אני מסכים שהרבה ראשונים חולקים ע"ז אך לרמב"ם זה הסיבה לכל מי שקורא אותו נכוןמי אמר שזה טעם פסול קלא אילן?
אני מסכים שהרבה ראשונים חולקים ע"ז אך לרמב"ם זה הסיבה לכל מי שקורא אותו נכוןמי אמר שזה טעם פסול קלא אילן?
כי הם לא צבעים ולא היה להם פורפורא. מה שתבחראז למה הם לא קיימו את מצוות התכלת אחר שהם ידעו מה הוא החלזון
לא מוכרח, יתכן שצריך צביעה העומדת ביפיה, וחוץ מזה יש פסול של קלא אלן.אני מסכים שהרבה ראשונים חולקים ע"ז אך לרמב"ם זה הסיבה לכל מי שקורא אותו נכון
פורפורא יש מאות ואלפי שנים. למה הם לא צדו לקיים מצוה דאורייתא? או למה לכה"פ אין תיעודים על נסיונות כאלה?כי הם לא צבעים ולא היה להם פורפורא. מה שתבחר
כ"א שלומד את הגמ יודע שתכלת עמיד וקל"א לא וזה הסיבה לרמב"ם שפסוללא מוכרח, יתכן שצריך צביעה העומדת ביפיה, וחוץ מזה יש פסול של קלא אלן.
זה נשכח מהם סוד הצביעה ע"י הביזנטים. ואח"כ ראו שהקל"א עושה את העבודה מצוין אז הגוים לא צדו אותו וליהודים שבא"י לא היה מידע מספיק וכלים לחדש את הצביעה ובאירופה הוא לא היה קים כללפורפורא יש מאות ואלפי שנים. למה הם לא צדו לקיים מצוה דאורייתא? או למה לכה"פ אין תיעודים על נסיונות כאלה?
אולי יש בקלא אילן שני סיבות לפסול וכמו שמוכח מהספרי שאף שאר מיני צבעונים פוסלים וכמו שמבואר בברייתא ציצית שאין התכלת באה אלא מן החלזון ועיין ביאור מרן הגרחק שםכ"א שלומד את הגמ יודע שתכלת עמיד וקל"א לא וזה הסיבה לרמב"ם שפסול
למה הם (האחרונים) לא ניסו כמו שניסו בדורינו?זה נשכח מהם סוד הצביעה ע"י הביזנטים. ואח"כ ראו שהקל"א עושה את העבודה מצוין אז הגוים לא צדו אותו וליהודים שבא"י לא היה מידע מספיק וכלים לחדש את הצביעה ובאירופה הוא לא היה קים כלל
לא יודע מה אתה אומר? הראדזינר ניסה וראית מה קרה?למה הם (האחרונים) לא ניסו כמו שניסו בדורינו?
לפחות לנסות.
אבל למה כל הרשימה שהבאת לא ניסו בפורפורא?לא יודע מה אתה אומר? הראדזינר ניסה וראית מה קרה?
האי לא קל"א ולא תכלתא אלא מאי היא" מוכח שיש או חילזון או קל"א ואין דבר שלישי בכל העולם אז לא צריך עוד סיבותאולי יש בקלא אילן שני סיבות לפסול וכמו שמוכח מהספרי שאף שאר מיני צבעונים פוסלים וכמו שמבואר בברייתא ציצית שאין התכלת באה אלא מן החלזון ועיין ביאור מרן הגרחק שם
מאיפה יהיה להם פורפורא?אבל למה כל הרשימה שהבאת לא ניסו בפורפורא?
יחפשו.מאיפה יהיה להם פורפורא?
לא היה עוד תכלת שצובע? בספרי כתוב עובדתית שכן.האי לא קל"א ולא תכלתא אלא מאי היא" מוכח שיש או חילזון או קל"א ואין דבר שלישי בכל העולם אז לא צריך עוד סיבות
כן זה גמרא מפורשת וא"א להתחמק. בגלל שהורגלת לכ"כ הרבה צבעים סינטטים אתה לא קולט את זה. אבל זה מוכח גם מספרי האומות שהיה להם רק חילזון ואיסטיס או נילזה פשוט מסברא שהיה עוד אפשרות לייצר צבע תכלת, בדיוק כמו שאפשר לייצר צבע ירוק או אדום וכדומה, וכי היה רק שני מיני תכלת בכל העולם?
שוב, בספרי כתוב להדיא שהיו עוד מיני צבעונין, הבבלי חולק במציאות?כן זה גמרא מפורשת וא"א להתחמק. בגלל שהורגלת לכ"כ הרבה צבעים סינטטים אתה לא קולט את זה. אבל זה מוכח גם מספרי האומות שהיה להם רק חילזון ואיסטיס או ניל
קל"א זה כמה סוגים אגב כתוב שהאקק"ק הוא התכלת אבל את זה אתה לא מקבל...וכששאלתיו איך היו צובעים תכלת לפני אלף שנה - זו תשובתו:
לפני כאלף שנה, צבע תכלת (גוון כחול בהיר) היה נדיר ויקר יחסית, וצבעים בגוונים אלה הופקו באמצעים טבעיים בלבד, בעיקר ממינרלים וצמחים. לא תמיד היה הבדל חד בין "כחול" ל"תכלת" – תלוי בתרבות, בשפה ובחומרים שהיו זמינים. הנה הדרכים המרכזיות להפקת תכלת בתקופה ההיא:
1.
- שימש באופן נפוץ להפקת כחול עמוק, אך ניתן היה לדלל את הריכוז, או לשלב עם מרכיבים בהירים (כמו גיר או חומרים לבנים טבעיים), כדי לקבל גוון תכלת.
- השימוש באינדיגו היה נפוץ מאוד באסיה, אפריקה, והחל לחדור גם לאירופה בתקופות מאוחרות יותר.
2.
- מינרל נחושת כחול, שהיה נטחן לאבקה עדינה.
- כאשר ערבבו אותו עם חומרים לבנים או מדללים, התקבל גוון תכלת.
- שימש בעיקר באמנות ימי-הביניים ובכתבי יד מוארים.
3.
- מינרל נדיר ויקר מאוד שהובא מאפגניסטן.
- ממנו הפיקו את הצבע אולטרמרין, כחול עז, אך בדילול היה יכול לשמש לתכלת.
- היה יקר יותר מזהב, ונשמר ליצירות חשובות – בעיקר באירופה של ימי הביניים.
4.
- Dayflower (Commelina communis) – פרח בעל פיגמנט כחול טבעי ששימש בסין ויפן לצביעת משי ונייר.
- כרוב סגול – לא תועד באופן ברור לפני אלף שנה, אך עקרונית ניתן להפיק ממנו גוונים תכולים בסביבה בסיסית.
5.
בתקופות קדומות מאוד (עוד לפני כאלף שנה), נעשה שימוש בחלזון הארגמון להפקת תכלת לצביעת צמר – בעיקר במסורת היהודית הקדומה. מדובר בתהליך מורכב, בו חשיפת הפיגמנט לאור השמש יצרה גוון תכלת-כחול ייחודי. הפקת צבע זה כמעט ונכחדה לאורך השנים בשל הקושי באיתורו.
סיכום:
לפני כאלף שנה צבע תכלת הופק בעיקר באמצעות:
- מינרלים כמו אזוריט ולַפִּיס.
- צמחים כמו אינדיגו.
- במקרים מיוחדים – ארגמן מהים (למטרות יוקרתיות או דתיות).
אם מעניין אותך לשחזר אחד מהתהליכים העתיקים האלה – אפשר להעמיק ולבחור אחד.