוא רבינו האר"י הק' זלה"ה "אשר נגלו אליו האלוקים" (כלשון מרן הגחיד"א ז"ל) ויאמר שהתפילין שלי פסולות, בודאי לא הייתי נוטה מדבריו, ופשוטואם יבוא מקובל קדוש ויאמר לך שבתפילין שלך אין המשכה אמיתית, אתה תהיה פטור מלהניח?
יש שתי סוגי טענות.
יש: לא משנה כמה תוכיח זה לא רלוונטי לדעתינו כי לא הורגלנו / כי משיח ובית מקדש / כי מי אמר / כי כל מיני סיבות שהצד השווה שבהם שלא נכנסוף לגוף העניין אלא דוחות אותו על הסף. טענות כאלו באמת אין הבדל.
ויש טענות ענייניות בסוגיה מי אמר וקושיה על הוכחה כזו ודחיה לראיה אחרת וכדו', טענות כאלו אין מה להשוות בין תכלת של פלוני לתכלת של אלמוני.
שותא דמר לא ידענא, איזה קושיות הקשו על הדיונון שאינן שייכות על המיורקס?
פתאום משתשמים בדברי האר''י כשנוח להם, וזה מסתדר עם רבותיהם...דברי האר"י ברורים, ובוודאי אין לנו לנטות מדברי קדשו [במילים אחרות: למה לכתוב הודעה שאין בו שום תועלת?]
אם יבוא רבינו האר"י הק' זלה"ה "אשר נגלו אליו האלוקים" (כלשון מרן הגחיד"א ז"ל) ויאמר שהתפילין שלי פסולות, בודאי לא הייתי נוטה מדבריו, ופשוט
יש ב' סוגים בדברי המקובלים הנוגעים להלכה ומנהגפתאום משתשמים בדברי האר''י כשנוח להם, וזה מסתדר עם רבותיהם...
דברי האר''י ברורים שיש חיוב גמור מדינא לומר תיקון חצות כל לילה, ודברי הזוהר ברורים כשמש בצהריים שחייבים להניח תפילין דרש''י ור''ת, ביחד, ואשרי המקיים...
1} שדיונון הוא לא חילזון {כולנו יודעים מה זה חילזון} 2} אין זכר לדם שבבגד לדמו של הדיונון {בדיקת מעבדה} 3} צורת הצביעה ע"י הרתחה של 700 מעלות התגלתה קצת לפני תקופת הראדזין ולא היתה ידועה לפני כן 4}זה יורד בכביסה משא"כ האק"ק שלא יורד באקונומיקה 5}החו"י ושל"ג ורש"ר הירש מפורש אומרים שפורפורא הוא חילזון התכלתשותא דמר לא ידענא, איזה קושיות הקשו על הדיונון שאינן שייכות על המיורקס?
יש דברים שהרב מזוז בקי בהם יותר מהפוסקים שאנו יותר סומכים עליהם בהלכה כגון דקדוק זמנים שיעורים וה"ה לכל דבר שהוא מחקר וה"ה כאן ודאי שיש לו יותר גישה למחקר משאר הרבנים ולכן דעתו סופר משמעותית {דרך אגב לרוב ענותנותו לא לבש בפרהסיא כל עוד הרב עובדיה היה חי}הרב דוד כהן? לא ידוע לי שהוא לובש תכלת!
ובקשר לרב מאזוז - כוונתי היתה שסוף סוף הוא לא מהווה רוב מנין ובנין גדו"י, ורוב מוחלט של גדו"י לא הטילו תכלת בבגדיהם.
אבל צריך לדעת שיש כמה סגנונות של רבנים, יש את אלו שיותר משנים דברים, ויש את שלו שלו.יש דברים שהרב מזוז בקי בהם יותר מהפוסקים שאנו יותר סומכים עליהם בהלכה כגון דקדוק זמנים שיעורים וה"ה לכל דבר שהוא מחקר וה"ה כאן ודאי שיש לו יותר גישה למחקר משאר הרבנים ולכן דעתו סופר משמעותית {דרך אגב לרוב ענותנותו לא לבש בפרהסיא כל עוד הרב עובדיה היה חי}