תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

איזה תשובות? שלא ראינו לרבותינו שנהגו בתכלת? - שעל זה גופא אנו דנים שאין טענה זו מספיקה...
לא. הם ענו תשובות באור לציון, ובשו"ת הגרי"ש אלישיב, וראיתי סרטון של רבי חיים קנייבסקי בענין, והסטייפלר, ועוד ועוד, כפי שמסתבר לי שכבר ידוע לך, והם הביעו את דעתם, וכל גדולי ישראל המפורסמים הסכימו פה אחד להלכה ולמעשה שלא לשים תכלת.
 
לא. הם ענו תשובות באור לציון, ובשו"ת הגרי"ש אלישיב, וראיתי סרטון של רבי חיים קנייבסקי בענין, והסטייפלר, ועוד ועוד, כפי שמסתבר לי שכבר ידוע לך, והם הביעו את דעתם, וכל גדולי ישראל המפורסמים הסכימו פה אחד להלכה ולמעשה שלא לשים תכלת.

התמקדתי בטענה הנ"ל:
נראה לכאורה שכוונת מו"ר הרב מוצפי שליט"א שמציאות התכלת נפוצה מאד אצל כאלה שאינם מדקדקים כל כך בשאר המצוות, וזה אומר דרשני. כי אם היתה המציאות שבעיקר גדולי ישראל היו רודפים אחרי המצווה ומלבנים את המציאות ואת הדין אז היה נראה שבאמת התכלת היא אמיתית, אבל כשזה נפוץ (בעיקר, לא רק) אצל אלה שאינם מדקדקים בשאר הדברים, והם אדוקים במצוה זו עד מאד, זה משונה מהדרך הרגילה.

שזה לא 'טענה הלכתית'. וא"א לבנות על זה וכנ"ל. אם יש דחיות לטענות האחרות - לחיי. אני לובש תכלת מספק.
 
הם ענו תשובות באור לציון,
לא ראיתי אך לא הכיר את התכלת החדשה
ובשו"ת הגרי"ש אלישיב,
כבר נכתב לעיל שיש ב הבדלים בין אק"ק לראדזין. א שזה חילזון {והגריש"א לא ידע מה זה חילזון כמו שמוכח בתשובתו} וראדזין לא ב שזה צובע וראדזין לא
רבי חיים קנייבסקי בענין,
שאומר שנגנז וזה נסתר ממהרי"ל ומרדב"ז ומהגריש"א
והסטייפלר,
אין קשר כלל
 
מי שאומר כן הוא אפיקורס לא משנה גדלותו!
לא הבנתי למה. ואני משער שאין כוונתך לומר את עליו, רק באופן כללי. נכון?!
ובעצם הענין, כשאני עסקתי בו לא השתכנעתי מהראיות, ואפילו לא לספק.
תוך כדי הכתיבה הגיעה תגובתך הנוספת, וזו תגובתי אליה. זה נראה לעין, שגדולי ישראל לא התייחסו ברצינות לנושא, ולכן כל אחד דחה את הדברים מזוית אחרת, אבל בזה שוו שלא להתייחס לנושא בכבוד, ואידך פירושא הוא.
התמקדתי בטענה הנ"ל:


שזה לא 'טענה הלכתית'. וא"א לבנות על זה וכנ"ל. אם יש דחיות לטענות האחרות - לחיי. אני לובש תכלת מספק.
אמת.
ולגבי ללבוש תכלת מספק, עדיף לעשות מה שגדולי ישראל עושים, כמו שאמר הרב מוצפי 'שאל אביך ויגדך'.
 
לא הבנתי למה. ואני משער שאין כוונתך לומר את עליו, רק באופן כללי. נכון?!
אתה לא התבטת נכון כי כתבת
א. הוא סובר מכמה סברות שהביאו לעיל, שאין זה מצוות עשה מן התורה.
וחשבתי שכללית תכלת זה לא מצות עשה מן התורה . היה לך לכתוב שסבור שאין זה תכלת של תורה ולכן כתבתי מה שכתבתי
 
אבל רוח הדברים שנושבת מגדולי ישראל היא שלא לעסוק בזה.

כן. כי חס ושלום שילבשו תכלת. לא ראינו לרבותינו, ואפילו שהם לא ידעו על התכלת הזו, בכל זאת ח"ו מלעסוק במה שלא ראינו, וגם אם יהיה את כל ההוכחות שבעולם שזה אכן התכלת, בכל זאת אסור ללבוש את זה כי לא ראינו שעסקו בזה, ולמה לא עסקו בזה, כי שאל אביך ויגדך, אבל אביך לא ראה את התכלת הזו, בכל זאת אבל הוא לא הלך לים לחפש את החילזון, וכן על זה הדרך. כזה ראה וקדש...
 
אבל רוח הדברים שנושבת מגדולי ישראל היא שלא לעסוק בזה, ואפילו קצת מזלזלת, לפי רמת התשובות שלהם.
מי שרוצה להסתדר עם אלוקים שלא יעניש אותו יכול לא ללבוש... אך מי שרוצה בכל מאודו לעשות מה שה אומר אין לו לאן לברוח
 
אתה לא התבטת נכון כי כתבת

וחשבתי שכללית תכלת זה לא מצות עשה מן התורה . היה לך לכתוב שסבור שאין זה תכלת של תורה ולכן כתבתי מה שכתבתי
תיקנתי.
מי שרוצה להסתדר עם אלוקים שלא יעניש אותו יכול לא ללבוש... אך מי שרוצה בכל מאודו לעשות מה שה אומר אין לו לאן לברוח
הם לא רצו לעשות בכל מאודם?!
ועל זה בעצמו התכוונתי להעיר שדוקא אלה שלא עושים בכל מאודם הם הם האדוקים יותר בזה. מה ההסבר לזה?!
כן. כי חס ושלום שילבשו תכלת. לא ראינו לרבותינו, ואפילו שהם לא ידעו על התכלת הזו, בכל זאת ח"ו מלעסוק במה שלא ראינו, וגם אם יהיה את כל ההוכחות שבעולם שזה אכן התכלת, בכל זאת אסור ללבוש את זה כי לא ראינו שעסקו בזה, ולמה לא עסקו בזה, כי שאל אביך ויגדך, אבל אביך לא ראה את התכלת הזו, בכל זאת אבל הוא לא הלך לים לחפש את החילזון, וכן על זה הדרך. כזה ראה וקדש...
תשובתך בסגנון ליטאי.
אבל גם חכמינו זכרונם לברכה, ושיבדלו לחיים, אינם עוסקים בזה.
 
וגם אם יוכיחו לך באותות ובמופתים שזה התכלת, בכל זאת תמנע כי "רבותיך לא עסקו בזה"?
שאלה היפותטית.
ועד שהשאלה תגיע אליי היא תגיע למוסמכים לעסוק בה.
ובדרך כלל כשהדברים הינם ברורים, הם לא מצריכים דיון.
ומה שכתבת שזה מהתכלת הישן, זה נכון, אבל מה שברור גם כן, שהם לא ראו בעין שכלם צורך כל כך גדול לדון לגופם של דברים.
והסיבה שמורה עמהם.
 
מעניין.

בהתחלה:
הם ענו תשובות

אחר כך:
אבל מה שברור גם כן, שהם לא ראו בעין שכלם צורך כל כך גדול לדון לגופם של דברים.

ומעל הכל:
והסיבה שמורה עמהם.

והעיקר שלא להניח תכלת (כנראה הסיבה האמיתית היא כי אתה לא רוצה להיראות שונה).

בבקשה לעלות רמה.
 
מעניין.

בהתחלה:


אחר כך:


ומעל הכל:


והעיקר שלא להניח תכלת (כנראה הסיבה האמיתית היא כי אתה לא רוצה להיראות שונה).

בבקשה לעלות רמה.
אם תעקוב מהתחלה, תמצא שזו תשובתי מהתחלה עד הסוף. מה שכתבתי שהם ענו תשובות היה סיוע למה שכתבתי שהם אינם מעוניינים בזה.
ברוך ה' אני זוכה להכניס את ציציותיי בתוך הבגדים כפי דעת רוב חכמינו, וממילא השיקול של להראות שונה אינו רלוונטי אליי.
עליתי רמה?
 
אני באמת לא מבין אותך. אתה מדבר על רפורמים? הם אינם מעוניינים להתעסק בגופו של עניין? מקסימום אתה יכול לומר, שהם העדיפו לעסוק בינתיים בדברים אחרים שעלו על שולחנם שהיו יותר נחוצים מסיבות שונות, וכדומה, אבל לומר ש"אינם מעוניינים" בבירור אמיתתה של תורה, זו אפיקורסות.
 
אני באמת לא מבין אותך. אתה מדבר על רפורמים? הם אינם מעוניינים להתעסק בגופו של עניין? מקסימום אתה יכול לומר, שהם העדיפו לעסוק בינתיים בדברים אחרים שעלו על שולחנם שהיו יותר נחוצים מסיבות שונות, וכדומה, אבל לומר ש"אינם מעוניינים" בבירור אמיתתה של תורה, זו אפיקורסות.
אני מבין מתוך דבריך שגם אתה מסכים שהם התייחסו לזה בקרירות רק שאתה נותן לזה פירוש אחר.
ולי נראה שאם היה להם צד רציני שזה מצוה דאורייתא היה שווה להם לבזבז על זה כמה דקות שזה שווה, ועוד שבפועל הם כן התייחסו לנושא וענו עליו בצורה מזלזלת.
 
ראשי תחתית